Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Paljonko lastenne harrastukset maksavat kuukaudessa ja mitä he harrastavat?

Vierailija
09.12.2019 |

Me vasta etsitään sopivia harrastuksia ja jotkut harrastukset ovat todella kalliita kuten jääkiekko ja luistelu. Mitä teillä harrastetaan? Mitkä ovat niitä edullisempia (urheilu)harrastuksia?

Kommentit (49)

Vierailija
21/49 |
09.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luistelu maksaa sen verran kuin luistimetkin, eli noin 10 euroa kirppiksellä. Tosin on huomattava, että näillä kuluilla luistelu onnistuu ainoastaan talvella. Jos muina vuodenaikoina haluaa luistella, niin pitää maksaa esimerkiksi jäähallin yleisövuoromaksu.

Aikuisilla ehkä noin? Lasten luisteluharrastus ei onnistu todellakaan noin halvalla, kun pitää maksaa harkkamaksut, kilpailumaksut, kyyditysbensat kun jäähalli on useammat kilometrin päässä kotoa, seuran hyväksymät varusteet ym.

En usko, että tuon kirjoittanut ihminen tarkoitti luisteluseurassa luistelua vaan sitä, että napataan ne luistimet ja painutaan lähikentälle pyörimään.

Vierailija
22/49 |
09.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ihmiset ulisette siitä ettei ole varaa hienoihin harrastuksiin? Todetkaa rehellisesti, että ei nyt ole varaa. Muksu ainakin oppii arvostamaan rahaa. Jos muksu haluaa parempaa, tekee töitä itsekin. Ei siinä ole mitään hävettävää. Valtaosa maailman tämän päivän miljardööreistä on tehnyt raakaa duunia lapsena ja näin oppineet työn arvon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/49 |
09.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luistelu maksaa sen verran kuin luistimetkin, eli noin 10 euroa kirppiksellä. Tosin on huomattava, että näillä kuluilla luistelu onnistuu ainoastaan talvella. Jos muina vuodenaikoina haluaa luistella, niin pitää maksaa esimerkiksi jäähallin yleisövuoromaksu.

Onko liikkuminen samaa kuin urheiluharrastus? Mielestäni varsinkin lasten kyseessäollessa se ohjaus on siinä se pääasia. Kyllä meidänkin lapset hiihtävät, juoksevat, pelaavat jalkapalloa, luistelevat, hyppäävät pituushyppyä, juoksevat aitajuoksua yms, mutta eivät he näitä harrasta koska kukaan ei heitä tavoitteellisesti siinä ohjaa.

Harrastus on usein toistuvaa vapaa-ajan toimintaa jota tehdään mielenkiinnosta siihen asiaan. Jotta joku asia olisi harrastus, niin ei siihen tarvita valmentajaa, eikä muutakaan vastaavaa.

Vierailija
24/49 |
09.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä ihmiset ulisette siitä ettei ole varaa hienoihin harrastuksiin? Todetkaa rehellisesti, että ei nyt ole varaa. Muksu ainakin oppii arvostamaan rahaa. Jos muksu haluaa parempaa, tekee töitä itsekin. Ei siinä ole mitään hävettävää. Valtaosa maailman tämän päivän miljardööreistä on tehnyt raakaa duunia lapsena ja näin oppineet työn arvon.

Koska se että on lapsia tehnyt, niin kyllä niille tarvitsee sitten jotain mielekästä ja kehittävää tekemistäkin tarjottava. Ei se tarkoita että jokaisen lapsen pitää saada ratsastaa/pelata lätkää yms, mutta joku tai joitain harrastuksia olisi tarpeen jokaisen lapsen päästä kokemaan.

Vierailija
25/49 |
09.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eskarilainen harrastaa uintia uimaseurassa, 450 e/vuosi, ja lisäksi balettia, 100 e/vuosi. Baletin maksu on nyt vielä kohtuullinen, mutta jos tästä aloittelevien ryhmästä jatkaa ns. oikeille balettitunneille, hinta moninkertaistuu. Tuohon sataseen sisältyy jo se balettihame, joka on kaikilla siinä ryhmässä samanlainen. Kärkitossuja ei tule ennen kuin monen vuoden harjoittelun jälkeen. Varsinaisesti täällä balettikoulu alkaa vasta ekaluokkalaisista, mutta kun kansalaisopiston satubaletti päättyy viisivuotiaisiin ja siinä tulisi yhden vuoden tauko, niin tuo balettikoulu sitten teki tällaisen "välivuosiryhmän".

Lapsi on itse halunnut näitä harrastuksia. Tietysti olen hänelle antanut tietoon nämä ja hän on halunnut kokeilla (muskarista satubalettiin ja siitä eteenpäin) ja sitten nämä ovat jääneet, ei ole halunnut lopettaa. Nyt hän on kiinnostunut telinevoimistelustakin, mutta se ryhmä meni baletin kanssa päällekkäin. Ehkä sitten ensi vuonna.

Pelikerhossa ja urheilukerhossa hän kävi vuoden mutta ei innostunut niistä. Ne maksoivat urheiluseuran vuosimaksun, oliskohan ollut jotain parikymppiä.

Vierailija
26/49 |
09.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska se että on lapsia tehnyt, niin kyllä niille tarvitsee sitten jotain mielekästä ja kehittävää tekemistäkin tarjottava. Ei se tarkoita että jokaisen lapsen pitää saada ratsastaa/pelata lätkää yms, mutta joku tai joitain harrastuksia olisi tarpeen jokaisen lapsen päästä kokemaan.

Eikö mielekästä ja kehittävää tekemistä pysty tarjoamaan mikään muu kuin joku seura isoa maksua vastaan?

Vierailija
27/49 |
09.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No siis nimenomaan -sinun- on tarjottava. Ei kaikkien ympärilläsi. Eli ruikutus tilanteesta on ruikutusta siitä, ettei joku avita asiassa.

Vierailija
28/49 |
09.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö mielekästä ja kehittävää tekemistä pysty tarjoamaan mikään muu kuin joku seura isoa maksua vastaan?

No minulla ei henkilökohtaisesti ole minkäänlaisia eväitä antaa apua ja valmennusta niissä asioissa joista lapseni on kiinnostunut. Tämän vuoksi minun on maksettava lapsen harrastuksesta henkilöille joilla on. Jos lapseni olisi kiinnostunut asioista joissa minulla on ammattitaitoa, olisi asia ihan eri.

Vierailija
29/49 |
09.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No siis nimenomaan -sinun- on tarjottava. Ei kaikkien ympärilläsi. Eli ruikutus tilanteesta on ruikutusta siitä, ettei joku avita asiassa.

Missä ihmeessä täällä on kukaan ruikuttanut ketään avittamaan? Kyselty vain halvempien urheiluharrastusten perään.

Vierailija
30/49 |
09.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä en pysty antamaan lapselleni opetusta uimiseen ja sukeltamiseen niin, että ryhmässä on kymmenen muksua ja leikitään yhdessä vesileikkejä. En myöskään osaa soittaa kitaraa enkä tanssia balettia.

Maksan mielelläni siitä, että joku toinen opettaa tuollaisia asioita hänelle ja pitää ryhmäopetusta, jossa lapseni saa paitsi fyysisiä taitoja myös sosiaalisia kontakteja. Tässä ketjussa lienee kysmys siitä, minkälaista hintaluokkaa eri harrastukset ovat, eikä siitä, että jonkun muun pitäisi maksaa meidän lasten harrastukset.

- ohis

Vierailija
31/49 |
09.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

0e lapsen ei tarvitse harrastaa yhtään mitään.

Vierailija
32/49 |
09.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No minulla ei henkilökohtaisesti ole minkäänlaisia eväitä antaa apua ja valmennusta niissä asioissa joista lapseni on kiinnostunut. Tämän vuoksi minun on maksettava lapsen harrastuksesta henkilöille joilla on. Jos lapseni olisi kiinnostunut asioista joissa minulla on ammattitaitoa, olisi asia ihan eri.

Miksi pitää olla niin kova vaatimustaso, että tarvitaan ammattitaitoa?

Sillä siitä vaatimustasostahan tämä koko kalleusjuttukin on pääasiassa lähtöisin.

Jos halutaan nauttia itse tekemisestä samaan tapaan kuin aikuiset tekevät harrastaessaan jotain, niin ei se paljoa maksa. Sitten vasta jos halutaan kilpailuhenkisyyttä, niin kulut moni(kymme)nkertaistuvat.

Vierailija
33/49 |
09.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä en pysty antamaan lapselleni opetusta uimiseen ja sukeltamiseen niin, että ryhmässä on kymmenen muksua ja leikitään yhdessä vesileikkejä. En myöskään osaa soittaa kitaraa enkä tanssia balettia.

Maksan mielelläni siitä, että joku toinen opettaa tuollaisia asioita hänelle ja pitää ryhmäopetusta, jossa lapseni saa paitsi fyysisiä taitoja myös sosiaalisia kontakteja. Tässä ketjussa lienee kysmys siitä, minkälaista hintaluokkaa eri harrastukset ovat, eikä siitä, että jonkun muun pitäisi maksaa meidän lasten harrastukset.

- ohis

Etkö osaa uida ja sukeltaa? Ei se ihmeitä vaadi, että opettaa lapselle useamman eri uintitekniikan, sukeltamista ja vaikka vähän uimahyppyjä. Sitten kun kouluikäinen lapsi osaa perusjutut, niin hän voi käydä ihan itse tai kaverien kanssa uimahallissa tai uimarannalla tekemässä niitä juttuja, elikkä harrastamassa uintia. Jos lasta kiinnostaa asia, niin usein hän myös ihan itse opettelee lisää ja äkkiä osaakin vaikka tehdä voltin hyppiessään veteen.

Perheen ulkopuolisia sosiaalisia kontakteja normaali lapsi saa ihan riittävästi koulussa sekä vapaa-ajalla vapaamuotoisesti kaverien kanssa ollessa.

Vierailija
34/49 |
09.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi pitää olla niin kova vaatimustaso, että tarvitaan ammattitaitoa?

Sillä siitä vaatimustasostahan tämä koko kalleusjuttukin on pääasiassa lähtöisin.

Jos halutaan nauttia itse tekemisestä samaan tapaan kuin aikuiset tekevät harrastaessaan jotain, niin ei se paljoa maksa. Sitten vasta jos halutaan kilpailuhenkisyyttä, niin kulut moni(kymme)nkertaistuvat.

No, itse en osaa soittaa viulua, enkä ole koskaan harrastanut itsepuolustuslajia josta lapseni on kiinnostunut ja jota hän harrastaa. Tuskinpa minusta olisi kummassakaan kovasti apua, joten kyllä, ammattitaitoa tarvitaan.

Vierailija
35/49 |
09.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- ohis

Etkö osaa uida ja sukeltaa? Ei se ihmeitä vaadi, että opettaa lapselle useamman eri uintitekniikan, sukeltamista ja vaikka vähän uimahyppyjä. Sitten kun kouluikäinen lapsi osaa perusjutut, niin hän voi käydä ihan itse tai kaverien kanssa uimahallissa tai uimarannalla tekemässä niitä juttuja, elikkä harrastamassa uintia. Jos lasta kiinnostaa asia, niin usein hän myös ihan itse opettelee lisää ja äkkiä osaakin vaikka tehdä voltin hyppiessään veteen.

Perheen ulkopuolisia sosiaalisia kontakteja normaali lapsi saa ihan riittävästi koulussa sekä vapaa-ajalla vapaamuotoisesti kaverien kanssa ollessa.

No itse asiassa en kyllä ole kovin kaksinen uimari, vaikka joskus käynkin itsekseni uimahallissa uimassa. Osaan uida koiraa ja sammakkoa sekä selkää ja myös kellua. Veteen voin hypätä jalat edellä nenästä kiinni pitäen. Se siitä. Sellaista tulosta tulee, kun vanhemmat itse opettavat lapsiaan.

Minusta on erinomainen asia, että kunnassamme toimii uimaseura, jossa on asiantuntevat uimaopettajat, jotka ovat vuodessa opettaneet lapseni sukeltamaan ilman nenästä pitämistä ja uimaan selkää. Tänä vuonna opetellaan rintauintia. Tulevina vuosina, jos lapsi haluaa jatkaa, opetellaan oikeat tekniikat kroolaamiseen (ehkä silläkin on jokin hienostuneempi nimi) ja pää edellä sukeltamiseen. Uinti on pääasiassa tekniikkalaji, enkä minä hallitse uintitekniikoita juurikaan. Mieheni taas pysyisi kyllä pinnalla, jos veden varaan joutuisi, mutta uimariksi ei hänestä ole laisinkaan. Hän on enemmän luistelumiehiä.

Minä olen kyllä käynyt lapsen kanssa uimahallissa ihan pienestä pitäen ja vieläkin käyn, mutta silloin se on sellaista polskuttelua, sukelluslelujen sukeltamista, pallon heittelyä, merenneitopyrstön kanssa uimista, porealtaassa istumista ja muuta huvittelua. 

Vierailija
36/49 |
09.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä ihmeen ärripurriänkkääjä tähän ketjuun ilmestyi dissaamaan lasten harrastamista?

Vierailija
37/49 |
09.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

huvittelua. 

Tuokin on ihme juttu, että ei saisi huvitella jos kyseessä on harrastus.

Vierailija
38/49 |
09.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

huvittelua. 

Tuokin on ihme juttu, että ei saisi huvitella jos kyseessä on harrastus.

Jos lainaat, voisit lainata oikein. Siinä luki "muuta huvittelua". Siis muuta kuin tekniikoiden opettelua, joka toki sekin on hauskaa, kun opetetaan hauskalla tavalla. Harva lapsi haluaa harrastaa ohjatusti mitään, mikä ei ole huvittavaa.

Ihminen ei opi mitään opettamatta, ei edes lukemaan. Jos väität, että juuri sinun lapsesi oppi lukemaan ennen koulun alkamista ihan itsestään, niin annapa hänelle vaikka arabian- tai kiinankielinen kirja ja odota, että hän oppii itsestään niitäkin lukemaan.

Sitten kun on jotain oppinut, voi toki sen jälkeen harrastaa myös itsekseen, jos ei halua opetella jotain asiaa enää pidemmälle. Moni harrastus on myös ryhmäharrastus, ja niillä kavereilla on tärkeä merkitys. Se harrastus on nimenomaan se paikka, jossa pidetään hauskaa kavereiden kanssa. Moni harrastus on myös sellainen, että sitä on hankala harrastaa muualla kuin maksetussa, ohjatussa ryhmässä, vaikkapa jokin liikuntalaji.

Vaikka haluaisi harrastaa jotain tietokone/nettipeliä kavereiden kanssa, kyllä niidenkin pelaamista pitää opetella ensin ja ne pitää maksaa, vaikkei mitään erillistä maksettua opettajaa olisikaan.

Kirjastot onneksi vielä ovat maksuttomia, joten lukemisharrastus on ehkä se halvin. Tosin se on melko yksinäistä hommaa.

Vierailija
39/49 |
09.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suunnistus on edullinen harrastus. Sitä voi harrastaa niin yksilö kuin joukkuelajina ja niin kilpaillen kuin ihan vaan kuntosuunnistuksena.

Vierailija
40/49 |
09.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi aloitti ratsastamisen miniponikurssilla, kymppikortti maksoi 240 euroa. Kypärän ja muut varusteet saa sieltä tallilta. En viitsinyt heti niitä ostaa, jos lapsi ei haluakaan jatkaa. Tuo on halvin kurssi, kerran viikossa hän siellä käy. Kun siirtyy talutuksesta varsinaiseen ratsastukseen, nousee hintakin. Jos innostusta riittää ja hän haluaa jatkaa, sitten alamme ostaa varusteitakin. Tiemmä eivät ole ihan halpoja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi kolme