Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Rokotuksien vahvistamisesta aikuisena. Terveysasema ei uusi niitä enää.

Vierailija
08.12.2019 |

Outo juttu!

Olen 29v. Soitin vuosi sitten ja kerroin että minun pitäisi saada tuhka ja jäykkäkouristuksen (muistakseni oikein) vahvistukset. Hoitaja ikävään sävyyn totesi ettei tarvitse.

Soitin 2 viikkoa sitten ja kysyin uudelleen pakollisista rokotuksista, tällä kerralla sen verran viitsivät selittää että kun en ottanut heti 25 vuotiaana niin vahvistus ei enää anneta.

Onko todellakin niin että jos 25v:nä ei ole hoksannut ottaa niin niitä ei anneta kuin vasta joskus vuosien päästä?

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
08.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jäykkäkouristus on kyllä liioittelua. 1940-luvulla Suomessa ei ollut rokotuksia ja sairastumisia oli muutama kymmenen vuodessa.

Vierailija
2/5 |
08.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rokotustiheys muutettiin keväällä 2018 jolloin siirryttiin 20v välein annettavaksi työikäisille. Aiemmin se oli 10 v välein. Milloin olet saanut rokotteen viimeksi? Ethän ole voinut sitä hakea 25 vuotiaana kun silloin olleet eri rokotusaikataulut käytössä. Jäykkäkouristusrokotteen saat kyllä tehosteen jos saat likaisen haavan tms. Soita uudestaan asiasta. Jos olet töissä voit pyytää sen työterveydestä myöskin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
08.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sä et tarvitse mitään vahvistusta nyt, siksi eivät sulle mitään suostu antamaan. Kyse ei siis ole siitä, että jätit 25v. rokotuksen väliin, vaan siitä, ettet tarvitse rokotetta nyt. Jos olisit ottanut rokotteen 25v. se olis ollu turha

Vierailija
4/5 |
08.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuhkarokkoon aikuiset eivät tarvitse rokotetta ilmeisesti. Jäykkäkouristusrokote siirtyi 20 vuoden välein otettavaksi. Voit ehkä hakea jäykkisrokotteen yksityiseltä jos se erityisesti huolettaa. Ehdin saamaan rokotteen juuri ennen sen siirtymistä 20 vuoden välein otettavaksi.

Vierailija
5/5 |
08.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ap. Lapsena, ala- asteella viimeksi otin rokotukset.