Onko kolmen kielen opiskelu mahdotonta?
Oon siis kiinnostunut somalin, hindin ja kiinan kielistä ja olen netistä löytänyt kohtuu hinnalla kyseisten kielten oppikorjoja, mutta minua vähän huolestuttaa että kolmen kielen opiskelu samanaikaisesti on liian raskasta. Mitä mieltä olette asiasta?
Kommentit (33)
Kyllä aina on mahdollista oppia, jos on motivaatiota oppia!
Opin itse turkin kielen 3 kk:ssa auttavasti siellä asuessani eli pystyin asioimaan kaupassa, puhumaan peruskohteliaisuudet ja pelaamaan lasten kanssa lautapelejä.
6 kk meni siihen, että pystyin puhumaan myös syvällisempiä asioita.
Kielten opiskelun kannattaa käyttää tunti päivässä, joka päivä. Lisäksi pitäisi altistaa itseään ko. kielelle mahdollisimman paljon (musiikki, uutiset, youtube jne)
Kolmen kielen opiskelu samaan aikaan on ajan haaskausta. Tee mielummin yksi asia kunnolla.
Aina kannattaa yrittää! Omalla kohdallani olen huomannut, ettei minun kannata aloittaa useampaa kieltä yhtä aikaa aivan alkeista, sillä motivaatio ei oikein riitä kaikkiin siinä vaiheessa, kun alun nopeasta oppimisesta siirytään hieman hitaammin opittaviin asioihin. Vuodenkin väli aloitusten välillä auttaa tähän ongelmaan.
Nuo kielet ovat niin erikoisia ja niin erilaisia, että pitäisi olla melko hurja pohjaharrastuneisuus, että projekti olisi realistinen. Voisin kuvitella tuon projektin tyypille, jolla on valmiiksi jo useampi eksoottinen itseopiskeltu kieli hallussa. Tietysti voihan olla, että ap aloittaa noiden kielten opiskelun huomaa olevansa poikkeuksellinen kielinero.
Jos tavoite on opiskella ihan muuten vaan, niin mikäs siinä sitten! Kokeilemalla selviää. Itsekin opiskelin kiinaa vähän aikaa, mutta aika nopeasti ymmärsin, että merkkien opettelu olisi kohdallani enemmänkin elämäntyö kuin harrastus ja vaihdoin kiinan useampaan helpompaan kieleen. (Paljon hauskempaa!)
Aloita ensin yksi kieli. Ehdotan kiinan kieltä, koska jos haluat hiukankin että opettelemastasi kielestä on jotain käytännön hyötyä täällä kotimaassa, niin pohjoisen matkailu kaipaa kipeästi kiinan kielen osaajia. Somalian kielen tulkkeja on jo ennestään ja hindiä puhuvia ei täällä meillä paljoa ole, niin aloitahan kiinasta ja kun olet sitä harjoitellut kesään saakka, voit hyvinkin lukea rinnalla muita uusia kieliä. Somalian kieli on ehkä kirjaimistoltaan ja ääntämykseltään näistä kolmesta helpoin.
Tuo opiskeleminen riippuu aivan omasta motivaatiost ja pitkäjännitteisyydestä. Aikoinaan itse opiskelin 4 kieltä, ruotsi, englanti, venäjä ja latina.
Ehkä näin vanhempana en enää ottaisi noin kovaa puristusta, mutta nuorempana jaksaa.
Kyllä kuule vanhempanakin pärjää jos on lukuintoa ja muistissa muita kieliä. Itse opiskelin ranskaa englannin kautta ulkomailla ja opin kielen. Kaikki mahdollista jos on kielipäätä!
Riippuu ihan siitä kuinka hyvä on oppimaan kieliä.
Itselle eivät kielet koulussa tuottaneet mitään ongelmia ja yhtenä lukion kesälomana opettelin espanjaa itsenäisesti varsin pitkälle ihan tekemisen puutteesta.
Poikani taas ei millään tahtonut oppia edes niitä muutamaa yleisintä ranskankielen epäsäännöllistä verbiä.
Suosittelen aloittamaan yhden kerrallaan. Ei kukaan estä kirjoja ostamasta kerralla, mutta mieti, jaksatko todella paneutua kolmeen uuteen kieleen samaan aikaan. Varmaan teet elämässäsi muutakin? Kielen oppiminen mitenkään hyödylliselle tasolle vaatii paljon työtä ja motivaatiota, varsinkin joku kiina. Myöhemmin sitten aloitat seuraavan ja taas seuraavan, vaikka kymmenen, jos jaksat.