Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Omistusasunnon myynti

Hellasella
08.12.2019 |

Voiko yhteisen omistusasunnon myydä exmies itse ilman vuokranvälittäjää ? Onko tämä huono juttu minun kannalta? Voiko tehdä tämän ilman minua ja ottaa itselleen kaikki rahat ?

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
08.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei yhteistä asuntoa voi yksin myydä jos se kummankin nimissä on.

Vierailija
2/9 |
08.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulla on termit pahasti sekaisin. Vuokranvälittäjä (?) välittää vuokrattavia asuntoja. Jos omistatte yhteisesti asunnon, teidän molempien nimi tarvitaan kiinteistönvälittäjän/asuntomyyjän sopimuspapereihin. Kumpikin saa myynnista saman osuuden kuin omistaa, yleisimmin puolet.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
08.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun asuntoa lähdetään erotilanteessa myymään, yleisimpiä vaihtoehtoja on kaksi: joko toinen osapuoli lunastaa asunnon itselleen tai asunto myydään yhteisellä päätöksellä ulkopuoliselle. Kiinteistönvälittäjä arvioi kohteen myyntihinnan, jonka mukaan toinen osapuoli lunastaa osuuden itselleen. Jos asunto myydään ulkopuoliselle, kaupasta saadut rahat jaetaan osapuolille siinä suhteessa kuin avioliittolaki määrää.

Paras vaihtoehto on, kun erotilanteessa asunnon kohtalosta ollaan yhtä mieltä ja toimitaan sovussa: kuunnellaan asiantuntijan neuvoja, ollaan yhtä aikaa tapaamassa kiinteistönvälittäjää, asetetaan hintataso järkeväksi ja allekirjoitetaan sopimukset yhteisymmärryksessä.

Vierailija
4/9 |
08.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä mitä tässä yhteydessä tarkoitat vuokranvälittäjällä, mutta ei voi. Jos haluat varmistua, omistatko jotakin, vilkaise verotodistustasi. Sieltä näkyy omaisuutesi ja esimerkiksi asunnon omistussuhteet.

Vierailija
5/9 |
08.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asunnon myynnin kannalta merkittävää on myös, onko eroava pariskunta avioliitossa, onko heillä avioehtosopimus vai onko kyseessä avoliitto. Jos pariskunta on ollut naimisissa, jaetaan omaisuus avioliittolain mukaisesti tasan. Samalla tarkistetaan, onko jompikumpi osapuoli oikeutettu niin kutsuttuun tasinkoon. Se, jolla on enemmän omaisuutta, suorittaa tasinkoa toiselle osapuolelle, jotta puolisoiden omaisuuden arvo on lopulta yhtä suuri.

Avioehtosopimus saattaa muuttaa asunnon myyntitilannetta paljonkin, sillä sopimuksella poissuljetaan toisen osapuolen oikeus tiettyyn omaisuuteen. Jos eron toinen osapuoli omistaa asunnon kokonaan ja se kuuluu avioehdon piiriin, ei toisella osapuolella ole siihen oikeutta.

Myös peritty asunto voi olla erityistapaus. Jos toinen eron osapuolista on saanut asunnon perintönä ja testamentissa on määritelty, ettei perinnönsaajan aviopuolisolla ole oikeutta perintöön, ei avio-oikeudella voida kumota määräystä erotilanteessakaan.

Avopuolisoiden erossa tilanteen ratkaisee se, kumpi asunnon omistaa. Jos asunto on vain toisen puolison omistuksessa, ei toisella osapuolella ole siihen määräysvaltaa. Koska avio-oikeus ei koske avoliittoa, on ideaalisin tilanne se, jossa avopuolisot ovat sopineet esimerkiksi lakimiehen avustuksella osituksesta jo yhteen menneessään.

Vierailija
6/9 |
08.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ollaan juuri myymässä yhteisesti omistettua asuntoa ja valmistellaan kaupantekotilaisuutta. Minä ja asunnon ostava tytär on pidetty enemmän pankkiin yhteyttä ja viimeksi kun olin yhteydessä, minulta kysyttiin maksetaanko asuntoon liittyvä laina pois ja mille tilille loput rahat laitetaan. Kun olin selvittänyt että maksetaan laina pois ja yhteiselle tilille rahat, josta sitten jaetaan, pankkitoimihenkilö kysyi onko mies myös paikalla että voisi häneltä tarkistaa. Mies oli jossain muualla ja hänelle soitettiin ja tarkistettiin, onko ok minun ehdottamani menettely. 

Jos osakekirjoissa on molempien nimet, niin ei ilman valtakirjaa sitä asuntoa pysty yksin myymään. Ja jos asuntoon kohdistuu lainaa, pankki haluaa tietenkin varmistaa että laina maksetaan pois kun panttikin lähtee. 

Vierailija
7/9 |
08.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä mitä tässä yhteydessä tarkoitat vuokranvälittäjällä, mutta ei voi. Jos haluat varmistua, omistatko jotakin, vilkaise verotodistustasi. Sieltä näkyy omaisuutesi ja esimerkiksi asunnon omistussuhteet.

No eiköhän se kiinteistövälittäjää tarkoita kerta asuntoa myydään.

Vierailija
8/9 |
08.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi vuokranvälittäjä osallistuisi asunnon myyntiin?

Vierailija
9/9 |
08.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksista kaikille !