Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi suomalaiset eivät ole ulkoilmaihmisiä?

Vierailija
08.12.2019 |

Törmään tähän jatkuvasti keskusteluissa, kun puhutaan vaikkapa suomalaisten ylipainosta verrattuna muihin Pohjoismaihin. Hyvä vertailukohta on vaikkapa Norja, jossa olen asunut vuosikaudet. Yleisissä asenteissa on erittäin suuri ero. Norjassa iso osa väestöstä näkee erityistä vaivaa sen eteen, että voivat viettää vapaa-aikansa ulkona luonnossa liikkuen. Suomessa liikutaan taasen liian vähän (OECD-vertailututkimuksessa Suomessa liikutaan aiempaa vähemmän ja selittää osaltaan lihavuusepidemiaa yhdistettynä kasvaneeseen sokerinsyöntiin).
Norjassa on ihan yhtä pimeää kuin Suomessa ja Norjassa sataa vielä paljon enemmän kuin Suomessa. Eli tästä ei löydy selitystä.

Mitä arvelette? Mitä pitäisi tehdä, että ihmisten asenteet ulkoilua ja liikuntaa kohtaan muuttuisivat väestötasolla?

Kommentit (31)

Vierailija
21/31 |
08.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En osaa vastata miksi Norjassa ihmiset eivät koe samalla tavalla. Ehkä heillä ei ole pakkohiihtoa?

Norjalaiset syntyvät sukset jalassa. Siellä hiihto on koko perheen harrastus. Nimimerkillä Asuin vuoden Norjassa

Mahtaa tehdä aika höpöä tuollainen synnytys.

Vierailija
22/31 |
08.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa myöskään päättäjät eivät arvosta ihmisten liikkumista luonnossa. Tästä yhtenä esimerkkinä ovat valtavat tuulivoimalat, joita saa kaavoittaa lähelle asutusta, keskelle ihmisten lähiretkeilyalueita. Tai arvelen, että päättäjät ovat oikeasti aivan tietämättömiä siitä, että jättimäiset tuulivoimalat estävät laajalla säteellä alueen käytön, myös virkistyskäytön. Tästä vain yhtenä esimerkkinä se, että talvisin tuulivoimaloiden siivistä voi lentää jääkimpaleita todella kauas. Tuulivoimapaikkakunnilla iso osa pinta-alasta on poissa käytöstä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/31 |
08.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vanhoja kauniita metsiä tai luonnollisia polkuja ei ole enää missään ja jos onkin, ne kaadetaan heti kun yhden löytää ja siihen tykästyy.

Kotikaupunkini hakkasi ikivanhan kuusikon aukeaksi. Paikka oli merkitty virkistysalueeksi. Nyt siellä ei enää virkisty kukaan, kun vanhaa, tunnelmallista kuusikkoa ei ole ja hakkuuaukea muistuttaa ihmisen ahneudesta. Polut ovat peittyneet hakkuusta jääneellä roskalla. 

Tämäpä juuri. Ja tätä tapahtuu kaikkialla, jokaisessa kylässä ja kaupungissa. Olen jo niin monen hakkuuaukioksi muuttuneen tutun metsikön äärellä potenut sieluntuskaa, että mieluummin katson Netflixiä.

-sama

Vierailija
24/31 |
08.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ulkoilmaihminen. Kesällä. Mutta syyskuun lopun ja huhtikuun lopun välisenä aikana minua ei huvita mennä ulos kylmään.

Bahamasaarilla on paremmat kelit talvikaudella. Exumas-saariston säätila on optimaalinen. Päivällä ilman lämpötila 25 - 30 astetta ja merivesi on sopivaa viileää (keskitalvella 22 astetta).

Bahamasaaret on köyhä maa, joten siitä on tullut amerikkalaisen keskiluokan suosikkikohde, vähän kuin Kanariansaaret ovat suomijunteille.

Vierailija
25/31 |
08.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

On jotkut. Toisia taas ei kiinnosta.

Vierailija
26/31 |
08.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen huomannut, että edes ruuhkaisessa espoolaislähiössä juuri kukaan ei ole ulkoilureiteillä viikonloppuisin.

Vierailija
27/31 |
08.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä on liian kylmä, 2018 kesällä oli vähän aikaa sopivaa

Vierailija
28/31 |
08.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://www.metla.fi/metinfo/monikaytto/lvvi/esitelmat/heureka/Sievanen-…

Ei tuo nyt ihan siltä näytä etteivät suomalaiset ulkoile. Kaupunkialueillakin suomalaisille tulee keskimäärin 150 lähiulkoilukertaa vuodessa.

Eikä kyllä näytä siltäkään että ongelma olisi ulkoilualueiden puute kun joku laajempi ulkoilualuekin löytyy puolella väestöstä 2km säteeltä ja keskimääräinen etäisyyskin on alle 5km.

Vierailija
29/31 |
08.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon lapsesta asti tykännyt olla enemmän sisällä kuin ulkona, mukavuudenhalua se kai on.

Vierailija
30/31 |
08.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä oon lapsesta asti tykännyt olla enemmän sisällä kuin ulkona, mukavuudenhalua se kai on.

Miksi tosiaan lähteä kärsimään jos voi nauttia mukavasti?

Vierailija
31/31 |
08.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ulkoilen monta kertaa joka päivä. Käyn parvekkeella tupakalla.

Joo, ei voi täälläkään päässä ulkoilemisen puutteesta syyttää. Lähdenkin tästä taas ulkoilemaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän neljä