Paino nousee kokoajan, en vain osaa syödä vähemmän. Paniikki kohta iskee.
Nyt työttömänä kun ei tule liikuttua niin heti alkoi paino nousemaan. Viimeksi kun olin työtön nousi 6kg 1,5 kuukaudessa.
Nyt kun taas olen työtön, paino noussut 2kg 3 kuukaudessa. Ylipäätän ihmetyttää tämä järkyttävä jojoilua.
Vuosia pitänyt päiväkirja, kalorit 1700-2400 päivässä. En vain himskatti soikoon osaa jättää pois illalla se ylimääräinen voileipä ja rahka (niissä 400kcal yhteensä). Siitä se vain johtuu.
Kävelen päivittäin tunnin lenkin mutta ei auta. Vatsakin suurentunut ja rasvoittunut ihan valtavasti. Päivät pitkät eikä ole asia ulkona. Kotona koitan seisoa mahd. Paljon.
Kommentit (17)
Miksi kokoajan painonnousu on huolestuttavampaa kuin siivoojan tai luokanopettajan...?
Tämä on oikeasti todellinen ongelma. Ei koskaan ole nälkä koska on työtön ja silti tulee liikaa energiaa.
Voisitko jättää leipätuotteet (leivät, sämpylät, patongit, pizzat) kokonaan pois? Keksi vain, mitä syöt niiden sijaan (esim. vihannespyöryköitä). Kuulostaako liian ylivoimaiselta?
Työttömänähän pitäisi nimenomaan laihtua. Silloinhan sinulla on rajattomasti aikaa harrastaa liikuntaa.
2400kcal päivässä kuulostaa aika paljolta, jos kävelet vain 1h päivässä ja olet muuten kotona. Mullakin ongelmana on kyllä iltasyöminen, iltaisin jotenkin ei tule oikein nälkä muttei kylläisyyskään, eli jos jotain nappaa vähän "huvikseen", on helppo syödä yli tarpeensa samaan syssyyn.
Tarkista ruokavalio. Joillakin esim. maitotuotteet turvottaa. Viljankin voi kokeilumielessä jättää pois joksikin aikaa. Ja ota kävelylenkin ohelle jotain lihaskuntoa kehittävää jumppaa, jospa ne energiat menisivät sitten siihen.
https://www.aamulehti.fi/a/e7efd8ab-fff1-4f8d-91d9-ed7b246db436?c=15227…
Tää on just tätä! :,( mutta minulla vastoin tahtoen työttömänä.
En aio luopua ruisleivästä enkä rahkasta. Eivät turvota eikä ole ongelmaa. Pitää vain näköjään jättää iltapala pois.
Ja eihän ihminen voi nyt rajattomasti liikkua monta tuntia? Kyllästyttää ylipäätän se sama lenkki uudestaan ja uudestaan. Jos jumppaan niin lihakset sen verran kipeet ettei heti halu rasittaa lisää.
Mulla on aina, jo siis lapsena, ollut taipumus mahan pullotukseen, vaikken ole ylipainoinen ollutkaan.
Litteän vatsan sai vasta kun aloin syödä 4-5 pientä ateriaa päivässä kahden reilun kokoisen sijaan.
Kuituja pitää olla runsaasti, jotta vatsa toimii vähintään kerran päivässä, muutoin pömpötys uhkaa.
2400KCal on todella paljon ja tunnin kävely ei ole juuri mitään. Minä, iso mieskin, lihoisin tuolla kombolla.
Vierailija kirjoitti:
En aio luopua ruisleivästä enkä rahkasta. Eivät turvota eikä ole ongelmaa. Pitää vain näköjään jättää iltapala pois.
Ja eihän ihminen voi nyt rajattomasti liikkua monta tuntia? Kyllästyttää ylipäätän se sama lenkki uudestaan ja uudestaan. Jos jumppaan niin lihakset sen verran kipeet ettei heti halu rasittaa lisää.
Kyllä varmaan joka paikassa pääsee halutessaan muuallekin kävelemään kuin yhdelle 1h reitille :D Kävele johonkin kauemmas, haasta itseäsi. Etsi uusia paikkoja. Lisäksi voi tehdä Youtubesta jonkun 30min lihaskuntojumpan. Mä kävelen päivittäin koiran kanssa noin 2h, pyöräilen työmatkat ja töissäkin tulee jonkin verran liikuttua. Silti ei tekisi yhtään pahaa, että ehtisin hikiliikkua vaikka juoksulenkillä tai lihaskuntoa tehden vähintään joka toinen päivä. Lihakset kipeytyy aluksi, mutta tottuvat liikkeeseen kyllä pian. Parin ekan viikon jälkeen on jo paljon, paljon helpompaa.
Ota iltapalaksi vaikka vihannestikkuja.
Toi turvotus/pullotus ovat aivan eri asia, kuin painon nousu. Se on sitten eri asia, jos kroppaan kertyy liikaa nestettä, silloin se toki näkyy vaa`alla.
Tunnin lenkki päivässä on jo tosi hyvä määrä liikuntaa. Sun ongelma on syömisessä. Onko sinulla tietyt ruokailuvälit? Siis onko sinulla sellainen systeemi, että mitä tahansa syöt, pidät sen jälkeen automaattisesti tauon vähintään kaksi tuntia?
Kuten aiemminkin kerroin. Vuosia olen laskenut kaiken. Suurin ongelma mikä tosiaan tulee kokoajan esille on etten malta syödä se yks voileipä vähemmän. Minussa se 100kcal ylimääräistä päivässä on paljon!! Joku voi luulla ettei rasvattomasta ruisleivästä kukaan lihoisi mutta minulla selkeästi kalori on tosiaan kalori. Olen jopa onnistunut lihoamaan sillä että olen ahminut liikaa mandariineja. :(
Tunnen kehoni ja kehoni on sellainen joka tarvitsee tosi vähän ruokaa jotta pysyisi hoikkana.
En oikeasti tiedä enää mitä tehdä kun mitkään liikunnat eikä ruokia riitä.
Itse kyllä lihoisin jos kalorit olis jatkuvasti 1700-2400. Sehän on tosi paljon! Joku nettilaskuri joskus kertoi että tuo määrä pitäisi pystyä syömään lihomatta mutta ei onnistu ainakaan itsellä. Pyrin pitämään kalorit 1200-1700 niin en paisu.
Itselläni työttömyys olisi varmasti suuri haaste painonhallinnan kannalta. Töissä kiireessä ei ehdi syömään liikoja, mutta kotona ollessa jääkaapin ovi kävisi taukoamatta.
Kiitos kaikille ymmärryksestä. Miten te sitten keksisitte ettei lihoaisi?
Ruokaa pitää syödä ravinnon takia. Toki voisi vain vitamiini tabletteja mussuttaa eikä muuta.
Terveydenhuolto ja liikunnan ammattilaiset eivät tajuu mistään mitään. Ne vain saarnaa että kuinka voin huoletta syödä yli 2000 päivässä, ei ne ymmärrä mitä tarkoittaa olla työtön. Peruskulutus minulla 1400 kcal. En oikein tajuu paljonko sitten pitäisi syödä jotta laihtuisi.
Kokeile pienentää kaikista päivän annoksista 50-100 kaloria.