Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tykkäättekö mennä hammaslääkäriin jos hammaslääkäri kauhistelee hampaitasi?

Vierailija
08.12.2019 |

Etenkin kun tiedät että varmasti on paljon huonohampaisempiakin asiakkaita ollut, kuten pahasti alkoholisoituneet ja muut laitapuolenkulkijat.

Kommentit (33)

Vierailija
21/33 |
08.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri tuosta syystä en käy hammaslääkärissä. En jaksa mennä kuuntelemaan vittui lua hampaistani ja karkin syömisestä. En edes syö karkkia tai juo limsaa. Reikiä on ollut yksi, mutta sekin on ilmeisesti liikaa. Ihan paskat hampaat minulla. 

Vierailija
22/33 |
08.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itseänne saatte syyttää, jos hampaat on huonossa kunnossa ja siitä hammaslääkäri huomauttaa. Lapsiakin jo valistetaan koulussa hampaidenhoidosta. Kummallista, jos aikuisen hampaat yhä reikiintyvät, koska reikiintymistä ei tapahdu, jos harjaa hampaat huolella aamuin illoin ja käyttää hammaslankaa ja välttää sokerit.

t. hammaskirurgi

Minulla on hampaat reikiä täynnä ja syynä on vuosia jatkunut vakava masennus. Jos ei edes pääse sängystä ylös, miten luulet että hampaiden hoidon käy?

Voisit käyttää tämän palstalla käyttämäsi energian ja ajan hampaidenpesuun. Pese ne siellä sängyssä.

Hyvänä päivä se onnistuukin, huonona päivänä ei. Valitettavasti huonoja päiviä on paljon. Ja silloin ei tule mitään vauva-palstoja luettua tai mitään muutakaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/33 |
08.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itseänne saatte syyttää, jos hampaat on huonossa kunnossa ja siitä hammaslääkäri huomauttaa. Lapsiakin jo valistetaan koulussa hampaidenhoidosta. Kummallista, jos aikuisen hampaat yhä reikiintyvät, koska reikiintymistä ei tapahdu, jos harjaa hampaat huolella aamuin illoin ja käyttää hammaslankaa ja välttää sokerit.

t. hammaskirurgi

Tiedän että itseäni saan syyttää. Olen laiminlyönyt hampaiden hoitoa täysin ikävuosina 12-20, hampaiden hoito alkoi kiinostaa vasta aikuisiällä. Tästä on kuitenkin niin monta vuotta etten jaksaisi enää kuulla kauhisteluja siitä, miksi lähes jokainen hammas on paikattu. Uusia reikiä ei ole tullut aikoihin, mutta minulla on hauras hammasluu eli hampaani lohkeilevat helposti. Näitä lohkeamia tulee välillä ja silloin aina hammaslääkärit kauhistelevat.

Vierailija
24/33 |
08.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hammaslääkäreiden ei todellakaan kannattaisi moittia potilasta tai tämän hampaita ovat ne sitten kuinka huonossa kunnossa tahansa, koska aika monella kynnys mennä sinne hammaslääkäriin on todella korkea ilman haukkujakin ja takaisin eivät ainakaan mene jos pelkkää moitetta on tiedossa.

Vierailija
25/33 |
08.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

t. hammaskirurgi

Jos kaikki pitäisivät täydellistä huolta hampaistaan, sinulla ei olisi työpaikkaa.

Vierailija
26/33 |
08.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

t. hammaskirurgi

Tämän kirjoittaja ei ole hammaskirurgi, sillä sellaista ammattinimikettä ei ole olekaan.

Yleensä  mitä pitemmälle erikoistuu, sitä vähemmän sairauksiin suhtautuu ylenkatsoen ja potilasta syyllistäen.

Vierailija
27/33 |
08.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä yksityisellä tajutaan kohdella paremmin. Kunnallisella riittää asiakkaita vaikka joku loukkaantuisi eikä tulisi enää vastaanotolle.

Ei aina. Kävin alkuvuodesta Kampissa yksityisfirman suuhygienistillä. Hän kysyi alkoholin käytöstäni ja sitten sanoi että pitäisi vähentää. Jäin ihmettelemään että miten se liittyi asiaan ja luuliko hän että vähennän jos suuhygienisti sanoo niin.

Vierailija
28/33 |
08.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

t. hammaskirurgi

Eikö hammaslääkäreille enää kerrota, että vielä 1960-luvulla lapset saivat ensimmäisen hammasharjan vasta koulussa? Ja miten nuorempi kollega selittää sen, että vanhempi osaa sanoa heti " näyttävät sellaisilta että tulee helposti reikiä" , vaikka en entinyt avata suutani kuin puhuakseni hänelle?

Ei kai nykyaikana pitäisi olla niin tietämättömiä hammaslääkäreitä, jotka uskovat tuohon taruun " ei tule reikiä jos ..." eikä ole mitään muita syitä reikiintymiseen kuin huono hampaiden hoito. Otetaan nyt esimerkiksi raskauspahoinvointi, joka heikentää hampaita. Ennen tunnettiin sanonta " lapsi vie yhden hampaan äidin suusta".

Ei pitäisi olla myöskään niin ammattitaidottomia hammas- tai muitakaan lääkäreitä, jotka karkoittavat potilaat välttelemään hoitoa moittimalla heitä.

Vierailija
29/33 |
08.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli niin kauhea hammaslääkärikammo etten yli 10 vuoteen käynyt hammaslääkärissä. Nyt kun tehtiin toisen hammaslääkärin kanssa iso työ että saatiin se lieveneen niin toinen urpo hammaslääkäri kauhistelee hampaita ”nämähän ovat pahemmat kuin 60-vuotiaalla”

Vierailija
30/33 |
08.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

t. hammaskirurgi

Tiedän että itseäni saan syyttää. Olen laiminlyönyt hampaiden hoitoa täysin ikävuosina 12-20, hampaiden hoito alkoi kiinostaa vasta aikuisiällä. Tästä on kuitenkin niin monta vuotta etten jaksaisi enää kuulla kauhisteluja siitä, miksi lähes jokainen hammas on paikattu. Uusia reikiä ei ole tullut aikoihin, mutta minulla on hauras hammasluu eli hampaani lohkeilevat helposti. Näitä lohkeamia tulee välillä ja silloin aina hammaslääkärit kauhistelevat.

Minulla ei ollut kouluaikoina yhtään reikiä, mutta koulun jälkeen kukaan ei neuvonut käymään hammaslääkärillä tai hammaskiven poistossa ja olin siinä käsityksessä että kunnalliselle on hyvin vaikea päästä. Meni sitten 10 vuotta ennenkuin pääsin YTHS:lle hammastarkastukseen, ja sitäkin jonotin 13 kuukautta. Sitten Tampereen kaupungilla oli ajanvarausjärjestelmä, joka ei antanut varata uutta aikaa tarkastukseen ennenkuin tietty aika oli kulunut, en muista oliko se 2 vai 3 vuotta. Kärsin kroonisesta unettomuudesta johon sai huonosti hoitoa enkä jaksanut paljoa kiinnittää huomiota hampaisiin.

Vierailija
31/33 |
08.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Halusin kerran että hampaat ovat siistit kun menen hammaslääkäriin. Ostin uuden harjan ja hinkkasin moneen kertaan.

Lääkäri sitten määräsi antibioottikuurin kun luuli että punaiset ikenet ovat tulehtuneet. Enkä kehdannut sanoa

totuutta...

Vierailija
32/33 |
08.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi otsikossa teitittely vaihtui sinutteluun?

Vierailija
33/33 |
08.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jäätävän hammaslääkäripelon takia en käynyt yli 20 vuoteen. 

Sitten tuli niin kauhea särky, että vaihtoehdot olivat kuolema tai hammaslääkäri. Valitsin jälkimmäisen. 

Sanoin (ihan julkinen puoli) etukäteen, että olen ongelmallinen pelkopotilas ja suu varmaan kuin yksi kraatteri.  

Olivat todella ystävällisiä ja minulle jopa henkilökohtaisesti valittiin superempaattinen pelkopotilaisiin erikoistunut lääkäri. 

Kaikki meni hyvin ja hampaat hyvässä kunnossa. Harjaan kuin hullu ja käytän hammaslankaa. Eli kyllä se kotihoito vie voiton. Hysteerisesti olen putsannut, kun olen pelännyt niin paljon käyntiä. Tämä yksi särkevä paikattiin kyllä. 

Mutta olen jo 56-vuotias, ei juuri paikattuja hampaita eikä yhtään poistettua. Pelko pitää hampaat hyvässä kunnossa :D