Toiset ei usko krooniseen sairauteen
Tuntuu vähän raskaalta, kun läheiset ja lääkäritkin sanovat "mutta sähän näytät pärjäävän ihan hyvin", "kävelet normaalin näköisesti", "ei tuo mitenkään erityiseltä näytä". Ym. Ja tutut ehdottelee tekemistä, mistä olen sanonut monta kertaa että en pysty. Tuntuu menevän ihan kuuroille korville. Pari esimerkkiä:
- ootko koskaan sitten avantouintia kokeillut?
- en, mun vartalo ei kestä kyllä sitä.
- ai. Mut oikeesti, se on siis tosi terveellistä ja ihan oikeasti piristävää kun tottuu!
- ...
Tai
- alkaa olla tosi kova helle, nää kuumat säät taas pahentaa mun kipuja
- ai niin, sä et tykkää tästä kesästä
- ...
Kommentit (32)
Vierailija kirjoitti:
Sitä paitsi saan kai minä olla uskomatta kaikkeen mihin haluan, samalla tavalla kuin te saatte uskoa niihin sairauksiin mihin uskotte. En usko joulupukkiin, ufoihin, vihreän teen laihdutusvaikutuksiin, ostos tv ihmeaineisiin tai ihmisten synnnynäiseen pahuuteen. Mutta jos te uskotte, se on mulle ihan fine. Ei mulla ole tarvetta alkaa todistelemaan niiden oikeellisuutta.
Jos apn otsikko on "Toiset ei usko krooniseen sairauteen", vastaus siis on, että ei, ei niin.
-7-
Totta kai saat. Mikään laki ei kiellä uskomasta vaikka spaghettihirviöön.
Toisaalta jos kovaan äänen väittää ettei usko kroonisiin sairauksiin, joita lääkärit hoitavat ja tutkivat, niin siinähän asettaa itsensä useimmiten pellen asemaan, joten tilanteesta kärsii itse.
Vierailija kirjoitti:
Uskon autoimmuunitauteihin (diabetes, ms-tauti, keliakia jnejne). Uskon elimellisiin tauteihin (maksakirroosi, sepelvaltimotauti, IBD jne.).
En millään usko sisäilmatauteihin ja homesairauksiin. En usko fibromyalgiaan. En usko väsymysoireyhtymään. En usko sähkö-, kylmä- tai aurinkoallergioihin. Uskon kyllä että ihmisillä on oireita, mutta ei näistä sairauksista johtuvia vaan psykosomaattisia, ja yleislääketieteen sijaan tarvittaisiin hyvin pitkälle edistynyttä psykiatriaa.
No ihan sama usko tai ole uskomatta ketään kiinnosta. Usko vaikka Mohammediin.
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni olisi hyvä, että edes näin netin anonymiteetin suojissa näitä sairauksia avattaisiin vähän enemmän. Olen itse inva ja invaliditeettini tosiaan näkyy. Minunkin on melko vaikeaa ymmärtää vammauttavia sairauksia jotka eivät mitenkään näy päällepäin. Olen joskus aikaisemmin lukenut tältäkin palstalta vallan reippaasti liikkuvista ihmisistä jotka käyttävät invapaikkaa pysäköidessä kun se meidän "Matin" vamma nyt vaan on sellainen joka ei ulospäin näy.
No sanoisin näin, että sairaudet ovat hyvin erilaisia. Mutta vammaisena ymmärrät varmaan että raajoistaan halvaantunut ei pääse liikkumaan kävellen. Kuitenkaan päälle päin vammaa ei näy, koska se on sisällä kehossa selkäytimessä.
MS-taudissa oireet johtuvat siitä että keho alkaa tuhota omaa hermostoaan vikaan mennessä autoimmuunirekatiossa. Toisessa autoimmuunitaudissa, nivelreumassa, tulehdus alkaa tuhota niveliä.
Eli kuten auto-onnettomuudessa fyysisen vamman selkään saanut vammainen, myös nivelreumassa ja MS-taudissa kehon sisällä, näkymättömissä, on tapahtunut liikkumiseen ja toimintakykyyn vaikuttavia vaurioita.
Nivelreuman hoito on kuitenkin viime vuosina edennyt paljon, joten siinä kun vuosikymmeniä sitten tauti eteni pahasti ja ulkoisesti katsoen rampautti potilaan, nykyisin uusilla lääkkeillä sekä tarvittaessa leikkauksin hoidettu potilas näyttää päällepäin terveeltä muiden silmiin, vaikka sairastaa kroonista sairautta, joka silti aiheuttaa kipuja ja muita oireita.
Tässä syitä, jonka takia monet nykyään eivät ymmärrä vammaisuutta: sairauksien luonne on erilainen ja hoidot ovat nykyään paremmat, niin että ulospäin selkeästi näkyviä vammoja ei synny ainakaan siinä määrin kuin ennen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitä paitsi saan kai minä olla uskomatta kaikkeen mihin haluan, samalla tavalla kuin te saatte uskoa niihin sairauksiin mihin uskotte. En usko joulupukkiin, ufoihin, vihreän teen laihdutusvaikutuksiin, ostos tv ihmeaineisiin tai ihmisten synnnynäiseen pahuuteen. Mutta jos te uskotte, se on mulle ihan fine. Ei mulla ole tarvetta alkaa todistelemaan niiden oikeellisuutta.
Jos apn otsikko on "Toiset ei usko krooniseen sairauteen", vastaus siis on, että ei, ei niin.
-7-
Voit olla uskomatta vaikka syöpään, evoluutioon tai maapallon muotoon, ihan luvan kanssa. Mutta nämä eivät ole uskon asioita, joten vaikutat vain tyhmältä sellaista julistaessasi.
Ihan yhtä tyhmää on uskoa kaikkeen huuhaahan. Kriittisyys on yksi tiedon ja älykkyyden tärkeimmistä mittareista.
Kriittisyys ei ole sama asia kuin kriittinen ajattelu. Suomessa usein sekoitetaan nämä kaksi asiaa. kuka tahansa voi kritisoida ketä ja mitä vaan ihan tuulesta temmatuilla perusteilla tai jopa ilman perusteita - kuten tapahtuu täälä AV:lläkin.
Kriittinen ajattelu on eri asia, eikä se ole mikään mittari millekään, vaan se on tapa ajatella tieteellisesti tai arjessa voisi sanoa loogisesti ja rationaalisesti. Kyse on siis ajattelun prosesseista.
Siksi kriittinen ajattelu on se prosessi joka tuottaa käsityksen että jokin asia on joko faktaa tai huuhaata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uskon autoimmuunitauteihin (diabetes, ms-tauti, keliakia jnejne). Uskon elimellisiin tauteihin (maksakirroosi, sepelvaltimotauti, IBD jne.).
En millään usko sisäilmatauteihin ja homesairauksiin. En usko fibromyalgiaan. En usko väsymysoireyhtymään. En usko sähkö-, kylmä- tai aurinkoallergioihin. Uskon kyllä että ihmisillä on oireita, mutta ei näistä sairauksista johtuvia vaan psykosomaattisia, ja yleislääketieteen sijaan tarvittaisiin hyvin pitkälle edistynyttä psykiatriaa.
Mihin tosiasiaan perustat uskomuksesi? Ja miksi sinusta psykosomaattiset oireet eivät olisi oireita? Ihmisen psyykehän vaikuttaa aivan kaikkiin sairauksiin ja kivun kokemukseen. Myös syöpään - johon et siten samalla logiikalla myöskään usko ilmeisesti.
Esimerkiksi fibromyalgia on tautiluokituksessa ihan kuin muutkin diagnoosit, joihin uskot. Lisäksi aiheesta on ympäri maailmaa tieteellistä tutkimusta. Diagnoosin kriteerit on määrännyt American College of Rheumatology. Kyseessä ei siis voi olla kuvittelemasi yleinen epämääräinen psykosomaattinen oirehdinta, koska silloin ei voitaisi kehittää diagnostisia kriteerejä.
Lisäksi tutkimuksissa on pystytty kuvantamaan muutokset fibromyalgiaa sairastavien aivoissa (neurokemiallisia tulehdusmuutoksia) Harvardin yliopiston tutkimuksessa. Myös aikaisemmin on verrattu esim. masennuspotilaiden ja fibromyalgiapotilainen aivokuvia ja ne ovat selkeästi erottuvat, erilaiset. Jos kyseessä ei olisi erityinen oman etiologian ja oirekuvan omaava sairaus, sitä ei voisi erottaa muista omaksi diagnoosikseen. Harvardin tutkimuksen löydökset osoittavat myös sen, että sairaudella on ns. fyysinen komponentti eli tulehdus, vaikka tulehdus ei olekaan siellä missä kipu on (esim. jaloissa) vaan keskushermostotasolla. Aivotulehdus liittyy oireena myös Alzheimerin ja Parkinsonin tauteihin - ethän usko niihinkään?
Jännästi kuitenkin tätä "aivotulehdusta" hoidetaan mielialalääkkeillä, ei esim. Alzheimer tai Parkinson lääkkeillä? Tai tulehduslääkkeillä?
Jenkkiyliopistoissa tehdyt tutkimukset on mitä on. Niiden otanta on esim. yleensä hyvin pieni. Heillä lääkäreiden arvostus, palkkaa ja paikka hierarkiassa perustuu lähes kokonaan julkaisuihin ja näihin "tutkimuksiin". Siksi niitä tehtaillaan liukuhihnalla. Usein ovat aika nollatasoa.
Kannattaa siis olla hyvin kriittinen amerikkalaisiin julkaisuihin.
Sitä paitsi eiköhän Maria Nordinilla ole näihinkin "sairauksiin" parannuskeino.
Yliopistojen tason määrittelee kansainväliset rankiglistat. Niillä Harvardin lääketieteellinen on aivan huipulla kaikista maailman yliopistoista. Tutkimukset, jotka julkaistaan vertaisarvioiduissa tiedelehdissä ovat myös rankattuja, voit käyttää esim. H-indeksiä sekä julkaistun artikkelin että tutkijan tason arvioimiseksi. Ko. tutkimuksessa kuvannettiin aivoja, joten ei ole edes väliä kuinka suuri otanta on, koska jos jokin sairaus aiheuttaa sille tyypillisiä kuvissa näkyviä muutoksia, tulos on joko kyllä (tutkimusryhmällä) tai ei (verrokkiryhmässä), joten ei tarvitse tutkia tuhansia potilaita.
Fibromyalgiassa pahimmat oireet ovat kivut ja unettomuus. Käypä hoidon mukaan siksi määrätään lääkettä joka sisältää mm. amitriptyliiniä, joka vaikuttaa keskushermostoon eli etenkin ns. kipujanaan. Amitriptyliini on vanha lääke, joka kehitettiin aikoinaan masennuksen hoitoon. Nykyään tunnetaan keskushermostoon vaikuttavat lääkeaineet niin hyvin, että niitä voidaan käyttää moniin eri sairauksiin. Toki annostus on joka diagnoosille erilainen, eli amitritpyliinin annos fibromyalgiassa ja masennuksessa on erilainen, samoin fibromyalgiassa on suositeltu että lääkettä käytetään vain kausittain. Tällä tavoin käytettynä lääke hoitaa siis fibromyalgian kipua ja unihäiriötä, mutta se ei vaikuta masennukseen. Nämä ovatkin kaksi eri sairautta, vaikka käytetty lääkeaine on sama. Samoin nykyisin käytetään mm. alun perin epilepsiaan kehitettyä pregabaliinia sekä kivun, epilepsian että ahdistuneishäiriön hoitoon. Kukaan asiaa ymmärtävä ei ajattele että kipupotilaalla olisi epilepsia.
Kriittisyys ei ole sitä että väheksyy asioita, joista ei tiedä mitään pelkän yleisen mutun perusteella. Aitoa kriittisyyttä on se, että ottaa selville tosiasiat ja arvioi asiaa niiden perusteella analyyttisesti.
Eli se, että olet netistä lukenut jonkun tutkimuksen, jonka uskot täysin ilman mitään krittiikkiä, tekee sinusta minua älykkäämmän. Jep. Usko itseesi, se ei maksa mitään.
Mihin faktoihin sinä perustat väitteesi että olen uskonut jonkun asian ilman mitään kriitiikkiä? Etköhän nyt itse sorru johtopäätöksiin, jotka eivät perustu kriittiseen ajatteluun.
Miksi et todistaisi älykkyyttäsi niin, että tutustuisit asialliseen tietoon ja tekisit päätelmäsi aiheesta sen jälkeen kriittisen ajattelun avulla?
Vierailija kirjoitti:
Psyykkistä ja somaattisesti puolta ei olisi pitänyt ikinä erottaakaan toisistaan kuten antiikin aikana tehtiin ja sieltä tämä virhe periytyy nykyaikaan. Ihminen on yksi kokonaisuus johon vaikuttaa myös sosiaalinen ympäristö ja elimistöä kolonisoivat mikrobit. Jako psyykkiseen ja somaattiseen on karkea ja yksinkertaistava virhe.
Harkitsen tässä juuri, että pistäisinkö välit poikki kokonaan lähisukulaiseen, joka ei kuuntele eikä ymmärrä. Ehdottaa näkemistä. Jännittää tällainen ratkaisu, siitä tulee kuitenkin kauhea haloo ja suvun silmissä minä olen sitten se joka ylireagoi. Ei tee mieli tavata, koska edellisillä ainakin kolmella kerralla muistan itselleni tulleen vain entistä pahempi mieli juuri em. asioiden takia. Ap
Se, että sinä itse ja lääkärisi ja hoitajasi uskotte siihen, että sinulla on se kyseinen krooninen sairaus, on pääasia.
Minulla on diagnoosi kroonisesta sairaudesta, joka saattaa olla vuosiakin oireeton. Etenkin sopivalla lääkityksellä se voi olla oireeton tai hyvin vähäoireinen. No, vuosi sitten minulla vaihtui lääkäri, ja koska minulla ei ole ollut yli neljään vuoteen tiettyjä oireita (muita oireita kylläkin), lääkäri totesi, että diagnoosi on virheellinen, ja hoito voidaan lopettaa.
Vierailija kirjoitti:
Harkitsen tässä juuri, että pistäisinkö välit poikki kokonaan lähisukulaiseen, joka ei kuuntele eikä ymmärrä. Ehdottaa näkemistä. Jännittää tällainen ratkaisu, siitä tulee kuitenkin kauhea haloo ja suvun silmissä minä olen sitten se joka ylireagoi. Ei tee mieli tavata, koska edellisillä ainakin kolmella kerralla muistan itselleni tulleen vain entistä pahempi mieli juuri em. asioiden takia. Ap
No älä ainakaan keskustelematta pane välejä poikki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-7-
Voit olla uskomatta vaikka syöpään, evoluutioon tai maapallon muotoon, ihan luvan kanssa. Mutta nämä eivät ole uskon asioita, joten vaikutat vain tyhmältä sellaista julistaessasi.
Ihan yhtä tyhmää on uskoa kaikkeen huuhaahan. Kriittisyys on yksi tiedon ja älykkyyden tärkeimmistä mittareista.
Eihän tässä kukaan ole sanonut uskovansa huuhaahan. Ainoastaan sinä jankkaat siitä.
Olen skeptinen sellaisten sairausten kohdalla, joita lääketiede ei yksimielisesti tunnusta sairauksiksi.
Itse sairastan vaikeaa migreeniä, jonka kanssa olen lapsuudesta asti jo tottunut kärsimään lähinnä hiljaa, koska oma äitini esim. ärsyyntyy siitä, jos saan kohtauksen. Jättänyt pikkasen traumat, kun pikkulapsena jo huudettiin siitä, että oli kohtaus päällä :D
Eli se, että olet netistä lukenut jonkun tutkimuksen, jonka uskot täysin ilman mitään krittiikkiä, tekee sinusta minua älykkäämmän. Jep. Usko itseesi, se ei maksa mitään.