Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Apua! Vuokranantaja irtisanoi

Vierailija
07.12.2019 |

sopimuksen, koska muuttaa asuntoon itse.
Nyt pitää löytää uusi asunto! Irtisanomisaika on 6kk, mutta kuulemma aikaisemminkin Saa lähteä.. Entä, jos löydän uuden asunnon heti, ja muutan 01.01.2020, joudunko maksamaan vuokraa vanhasta enää tammikuusta?? Vai meneekö poikki, kun muutan..?🤔

Kommentit (45)

Vierailija
1/45 |
07.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sovit asian nyt vuokranantajan kanssa.

Vierailija
2/45 |
07.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mitä sun sopimuksessa lukee irtisanomisajasta? 1 kk?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/45 |
07.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauvapalsta tietää kertoa tietysti paremmin kuin itse vuokranantaja, joten tietysti on luontaista kysyä täältä!

Wow.

Puheluyhteys auki ja kysele kaikki huolenaiheesi läpi. Niin simppeliä se on.

Vierailija
4/45 |
07.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulle hyvä, että ajankohta on tää. Nyt asunto helpompi löytää, kun esim. kesällä&syksyllä.

Vierailija
5/45 |
07.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä vuokranantajan puolelta irtisanomisaika on juurikin tuon 6kk ja vuokralainen taas voi irtisanoa sopimuksensa 1kk varoajalla.

Tarkista asia vuokrasopimuksesta tai juttele suoraan vuokranantajan kanssa, ennenkuin solmit uutta sopimusta mihinkään.

Kyllähän vuokranantaja saattaa joustaakin, kun olet hankalassa tilanteessa nyt.

Vierailija
6/45 |
07.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No siis, lähinnä nyt se, että eihän vuokranantaja tässä joudu mitenkään "joustamaan", kun haluaa mut pois mahdollisimman pian. Joo, soitan hänelle kyllä, mutta mietin vaan, miten on, kun hän on irtisanoja,että loppuuko minun velvollisuudet siihen, enhän ole itse irtisanoutunut, niin ei mulla ole kuukauden irtisanomisaikaakaan?!?

Vierailija
7/45 |
07.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No siis, lähinnä nyt se, että eihän vuokranantaja tässä joudu mitenkään "joustamaan", kun haluaa mut pois mahdollisimman pian. Joo, soitan hänelle kyllä, mutta mietin vaan, miten on, kun hän on irtisanoja,että loppuuko minun velvollisuudet siihen, enhän ole itse irtisanoutunut, niin ei mulla ole kuukauden irtisanomisaikaakaan?!?

Kyllä sinä saat muuttaa kuukauden varoituksella, vaikka vuokranantaja olisi ensin ehtinyt antaa kuusi kuukautta aikaa.

Vierailija
8/45 |
07.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Periaatteessa jos asut vielä 1.1. maksat tammikuun vuokran. Mutta tuossa tilanteessa vuokranantaja varmaan joustaa. Asunto on irtisanottu, kun löydät uuden, ilmoitat muuttopäiväsi vuokranantajalle, ei siinä enää mitään kk irtisanomisaikoja sun puolelta ole.

Vierailija
9/45 |
07.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä sinä saat muuttaa kuukauden varoituksella, vaikka vuokranantaja olisi ensin ehtinyt antaa kuusi kuukautta aikaa.

Mutta. Sitooko minua jokin aika? Voinko muuttaa heti, ja maksaa ainoastaan joulukuun vuokran enää, sitä kysyin?

Vierailija
10/45 |
07.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Periaatteessa sinulla on se normaali kuukauden irtisanomisaika. Mutta koska vuokranantaja haluaa päästä muuttamaan mahd. pian, niin hän hyvin todennäköisesti on vain tyytyväinen, kun lähdet eikä kysele irtisanomisaikojen perään. Asunnollehan ei ole tulossa tyhjäkäyntiä.

Vierailija
11/45 |
07.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lain mukaan vuokralaisen irtisanomisaika on yksi täysi kalenterikuukausi. Eli jos irtisanot asunon itse tänään, niin maksat tammikuun vuokran. Mutta asiaa voidaan aina sopia vuokralaisen eduksi, eli jos vuokrantaja haluaa asunnon käyttöönsä mahdollisimman nopeasti, niin hänelle sopinee että muutat 1.1. etkä maksa tammikuun vuokraa.

Vierailija
12/45 |
07.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta. Sitooko minua jokin aika? Voinko muuttaa heti, ja maksaa ainoastaan joulukuun vuokran enää, sitä kysyin?

Jos vuokranantaja joustaa, niin onnistuu. Oikeasti kuukauden irtisanomisaika tarkoittaa sitä, että tänään irtisanoessasi sopimuksesi jatkuu vähintään 7.1. saakka, eli periaatteessa tammikuun loppuun.

Vierailija
13/45 |
07.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Periaatteessa jos asut vielä 1.1. maksat tammikuun vuokran. Mutta tuossa tilanteessa vuokranantaja varmaan joustaa. Asunto on irtisanottu, kun löydät uuden, ilmoitat muuttopäiväsi vuokranantajalle, ei siinä enää mitään kk irtisanomisaikoja sun puolelta ole.

Vuokralainen saa pitää asunnon myös hallussaan niin pitkään kun maksaa vuokraa. Eli jos maskaa tammikuusta vuokraa, niin sinne ei pidä päästää vuokrantajaa kuin korkeintaan tekemään muuttotarkastusta.

Vierailija
14/45 |
07.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No niin, kiitos! Nyt tulikin asiallista kommenttia! 👌

Vierailija
15/45 |
07.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voit.

Vierailija
16/45 |
07.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vauvapalsta tietää kertoa tietysti paremmin kuin itse vuokranantaja, joten tietysti on luontaista kysyä täältä!

Wow.

Puheluyhteys auki ja kysele kaikki huolenaiheesi läpi. Niin simppeliä se on.

Oletko älyltäsi vajaa? Sopimuksen toinen osapuoli on se jolta ei todellakaan kannata kysyä neuvoa sopimuksen soveltamisesta. Tällainen av-parviäly on melko hyvä paikka saada näkemystä asiaan.

Vierailija
17/45 |
07.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et. Joudut maksamaan joulu- ja tammikuun vuokran, vaikka irtisanoisit tänään. Sitä tarkoittaa kuukauden irtisanomisaika.  Eikö se ole hyvä, että sinullakin on saman huoneenvuokralain nojalla 6 kk, joten varmaan ymmärrät, että lain nojalla vuokranantajallekin on taattu pieni puskuri.

(Hyvä provo, lisäpisteitä myös klikkiotsikosta,4/5 -vähän läpinäkyvä kuitenkin.

Vierailija
18/45 |
07.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutopäivä on sitten ensimmäinen arkipäivä vuokrasopimuksen päätyttyä ja silloin puolet asunnosta pitää olla vuokrantajan käytettävissä. Eli jos kuvitellaan että olisist ehtinyt irtisanoa vuokrasopimuksen marraskuussa ja joulukuu olisi irtisanomiskuukausi, niin muuttopäiväsi olisi 2.1. koska 1.1. on pyhäpäivä.

Vierailija
19/45 |
07.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voit.

Mutta saatat menettää tammikuun vuokraa vastaavan takuusumman. Se, että vuokranantaja muuttaa itse asuntoon, ei ole syy olla noudattamatta irtisanomisaikoja. Ehkä hän on irtisanomisajoista tietoisena muuttamasssa vasta huhtikuussa...

Vierailija
20/45 |
07.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Irtisanomisaika on 6kk niin saat asua siellä niin kauan jos haluat tai tarve vaatii. Varmaan maksar vuokraa normaalisti niiltä kuukausilta kuin asut siellä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan kahdeksan