Rivitalo vai omakotitalo?
Mielipiteitä kaivataan! Minä haluaisin omakotitaloon; ei seinänaapureita ja muutenkin oma tupa oma lupa. Mies taasen haluaa rivitaloon koska ei haluaisi huolehtia pihatöistä ja talon remppahommista. Haluaa vaan soittaa huoltoyhtiöön jos jokin ongelma ilmenee. Mulle taas se oma rauha on niin arvokasta, että oon valmis noihin hommiin.
Miten teillä on asia ratkaistu? Tarvitaan sellanen 4 huonetta, noin 100 neliöö. Kustannuksetkin molemmissa mietityttää.
Kommentit (24)
Vierailija kirjoitti:
Omakotitalo, tietysti.
Voi sinne omakotitaloonkin soittaa työmiehet paikalle, vaikka alkaen nurmikon leikkuusta päättyen teknisiin töihin.
Ei ole yhtiövastiketta, on vain asuntovero, silläkin säästää aika hyvin.
-Saat itse päättää kaikesta, pihasta, remonteista, ihan kaikesta, rivitalossa et niinkään.
Rivarissa vielä kun saat paskan naapurin niin siinä olet.
Eikä se rivari ole yhtään sen riskittömämpi sijoitus kuin omakaan, melkein päinvastoin.
Ja yhtiöissä kulut juoksee kokoajan, juurikin vastikkeet ja kun remontti tulee, maksat taas enemmän, vastikkeet ei riitä kun perusylläpitoon.
Tiedän kymmeniä tapauksia joissa omakotitalossa asuvilla on paskat naapurit. Vastikkeet kyllä riittävät pikkuremontteihin, monessa rivarissa kerätään myös vähitellen lisävastikkeella rahaa esim kattoremonttiin, toki niin voi tehdä jokainen osakas itsekin, samalla tavalla kuin menoihin pitää varautua omakotitalossakin.
Vastikkeella katetaan meillä lämpö, jätehuolto, pihatyöt, kiinteistövakuutus, nuo samat kulut minulla oli myös omakotitalossa. En nimittäin jaksanut tehdä ison pihan lumitöitä itse, kun oli vaativa työ ja lapset.
Rivarin koti näyttää aina asutulta, silloinkin kun olen ulkomailla, tekemättömät lumityöt kertovat kyllä varkaille että tervetuloa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rivitalossa yhdistyy omakotitaloasumisen ja asuntoyhtiön huonot puolet. Miehesi joutuu tekemään pihatyöt, ja joku muu päättää milloin.
Haistapas nyt jotain pahaa.
Minä ostin rivarikodin kun tuli ikää ja ison talon ja pihan hoito alkoi kyllästyttää ja viedä liikaa aikaa.
Pihatyöt tekee huoltoyhtiö, korjaukset kilpailuttaa ja huolehtii isännöitsijä, tämä on helppoa asumista. Minä ostin päätyasunnon, ja valitsin talon, jonka tiesin hyvin rakennetun.
Kun lapset asuivat kotona iso omakotitalo oli parasta, nyt yksin tämä 80 neliötä keskustassa on just parasta.
blaa blaa blaa. Yksi kaunis päivä yhtiökokous päättää että huoltoyhtiötä ei oteta, vaan kaikki hoidetaan talkoilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Iso rivitaloasunto on kallis ylläpidettävä, koska kaikista taloyhtiön remonteista maksetaan aina asunnon neliöiden mukaan. Eli ison asunnon ostaja maksaa esim. piharemontista paljon enemmän kuin pienen. Lisäksi taloyhtiöihin tehtävät remontit ovat muutenkin kalliimpia kuin ok-talon, ne osataan todellakin hinnoitella.
Ok-talo on työläämpi, eikä sekään halpaa ole mutta kustannuksiin on helpompi itse vaikuttaa. Jos ei osaa yhtään mitään pieniäkään remppahommia tehdä itse niin silloin käy kukkarolle.
Ok-talossa on myös enemmän vastuita, kun kaikki huolto- ja kunnossapitotyöt äytyy muistaa ja ymmärtää tehdä/teettää säännöllisesti. On myös enemmän vapautta, kun ei ole niitä seinänaapureita eikä taloyhtiön sääntöjä. Voi pestä pyykkiä ja käydä suihkussa tai kuunnella musiikkia huoletta vaikka keskellä yötä, jos siltä tuntuu.
Itse asun ok-talossa lasten kanssa, olen ainoa aikuinen siis. Välillä tuntuu, että ei oikein jaksaisi mutta lopulta hyvät puolet peittoaa aina ne huonot.Enemmän rivitaloissa on vastuita hoidettavana ja jotku asukkaat hallituksessa hoitaa ne.
Itse tykkään omakotitalossa juuri siitä että minä päätän mitä teen ja milloin. Pakkotahtisia velvotteita ei ole.
Nimenomaan, rivitalossa "jotkut" hoitaa. Omakotitalossa sitä jokua ei ole, vaan on ihan itse tarkastettava että talo on aina kunnossa. Kaikkihan näin ei tietenkään säännöllisesti tee, kun ei ole pakko, ja silloin jossain vaiheessa sattuu näitä että katto vuotaa, lämmitysjärjestelmä posahtaa tai putket falskaavat "aivan yllättäen".
Omakotitalossa minä päätään minun asioista.
Rivitalossa joku päättää sinun asioista tai sinä hoidat jonku muun asioita.
No höpsistä, huoltoyhtiö tekee lumityöt ja leikkaa nurmen. Ja tekee muutkin pihatyöyt, puhdistaa rännit jne.