Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mielipiteitä Helsingin lukioista?

Vierailija
06.12.2019 |

Laita järjestykseen: Kuvataidelukio, Kallion ilmaisutaidon lukio, Ratakadun Norssi, Ressu Ja Heryk.

Kuopuksen valinnat lähestyy. Mm näitä kouluja nyt pähkitään. Miten sinä laittaisit näiden järjestyksen ja miksi?

Kommentit (65)

Vierailija
1/65 |
06.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika paljon riippuu siitä, mistä lapsi on kiinnostunut. Nuo ovat hyvin erilaisia kouluja.

Vierailija
2/65 |
06.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika paljon riippuu siitä, mistä lapsi on kiinnostunut. Nuo ovat hyvin erilaisia kouluja.

Kolme jälkimmäistä periaatteessa ns hyviä peruslukioita, kaksi ekaa taidepainotteisia. Kaikki sellaisia jotka lapselle sopisi.

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/65 |
06.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyttäremme kävi Ressun ja piti siitä kovasti. Ensimmäistä kertaa elämässään opiskelusta kiinnostunut kympin tyttö sai kokea, että luokkakaverit hyväksyivät hänet porukkaan sellaisena kuin hän on. Lisäplussana oli laaja kurssivalikoima ja erinomainen sijainti. Kauempaa tulevalle esim. Norssi on selvästi huonommassa paikassa.

Vierailija
4/65 |
06.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksi ekaa on pilipalikouluja taide-ernuille. Ratakadun norssi on hyvää, jos tykkää opetuksen vaihtelevuudesta (auskut). Ressu on kaikin puolin erinomainen ja heryk ihan ok keskitason vilperteille. Jos keskiarvo riittää ressuun ja koulu ei ole liian kaukana, on valinta aika selvä (ellei sitten halua norssiin em. syistä)

Vierailija
5/65 |
06.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten kuvittelet, että ihmiset laittaa nämä järjestykseen? Ei kukaan ole voinut käydä kaikkia noita kouluja henkilökohtaisesti.

Vierailija
6/65 |
06.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ressun lisäplussana voi mainita sen, että oppilaat tulevat sinne hyvin monesta eri koulusta. Kun tyttäreni aloitti Ressun, rehtori kertoi, että ensimmäisen luokan 200 oppilasta tulivat sadasta eri koulusta. Näin ei ollut jo vanhojen oppilaiden valmiita porukoita, joihin olisi ollut vaikea päästä mukaan. En ole varma Norssin tilanteesta, mutta epäilen siellä olevan paljon niitä, jotka ovat käyneet jo peruskoulun normaalikoulussa.

3

Vierailija
7/65 |
06.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heryk on listalla koska ka-raja oli kuitenkin 8,92 ja se on lyhyen fillarimatkan päässä, Kallion lukioihin on vielä helppo kulkea, Ressuun on ok matka, Ratakadulle on sitten näistä hankalin matka.

Esikoinen on Ressussa, joten sitä ollaan nyt mietitty kyllä tälle seuraavallekin. Mutta viisi lukiota pitää kuitenkin valintoihin listata.

ap

Vierailija
8/65 |
06.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin Torkkelissa, sieltä käsin näki aika hyvin myös Kallion menoa. Jos mulla olisi oma lukioikäinen lapsi lobbaisin ankarasti jomman kumman puolesta. Torkkeli olisi parempi jos lapsi olisi tullut muhun eli herkkä vähän sisäänpäinkääntynyt nörtti, Kallio jos hänestä olisi jotenkin tullut arkailematon ja ekspressiivinen ekstrovertti.

Päädyin Torkkeliin tosi satunnaisista syistä, en ollut mitenkään hirveän kiinnostunut kuvataiteista ja keskiarvollani lukioista sai valita vapaasti. Jossain vaiheessa ehdin katuakin valintaani, kun lukio-opintoni painottui vahvasti laskennallisiin aineisiin ja ajattelin jääväni niiden kanssa paitsi jostain sellaisesta ryhmätuesta tai opetuksen laadusta, jota muualta olisi voinut saada. Mutta jälkikäteen ja aikuisen ymmärryksellä olen ollut todella tyytyväinen ja kadun ainoastaan sitä että stressasin lukion aikana aivan vääristä asioista enkä nauttinut täysillä ja ottanut kaikkea irti torkkelikokemuksestani. 

Erityislinjattomien eliittilukioiden meno on musta ulkopuolelta katsoen vaikuttanut aika kylmältä ja ei hirmu terveelliseltä saati kasvattavalta, avartavalta tai kivalta. Erityistehtäväkouluissa on inhimillisempi meno. Menin "isona" valikoivaan koulutusohjelmaan jossa eliittilukioiden asenneilmapiiri on tullut koettua, ja olen sitä mieltä että mulle oli äärimmäisen hyväksi viivyttää siihen liemeen joutumista lukioiän yli. Kehittyvälle mielelle ei tee hyvää syventyä, fokusoitua ja pingottaa liikaa vaan lukio on parhaimmillaan juuri mahdollisimman laajasti yleissivistävänä kouluna joka tasapainottaa perfektionistista ylisuoriutumista pakottamalla hölmöilemään taideaineiden kanssa. Pidin niitä silloin lähinnä viihteenä, mutta opin niistä lopulta enemmän kuin muusta yhteensä, ja paljon yleishyödyllisempiä asioita.

Vierailija
9/65 |
06.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos haluaa keskittyä enemmän taiteen tekemiseen kuin lukuaineisiin, niin sitten Kallio tai Kuvataidelukio. Jos taas haluaa keskittyä lukuaineisiin, niin silloin Ressu. En keksi yhtään syytä, miksi Norssi olisi parempi, jos ei asu ihan sen vieressä tai halua opiskella latinaa.

Kallioon on tosin aika vaikea päästä. Pitää olla paljon näyttöä taiteellisista harrastuksista, jotta pääsisi Kallioon.

Vierailija
10/65 |
06.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsella on hyvä todistus, keskiarvo on lähellä kymppiä. En usko että tulee hyvässäkään lukiossa sietämättömiä paineita. Kallion lukioista Kuvis tod näk sopisi tosiaan hänelle paremmin, koska on tosiaan introvertti. Naapurimme vain haukkui ko lukion pystyyn... Ja varauksella käski suhtautua myös eräs opiskelukaverini joka on käynyt sen, tosin kauan sitten.

ap

Vierailija
11/65 |
06.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsella on hyvä todistus, keskiarvo on lähellä kymppiä. En usko että tulee hyvässäkään lukiossa sietämättömiä paineita. Kallion lukioista Kuvis tod näk sopisi tosiaan hänelle paremmin, koska on tosiaan introvertti. Naapurimme vain haukkui ko lukion pystyyn... Ja varauksella käski suhtautua myös eräs opiskelukaverini joka on käynyt sen, tosin kauan sitten.

ap

Ei paineet tule lukiosta itsestään vaan arvosanoista. Kympit vaihtuvat kaseihin, vaikka niiden eteen on nähty paljon enemmän vaivaa. Jos lapsesi tämän ymmärtää ja hyväksyy, ei tule suuria paineta missään lukiossa

Vierailija
12/65 |
06.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Ei paineet tule lukiosta itsestään vaan arvosanoista. Kympit vaihtuvat kaseihin, vaikka niiden eteen on nähty paljon enemmän vaivaa. Jos lapsesi tämän ymmärtää ja hyväksyy, ei tule suuria paineta missään lukiossa

Ei hänellä ole tällaisia paineita. Siksipä uskon että hän voisi mennä myös ihan tavalliseen lukion tuohon lähelle. Mutta toisaalta olisi kiva mennä samaan kouluun kuin missä toinenkin on ja jonne on kuitenkin ihan ok matka. 

ap

Vierailija
13/65 |
06.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin Torkkelissa, sieltä käsin näki aika hyvin myös Kallion menoa. Jos mulla olisi oma lukioikäinen lapsi lobbaisin ankarasti jomman kumman puolesta. Torkkeli olisi parempi jos lapsi olisi tullut muhun eli herkkä vähän sisäänpäinkääntynyt nörtti, Kallio jos hänestä olisi jotenkin tullut arkailematon ja ekspressiivinen ekstrovertti.

Päädyin Torkkeliin tosi satunnaisista syistä, en ollut mitenkään hirveän kiinnostunut kuvataiteista ja keskiarvollani lukioista sai valita vapaasti. Jossain vaiheessa ehdin katuakin valintaani, kun lukio-opintoni painottui vahvasti laskennallisiin aineisiin ja ajattelin jääväni niiden kanssa paitsi jostain sellaisesta ryhmätuesta tai opetuksen laadusta, jota muualta olisi voinut saada. Mutta jälkikäteen ja aikuisen ymmärryksellä olen ollut todella tyytyväinen ja kadun ainoastaan sitä että stressasin lukion aikana aivan vääristä asioista enkä nauttinut täysillä ja ottanut kaikkea irti torkkelikokemuksestani. 

Erityislinjattomien eliittilukioiden meno on musta ulkopuolelta katsoen vaikuttanut aika kylmältä ja ei hirmu terveelliseltä saati kasvattavalta, avartavalta tai kivalta. Erityistehtäväkouluissa on inhimillisempi meno. Menin "isona" valikoivaan koulutusohjelmaan jossa eliittilukioiden asenneilmapiiri on tullut koettua, ja olen sitä mieltä että mulle oli äärimmäisen hyväksi viivyttää siihen liemeen joutumista lukioiän yli. Kehittyvälle mielelle ei tee hyvää syventyä, fokusoitua ja pingottaa liikaa vaan lukio on parhaimmillaan juuri mahdollisimman laajasti yleissivistävänä kouluna joka tasapainottaa perfektionistista ylisuoriutumista pakottamalla hölmöilemään taideaineiden kanssa. Pidin niitä silloin lähinnä viihteenä, mutta opin niistä lopulta enemmän kuin muusta yhteensä, ja paljon yleishyödyllisempiä asioita.

Kävit varmaan lukiosi silloin kun yo-arvosanojen rooli oli vähäisempi ja pääsykokeella pääsi kaikkialle. Nykylukiolaisella ei ole varaa taidehölmöilyyn, jos haluaa esim. stadin lääkikseen tai psykaa lukemaan

Vierailija
14/65 |
06.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Ei ne kaikilla muutu. Minun lapseni sai Ressussa lukiossa lukuaineiden kurssista yhden kasin eikä ysejäkään ollut monta. En huomannut, että hänellä olisi ollut mitään paineita muuta kuin siitä, että kursseja oli paljon, kun oli niin paljon mielenkiintoista valittavaa.

Vierailija
15/65 |
06.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten MYK, SYK ja TYK. Me asutaan Länsi-Helsingissä ja esikoinen kyseessä

Vierailija
16/65 |
06.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kävit varmaan lukiosi silloin kun yo-arvosanojen rooli oli vähäisempi ja pääsykokeella pääsi kaikkialle. Nykylukiolaisella ei ole varaa taidehölmöilyyn, jos haluaa esim. stadin lääkikseen tai psykaa lukemaan

Oikein arvattu, en ole valmistunut lukiosta nyt niin äskettäin että tämä vasta ensi vuonna täydessä mitassaan alkava uudistus olisi koskettanut mua. Ei ollut kyllä mitään vaikeuksia kirjoittaa ihan hyviä papereita taiteesta huolimatta. Ehkä olen joku superlahjakkuus kun vähän heittämällä hippeilyn lomassa tehdyt yo-arvosanat riittäisi valmennuskurssifirman arvion mukaan uudella systeemillä lääkikseen sisäänpääsyyn (jos oletetaan, että olisin kirjoittanut biologian ja se olisi mennyt muiden aineiden tasoisesti, ja miksipä ei olisi mennyt). Ehkä mua tavallisempien kuolevaisten on venyttävä niin tavattomasti että kaikesta muusta on luovuttava kokonaan yo-kokeen hyväksi. Tai sitten hakijoilta ei vaadita mitään ihmeitä ja se ettei pingota liikaa vaan tekee välillä muutakin ja muistaa vähän elää johtaa yhtä hyviin tai parempiin tuloksiin kuin armoton paahtaminen. Itseni tuntien pidän jälkimmäistä realistisempana.

En ymmärrä, miksi tätä hakuasiaa paisutellaan niin hirveästi. Ei se hakija-aines muutu siitä miksikään että sitä arvioidaan eri perusteilla. Varmasti epävarmuus ja muutos stressaavat niitä jotka koittavat suunnitella tekemisiään ennen kuin uudesta systeemistä nähdään vaikuttaako se odottamattomilla tavoilla, mutta sitä ei ainakaan auta tällainen tuomiopäivämaalailu.

Vierailija
17/65 |
06.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kolme jälkimmäistä periaatteessa ns hyviä peruslukioita, kaksi ekaa taidepainotteisia. Kaikki sellaisia jotka lapselle sopisi.

ap

Joo tiedän, itse käynyt noista yhden ja 50v Helsingissä asunut. Mutta ei nuo nyt ole toistensa korvaajia. Aika eri setti Torkkelissa kuin Kalliossa tai sitten Ressussa. Mikä on se, mitä haluaa itse?

Vierailija
18/65 |
06.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ap

Ai, paha sanoa tuohon mitään. En ole kohdannut ketään joka olisi myöntänyt ettei viihtynyt. Kai siellä on voinut olla erilaista eri aikoina. Oliko heillä jotain tiettyjä kritiikin aiheita?

Vierailija
19/65 |
06.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten MYK, SYK ja TYK. Me asutaan Länsi-Helsingissä ja esikoinen kyseessä

SYK on noista paras, jos lapsi on yhtään akateemisesti suuntautunut

Vierailija
20/65 |
06.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä tämä valikoiva koulutusohjelma oli?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän kahdeksan