Hoitajat vihaa mt-potilaita
Sairaanhoitajilla ym. on selvä asenne mt-ongelmiin. Esim. menin päivystykseen ontuen murtuneen jalan kanssa, kykenin hädin tuskin kävelemään. Triage-hoitaja kysyi lääkkeistä. Vastasin "Voxra". Hän silmin nähdin kavahti ja sanoi "mielenterveyslääkkeitä!".
Tämän jälkeen asenne muuttui heti kylmäksi ja hän halusi lähettää minut kotiin. Huolimatta valtavasti mustelmasta ja voimakkaasta kivusta. "Meillä on oikeasti sairaita ja sinähän kävelet". Tivaamalla ja inttämällä pääsin lopulta lääkäriin ja sieltä röntgeniin.
Kommentit (37)
Vierailija kirjoitti:
Ei mitään uutta, Suomessa asenne mt-ongelmaisia kohtaan on varsin kylmää vaikka sitä kuinka julkisuudessa toitotetaan että on ok puhua näistä ongelmista ja että ihmisiä hekin ovat jne. mutta karu totuus on ettei Suomessa vieläkään suhtauduta mielenterveysongelmiin muutoin kuin vihamielisesti tai halveksien.
Voin niin kuvitella. Ilmajoella koulun henkilökunta pitää omatoimista holokaustia autisteille, en halua edes kuvitella mitä mt-puolella tapahtuu.
Minulla ei ole mt-diagnoosia mutta rastat, en meikkaa ja päällä yleensä joku mieheni vanha t-paita ja ikivanhat sammarit. Kerran menin kipeän jalan kanssa päivystykseen ja hoitaja totesi kylmästi että sinusta näkee että olet kipulääkkeiden perässä, oli TODELLA vaikea pysyä asiallisena ja rauhallisena ja sanoa että katsoisi edes jalkaani ennenkuin alkaisi oletella! Kun sain vedettyä kengän ja sukan pois ja hoiatja näki ruhjeisen turvonneen jalkateräni, ei tullut mitään anteeksipyyntöä vaan kylmä toteamus että kai sinut on sitten kuvattava! Minulla oli betoninen päivänvarjon jalka tipahtanut jalkaterälle. Ja se pe""leen äm mä koetti vielä pistää kävelemään röngeniin!
Kuka näitä nostelee? Eilen oli työkyvyttömyyseläke aiheena, tänään mt-hoito, vanhoja juttuja nostellaan yhtenään. Jos olisin vainoharhainen, sanoisin että on jokin "kampanja" menossa.
Olen itse huomannut että ongelmiani ei oteta tosissaan vaan ajatellaan että ongelma on mielessäni. Minulla on siis diagnosoitu keskivaikea masennus ja laihuushäiriö. Historiassa itsemurha yrityksiä ja osasto jaksoja, ei kuitenkaan mitään psykoosi juttuja.
Olen ollut hoidossa mt-potilaana.Ikävä kyllä on myös huonoja kokemuksia hoitajista.
Joo, varsinkin jos diagnoosina on joku riippuvuus olipa sit aineellista tai toiminnallista laatua... Simputus on arkipäivää.
Valitettavan totta =(
Itsellä fyysisiä oireita, enkä halua mennä terv.keskukseen.
Olisihan se hienoa jos psyk.sairaus suojaisi kaikilta fyysisiltä sairauksilta, myös vakavilta.
Ahdistaa edes ajatella sitä silmien pyörittelyä siellä tk:ssa.
33/33 jatkaa..
Olen itse sairaanhoitaja ja tiedän tuon asenteellisuuden olevan ihan täyttä totta, häpeän ammattikuntani puolesta ja voin vain pahoitella puolestani.
Mulla samanlaisia kokemuksia jo vuosien takaa, nykyään vältän terkkariin menoa viimeiseen asti tai säästän rahaa että pääsen yksityiselle. Välillä ollut niin ikäviä kokemuksia että itku on päässyt. Ihmettelen miksi ne hoitajat on hakeutuneet siihen työhön ylipäätään jos vaan vihaavat kaikkia niitä joilla on mt ongelmia? Ja miksei tähän puututa mitenkään? Kaikesta jaksetaan kyllä vouhottaa tasa-arvon nimissä, mutta meillä mt potilailla ei vissiin ole mitään arvoa ollenkaan täällä Suomessa. Ahdistaa ajatuskin kun joudun menemään parin viikon päästä terveyskeskukseen kipsin poistoon, viimeksi kun kohtelu oli suurinpiirtein yhtä ala-arvoista kuin Ap:lla :(
Vierailija kirjoitti:
Kuka näitä nostelee? Eilen oli työkyvyttömyyseläke aiheena, tänään mt-hoito, vanhoja juttuja nostellaan yhtenään. Jos olisin vainoharhainen, sanoisin että on jokin "kampanja" menossa.
Sama tyyppi jolla on oma agendansa. Tämäkin juttu täysin keksitty "triage- hoitajineen".
Niinkuin tuntuu iso osa ammattikuntasi edustajista tekevän.
T. Potilas