Miksi jotkut ihmiset haisevat JÄRKYTTÄVÄLTÄ hieltä?
Ihan vakavissani olen tätä miettinyt. Onko se jokin sairaus vai hygienian puutetta (deodorantti jne.)? Esim. kanssani samalla salilla käy pari tuollaista haisulia, jotka käryävät todella voimakkaalta ja kitkerältä hieltä. Heidän salilla ollessa kirjaimellisesti koko tila haisee ja jos menevät pieneen venyttelyhuoneeseen, ei siellä voi olla samaan aikaan. Joskus olen nähnyt muiden treenaajien salaa yökkäilevän tuolle.
Toinen "haisuleista" on vielä parikymppinen tyttö ja olen usein miettinyt, että kamalaa olisi tuon ikäisenä kärsiä moisesta vaivasta. Vai eivätköhän he itse haista samaa kuin muut? Jos oma kumppani haisisi noin, niin eihän sen kanssa voisi edes olla samassa asunnossa, saati sitten sängyssä!
Kommentit (32)
Jotkut teinit haisevat, kun hygieniatottumukset ovat vielä samat kuin lapsena, vaikka murrosikä on alkanut.
En nyt tiedä onko tämä ap:n odottama vastaus mutta mieleen tulee se että erilaisissa tilanteissa hikoiltu hiki haisee erilaselta:
a) hikoilet monta tuntia helpon fyysisen haasteen kanssa, ilman kovaa henkistä stressiä
b) hikoilet erittäin stressaavan asian takia, riippumatta siitä onko stressi fyysistä vai psyykkistä.
Olinpa taannoin tapahtumassa nimeltään Assembly. Meitä nörttejä kokoontui tuolloin varsin suuri määrä. Ja kun puoliammattilaiset / täysammattilaiset räiskintäpelien pelaajat ryhtyivät hommiin niin luoja varjele sitä terävää stresssihien hajua... Jotkut pelaajat, hyvinkin nuoret vieläpä, suihkivat tauoilla dödöä kainaloihin mutta ilmassa oli selvä "turnaushaju".
Samoin elämäni ensimmäisten urheilukisojen (maantiepyöräily) jälkeen urheiluvaatteisiin tarttui harvinaisen voimakas, törkyinen haju, hyvin pistävä.
Samaan tyyliin jos ajan fillarilla neljän tunnin peruskestävyyslenkin, niin ajokamppeet haisevat vain... no, hieltä. Jos taas on kysesssä kisa, kamoihin jäänyt hiki haisee ihan erilaiselta.
Geneettistä. Miehelläni ja tämän siskolla kys. vaivaa, käytössä apteekin antiperspirantit ja saippuat. Suhkuun kahdesti päivässä. Mieheni vaihtaa t-paidan aamulla ja toisen kerran iltapäivällä. Eivät he asialle muuta voi.
Olen nainen, jonka hiki alkoi haista pahasti ja dödö pettää kilpirauhasen liikatoiminnan yhteydessä. Se tuntui itsestäkin nololta, vaikka kaikkensa teki, ettei haisisi.
Hienhajusta en tiedä, mutta ainakaan haisevaa hengitystä ei moni haista/tajua itse. Ei, vaikka tilanne olisi paha. T: Suuhygienisti
Meillä kävi lapsuudessa pari kertaa kylässä yksi n. 10-vuotias poika jonka sukkahiki oli niin järkyttävä että jouduttiin hienovaraisesti ohjaamaan suoraan ovelta jalkojen pesuun (joka toki sekään ei auttanut kun ne hikoili koko ajan lisää). Töissä välillä yksi siivooja jonka tietää olevan paikalla jo monen metrin päästä, kulman takaa, haju on niin tyrmäävä. Hänen kohdalla uskon johtuvan siitä ettei ole tajunnut että ne työvaatteetkin voisi joskus pestä
Vierailija kirjoitti:
Nykyään alumiinia sisältävien deodoranttien tiedetään aiheuttavan rintasyöpää, joten moni on siirtynyt alumiinittomaan dödöön tai suolakiveen. Valitettavasti ne ei pidä hajua juuri lainkaan.
Tiedän itsekin haisevani yllä mainitusta syystä, mutta mielummin hienhaju kuin syöpä.
Toivottavasti en joudu sinun viereesi istumaan junassa/lentokoneessa/bussissa.
Vierailija kirjoitti:
Nykyään alumiinia sisältävien deodoranttien tiedetään aiheuttavan rintasyöpää, joten moni on siirtynyt alumiinittomaan dödöön tai suolakiveen. Valitettavasti ne ei pidä hajua juuri lainkaan.
Tiedän itsekin haisevani yllä mainitusta syystä, mutta mielummin hienhaju kuin syöpä.
No ei kyllä tiedetä, mitään varmuutta asialle ei olla pystytty osoittamaan.
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti en joudu sinun viereesi istumaan junassa/lentokoneessa/bussissa.
Voimia hoitoihin!
Joihinkin vaatteisiin pinttyy hien haju kiinni. Juuri pestynä paita saattaa olla raikas, mutta heti, kun sen kanssa alkaa hikoilla, voimakas haju tulee esille. Treenivaatteitakin pitää siksi joskus uusia.
Hiki ei juurikaan haise, jos iho on puhdas, ja vaatteet myös. Minä en edes käytä deodoranttia aina, enkä siltikään haise hieltä. Toki sairaudet, lääkkeet ja moni muu vaikuttaa asiaan.
Mä tiedän yhden miehen, jolla on myös todella tyrmäävä hienhaju. Tämä on vähän nukkavieru tapaus, usein joku villapaita tai neule päällä. Epäilen, ettei pese/vaihda vaatteitaan tarpeeksi usein ja saattaa muun hygienian kanssakin olla vähän niin ja näin.
Vanhemmat ihmiset eivät aina huolehdi riittävästi hygieniastaan, sillä ennen tavat olivat hyvin erilaiset kuin nykyään. Tyyliin kerran viikossa käytiin saunassa eikä pyykkiä pesty samaan malliin kuin tänä päivänä.
Meillä :/ puoliso käy suihkussa 2krt vk, ja ei käytä deodorantteja vaikka olen niitä kotiin kantanut...
Muutamia kertoja huomauttanut mutta aikuinen esimiestehtävissä oleva nelikymppinen niin en enää ala asiasta taistelemaan...
Jotkut ihmiset pukevat samat vaatteet usealle treenikerralle. Haisee hirveälle kun niissä samoissa vaatteissa hikoilee yhä uudelleen. Joidenkin hiki taas vaan haisee tosi pahalta.
Sama juttu mulla kun jo aiemmin kommentoineella: kilpirauhasen liikatoiminta. Hirveä hiki pienestäkin tekemisestä, ja toisinaan hikoilen hirveästi ilman mitään ärsykettä/fyysistä tekemistäkin. Nolo ja ikävä ongelma, mutten jaksa enää ksuhesti sitä stressata, kun on niin paljon ikävämpiäkin oireita. Kaikki on niin suhteellista.
Minulla on kiusallisena vaivana liikahikoilu, tämä on siis ihan diagnosoitu ongelma. Onneksi hiki ei kuitenkaan haise, kainalot vaan ovat aina märät hikoilun takia. Toisilla sitten voi olla vaivana tuo hien voimakas haju, mutta en tiedä hoidetaanko sitä julkisessa terveydenhuollossa samalla lailla kuin liikahikoilua?
Vierailija kirjoitti:
Jotkut ihmiset pukevat samat vaatteet usealle treenikerralle. Haisee hirveälle kun niissä samoissa vaatteissa hikoilee yhä uudelleen. Joidenkin hiki taas vaan haisee tosi pahalta.
Olen huomannut saman treenivaatteiden osalta. Mä en käsitä, miten ihmiset edes voivat laittaa uudelleen päälle hikiset vaatteet ja se hajukin on kauhea :/
Minulla vain jostain syystä on vahvan hajuinen hiki, jossain vaiheessa dödöt vain pettävät ja sitten pitää pestä bakteerit pois, ennen kuin uusi lisäys auttaa. Ilmeisesti hikoilen myös aika helposti paljon. Ongelmaa ollut myös jalkojen kanssa, niille käytössä antiperspirantti, samoiten esim. rintojen alle eri ja hellempi, sillä muuten tuo märkyys aiheuttaa kaikenlaista ongelmaa.
Jostain syystä minulla myös haisee vasen kainalo paljon pahemmalta, kuin oikea? En kyllä oikeasti ymmärrä tätä. Harmi, etten perinyt äidiltäni hajutonta hikeä.
Hajut johtuvat aina mikrobi-infektioista elimistössä. Tuberkuloosi-infektio saa ihmisen haisemaan vanhalle kaljalle. Parodontiitti haisee. Erityisen isot infektiot suolessa saavat kainalohien haisemaan vahvalle. Eikä nyt tosiaankaan puhuta Crohnin taudista tai haavaisesta paksusuolentulehduksesta. Erittäin suuria infektioita voi olla elimistössä ilman karkeita oireita (gross symptoms). Yleensä olen ohjeistanut että sokeriarvojen kohoaminen kroonisessa infektiossa tarkoittaa suunnilleen samaa asiaa kuin akuuteissa tulehduksissa sepsis. Silloin on pakko puuttua asiaan mikrobilääkkein, jos sokeriarvot halutaan alas pysyvästi.
Syön paljon lihaa, reilustiyli 2 kg viikossa ja tiedän että, hengitys, virtsa erityisesti hiki ovat voimakkaan hajuiset. Johtuu varmaankin siitä , että lihansyöntini takia olen aina välillä ketoosissa, kuten kaikki lihansyöjäpetoeläimet.
Mä tiedän yhden ihmisen, jonka kohdalla ainakin johtui jostain sairaudesta tms. Ei kuulemma voinut itse asialle mitään. Toki toisilla varmaan johtuu huonosta hygieniastakin, moni ei ymmärrä esimerkiksi pestä ulkovaatteita ja tyyliin hikoilee niissä läpi talven.