Jeesus antaisi rikkaiden rahat köyhille
Matteus 19:
>Eräs mies tuli kysymään Jeesukselta: »Opettaja, mitä hyvää minun pitää tehdä, jotta saisin iankaikkisen elämän?» 17
>Jeesus vastasi hänelle: »Miksi sinä minulta hyvästä kyselet? On vain yksi, joka on hyvä. Jos haluat päästä sisälle elämään, noudata käskyjä.» 18
>»Mitä käskyjä?» mies kysyi.
>»Näitä», vastasi Jeesus, »älä tapa, älä tee aviorikosta, älä varasta, älä todista valheellisesti, 19
kunnioita isääsi ja äitiäsi, ja rakasta lähimmäistäsi niin kuin itseäsi.» 20
>»Kaikkia niitä olen noudattanut», sanoi nuorukainen, »mitä vielä puuttuu?» 21
>Jeesus sanoi hänelle: »Jos tahdot olla täydellinen, niin mene ja myy kaikki, mitä sinulla on, ja anna rahat köyhille. Silloin sinulla on aarre taivaissa. Tule sitten ja seuraa minua.»
>Silloin Jeesus sanoi opetuslapsilleen: »Totisesti: rikkaan on vaikea päästä taivasten valtakuntaan. 24Minä sanon teille: helpompi on kamelin mennä neulansilmästä kuin rikkaan päästä Jumalan valtakuntaan.»
Kommentit (19)
Kauan kestäisi, että rahat olisi taas rikkailla?
Ei, vaan Jeesus opetti että yhteiskunta pitäisi rakentaa tasa-arvoisesti. Että kaikki on yhtä arvokkaita ja kaikilla on samat mahdollisuudet. Tästä kristillisestä arvomaailmasta käsin on aikanaan myös rakennettu suomalainen hyvinvointiyhteiskunta.
Rikkaiden rahoja saakin antaa köyhille, jos maassa ihmiset on epätasa-arvoisia, ja köyhille ei anneta samoja mahdollisuuksia kuin rikkaille.
Hekin antoivat almuja, Juudas oli kukkaronvartija.
Lopuksi Jeesus kehotti seuraamaan itseään (lopulta ristin juurelle), se on jokaisen ainut toivo. Tässäkin vain tuli esiin, miten mahdotonta Jumalan täydellisen lain täyttäminen on ihmiselle, mutta ei Jumalalle.
Mut sithän ne köyhät olis rikkaita.
Vierailija kirjoitti:
Rikkaiden rahoja saakin antaa köyhille, jos maassa ihmiset on epätasa-arvoisia, ja köyhille ei anneta samoja mahdollisuuksia kuin rikkaille.
Ja missähän utopiassa ikinä kaikilla olisi samat mahdollisuudet?
Vierailija kirjoitti:
Lopuksi Jeesus kehotti seuraamaan itseään (lopulta ristin juurelle), se on jokaisen ainut toivo. Tässäkin vain tuli esiin, miten mahdotonta Jumalan täydellisen lain täyttäminen on ihmiselle, mutta ei Jumalalle.
Mikä on jumalan täydellinen laki?
Vierailija kirjoitti:
Niiden pitäisi myydä kaikki ja antaa rahat köyhillle.
Ei ole täällä jeesusta näkynyt. Vinkatkaa jos sattuu kohdalle, niin käyn jututtamassa muutamasta epäkohdasta, joka on jäänyt v*tuttamaan.
Ei Jeesus "antanut rikkaiden rahoja köyhille". Jeesus ei määrännyt eli pakottanut ketään yhtään mihinkään. Hän itse oli koditon ja varaton, ilmeisesti antoi pois senkin tavaran/vaatteen, mitä ehkä sai kiitoksena lahjaksi.
Mutta Jeesus opetti, että ihmisen on mahdoton olla Jumalan mielen mukainen, jos vain itsekkäästi haalii hyvää itselleen/perheelleen. Jumalan valtakuntaan pääsee vain se, joka tekee Jumalan tahdon mukaan.
Maanpäällisen elämän runsaus ja ihanuus voi sitten kostautua kuoleman jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomi oli aikanaan suurin piirtein sellainen yhteiskunta ennen 90-luvun lamaa, osittain myös vielä 90-luvulla. Ennen lamaa Suomessa oli käytännössä esim. täystyöllisyys, työttömiä ei ollut.
Sellaisen yhteiskunnan rakentaminen ei ole mahdotonta, jos siihen riittää vain ihmisillä tahtoa.
Vierailija kirjoitti:
Köyhiä on paljon enemmän kuin rikkaita. Ne rahat jakautuisivat niin monen kesken ettei kukaan rikastuisi liikaa.
Oon kyllä Jeesuksen kanssa samaa mieltä. On väärin että toisilla makaa miljoonia tilillä ja eletään tosi ökyilevää elämää, ja toisilla ei ole varaa edes perustarpeisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomi oli aikanaan suurin piirtein sellainen yhteiskunta ennen 90-luvun lamaa, osittain myös vielä 90-luvulla. Ennen lamaa Suomessa oli käytännössä esim. täystyöllisyys, työttömiä ei ollut.
Sellaisen yhteiskunnan rakentaminen ei ole mahdotonta, jos siihen riittää vain ihmisillä tahtoa.
Ihan faktatietoa, noin sanoo tutkijat. Googlettakaa vaikka täystyöllisyys Suomessa, jos ette usko.
Toki Suomessa tehtiin moni muukin asia kuin työllisyys sillä perusteella, että kaikille pyritään antamaan samat mahdollisuudet. Siitä esimerkkinä vaikkapa kaikille yhteinen peruskoulu.
Suomen hyvinvointi rakennettiin sotien jälkeen ulkomailta saadun raha-avun ( Yhdysvallat) avulla. Sen avulla saatiin luotua työpaikkoja ja mahdollisuuksia. Ihmiset ymmärsivät työn päälle ja olivat ahkeria. Se ahkeruus loppui seuraavaan sukupolveen ja nuoremmilla sukupolvilla ei ole mitään muuta mielessä kuin loisiminen. Ei taida löytyä nyt ulkopuolista tahoa nostamaan Suomea suosta tällä kertaa.
Jeesus olisi niin pöyristynyt nykymeiningistä. Luultavasti katuisi että uhrautui ihmisten puolesta.
Ei kai sillä ole mitään merkitystä mitä joku väittää jonkun satuolennon sanoneen tai tehneen?
Tasa-arvokysymykset ovat monisyisiä eikä niihin ole helppoja, muutaman lauseen mittaisia ratkaisuja. Varsinkaan mistään parinsadan vuoden ikäisestä höpöhöpö kirjasesta käännös- ja tulkintavirheineen.
Sipilä on tätä esimerkillisesti noudattanut. Eikun hmm ??
Jeesus olikin maailman ensimmäinen demari, sehän sanoi kerran;
"Älkää tehkö niin kuin minä teen, vaan niin kuin minä sanon"