Tytär kärttää lukioon pääsyä, mistä taloudellista apua?
Tytär menestyy hyvin koulussa ja haluaa lukioon. Ongelma on, että meidän perheellä ei ole varaa edes koulukirjoihin. Lisäksi olisi kiva, jos tytär pääsisi tienaamaan kunnolla kesätöillä. Emme halua torjua lukiohaavetta, mutta kulut on iso ongelma. Myös koulumatkat bussilla on kalliit.
Ehdotin kaksoistutkintoa, joka mahdollistaisi aiemmin hyvään kesätyöhön pääsyn. Ei kelvannut, haluaa lukioon.
En ole vielä kertonut, että hänen pitää itse rahoittaa koko lysti. Olemme pienituloisia, mutta emme sossun asiakkaita. Miehellä on kulutusluotto 12000€, minulla on autolaina ja lomamatkat + puhelimet ym. pientä on ostettu yhteisesti luotolla. Iso osa tuloista menee lainojen korkoihin ja lyhennyksiin. Yhdistelmälaina ei tule juuri sen halvemmaksi. Miten tästä eteenpäin? Kaikenhuippu on, että minulla on lonkkavaivoja ja edessä on pitkä sairasloma. Asumme asumisoikeuskodissa, josta ei kannata luopua, vastike on halpa.
Tämä ei ole sitten mikään provo, vaan mietin oikeasti mistä pienituloiset velkaantuneet voi saada apua? Saako seurakunnan diakonilta jotain? Mietimme myös vielä yhden kulutusluoton ottamista lainojen hoitoon ja tyttären koulukuluihin, mutta takaisinmaksu olisi jo hyvin vaikeaa :(
Kommentit (95)
Minäkin persaukinen yksinhuoltaja kuntoutustuella pystyin laittamaan lapsen lukioon, koska olin ennakoinut. Kaikki lapsen saamat lahjarahat vuosien mittaan oli säästössä. Ei olla käyty ulkomailla tai otettu kulutusluottoja. Lapsi sai vielä töitä kesäksi, niin auttoi vielä lisää.
Kirjat ja läppäri käytettynä, niin säästää melkoisesti. Yksityishenkilöt myyvät halvemmalla kirjoja kuin esim. Jamera. Kannattaa seurata esim. Facen myyntiryhmiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo pitää kai noita Kelan sivulla katella. Olisi vaan niin paljon helpompaa, että rahaa saisi suoraan luukulta ilman lappujen täyttämistä :( Byrokratia tai laskeminen ei oo yhtään mun juttu! -ap
Mutta autolaina- ja kulutusluottohakemukset olet osanut/viitsinyt täyttää?
Auto on ihan välttämätön periferiassa. Kulutusluotolla korjattiin mm. lämmitysjärjestelmä talosta. Ja tosiaan tää lonkkavika sairaslomineen tuli ihan yllätyksenä.
-ap
Minkälainen on asumisoikeusasunto johon joutuu itse ottamaan lainan lämmitysjärjestelmän korjaamiseen 🤔
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo pitää kai noita Kelan sivulla katella. Olisi vaan niin paljon helpompaa, että rahaa saisi suoraan luukulta ilman lappujen täyttämistä :( Byrokratia tai laskeminen ei oo yhtään mun juttu! -ap
Mutta autolaina- ja kulutusluottohakemukset olet osanut/viitsinyt täyttää?
Auto on ihan välttämätön periferiassa. Kulutusluotolla korjattiin mm. lämmitysjärjestelmä talosta. Ja tosiaan tää lonkkavika sairaslomineen tuli ihan yllätyksenä.
-ap
Minkälainen on asumisoikeusasunto johon joutuu itse ottamaan lainan lämmitysjärjestelmän korjaamiseen 🤔
Tähän taisi tyssätä kaikki ap:n selittelyt...
Vierailija kirjoitti:
Jos teinini haluaisi lukioon, niin eipä tulisi meillä maksettua. Itse saisi kustantaa. Lukioon menee tuhansia euroja, ei meillä ole varaa.
Haluat, että lapsestasi tulee samanlainen luuseri, kuin sinä? En minäkään mistään varakkaasta perheestä ole tullut, mutta eipä olisi tullut mieleenkään, että vanhempani olisivat kieltäneet lukion...
Vierailija kirjoitti:
Tyttäresi voi mennä Itä-Hämeen opiston lukioon Hartolaan, tässä suoraan opiston nettisivulta: ”Meillä opiskelu on aidosti maksutonta. Tarjoamme opetuksen, asumisen ja ruokailun maksutta kaikille opiskelijoille. Jos aloitat opiskelusi Itä-Hämeen opiston lukiossa, eikä sinulla ole aiempia lukio-opintoja, tarjoamme myös kannettavan tietokoneen ja oppikirjat maksutta. Opintojen jäädessä kesken tietokone ja kirjat tulee palauttaa.”
Tässä vielä linkki
https://ihop.fi/lukio/hakijalle/
Tämä on paras vinkki mitä on tullut, vain hullu ei ottais tuommoista mahdollisuutta vastaan, jos tilanne on se mikä apn perheellä on. On myös muita kansanopistoja (tai millä nimellä ovatkaan), joista saa ilmaiset kirjat, asumisen ja ruokailun. Tietokoneesta en tiedä, mutta olisihan siinä paljon vähemmän kuluja, jos jo kirjat tarjotaan ilmaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Aattelin että tytär voisi mennä hyväpalkkasiin kesätöihin ja maksaa koulutukset + ruuasta ja huoneesta meiltä. Maksutta saisi pyykkihuollon ja rakkautta. Mutta hyviä vinkkejä tosiaan annat. Ei me tähän tilanteeseen tahallamme ole päädytty, on vaan niin pienet tulot -ap
Tää provo on tainnut olla täällä ennenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos teinini haluaisi lukioon, niin eipä tulisi meillä maksettua. Itse saisi kustantaa. Lukioon menee tuhansia euroja, ei meillä ole varaa.
Uutisissa oli vasta juttua, miten paljon on tällaisia vanhempia, jotka ovat koulukielteisiä, eli eivät kannusta lapsiaan syystä tai toisesta koulunkäyntiin. Ihan järkyttävää. Miten paljon menee tällä tavalla lahjakkuuksia hukkaan! Sääliksi käy tällaisia lapsia. Jos kolmen vuoden aikana ei löydy rahaa kirjoihin, säästämisen voi aloittaa hyvissä ajoin. Koulutus luo hyvinvointia tähän maahan.
Mä olen koulukielteinen, tai tarkemmin en pidä tutkintoa suuressa arvossa, mutta ei tulisi mieleenkään kieltää lapsiltani koulunkäyntiä. En siis muiden koulutuksen suhteen ole negatiivinen, olen vain itse jättänyt koulut vähiin ja tarkoituksella. Silti tienaan yli keskiarvon ja sivistän itseäni muilla tavoilla, ehkä koulutuksen puute näkyy kirjoituksissa, mutta se on teidän ongelma, ei minun.
Voi luoja! Kulutusluottoja, lomamatkoja ja ”muuta pientä”! Ja sitten ei ole varaa antaa lapsen käydä koulua! Kyllä on taas arvot kohdillaan ja vanhemmuustaidot huipussaan! No ei kai auta muu kuin ostaa kirjat käytettynä ja kiristää vaan vyötä että saatte bussiliput ja mahdolliset muut kulut maksettua. Ja alat jo nyt säästää että tyttö pääsee vanhojen tansseihin ja saa ylioppilasjuhlat! Nyt juma****a asiat tärkeysjärjestykseen!!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uutisissa oli vasta juttua, miten paljon on tällaisia vanhempia, jotka ovat koulukielteisiä, eli eivät kannusta lapsiaan syystä tai toisesta koulunkäyntiin. Ihan järkyttävää. Miten paljon menee tällä tavalla lahjakkuuksia hukkaan! Sääliksi käy tällaisia lapsia. Jos kolmen vuoden aikana ei löydy rahaa kirjoihin, säästämisen voi aloittaa hyvissä ajoin. Koulutus luo hyvinvointia tähän maahan.
Sanoinko etten kannusta koulunkäyntiin??! En vain kannusta lukioon vaan ammattikouluun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haluat, että lapsestasi tulee samanlainen luuseri, kuin sinä? En minäkään mistään varakkaasta perheestä ole tullut, mutta eipä olisi tullut mieleenkään, että vanhempani olisivat kieltäneet lukion...
Olen käynyt ammattikoulun ja ammattikorkeakoulun, ja olen vakityössä. Jos tekee luuseriksi niin olkoon sitten niin.
En kustanna lapselleni lukiota. Säästän lapsilisät hänelle, jotka sitten käyttää lukioon, jos meinaa sen käydä.
Niinkuin kaikki muutkin ovat sanoneet, ainoa kunnon maksuerä on kannettava tietokone. Kirjat ovat myös uusina kalliita, mutta äkkiä nuoret laittavat noin 15 euron hintaan kiertoon kirjansa. Diakoniatyöhön kannattaa olla yhteydessä ja miksei sosiaaitoimeenkin. Kelan oppimateriaaliavustus auttaa myös vähän. Tyttö lukioon, jos on rahkeita!
Vanhojen tansseihin ei ole pakko osallistua, se ei estä lukion käymistä...
Yksi tuttu monilapsisen perheen äiti kerroi, että heillä lapset nostavat opintolainaa lukiota varten.
Nyt tuli hyvä ehdotus, laita ap tyttäresi lapsilisät säästöön! Jos hän aloittaa lukion vasta elokuussa, sinulle ehtii kertyä lukiokirjasäästöjä noin 650€ eli ihan mukava summa, ja tytöstä maksetaan lapsilisää myös vielä ainakin ekan luokan aikana.
Lisäksi voisit luopia tupakasta, alkoholista ja herkuttelusta niin rahaa säästyisi vielä enemmän.