Tytär kärttää lukioon pääsyä, mistä taloudellista apua?
Tytär menestyy hyvin koulussa ja haluaa lukioon. Ongelma on, että meidän perheellä ei ole varaa edes koulukirjoihin. Lisäksi olisi kiva, jos tytär pääsisi tienaamaan kunnolla kesätöillä. Emme halua torjua lukiohaavetta, mutta kulut on iso ongelma. Myös koulumatkat bussilla on kalliit.
Ehdotin kaksoistutkintoa, joka mahdollistaisi aiemmin hyvään kesätyöhön pääsyn. Ei kelvannut, haluaa lukioon.
En ole vielä kertonut, että hänen pitää itse rahoittaa koko lysti. Olemme pienituloisia, mutta emme sossun asiakkaita. Miehellä on kulutusluotto 12000€, minulla on autolaina ja lomamatkat + puhelimet ym. pientä on ostettu yhteisesti luotolla. Iso osa tuloista menee lainojen korkoihin ja lyhennyksiin. Yhdistelmälaina ei tule juuri sen halvemmaksi. Miten tästä eteenpäin? Kaikenhuippu on, että minulla on lonkkavaivoja ja edessä on pitkä sairasloma. Asumme asumisoikeuskodissa, josta ei kannata luopua, vastike on halpa.
Tämä ei ole sitten mikään provo, vaan mietin oikeasti mistä pienituloiset velkaantuneet voi saada apua? Saako seurakunnan diakonilta jotain? Mietimme myös vielä yhden kulutusluoton ottamista lainojen hoitoon ja tyttären koulukuluihin, mutta takaisinmaksu olisi jo hyvin vaikeaa :(
Kommentit (95)
Vierailija kirjoitti:
Tajusin just miten kiitollinrn olen vanhemmilleni siitä miten ovat aina kannustaneet ja panostaneet koulutukseeni, vaikka varmasti olisi ollut rahoille muutakin käyttöä. Ja lääkis vaatii tosiaan lukio-opinnot, pitkän kemian, fysiikan ja bilsan joita ei saa muualta kuin lukiosta.
Kun olen itse kokenut päinvastaisen, teen itse kaikkeni, että omilla lapsillani on kaikki tuki ja kaikki mahdollisuudet opiskeluun. Kuljen ryysyissä, tingin menoista tai ihan mitä vaan mutta koskaan ei minun lasteni tarvitse olla yhtä katkera kuin itse olen. Ja todellisuudessa kyse ei ollut siitä, ettei rahaa olisi ollut.
Sanopa aloittaja ihan rehellisesti mikset halua lapsesi menevän lukioon ja menestyvän, vaikka hän on hyvä koulussa ja haluaa opiskella, eli turvata tulevaisuutensa?
On toki hyvä että kysyt raha-asioihin neuvoja, mutta tuntuu siltä, että et ota ihan vakavasti neuvoja, jotka edellyttää sinulta todella paneutumista ja sitoutumista?
Luulisi vanhemman taistelevan ja kääntävän vaikka kaikki kivet että lapsi pääsee lukioon.
Vierailija kirjoitti:
joo siis tosiaan aloin fantasioimaan ties mitä kun tää tilanne alkoi ahdistamaan. Ei kai ae tytär voi maksaa meille. Pitää löytää vaan jotain apua tähän tilanteeseen -ap
Kun olitte törsänneet rahanne lainarahalla tehtyihin lomamatkoihin ja uusiin puhelimiin, kulutusluottoihin ja muuhun, niin rupesit uneksimaan siitä ettei lapsi menisikään lukioon, vaan hyväpalkkaisiin kesätöihin jotta se voi maksaa asumisestaan ja ruuastaan teille. Ja ajattelit että pers**lleen mennyt taloudenhoitonne korjataan sillä?
Vierailija kirjoitti:
Sitten kun olen saanut omat opinnot päätökseen ja päässyt työelämään kiinni, haluan sponsoroitavaksi juuri apn lapsen kaltaisia nuoria. Sellainen nuori, jossa on potentiaalia vaikka mihin mutta kotoa ei saa edes taloudellista, saati henkistä tukea. Sääliksi käy näitä lapsia, mutta ihailen heitä jotka näistä olosuhteista selviävät lukioon ja yliopistoon asti.
T. Yliopisto-opiskelija
Oon miettinyt samaa, just tällaisia nuoria olisin valmis tukemaan opinnoissa taloudellisesti sekä myös mm. mentoroimalla. On niin väärin että perhe yrittää vesittää lahjakkaan nuoren tulevaisuutta. Tää on yksi syy sille että yliopistoihin ja huippulukioihin päätyy lähinnä korkeakoulutettujen lapsia - ei ne ole sen fiksumpia kuin muutkaan, mutta heitä on aina kannustettu ja tuettu opiskelemaan ja tehty selväksi että heistä on vaikka
mihin. Tiedän pari tapausta jossa lahjakas nuori alemmista sosiaaliluokista ei edes hakenut yliopistoon koska vanhemmat oli sanoneet että ei sinne kuitenkaan pääse, ei meidän suvussa oo matikkapäätä, et kuitenkaan pärjäisi siellä. Suututtaa.
Olette selkeästi tuhlanneet rahanne joutavaan. Näin tekevät keskimääräistä tyhmemmät ihmiset, jotka menevät mukaan yhteiskunnan luomaan kulutushysteriaan. Onneksi asutte Suomessa, saatte kyllä tukia ja avustuksia tyttären koulunkäyntiä varten.
Vierailija kirjoitti:
Opintomateriaalituki on n. 40€/kk ja 17vuotiaana nuori saa myös opintotukea.
Mutta joo, ei ole helppoa. Itse opiskeleva yh ja lapsi ensimmäistä vuotta lukiossa.
Kirjoihin mennyt aivan jumalaton summa, vaikka käytettyinä ostettu/lainattu kaikki mitkä on ollut mahdollista. Ei tuo 40€/kk ole juuri tuonut helpotusta kun kerralla voi mennä lähemmäs 200€.
Oho, en lukenut aloitusta ihan ajatuksella, mutta ei olisi tullut mieleenkään, että kieltäisin lukion nuorelta.
Toki se on tilanteessani (jossa ei kyllä muutenkaan matkustella yms. ) entistäkin tiukempaa pennin venytystä, mutta toistaiseksi olen selvinnyt ja omat yliopisto-opintoni ovat onneksi ilmaiset yliopiston jäsenmaksua lukuunottamatta eli ainuttakaan kirjaa en ole joutunut opintojeni aikana ostamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä lapsesi haluaa tehdä lukion jälkeen? Haluatteko kannustaa häntä siinä haaveessa? Se on totta, että lukiokirjat maksavat paljon ja läppärikin on hyvä olla. Ketjussa on paljon hyviä vinkkejä, mutta lisäksi antaisin sellaisen vinkin, että joissain lukioissa on ilmaiset kirjat ja oppilas saa sen läppärinkin. Kannattaa vähän sillä perusteella valita sitä lukiota sitten, minne hakee opiskelemaan.
Haluaa lääkäriksi ja hyvinhän tuo koulussa pärjää, fiksu tyttö. Vaan ajattelin että lähihoitaja+yo todistuksella saisi töitä ja voisi hakea sairaanhoitajaksi tai jopa lääkikseen -ap
ok provohan tää oli.
Ikävää että tällä palstalla on niin paljon provoja että nämä asiallisetkin täyttyy näillä kommenteilla. Teineillä nyt on kaikenlaisia unelmia. Mut kyllä mä uskon että sosiaalisesta ja luonnontieteissä hyvästä tytöstä voisi ainakin sairaanhoitaja tulla -ap
Aloituksesi oli kaikkea muuta kuin asiallinen, ap.
Hei,
missä päin asutte? Lahden lähellä oleva Padasjoen kunta voisi olla hyvä ratkaisu teille. Lukio-opetus on siellä yksilöllistä pienen opiskelijamäärän vuoksi ja lukio kustantaa opiskelijoilleen oppikirjat ja muut materiaalit sekä antaa ilmaiset läppärit opiskelijoiden käyttöön. Lukiossa on tarjolla myös erikoiskurssiohjelmia normaalien opintojen lisäksi. Toki jonkinlaisia asumiskuluja tulisi opiskelijalle, mutta varmaan edullisia opiskelija-asuntoja löytyy.
Anna tyttäresi adoptioon niin ehkä löytyisi joku vähän viisaampi vanhemmaksi. Tuliko yllätyksenä että 9 vuotta peruskoulua käyvä lapsi menee lukioon?
Olisiko kannattanut säästää jo vuosia sitten? Matkojen ja muun humpuukin ostelu kulutusluotolla ei kuullosta järkevän vanhemman toiminnalta. Sääliksi käy lastasi.
Jos itse olisin tyttösi niin ottaisin kännykkäkameralla kuvat kaverin kirjoista ja tulostaisin. Sanoisin kaverilleni että vanhempani ovat luusereita enkä halua samanlaiseksi.
Jätät vaan ne kirjat maksamatta niinkuin mun "äitini" teki. Juoppon hyysäminen oli niin paljon tärkeämpää. sain ylioppilaslahjaksi luottotietojen menetyksen viideksi vuodeksi.
Vierailija kirjoitti:
Sanopa aloittaja ihan rehellisesti mikset halua lapsesi menevän lukioon ja menestyvän, vaikka hän on hyvä koulussa ja haluaa opiskella, eli turvata tulevaisuutensa?
On toki hyvä että kysyt raha-asioihin neuvoja, mutta tuntuu siltä, että et ota ihan vakavasti neuvoja, jotka edellyttää sinulta todella paneutumista ja sitoutumista?
Luulisi vanhemman taistelevan ja kääntävän vaikka kaikki kivet että lapsi pääsee lukioon.
todennäkösemmin se teini sieltä amiksesta heti pääsee töihin ku lukiosta.
Jos teinini haluaisi lukioon, niin eipä tulisi meillä maksettua. Itse saisi kustantaa. Lukioon menee tuhansia euroja, ei meillä ole varaa.
Ei tytön tarvitse itse rahoittaa opintojaan, koska teillä huoltajilla on elatusvelvollisuus. Maksajan homma kuuluu siis teille kahdelle siihen asti että tyttö täyttää 18v.
Ottakaa vaikka sitä kulutusluottoa lisää jos ei muu auta.
Otsikko kertoo kaiken aloittajan asenteesta, tytär kärttää päästä lukioon. Aloittaja ajattelee vain itseään ja rahaa. Koulutus on juurikin se ainoa keino, ettei tyttäresi peri sinun kohtaloasi, sinun pitäisi olla onnellinen että hän haluaa opiskella ja tavoitteet ovat korkeammalla kuin sinulla! Sinun tehtäväsi on kannustaa ja tehdä kaikkesi, että tyttäresi saa hyvän koulutuksen. Keksit keinon, otat vaikka lisää velkaa jos se sitä vaatii.
Ap saa varmaan vielä lapsilisää lapsestaan, jos hän on yläkoululainen. Nyt pitää sitten vaan tästä lähtien laittaa kaikki lapsilisät säästöön lukiota varten.
Sinä äitinä/isänä teet lisää/ensimmäisen kerran, töitä, tietenkin. Luuletko, että joku muu haluaa lapsesi eteen sen tehdä?
Vierailija kirjoitti:
Jos teinini haluaisi lukioon, niin eipä tulisi meillä maksettua. Itse saisi kustantaa. Lukioon menee tuhansia euroja, ei meillä ole varaa.
Uutisissa oli vasta juttua, miten paljon on tällaisia vanhempia, jotka ovat koulukielteisiä, eli eivät kannusta lapsiaan syystä tai toisesta koulunkäyntiin. Ihan järkyttävää. Miten paljon menee tällä tavalla lahjakkuuksia hukkaan! Sääliksi käy tällaisia lapsia. Jos kolmen vuoden aikana ei löydy rahaa kirjoihin, säästämisen voi aloittaa hyvissä ajoin. Koulutus luo hyvinvointia tähän maahan.
Hei, tämä on ihan puhdas provo. Hymiöitä myöten tuttua settiä. 4/5 sanoisin, ja tyttö Porvoon lukion hoitsulinjalle.
No mutta kamoon hei!
Suomihan on luokka-yhteiskunta. Ei persaukisten penskojen kuulukaan mennä lukioon,
vaan Amiskaan. ja sitä linjaa pitkin suorittavan portaan töihin