Tytär kärttää lukioon pääsyä, mistä taloudellista apua?
Tytär menestyy hyvin koulussa ja haluaa lukioon. Ongelma on, että meidän perheellä ei ole varaa edes koulukirjoihin. Lisäksi olisi kiva, jos tytär pääsisi tienaamaan kunnolla kesätöillä. Emme halua torjua lukiohaavetta, mutta kulut on iso ongelma. Myös koulumatkat bussilla on kalliit.
Ehdotin kaksoistutkintoa, joka mahdollistaisi aiemmin hyvään kesätyöhön pääsyn. Ei kelvannut, haluaa lukioon.
En ole vielä kertonut, että hänen pitää itse rahoittaa koko lysti. Olemme pienituloisia, mutta emme sossun asiakkaita. Miehellä on kulutusluotto 12000€, minulla on autolaina ja lomamatkat + puhelimet ym. pientä on ostettu yhteisesti luotolla. Iso osa tuloista menee lainojen korkoihin ja lyhennyksiin. Yhdistelmälaina ei tule juuri sen halvemmaksi. Miten tästä eteenpäin? Kaikenhuippu on, että minulla on lonkkavaivoja ja edessä on pitkä sairasloma. Asumme asumisoikeuskodissa, josta ei kannata luopua, vastike on halpa.
Tämä ei ole sitten mikään provo, vaan mietin oikeasti mistä pienituloiset velkaantuneet voi saada apua? Saako seurakunnan diakonilta jotain? Mietimme myös vielä yhden kulutusluoton ottamista lainojen hoitoon ja tyttären koulukuluihin, mutta takaisinmaksu olisi jo hyvin vaikeaa :(
Kommentit (95)
Kirjat voi ostaa käytettyinä tai lainata tenttiin kirjastosta. Ei todellakaan ole rahakysymys.
Kelasta saa opintotukea ja oppimateriaalitukea. Ainoa isompi menoerä on se kannettava tietokone.
Mun teini on saanut valtaosan kirjoista kirjastosta ja käytettynä.
Olet alaikäisen lapsesi huoltaja, ei valtio.
Alatte säästää jo nyt. Tyttö voi myös etsiä kesätöitä ja rahoittaa hätätapauksessa itse opintojaan. Eikös Kelastakin saa jotain avustusta oppikirjoihin?
Itsekin pienituloisena maksoin yksin tyttäreni lukiokoulutuksen, tingin sitten vaan kaikesta muusta.
Diakonilta voit saada jotain mutta ainakin meidän seurakunnassa se oli vaikeaa vaikka olin pienituloinen kolmen lapsen yh.
Nyt on tullut avustus, jota voivat hakea vain vähätuloiset perheet nuorelle lukiolaisellen. Soita jonkin lukion kansliaan ja kysele asiasta. Olisko se ollut oppimateriaalituki nimeltään. Matkoihin saa kelatukea. Paikallisesta bussifirmasta saat tietää, paljonko matkat tulevat maksamaan kelatuen jälkeen. Tietokoneesta tulee eniten kuluja, ellette saa sitä jostain esim. käytettynä ja hyväkuntoisena.
Vierailija kirjoitti:
Nyt on tullut avustus, jota voivat hakea vain vähätuloiset perheet nuorelle lukiolaisellen. Soita jonkin lukion kansliaan ja kysele asiasta. Olisko se ollut oppimateriaalituki nimeltään. Matkoihin saa kelatukea. Paikallisesta bussifirmasta saat tietää, paljonko matkat tulevat maksamaan kelatuen jälkeen. Tietokoneesta tulee eniten kuluja, ellette saa sitä jostain esim. käytettynä ja hyväkuntoisena.
Kelan sivuilta löytyy tiedot ja hakulomake.
Kelan sivuilta: Oppimateriaalilisää voi saada elokuusta 2019 alkaen.
Elokuusta 2019 alkaen ammatillista tai lukiokoulutusta opiskeleva nuori voi saada opintorahan oppimateriaalilisää, jos vanhempien tulot ovat enintään 41 100 e vuodessa. Oppimateriaalilisä on 46,80 e/kk.
Googlaa "lukiokirjat käytettynä", löytyy paljon hakutuloksia missä kirjoja on tarjolla. Käytetty kirja on sitä paitsi ekologisempi ja trenditietoisempi vaihtoehto sässtöjen lisäksi, ei todellakaan tarvitse niitä hävetä, päinvastoin.
Voi hyvänen aika, lapsi lukioon ja opiskelemaan, kun halua on, ettei käy niin kuin teille. Nyt tsemppaatte häntä ja jätätte mieluummin lomamatkat jatkossa ottamatta. Opintotuen mahdollisuuden tarkistus ja diakonille juttusille, jospa sieltä saisi koulukirjoihin apua! Opokin varmaan osaa neuvoa.
Tyttäresi voi mennä Itä-Hämeen opiston lukioon Hartolaan, tässä suoraan opiston nettisivulta: ”Meillä opiskelu on aidosti maksutonta. Tarjoamme opetuksen, asumisen ja ruokailun maksutta kaikille opiskelijoille. Jos aloitat opiskelusi Itä-Hämeen opiston lukiossa, eikä sinulla ole aiempia lukio-opintoja, tarjoamme myös kannettavan tietokoneen ja oppikirjat maksutta. Opintojen jäädessä kesken tietokone ja kirjat tulee palauttaa.”
Tässä vielä linkki
https://ihop.fi/lukio/hakijalle/
Opintomateriaalituki on n. 40€/kk ja 17vuotiaana nuori saa myös opintotukea.
Mutta joo, ei ole helppoa. Itse opiskeleva yh ja lapsi ensimmäistä vuotta lukiossa.
Kirjoihin mennyt aivan jumalaton summa, vaikka käytettyinä ostettu/lainattu kaikki mitkä on ollut mahdollista. Ei tuo 40€/kk ole juuri tuonut helpotusta kun kerralla voi mennä lähemmäs 200€.
Ette te kaksoistutkinnolla mitenkään enempää säästä, miksi näin ajattelit? :O Kaikki toisen asteen opinnot maksavat, sekä amis että lukio.
Mutta niitä vinkkejä: tytär voi hakea opintotukea ja siihen saa pienituloiset oppimateriaalilisää. Koulumatkatukea jaa bussilippuihin jos matka on yli 10 km. Kirjoja löytää hyvin käytettyinä, me emme ole ostaneet uusina yhtäkään! Joillakin kursseilla käytetään verkkokirjoja, mutta ne ovat suhteessa halvempia kuin uudet paperiset kirjat.
Tietokone on alussa isompi kuluerä, mutta jotkut lukiot tarjoavat sen ilmaiseksi. Selvittäkää, miten teidän lähikouluissa on.
Kulutusluottoja ei pitäisi koskaan ottaa millään selityksellä. Kulutusluotto on varma tie köyhyyteen. Eikä varsinkaan lomamatkoja tai puhelimia varten, auto on erityisen huono lainan kohde, ellei se ole työpaikan saannin vuoksi ollut pakko. Jotkut lukiolaiset ovat viikonloppuisin töissä, mutta onhan se raskas vaihtoehto.
Joo pitää kai noita Kelan sivulla katella. Olisi vaan niin paljon helpompaa, että rahaa saisi suoraan luukulta ilman lappujen täyttämistä :( Byrokratia tai laskeminen ei oo yhtään mun juttu! -ap
Tyttäresi tulee vihaamaan teitä loppuelämänsä, jos ei pääse lukioon vaikka haluaa ja perusteena on raha. Tiedän tämän kokemuksesta. Olisin halunnut lukioon mutta vanhempieni mielestä piti mennä ammattikouluun ja sitten sairaalaan töihin, vessoja pesemään. Olen siitä katkera edelleen ja olen sentään 50 vee...
Lukion kirjoja saa edullisesti käytettynä, kallein panostus lienee tietokone. Vanhojentanssit maksaa mutta mekon saa käytettynä, meikit ja kampauksen voi tehdä itse. Tukea saa seurakunnasta, sossulta ja selvittelemällä vaikka mistä.
Ihmettelen kyllä ajatusmaailmaanne, luotolla
lomamatkaa ja puhelimia, mutta lapsen tulevaisuuteen ei ole rahaa tai halua ottaa lainaa...
Käytettyjä kirjoja saa mm. jamerasta ja kirjakaupoistakin, nettikirppiksiltä ym.
Sinä olet ennenkin kysynyt tätä ja vastaus on, että tytär lukioon ja vanhemmat hakekoon apua velkaongelmiin. Tytär on syytön teidän typeryyteen eikä ole valinnut syntyä teidän lapseksi.
Älä pilaa tytön tulevaisuutta estämällä lukio vaan maksat sen kuten muutkin. Haet apua järjestöiltä, seurakunnalta, velkaneuvonnasta ja Kelasta. Sinä olet aikuisena vastuussa tytön elatuksesta ja koulutuksesta.
Kenelläkään ehdotuksia? Ap