Onko sinulla kystia rinnassa?
Kävin juuri gynellä, ja hän tunsi toisessa rinnassa jotain, joita arveli kystiksi. Sikäli niin varmaan olikin, kun kesällä kävin rintojen ultrassa, samassa kohdassa ultralääkäri löysi myös kystarykelmän. Kystat eivät ilmeisesti aiheuta toimenpiteitä. Käyn keväällä kuitenkin ultrassa, kun olen 50 v, ja ensi vuonna ei ole mammoa, niin käyn yksityisesti ultrassa. Pyysin siis lääkäriä kirjoittamaan lähetteen rintojen ultraan. Pääsisikö ultraan ilman lähetettä?
Kommentit (7)
Up. Mitä lääkärit teille ovat sanoneet kystista rinnoissa?
Ap
Olen käynyt 35-vuotiaasta alkaen omin rahoin yksityisellä mammografiassa ja ultrassa. Rinnasta tuli nestettä puristaessa, joten käsky kävi kuvaan. Kystia oli ja on paljon, kipua aiheuttaa mutta ei muuta. Lähinnä pelkään etten saa vaihdevuosissa hormonikorvaushoitoa vaikka suvussa ei rintasyöpää ole ollutkaan.
Ollut kystia, joita myös poistettu. Havaittiin ihan mammografiaseulonnassa ja poistettiin pitkällä neulalla. Kystat ovat kyllä viheliäinen kipeitä, mutta ainakin minulle lääkäri vakuutti etteivät voi kehittyä pahanlaatuisiksi.
Tuo oli hyvä kuulla, että kystat eivät voi kehittyä pahanlaatuisiksi. Mulla varmaan nuo gynen tänään tuntemat "jutut" hän arvioi kystiksi, ja oli tosi tyytyväinen, että mammografian lisäksi oli tehty myös ultra viime kesänä, jossa ultrassa tosiaan oli myös nähty nuo samat kystat. Silti jotenkin vain vaivaa, että rinnoissa on jotakin ...
Up ja siis voiko kystat tuntea käsin tunnustelemalla?
On kystia, olin viime tai toissa vuonna lääkärin lähetteellä mammografiassa ja ultrassa. Luulisi, että yksityisellä voi saada ultran ilman lähetettä.