Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tunnetko ketään, jolla on peruskoulussa ollut keskiarvo 9, eikä ole mennyt lukioon?

Vierailija
03.12.2019 |

Minun mieheni on. Olen monesti kysynyt miksi, mutta hän on aina vastannut "miksi olisin". Nyt vasta vuosien jälkeen tulin kysyneeksi, että eikö opinto-ohjaaja ja opettajat koettaneet saada valitsemaan lukiota. Kuulemma on useita puhutteluita pidetty ja koetettu saada kääntymään pää. Hän on ammattikoulun kautta opiskellut insinööriksi ja pärjää kyllä hyvin. Hänellä on lähes kaikki aineet 9, englanti 10 ja olikohan joku valinnaisaine 8. Olen siis nähnyt todistuksen.

Kommentit (39)

Vierailija
21/39 |
03.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itellä oli keskiarvo 9,3 ja menin tekemään kaksoistutkintoa. Yksi opettaja tosin saarnasi mulle että meen hukkaan amiksessa, pitäis mennä lukioon ja suoraan yliopistoon. Huoh.

Vierailija
22/39 |
03.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyttäreni. Opiskeli leipuri-kondiittoriksi. Kyllästyi ja kävi ilta-lukion. Nyt opiskelee opettajaksi..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/39 |
03.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli kasarilla ka 9, mutta tuohon aikaan oli tasokurssit enkusta, ruotsista ja matikasta eli matikasta oli suppee niin ei voinut edes hakea lukioon. Menin kauppikseen ja siitä duuniin, hyvin olen pärjännyt työelämässä.

Vierailija
24/39 |
03.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhden, ka oli 9.5 ja olisi päässyt ihan mihin haluaa. Katunut jälkeenpäin.

Vierailija
25/39 |
03.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun poika. Meni ammattikouluun, suorittaa siellä tuplatutkinnon ja jatkaa siitä ammattikorkeaan.

Tupla-ammattitutkinnon ? 

Vierailija
26/39 |
03.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

9.5 ja meni hierojakouluun ja ollut sillä linjalla.

Itsekin ihmettelen samaa..

Vierailija
27/39 |
03.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksi kaveri oli jehovalainen. Sillä oli päästötodistus yli ysin, mutta hehän eivät panosta opiskeluun. Meni johonkin yhteisönsä kirjapainoon painamaan vartiotornia tms.

Ilmeisesti on erilaisia, mun tuttu kävi kyllä lukion ja itse asiassa myös armeijankin.

Vierailija
28/39 |
03.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla oli kasarilla ka 9, mutta tuohon aikaan oli tasokurssit enkusta, ruotsista ja matikasta eli matikasta oli suppee niin ei voinut edes hakea lukioon. Menin kauppikseen ja siitä duuniin, hyvin olen pärjännyt työelämässä.

Mulla oli sama ka, mutta laajat tasokurssit. Kauppikseen menin, mitä OPO ei oikein sulattanut. Olin kuitenkin niin köyhästä perheestä, että vanhemmat eivät pystyneet taloudellisesti minua tukemaan, vaan jouduin käymään jo silloin ilta- ja viikonlopputöissä opintojen ohella.  Tein vuosia töitä ja opiskelin myöhemmin työn ohessa lisää. Tällä hetkellä olen valitsemaani opiskelu- ja urapolkuun ihan tyytyväinen.

Vierailija
29/39 |
03.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ennenmuinoin 90-luvulla yksi hemmetin lahjakas uskovaistyttö (todellinen fundis ja tiukan tuomitseva sekä itselleen että muille) lähti kympin keskiarvolla opiskelemaan ompelijaksi peruskoulun jälkeen. Muutti jossain vaiheessa Venäjälle lähetystyöhön.

Luulen hänen elävän just itselleen sopivaa elämää.

Luulen että Jumala on hiukan repinyt hiuksia päästään ja miettinyt mihin tuli kaadettua älyä turhaan... 😞

Vierailija
30/39 |
03.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se kouluttautuminen vaikuta kuin parisuhteen kannalta. On hienoa kun mies on korkeasti kouluttautunut ja elämässä on päämääriä. 

Vierailija
31/39 |
03.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskiarvoni oli 9,2. Olen nykyään suurtalouskokki, toisin sanoen yksi erään peruskoulun keittäjistä. Tämä on ainoa koulutukseni. En koe elämäni menneen hukkaan, raha ja maine ei ole niin tärkeää. Pidän kyllä ruoanlaitosta ja leipomisestakin, mutta työni ei kyllä silti ole mikään kutsumukseni, en yksinkertaisesti ole löytänyt mitään kutsumusta. En pidä työnteosta, joten sillä ei ole mitään väliä, missä käyn töissä. Moni sanoo, että rahkeeni riittäisivät vaikka mihin muuhunkin, mutta kun ei kiinnosta panostaa. Tämä työ sujuu minulta helposti ja palkkaa saan ihan tarpeeksi. Kyllä tälläkin palkalla esim. matkustaa, kun katsoo vähän miten rahojaan käyttää ja minähän katson, olen säästäväinen ollut aina (köyhä lapsuus). Rakastan matkustamista, mutta en jaksaisi olla esim. matkaopas, olen todella introvertti enkä oikein asiakaspalvelutyyppiä. Koululaiset nyt vielä menee. 

Vierailija
32/39 |
03.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu paljon vanhemmista mitä arvostavat.

Vierailija
33/39 |
03.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä itse ainakin. Tai no, keskiarvo oli 8,9 mutta lienee tarpeeksi lähellä? Vanhemmat yrittivät painostaa lukioon, samoin opo. 

Mulla sama keskiarvo, mutta sen paremmin vanhemmat kuin opokaan ei painostaneet lukioon mikä nykyisin vain vtuttaa, koska olisin kilttinä ns kympintyttönä varmasti mennyt jos joku olisi siihen suuntaan tuupannut. Ysärin alussa ei tosiaan ollut nettiäkään mistä olisi voinut erilaisista ammateista saanut tietoa eikä niistä kaveriporukassakaan puhuttu. Eikä puhuttu koulussa tai kotona. Itseasiassa siitä omasta, liki 10 tytön ja pojan porukasta lukioon ei mennyt kuin yksi. Ja hänkin siis vanhempien ohjaamana (vanhemmat oli lääkäreitä). Suurin osa meni amikseen eli kauppikseen tai parturi-kampaajalinjalle,  yksi 10. luokalle ja yksi minun lisäkseni meni töihin. Tai siis enemmänkin jäin kesätyöpaikkaan vakkariksi eikä siitä kukaan ollut pahoillaan. Päinvastoin vanhemmat oli hyvinkin tyytyväisiä että sain heti työpaikan ja aloin tienaamaan.

N44

Vierailija
34/39 |
03.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun luokkalla oli ainakin yksi tyttö, jonka peruskoulun päättötodistuksen K.A. oli yli 9. Suoritti liiketalouden perustutkinnon lisäksi myös lukio-opintoja, ja kirjoitti ylppäreissä.

Vierailija
35/39 |
03.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veljelläni oli ysin pinnassa keskiarvo. Itse hän sanoi hakevansa ja menevänsä ammattkouluun, koska koki alaa kohtaan jo varhain kiinnostusta ja suoranaista intohimoa. - Vanhempamme (miolemmat akateemisiia hyväksyivat asian. - Samoin me sisarukset; ikään kuin meidän mielipidettä, joku olisi edes kysynyt, vaikka veljen päätös ja valinta olikin eri kuin meillä muilla.

Isovanhemmat olivat sitä mieltä, etttä nuorimeis vain kapinoi vanehmpia auktoriteetteja vastaan ja on menettänyt järkensä. Veli piti päänsä ja valmistui ammattikoulusta. Armeijan menon aikana haki ja myös pääsi yliopistoon.

Ennen fuksivuoden päättymistä hän sai tarjouksen oman alansa työpaikasta, jonka paikan hän otti vastaan. Työelämä on ainakin toisaiseksi imaissut ja vienyt hänet mukanaan.

Voi olla, että hän joskus vielä palaa jakamaan opintojaan. Voi olla, että ei. Hän tuntuu viihtyvvän työssään  Palkka hänellä on parempi kuin monella maisterilla uransa parhaimpina vuosina,

Palkalle hänellä on viime aikoina ollut myös käyttöä, koska hänen elonsa on täydenynyt ensin puolisolla ja sittemmin kolmella lapsella. Kaikki harrastavat aktiivisesti. Asuntolainaa taitaa vielä olla jäljellä. (Talon rakentamien ei ole edullista). Lyhyesi sanottuna hän elää juuri nyt ns. ruuhkavuosiaan.

Tokihan sitä toisinaan käy mielessä, että miten hän jaksaa kaiken. Tai haittaako mahd. urakehitystä myöhemmin se, että hänellä ei ole muuta tutkintoa kuin se, minkä sai  ammattikoulusta ja sen lsäksi ehkä muutama kymmenen opintoviikkoa yliopisto-opintoja.

Vierailija
36/39 |
03.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei peruskoulun arvosanoilla ole mitään sen suurempaa merkitystä, miksi teet siitä nuo ison asian?

Terkuin peruskoulusta lukioon seiskan keskiarvolla, lukiosta L: paperit ja sen jälkeen yliopistosta tuplamaisteriksi.

Vierailija
37/39 |
03.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luokaltamme suurinnosa meni amikseen. Näkyi tuolloin kyllä ka. Rajoissakin kun suostuimmille aloille oli helposti ysinkin keskiarvo vrt. Lähilukio, johon pääsi kaikki (alin keskiarvolla hakenu alle 7).

Vierailija
38/39 |
03.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siskoni, tasan 9.0 ja lähihoitsuksi (päikkylinja), myöhemmin tosin opiskeli itsensä LTO-kandiksi.

Vierailija
39/39 |
03.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieheni äiti. Varmasti ollut joskus aikanaan ihan fiksu, mutta ei enää tänä päivänä.

Löysi ilmeisesti silloin teininä muutaman vuoden vanhemman pojan ja halusi nopeasti perhettä perustamaan. Niinhän siinä sitten kävi, että muuttivat maalta Helsinkiin ja miehen äiti opiskeli perushoitajaksi. Heti valmistuttuaan alkoi putkauttelemaan muksuja 1,5 vuoden ikäerolla samalla kun poikaystävä alkoi käyttämään huumeita ja tappelemaan itsensä vankilaan. Sen verran älyä kuitenkin oli, että heitti kaverin pihalle. Miehen isä kuoli jo vuosia sitten jonnekin kadunvarteen.:/

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi yhdeksän