Mitä teillä syödään jouluna? Onko jotain sellaista mitä et usko kovinkaan monen joulupöydästä löytyvän?
On taas se aika vuodesta jolloin mietitään jouluruokia.
Kommentit (39)
Eiks kukaa laita perunalaatikkoa?
Yleensä syön sushia ja juon Coca cola zeroa. Päälle vähän suklaata.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on yleensä alkuruokana sienikeittoa itse poimituista sienistä. Usein mustatorvisienikeittoa, jos mustatorvisieniä on sinä vuonna löytynyt, tai sitten on tehty hyvästä sienisaaliista pakastimeen valmiiksi "seitsemän sortin sekoitus" (tatteja, haperoita, kantarelleja, kehnäsieniä yms.) jouluaterian sienikeittoa varten.
Meillä sienet on muutaman kerran haettu jouluksi metsästä. Supppilivahveroita löytyy ellei ole lunta.
Paistan itse kinkun ja teen lanttu- ja porkkanalaatikon. Hyvästä lohesta graavilohta. Keitetyt perunat ja valkokastike. Kaupasta lisäksi lämminsavulohta, silliä, aurajuustoa, italiansalaattia, mustapippurijuustoa, sinappia, herneitä. Päivällä syödään riisipuuroa ja luumusoppaa. Illalla napostellaan suklaita, glögiä ja jotain kakkua. Tykätään miehen kanssa perinneruuista.
Vierailija kirjoitti:
Imellettyä tietenkin. Mitta se onkin yleistä kuten muut laatikot. Ei harvinaista kuten kysyttiin.
Itse en kyllä osaa tehdä imellettyä perunalaatikkoa. Olen yrittänyt eikä onnistu millään.
Teen aattoaamuna pähkinäleipää. Sen kanssa kalaruuat toimii hyvin.
Saimaan norpan kuutista tehtyä tartar pihviä. Aivan mahtavuutta.
Punajuuuririsottoa ja vuohenjuustoa.
Vierailija kirjoitti:
Teen itse imelletyn perunalaatikon ja se tuli jouluperinteeksemme ihan vahingossa yhden kokeilun perusteella. Lipeäkalaa syömme myös joulun aikaan, ei tosin jouluaterialla ja se syödään valkokastikkeen ja käristetyn pekonisilpun kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Saimaan norpan kuutista tehtyä tartar pihviä. Aivan mahtavuutta.
Meilläpä onkin valkoselkätikan rasvassa tiristettyä liito-oravan sisäfilettä.
Italiansalaatti tehdään itse, se on perua puolison kotoa. Se on vähemmän tikkaista ja sinappisempaa kuin kaupan salaatit.
Tämä on jo monivuotinen perinne: teen simaa ja joulutorttuja jouluksi. Halpaa ja hyvää, ja tosiaan saa oikeasta voitaikinasta leivottuja joulutorttuja.
T. Lidl-mies
Bataattikermaperunoita, linssimureketta karpalokastikkeella, marinoitua uunitofua, canneloneja, bataattileipiä, marinoidut kasvikset, tuoretta juhlaleipää,
Tofu-parsakaali-pasteijoita, avokadosalaattia,
Lapselle suklaata ja torttuja
Jokainen saa toivoa lempiruokaa. Mitään yök-laatikoita en hanki pilaantumaan. Paras perinne on rento joulu.
Aattona raakamakkaraa ja sopivia lisukkeita, laatikotkin myös.
Joulupäivänä tehdään itse sushia isolla porukalla.
Tapanina kalapöytä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lipeäkalaa. Ei liene kovin yleinen jouluruoka Suomessa nykyään. Omnomnom.
Olen lapsesta lähtien pitänyt lipeäkalasta. On aina kuulunut jouluun, toisin kuin kinkku jota on ollut harvoin. Huom! syön lihaa muussa muodossa, esim. lammasta,riistaa,vapaasti laiduntavien rotukarjalihaa, luomukanaa jne... Lipeäkala mustapippurilla maustetun valkokastikkeen kera. Nam,Nam! Toinen on uunissa yön yli hautunut ohrapuuro.
Me käytämme maustepippuria, ja pöytämausteena, ei kastikkeessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teen jouluksi itselleni voileipäkakun ja burgundinpataa valkosipuliperunoilla.
Voi nam! Taidan tehdä itsekin voileipäkakkua.
Juu, voileipäkakku tulee jopa halvemmaksi kuin monen lajin kylmät alkupalat, ja sen pohjan voi tehdä jo aatonaattona. Aatoksi jää vain kuorrutus ja koristelu.
Meillä on!