Ihmiset päivittelevät synnytystäni - Kellään vastaavaa kokemusta?
Synnytin esikoiseni neljä kuukautta sitten. Olen erittäin onnellinen, mutta eräs asia vähän harmittaa. Ihmiset kyselevät, että miten synnytykseni on mennyt ja kauanko kesti. Kun kerron synnytystarinani, niin ihmiset ovat alkaneet päivittelemään, että kun olen niin huono synnyttäjä ja että kestää niin kauan. Jotkut ovat todenneet, että olen hidas ja että kuinka ei lasta saa maailmaan nopeammin. Olen yrittänyt olla välittämättä, mutta nyt on alkanut hieman ihmetyttään. Minulla on ihana lapsi ja synnytys meni hyvin pituudesta huolimatta hyvin. Miksei noilla asioilla ole merkitystä? Harva ihminen tähän mennessä on löytänyt mitään positiivista sanottavaa synnytyksestäni.
En missään vaiheessa kiinnittänyt huomiota, kuinka tärkeäksi joillekin on synnytyksen kesto. Olin aina kuvitellut, että on pääasia että lapsen saa maailmaan ja että kaikki on loppupeleissä hyvin.
Olen sanonut näille ihmisille, että olen todella onnellinen lapsesta ja että itseäni ei synnytyksen kesto haittaa.
Alkaa olla epätoivoinen olo? Onko kellään vastaavaa kokemusta?
Kommentit (32)
18h kesti synnytys. Epiduraali laitettiin ainoastaan, mutta se ei tehonnut enää ponnistusvaiheessa, joten ponnistin ilman kivunlievitystä. Kyllä mä kaikesta negatiivisuudesta huolimatta olen tyytyväinen ja onnellinen.
Ap
no onhan alottajalla joku synnytysjulistus päällä?
ei tuo ole normaalia edes pohtia tuommoista.
F-diagnoosia alla?
Älä välitä ap. Mulla on samoja kokemuksia. Synnytys kesti 23h enkä ottanut kuin epiduraalin, joka ei paljon tehonnut. Menin suoraa suihkuun synnytyksen jälkeen. Olisin voinut tehdä sen vaikka heti uudelleen.
Ota tuo asia vahvuutena! Minä ainakin ajattelen niin, että olin vahva kun jaksoin tuon kokoajan ja vielä melkeinpä ilman kipulääkettä.
Mun eka synnytys kesti 38 tuntia. Ainoastaan kätilöt päivittelivät, että miten ihmeessä jaksoin ponnistaa sen jälkeen vauvan ulos 20 minuutissa. Ei ketään muuta synnytyksen kesto kiinnostanut, joten ei sitä tullut kerrottuakaan. Toinenkin kesti 12 tuntia ja seuraava enää 6 tuntia.
Sukulaiseni synnyttystä yritettiin käynnisää yli vviikko, sitten synnytti yli vuorokauden kunnes tehtiin sektio. Tuollaista synnytystarinaa kuunnellessa lipsautin minäkin, että "kauan", vaikken kyllä sillä ajatuksella, että synnytitpäs huonosti vaan, että oli harvinaisen pitkä synnytys. Mutta ei se mikään kilpailu tietysti ole, jotkut synnytykset vain kestää kauemmin kuin toiset.
Vierailija kirjoitti:
Mun eka synnytys kesti 38 tuntia. Ainoastaan kätilöt päivittelivät, että miten ihmeessä jaksoin ponnistaa sen jälkeen vauvan ulos 20 minuutissa. Ei ketään muuta synnytyksen kesto kiinnostanut, joten ei sitä tullut kerrottuakaan. Toinenkin kesti 12 tuntia ja seuraava enää 6 tuntia.
Minulla on mennyt toisinpäin eli eka 7 h, toka 12 h, kolmas 16 h ja neljännestä en vielä tiedä... :( luulen, että stressi on pidentänyt synnytyksiä eli kun olen miettinyt miten lapset pärjäävät sen aikaa ja seuraavat päivät ja kun olen lähtenyt sairaalaankin liian ajoissa kun lapsia on tultu kotiin hoitamaan. Josko neljäs sitten olisi nopeampi kunhan viedään lapset muualle hoitoon. Toivottavasti.
Ilmeisesti ap:lla on sukulaisissa tai lähipiirissä lyttääviä henkilöitä. Valitettavasti jotkut saavat väännettyä minkä tahansa asian yksilön itsensä viaksi ja toisaalta sitten leuhkivat omilla piirteillään ja ominaisuuksillaan.
Vierailija kirjoitti:
No ihan varmaan juu. 0/5
Jep. Surkee veto
minulla taas sellainen kokemus, että mitä kauemmin kestää ja mitä vaikeampi synnytys sen korkeammalle arvoasteikossa nousee. tuntuu oikein kilpailu olevan tästä.
En voi uskoa, että tähän saakka normaalisti käyttäytynyt ihminen sanoisi ketään huonoksi synnyttäjäksi. Jos taas kyseessä on jo aiemmin huonosti käyttäytynyt yksilö, niin sellaisille ei kannata kertoa intiimejä asioita lainkaan. Synnytyksesi kuulostaa hyvin normaalilta. Onnea vauvasta!
Ei oo kyllä kukaan koskaan todennu muuta ku, että oli varmaan rankkaa.
40 tuntia nautintoa.