Kuinka helpolla neuvolassa tehdään lasu puhumattomuudesta?
Olen käynyt kerran neuvolassa vauvan kanssa ja mies pari kertaa sen jälkeen ja nyt pitäisi viedä taas vauva neuvolaan enkä tiedä lapsen asioista juuri mitään. Lapsi ei ole lelu mutta en ole synnytyksen sylissä pidon jälkeen ottanut vauvaan kontaktia tai puhunut vauvalle. En ole imettänyt vaan pumppaan maidon valmiiksi ja muutama kerta olen antanut pullosta maitoa. Mies on hoitanut äitini kanssa vauvaa ja minä valinnut vaatteet ja siinä kaikki. Vaippaa en osaa vaihtaa enkä pidellä vauvaa sylissä oikein eikä lapsikaan pidä minusta. Raskausaika oli vaikea eikä yhteinen tie vauvan kanssa ole lähtenyt käyntiin kuten toivoin joten luovutin ja toimin sivuroolissa. En voi sanoa tästä neuvolassa (mies tietää tilanteen ja anopit myös) koska pelkään lasua ja terapiaan pakottamista. En keksi muuta kuin esittää täydellistä äitiä joka lässyttää vauvalle jotta selviän neuvolasta ehjänä.
Jos äiti hoitaa lasta ottamatta katsekontaktia, se vahingoittaa enemmän kuin hoitava mummo.
Et sinä pysty neuvolassa esittämään hoitavaa äitiä, koska lapsi ei reagoi sinuun kuten hoitavaan äitiin.