Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Antavatko siskonne yleensä ilmaiseksi vanhoja tavaroitaan vai täytyykö maksaa?

Vierailija
02.12.2019 |

Olen etsinyt uutta reppua, mutta vaikea löytää sopivanlaista. Nyt huomasin kotona pikkusiskoni jättämän repun ja kysyin häneltä siitä. Hän oli jättänyt sen muutettuaan kotoa. Kysyin tarvitseeko sitä ja sanoi katsovansa tullessaan käymään. Nähtyään repun sanoi voivansa ottaa sen mukaansa, koska ihan ehjä. Hänellä ei varsinaista tarvetta repulle ole, koska osti aikoinaan uuden vain saadakseen "siistimmän", mutta sanoi voivan olla hyvä kuljettaa jotain isompaa siinä, koska hänen nykyinen reppunsa pienempi. Hän sanoi voivansa myydä sen minulle kympillä, oli aikoinaan itse maksanut siitä 20 euroa. Onko teistä ahneutta, ettei hän voi ilmaiseksi antaa reppua, vaikka tietää minun tarvitsevan? En ostanut sitä häneltä periaatesyistä, koska tuntuisi kummalliselta ostaa omalta siskolta. Vai onko väärin olla harmissaan asiasta? Onhan se tietysti hänen reppunsa alun perin ja saa päättää mitä sillä tekee.

Miten muut toimivat vastaavassa tilanteessa? Annatteko ilmaiseksi sisarillenne käytettyjä tavaroitanne, jos unohtuneet vai myyttekö heille?

Kommentit (71)

Vierailija
21/71 |
02.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Halusin siskoni hienon auton, mutta ei suostunut antamaan vaikka tuskin koskaan edes ajaa sillä. Auto lojuu tallissa käyttämättömänä. Sainpas sentään siskon miehen itselleni, häh hää. Siitäs sai, pihtailija. 

Vierailija
22/71 |
02.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu tavarasta. Esim. ikä, kunto ja hankintahinta vaikuttaa. Tuo reppu kuuluisi sarjaan annetaan pois.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/71 |
02.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ja veljeni emme vaihda keskenämme tavaroita, meistä kumpikaan ei halua toistemme tavaroita ja vanhempamme tunkevat meille kummallekin liikaakin tavaraa, suurin ongelma on siitä eroon pääsy.

Miehen perheessä tavara enimmäkseen kulkee samalla lailla: vanhemmilta kolmesta omakotitalosta lapsille. Sisarusten välillä tavarat eivät ole hirveästi liikkuneet. Heillä on niin erilainen maku, mieheni on minimalista ja yksi sisaruksensa taas haluaa säästää kaikki tavarat itsellään, rikkinäisetkin.

Nyt tilanne on muuttunut. Meillä on nelivuotias lapsi ja miehen sisarukselle syntyi vuosi sitten lapsi. Olemme antaneet serkkuvauvalle miehen vanhempien meille ostamia tavaroita ja vaatteita, lisäksi itse halvalla kirpputorilta ostamiamme vaatteita ja tavaroita. Mutta olemme ilmoittaneet, että kalliimpia vaatteita ja tavaroita emme anna ilmaiseksi. Esimerkiksi ostamiamme urheiluvälineitä- ja vaatteita: ahkio, polkupyörä, kotimaiset villavaatteet, laadukkaat ulkohaalarit jne. Niistä saa käytettynäkin todella hyvin raha ja  niiden kauppa liikkuu hyvin netissä ja kirpputoreilla.

Sisko vähän närkästyi tästä, mutta tämä on meidän sääntö.

Vierailija
24/71 |
02.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu tavarasta, vaatteita, meikkejä, sisustusjuttuja annetaan aina ilmaiseksi.

Joskus jostakin arvokkaammasta ollaan maksettu, jos toinen olisi sen myynyt esim.torissa ”rahan toivossa” ja toinen sen haluaisi itselleen. Ei ole ikinä mitään ongelmia tullut

Vierailija
25/71 |
02.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millä hintaa olisi myynnyt?Ehkäpä on niitä ihmisiä joitten tarttee saada jotain että itse pystyvät antamaan?

En tiedä olitko sinä ap. joka kirjotit että olitte saanet ilmaiseksi vaatteita vanhemmilta siskoilta? En tiedä oliko tämä lapsuudenkodissa, vanhempien ostamia?

Siskosi on tottunut vastaanottajan rooliin, ei ole tottunut ilmeisesti antamaan.

Entä lahjatilanteet?

Vierailija
26/71 |
02.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millä hintaa olisi myynnyt?Ehkäpä on niitä ihmisiä joitten tarttee saada jotain että itse pystyvät antamaan?

En tiedä olitko sinä ap. joka kirjotit että olitte saanet ilmaiseksi vaatteita vanhemmilta siskoilta? En tiedä oliko tämä lapsuudenkodissa, vanhempien ostamia?

Siskosi on tottunut vastaanottajan rooliin, ei ole tottunut ilmeisesti antamaan.

Entä lahjatilanteet?

Minä juuri kirjoitin. Ja nuo vaatteet ovat olleet isosiskojen itse ostamia, kun ei ole tullut käyttöä. Se vielä pikkusiskostani, että olemme ihan eri elämäntilanteessa. Hän hyväpalkkaisessa työssä ja minä työtön eli senkin takia olisin hieman toivonut, ettei niin tarkka olisi.

Vierailija
27/71 |
02.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko siskon rahatilanne huono? Tuossa tilanteessa on ihan ymmärrettävää, että ei halua antaa edes siskolle ilmaiseksi, jos siitä voi muualla saada maksun.

Vierailija
28/71 |
02.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei pyydetä maksua tavaroista, joita ei itse enää tarvita. Tosin sinun siskosi asemessa en olisi tarjonnut reppua edes maksua vastaan, jos kuitenkin itse sitä arvelen voivani tarvita. Kyllä reppuja voi enemmän kuin yksi olla, varsinkin jos ne ovat eri kokoisia eli soveltuvat eri käyttötarkoituksiin. 

Kerroitko sinä siskollesi ihan suoraan, että olet jo pitkään etsinyt juuri sentyyppistä reppua kuin tuo hänen vanha reppunsa ja olisit kiinnostunut siitä? Tarjouduitko ostamaan sen häneltä? Vai onko mahdollista, että hän ei tiennyt kuinka suuri tarve sinulla olisi sellaiselle repulle ja luuli sinun vain haluavan tietää, tarvitseeko hän sitä vielä vai ei? Toisaalta, jos sinulla on oikeasti kova tarve sellaiselle repulle, miksi et olisi sellaisesta kymppiä valmis maksamaan? 

Minäkin ihmettelen miksi edes pyysi hintaa, jos kerta tarvitsee repun itse. Mutta hänellä ilmeisesti on siinä ajatus, että ostanut itse omilla rahoillaan eli miksi minä saisin sen ilmaiseksi. Ihan sattumalta huomasin tuon repun lapsuuden kotimme porraskäytävän seinällä roikkumassa ja kysyin äidiltä miksi sisko on sen jättänyt, että onko kenties unohtanut vai eikö ole kelvannut. Sitten laitoin viestin siskolle ja kysyin onko häneltä jäänyt reppu ja laitoin kuvankin. Hän vastasi voivansa katsoa reppua, kun tulisi käymään vanhempiemme luona. Ja hän totesi nähdessään voivansa ottaa sen mukaansa, jolloin minä kerroin repun olevan juuri sellainen kuin tarvitsisin ja vaikea ollut löytää muutenkin. Jotenkin en vain odottanut, että hän ottaisi siitä mitään maksua, vaikka tiesin hänen ostaneen sen itse. Sitten hän sanoi, että on jossain hänen vanha Adidaksen reppu, jossa muistaakseen vetoketju rikki, mutta saan sen, jos osaan korjata.

Vierailija
29/71 |
02.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko siskon rahatilanne huono? Tuossa tilanteessa on ihan ymmärrettävää, että ei halua antaa edes siskolle ilmaiseksi, jos siitä voi muualla saada maksun.

Ei ole huono, koska osti omakotitalon poikaystävänsä kanssa pari vuotta sitten ja molemmat töissä joskin sisko parempipalkkaisessa työssä kuin poikaystävänsä. Ei heillä varmasti mitään rahavaikeuksia siis.

Vierailija
30/71 |
03.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entä lahjatilanteet?

Minä juuri kirjoitin. Ja nuo vaatteet ovat olleet isosiskojen itse ostamia, kun ei ole tullut käyttöä. Se vielä pikkusiskostani, että olemme ihan eri elämäntilanteessa. Hän hyväpalkkaisessa työssä ja minä työtön eli senkin takia olisin hieman toivonut, ettei niin tarkka olisi.

Ja kympillä olisi myynyt.

Vierailija
31/71 |
03.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitoin siskolle tänään viestin, ettei sitten olisi yrittänyt myydä reppuaan, jos kerta itse tarvitsi sen ja että tietenkin saa viedä omansa pois. Hän sitten laittoi minulle linkin mistä reppuja saisi. Nyt kuitenkin on lopahtanut kokonaan kiinnostus reppuihin enkä enää ottaisi kyseistä reppua häneltä edes ilmaiseksi, vaikka sitä tarjoaisi.

En minäkään mitään hänelle koskaan yritä myydä. Tuntuisi jotenkin alentavalta mitään ostaa siskoltaan, aivan kuin ventovieraita oltaisiin. Toivon, ettei hän jatkossa enää mitään yrittäisi myydä. Harmittavaa asiassa on, ettei hän varmaan edes huomaa olevani harmissani asiasta. Sitä paitsi olen varma, ettei hän vain periaatesyistä halua antaa mitään maksutta, koska itse kuitenkin joutunut maksamaan siitä eikä olla koskaan mitään toistemme tavaroita toisillemme annettu.

Vierailija
32/71 |
03.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laitoin siskolle tänään viestin, ettei sitten olisi yrittänyt myydä reppuaan, jos kerta itse tarvitsi sen ja että tietenkin saa viedä omansa pois. Hän sitten laittoi minulle linkin mistä reppuja saisi. Nyt kuitenkin on lopahtanut kokonaan kiinnostus reppuihin enkä enää ottaisi kyseistä reppua häneltä edes ilmaiseksi, vaikka sitä tarjoaisi.

En minäkään mitään hänelle koskaan yritä myydä. Tuntuisi jotenkin alentavalta mitään ostaa siskoltaan, aivan kuin ventovieraita oltaisiin. Toivon, ettei hän jatkossa enää mitään yrittäisi myydä. Harmittavaa asiassa on, ettei hän varmaan edes huomaa olevani harmissani asiasta. Sitä paitsi olen varma, ettei hän vain periaatesyistä halua antaa mitään maksutta, koska itse kuitenkin joutunut maksamaan siitä eikä olla koskaan mitään toistemme tavaroita toisillemme annettu.

Jos tarvitsen jotakin, voin itse ehdottaa ostoa.

Vierailija
33/71 |
03.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isosiskoni antoi kaiken itselleen turhan ilmaiseksi kun olin erittäin köyhä opiskelija ja hän jo työssä käyvä ja hyvin toimeentuleva. Esimerkiksi valaisimia, astioita, huonekaluja.... sellaista käyttötavaraa mitä ei itse enää tarvinnut kun osti uudet.

Kerran muuton yhteydessä myin häneltä saadun keittiönpöydän ja tuolit, mutta annoin sitten rahat hänelle näistä. Oli minusta reilua, kun olin saanut niin paljon ilmaiseksi häneltä kamaa.

Nykyään maksaisin mielelläni jos jotain häneltä tarvitsisin, koska olen itsekin työssä ja saan palkkaa, eli olisi varaa maksaa.

Vierailija
34/71 |
03.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yrittää myydä. En osta.

Mitä on yrittänyt myydä?

Vierailija
35/71 |
03.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harvoin antavat vanhoja tavaroitaan, mutta antavat ilmaiseksi. Joskus olen ostanutkin, mutta kyseessä oli silloin ihan uusi ja kallis tavara.

En kyllä ymmärrä miksi siskolta pitää ruinata jotain reppua ja sitten vielä valittaa jos siitä pyydetään rahaa. Mahtaa olla erinomainen reppu jos haluat sitä noin kovasti.

Vierailija
36/71 |
03.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kyllä olisin voinut maksaat siskolle repusta jos hän on kerta sen omilla rahoillaan aikanaan ostanut ja reppu olisi ollut minulle hyödyllinen. Tosin ei varmaan kyseessä mikään erityisen laadukas tuote jos on uutenakin maksanut kaksikymppiä, että ehkä olisin tarjonnut vain vitosta... :D

Mutta siis ymmärrän siskoasi. En itsekään antaisi ilmaiseksi tavaraa, jolle itselläni olisi jonkinlaista käyttöä vielä. Olkoonkin, että tavaralla ei ole pitkään aikaan ollut käyttöä, niin tuollaisella tavaralla todennäköisesti vielä on. Ja voihan olla, että sisko on miettinyt uuden reppunsa kanssa tietyissä tilanteissa, että olisipa hyvä kun reppu olisi vähän isompi, mutta unohtanut että vanha reppu on vielä tallessa. Olen itse vähän sellainen, että mieluummin säilytän sitä tavaraa kaapissa tarpeen varalta, enkä heitä pois kun sitten joutuisi ostamaan uuden. En tykkää turhasta kulutuksesta. Niin en mielelläni luopuisi hyvästä repusta.

Eri asia jos olisi täysin itselle turha tavara, sellaisen voi totta kai antaa ilmaiseksi.

Vierailija
37/71 |
03.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli ennen se periaate, että ei peritä maksua. Sitten veljen avovaimo tulkitsi asian niin, että mitä tahansa tavaroita ottaa ja myydä edelleen. Hän aloitti mummolan vintin ja siskon lasten vaatekomeron tyhjentämisen sillä mielellä, että ne on jo kerran maksettu, miksi hän niistä enää maksaisi.

Nyt meillä ei lahjoiteta enää mitään!

Vierailija
38/71 |
03.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Harvoin antavat vanhoja tavaroitaan, mutta antavat ilmaiseksi. Joskus olen ostanutkin, mutta kyseessä oli silloin ihan uusi ja kallis tavara.

En kyllä ymmärrä miksi siskolta pitää ruinata jotain reppua ja sitten vielä valittaa jos siitä pyydetään rahaa. Mahtaa olla erinomainen reppu jos haluat sitä noin kovasti.

Ehkä ei olisi pitänyt olla siinä luulossa, ettei sitä tarvitse. Mutta olisi ollut parempi, jos olisi vain vienyt ja sanonut, että tarvitsee sen eikä yrittänyt myydä. Myönnän kyllä, että tein väärin yrittäessäni ruinata reppua häneltä.

Vierailija
39/71 |
03.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sua nyt vaan harmittaa kun melkein sait ilmaisen repun, mutta sitten et saanutkaan.

Vierailija
40/71 |
03.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en todellakaan maksaisi kymppiä jostain vanhasta kahdenkympin repusta :DD

Mutta siskosi reppuhan se on, hän saa tehdä sillä mitä haluaa. Hän nyt ei vaan halunnut ilmaiseksi luopua siitä repusta koska saattaa itse tarvita sitä vielä,. 

Arvokkaasta tavarasta maksan itse mielelläni jotain ihan myyjästä riippumatta, mutta en tuollaisesta.