Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko kokemusta vaihdevuosiin liittyvästä unettomuudesta?

Vierailija
01.12.2019 |

Olen päälle 50v ja valvon usein klo 3-4 alkaen, joskus nukahdan ennen kellonsoittoa uudelleen, mutta joka tapauksessa to valvominen on hirveää, väsyttää sitten koko päivä. Mikä teillä on auttanut, jos on sama ongelma ollut?

Kommentit (55)

Vierailija
41/55 |
02.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse otan Burana 200 mg illalla ja nukun kuin tukki. En joka yö, kun välillä lyhyet yöunet eivät haittaa, mutta jos useampi huonosti nukuttu yö, niin särkylääke (myös Panadol 500 mg ) auttaa minua.

Säännöllinen särkylääkkeiden käyttö on kyllä huonoin unettomuusvinkki ikinä, monesta syystä. Esim. särkylääkepäänsärky ja vatsahaava voi tulla vaihtarina.

Vierailija
42/55 |
02.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla auttoi unettomuuteen akupunktio, kannattaa ehkä kokeilla...

Mitään hormonikorvaushoitoa en saa, koska ollut kaksi veritulppaa ja todettu geenimutaatio, joka altistaa tulpille.

Oho, joku muukin. Niin minullakin, kaksi veritulppaa ja todettu laskimotulpille altistava geenimutaatio. Eli jos herään aamuyöllä niin sitten valvon kellon soittoon. Nukahtamisessa iltaisin ei ole mitään ongelmaa. En käytä mitään lääkkeitä tms.

Tässä 37 vielä

Nyt tosiaan ollut parempi nukkumisvaihe. Mutta sama mulla, nukahdan kyllä heti, mutta saatan herätä sitten aamuyöllä valvomaan.

En myöskään käytä lääkkeitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/55 |
03.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Chello Fortea käytin 2 tablettia noin puoli vuotta. Jos yritin vähentää niin aloin taas heräillä öisin. Nykyisin menee yhdellä tabletilla. Kahvin juonti säädeltyä, sopivaa annosta ei saa ylittää. Alkoholia ei missään nimessä. Näillä ohjeilla sujuu omalta osaltani hyvin, poikkeuksena kova stressi joka valvottaa väistämättä.

Mikä tuossa auttaa, lääke täynnä lisäaineita. Onko lumevaikutus, kun ensimmäiset aineet (nämä ovat lääkkesisällön määrissä suurempia) ovat lisäaineita.

TÄYTEAINEET (MIKROKITEINEN SELLULOOSA, NATRIUMBIKARBONAATTI, RASVAHAPPOJEN MAGNESIUMSUOLAT

PIIDIOKSIDI

TALKKI

SOIJAUUTE (GLYCINEMAX (L.) MERR.)

SALVIAUUTE (SALVIA OFFICINALIS (L.))

PUNA-APILAUUTE (TRIFOLIUM PRATENSE L.)

PINTAKÄSITTELYAINEET (HYDROKSIPROPYYLISELLULOOSA)

VÄRI (TITAANIDIOKSIDI)

PYRIDOKSIINIHYDROKLORIDI JA KOSTEUDENSÄÄTÖAINE (GLYSEROLI)

https://www.yliopistonverkkoapteekki.fi/CHELLO-FORTE

Vierailija
44/55 |
03.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Piikkimatto+ tyyny. Sen päällä pitää maata paljaalla selällä noin puoli tuntia niin kyllä nukuttaa. Ainakin minulla toiminut kauan.

Vierailija
45/55 |
03.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitähän mahtaa olla luvassa, jos on kroonisesti uneton jo ennen vaihdevuosiakin. Meneeköhän vaihdevuosissa unimäärät sitten jo miinuksen puolelle. Mitä ikinä se sitten tarkoittaakaan.

Vierailija
46/55 |
03.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitähän mahtaa olla luvassa, jos on kroonisesti uneton jo ennen vaihdevuosiakin. Meneeköhän vaihdevuosissa unimäärät sitten jo miinuksen puolelle. Mitä ikinä se sitten tarkoittaakaan.

Keskustelin huolestani ammattilaisen kanssa.

Ammattilainen: Uskon, että kaikki tulee menemään hyvin.

Minä: Ai jaa, kuinka niin?

Ammattilainen: Uskon, että kaikki tulee menemään hyvin.

Oli paljon apua. :D (-Sama)

Vierailija
47/55 |
03.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää juoko kahvia noin klo 14 jälkeen. Jokaisern päivään liikuntaa vähintään puoli tuntia. Melatoniinia tarvittaessa. Nämä auttoivat tätä unetonta tehokkaasti. Jos kuitenkin tulee surkea yö, nukkukaa päikkärit, kun voitte. Esim työpäivän jälkeen. Sillä tavoin selviytyy eikä ole paineita seuraavasta yöstä. 

Vierailija
48/55 |
03.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Estrogeeni on nykyään käypä hoidon mukaan ensisijainen hoito 40+ naisten unettomuuteen. Eipä mikään muu toiminutkaan.

Vierailija
49/55 |
03.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on stressiä ja kortisolihormoni herättää aamuyöstä. Otan l-theaniini kapselin silloin ja yleensä saan 0,5-1h päästä uudelleen unen päästä kiinni.

Vierailija
50/55 |
04.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä aloin valvomaan myös viisikymppisenä. Nyt 57 v ja valvon edelleen, mutta en enää joka yö. 
Sain laastarin 54-vuotiaana unettomuuteen, mutta ei se mitään auttanut. 
Triptyl toimii parhaiten, eli en jää valvomaan vaikka herään. Mutta otan sitä hyvin hyvin harvoin. Olen alistunut kohtalooni käytän yön tunnit meditoimiseen.

Vierailija
51/55 |
04.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä aloin nukkua pitkiä yhtä jaksoisia 7-8 tunnin yöunia eläkkeelle jäätyäni. Unettomuus ei johtunut vaihdevuosista vaan stressaavasta työstä ja muista stressiä aiheuttavista elämän haasteista joita alkaa vaihdevuosi-iässä monille kasaantua kuten esimerkiksi omista ja/tai puolison ikääntyvistä vanhemmista huolehtiminen ja huolta kantaminen ja moni myös yrittää auttaa omia lapsiaan selviytymään lapsiperhearjesta ja jos tämä kaikki tehdään vaikka väkisin täysipäiväisen työn ohessa, niin siinä kyllä häiriintyy yöunetkin jos niille yöunille edes on riittävästi aikaakaan.

Vierailija
52/55 |
04.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kokemusta, en nukkunut enää ollenkaan. Estrogeenikorvaushoito paransi sen unettomuuden 2 viikossa. Suosittelen.

Vierailija
53/55 |
04.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla auttoi unettomuuteen akupunktio, kannattaa ehkä kokeilla...
Mitään hormonikorvaushoitoa en saa, koska ollut kaksi veritulppaa ja todettu geenimutaatio, joka altistaa tulpille.

Minullakin on geenimutaatio, joka altistaa tulpille ja on ollut tulppia.

Silti käytän estrogeenikorvaushoitoa. Se myös suojaa sydän- ja verisuonisairauksilta. Nykytiedon mukaan riskejä on aiemmin hysteerisesti liioiteltu, moni lääkäri ei ole päivittänyt tietojaan tähän päivään.

Vierailija
54/55 |
04.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Estrogeeli auttaa vaihdevuosi ongelmiin. Häviää unettomuus, kolotus, v*tutus, ja kuumat aallot. Kyllähän sitä unettomuutta jonkii aikaa kestää, mutta sitten meinaa tulla hulluksi. Elämä on valintoja.

Ei aina ole valintoja. Valitsin estrogeenin ja 60 v sain rintasyövän, jota en kyllä valinnut. Siitä alkoi jatkuva unettomuus. Melatoniini auttaa jonkun verran. Saatan myös yöllä lukea kirjaa jonkun aikaa , niin sitten uni tulee takaisin.

Aamulla usein ihan krapulainen olo, kun on nukkunut 2-5 tuntia ja joskus ei ollenkaan.😨

Vierailija
55/55 |
04.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä valvon samoin kuin ap. Sain työterveyslääkäriltä Triptyliä. Se toimii minulla hyvin. Herään kyllä, mutta sen avulla nukahdan uudelleen.

N51

Kiitos, pistän mieleen tämän. Onko suvuvaikutuksia? T. Ap

Tripryylillä paino nousee ja irtipääsy lääkeestä todella hankalaa.

Halusin päästä siitä irti ja kesti monta kuukautta. Oli pakko lopettaa, kun huimasi aamulla niin, ettei pystyssä pysynyt.  Otin muuten 1/4 tabletin 10 mg:sta. Joskus valvoessa kaipaan tuota pilleriä, mutta en aloita uudestaan🤯

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi kahdeksan