Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko kokemusta vaihdevuosiin liittyvästä unettomuudesta?

Vierailija
01.12.2019 |

Olen päälle 50v ja valvon usein klo 3-4 alkaen, joskus nukahdan ennen kellonsoittoa uudelleen, mutta joka tapauksessa to valvominen on hirveää, väsyttää sitten koko päivä. Mikä teillä on auttanut, jos on sama ongelma ollut?

Kommentit (44)

Vierailija
21/44 |
02.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomenta

58-vuotias täällä.

1. Äänikirjat (ei jännät, mieluummin tylsät) hiljaa kuunneltuna

2. Vanhan kansan antihistamiini Dormix, saa lääkäriltä. Ei ole koukuttava tai opioidi, mutta minä ainakin käytän puolikkaan joko ilta.

Lopetin korvaushoidon juuri ja uniongelmat ovat taas tääällä, mutta rintasyöpäriskiä vuoksi ei uskalla hormoneja syödä.

Vierailija
22/44 |
02.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mirtazapin toimii minulla, pieni murunen iltaisin otettuna (silloin tällöin) auttaa, kun herää yöllä. Silloin ei jää pyörimään vaan lääke auttaa nukahtamaan nopeasti uudestaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/44 |
02.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koko yö valvottu, kyllä vaan täällä myös sujuu...🙌

Vierailija
24/44 |
02.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa mennä lääkäriin, unettomuuteen on hoitoa olemassa. Pitemmän päälle ei jaksa ja terveys kärsii pahastikin.

Vierailija
25/44 |
02.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Chello Fortea käytin 2 tablettia noin puoli vuotta. Jos yritin vähentää niin aloin taas heräillä öisin. Nykyisin menee yhdellä tabletilla. Kahvin juonti säädeltyä, sopivaa annosta ei saa ylittää. Alkoholia ei missään nimessä. Näillä ohjeilla sujuu omalta osaltani hyvin, poikkeuksena kova stressi joka valvottaa väistämättä.

Vierailija
26/44 |
02.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä valvon samoin kuin ap. Sain työterveyslääkäriltä Triptyliä. Se toimii minulla hyvin. Herään kyllä, mutta sen avulla nukahdan uudelleen.

N51

Kiitos, pistän mieleen tämän. Onko suvuvaikutuksia? T. Ap

https://laakeinfo.fi/Medicine.aspx?m=628&i=ORION+PHARMA_TRIPTYL

Suosittelisin ennemmin avantouintia, päiväunia sekä hyvän rentoutustekniikan opettelemista kuin jonkin kemikaalin avulla pään turruttamista.

Rentoutumista voi opetella itsekseen kirjojen ja äänitteiden avulla tai hakeutua jollekin kurssille. Jooga on hyvä vaihtoehto.

Opettelemalla jokin mielenhallintamenetelmä (rentoutustekniikat, jooga) on mahdollista oppia tuntemaan mielensä ja kehonsa ja sen myötä vaikuttamaan omaan terveyteensä, kuten unensa määrään ja laatuun.

Vierailija
27/44 |
02.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen käyttänyt estrogeeliä jo pari vuotta kun unettomuus meinasi viedä järjen. Samalla hävisi myös muut vaihdevuosi oireet. Eikä ole tarvinnut luopua mistään, esim. kahvista tai muustakaan. Elämä tuntuu taas hyvältä.

Vierailija
28/44 |
02.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rentoutuminen. Kun makaa ihan hiljaa eikä ajattele mitään, uni tulee. Jos ajatuksia on vaikea rauhoittaa, alkaa vaikka laskea. Keskittyy yhteen numeroon niin kauan, että tylsistyy ihan ja nukahtaa.

Toimii mulla. Yleensä, ei ihan aina mutta riittävän usein.

Vierailija
29/44 |
02.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Estrogeeni ei käy kun sydän- verisuonitaustaa.

Vierailija
30/44 |
02.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaimollani oli juuri vaihdevuosien aikaan aivan sama, ja koska hän valvoi niin minäkin (tosin olen aina ollut melko huonouninen). Muutaman vuoden sitä kesti, nyt on jo selvästi parempi tilanne, valvoo ehkä kerran viikossa. Aika aikaansa kutakin.

Vierailija
31/44 |
02.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä valvon samoin kuin ap. Sain työterveyslääkäriltä Triptyliä. Se toimii minulla hyvin. Herään kyllä, mutta sen avulla nukahdan uudelleen.

N51

Tripryylillä paino nousee ja irtipääsy lääkeestä todella hankalaa.

Vierailija
32/44 |
02.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse otan Burana 200 mg illalla ja nukun kuin tukki. En joka yö, kun välillä lyhyet yöunet eivät haittaa, mutta jos useampi huonosti nukuttu yö, niin särkylääke (myös Panadol 500 mg ) auttaa minua.

Vierailija
33/44 |
02.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

N51

Ei minulla ole ollut mitään. Otan sen kyllä hyvissä ajoin, ettei aamulla ole pöhnää. En tiedä aiheuttaisiko se edes sitä.

Vierailija
34/44 |
02.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

N51

Ei minulla ole ollut mitään. Otan sen kyllä hyvissä ajoin, ettei aamulla ole pöhnää. En tiedä aiheuttaisiko se edes sitä.

Jatkan vielä: työterveyslääkäri mittasi estrogeenitason, mutta se ei ollut tarpeeksi alhaalla, vaikka alhaalla olikon. Siksi sain Triptyliä.

Tällaista yövalvomista minulla ei ole koskaan aiemmin ollut.

Vierailija
35/44 |
02.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla auttoi unettomuuteen akupunktio, kannattaa ehkä kokeilla...

Mitään hormonikorvaushoitoa en saa, koska ollut kaksi veritulppaa ja todettu geenimutaatio, joka altistaa tulpille.

Vierailija
36/44 |
02.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, olen jo 62 v ja edelleen tulee hikoilupuuskia sekä uniongelmat ovat viime vuosina vain lisääntyneet.

Alkoholi ja kahvi eivät käy ollenkaan. Kahvia voin juoda vain aamupäivällä, muuten estää nukahtamisen. Samoin vahvat 'piristävät' vitamiinit.

Kokeilin väsyttävää liikuntaa, joka ehkä auttaa vähän paremmin nukahtamaan, kun kroppa on raatona, mutta silti herään yöllä monta kertaa. Saatan yöllä torkkua välillä, mutta nukkuminen ei ole syvää, palauttavaa.

Käytössä on monta konstia, reseptittömiä lääkkeitä. Elämä on näinkin siedettävää, olen alistunut kohtalooni.

Olen 70 v ja aallot vaan jatkuu. Melatoniinia illalla, niinviiteen aamulla nukun.

Vierailija
37/44 |
02.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

N51

Tripyl ja melatoniini. Nykyään puolitan triptylin.

Vierailija
38/44 |
02.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Estrogeeli auttaa vaihdevuosi ongelmiin. Häviää unettomuus, kolotus, v*tutus, ja kuumat aallot. Kyllähän sitä unettomuutta jonkii aikaa kestää, mutta sitten meinaa tulla hulluksi. Elämä on valintoja.

Minäkin käytin kunnes sain rintasyövän ja siihen loppui hormonit.

Vierailija
39/44 |
02.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Estrogeeli auttaa vaihdevuosi ongelmiin. Häviää unettomuus, kolotus, v*tutus, ja kuumat aallot. Kyllähän sitä unettomuutta jonkii aikaa kestää, mutta sitten meinaa tulla hulluksi. Elämä on valintoja.

Minäkin käytin kunnes sain rintasyövän ja siihen loppui hormonit.

Joo, vaikeahko valinta. Saat estrogeenin hyvät puolet, ja lisäksi suojaa dementiaa ja sydän- ja verisuonitauteja ja mitäsunmuuta vastaan, ja toisaalta lievästi kohonneen rintasyöpäriskin. Lääkärit yleensä pitää kohonnutta riskiä pienenä hintana korvaushoidon hyvistä puolista, ja he on niitä, jotka tuntee tutkimukset parhaiten. 

Itse käytän estrogeenia pienellä annoksella. Toisaalta mulla on syöpävastainen kasvisruokavalio, toisin kuin monilla kinkun ja makkaran napostelijoilla.

5

Vierailija
40/44 |
02.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla auttoi unettomuuteen akupunktio, kannattaa ehkä kokeilla...

Mitään hormonikorvaushoitoa en saa, koska ollut kaksi veritulppaa ja todettu geenimutaatio, joka altistaa tulpille.

Oho, joku muukin. Niin minullakin, kaksi veritulppaa ja todettu laskimotulpille altistava geenimutaatio. Eli jos herään aamuyöllä niin sitten valvon kellon soittoon. Nukahtamisessa iltaisin ei ole mitään ongelmaa. En käytä mitään lääkkeitä tms.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan seitsemän