Onko kokemusta vaihdevuosiin liittyvästä unettomuudesta?
Olen päälle 50v ja valvon usein klo 3-4 alkaen, joskus nukahdan ennen kellonsoittoa uudelleen, mutta joka tapauksessa to valvominen on hirveää, väsyttää sitten koko päivä. Mikä teillä on auttanut, jos on sama ongelma ollut?
Kommentit (44)
Aloin nukkua 1,5 h päiväunet työpäivän jälkeen. Kun teen niin, öisin nukkuminen klo 3-7 riittää.
Jotkut käyttävät melatoniinia, mutta itse olen vain tottunut tuohon. Auttaa se, että voi tehdä etätöitä.
Samaa täällä, ikä 51. Joskus auttaa, etttä nousee ja syö vähän ja venyttelee. Joskus taas hengitysharjoitukset ja keskittyminen. Joskus ei auta mikään, ja sitten pitää vaan hyväksyä ja kärsiä se päivä. Seuraavana yönä sitä yleensä nukkuu paremmin.
Aloitin vuosi sitten melko raskaan liikuntaohjelman, ja se on vähän helpottanut nukkumista. Treenatahan pitää joka tapauksessa, jos meinaa pysyä toimintakunnossa näillä vuosilla.
Lisään vielä, että särkylääkekin auttaa, jos illalla tuntuu että tulee vaikea yö.
5
Joskus valvon koko yön.
Jodkus nukun joitain tunteja heräillen noin tunnin välein.
Heinäkuussa nukuin viimeksi koko yön 8 h.
Heräätkö kuumiin aaltoihin vai muuten vaan? Minä aloin käyttää Chello Forte -nimistä tuotetta, kun en pystynyt kuumilta aalloilta nukkumaan. Parin viikon käytön jälkeen kuumat aallot jäi kokonaan pois ja olen nukkunut hyvin sen jälkeen. Kuulostaa ärsyttävälle mainokselle, mutta kokeilin muitakin vastaavia tuotteita ensin, joista ei ollut apua. Melatoniinia en voi käyttää ollenkaan, näen ihan kamalia unia sen takia.
Ap, olen jo 62 v ja edelleen tulee hikoilupuuskia sekä uniongelmat ovat viime vuosina vain lisääntyneet.
Alkoholi ja kahvi eivät käy ollenkaan. Kahvia voin juoda vain aamupäivällä, muuten estää nukahtamisen. Samoin vahvat 'piristävät' vitamiinit.
Kokeilin väsyttävää liikuntaa, joka ehkä auttaa vähän paremmin nukahtamaan, kun kroppa on raatona, mutta silti herään yöllä monta kertaa. Saatan yöllä torkkua välillä, mutta nukkuminen ei ole syvää, palauttavaa.
Käytössä on monta konstia, reseptittömiä lääkkeitä. Elämä on näinkin siedettävää, olen alistunut kohtalooni.
Estrogeeli auttaa vaihdevuosi ongelmiin. Häviää unettomuus, kolotus, v*tutus, ja kuumat aallot. Kyllähän sitä unettomuutta jonkii aikaa kestää, mutta sitten meinaa tulla hulluksi. Elämä on valintoja.
Eipä tässä muu auta kuin nukkua silloin, kun pystyy. Muuten on oltava valveilla. Raskasta varmasti, jos on säännöllinen päivätyö. Itse olen jo eläkkeellä, mutta silti tuntuu hassulta nukkua erikoisiin aikoihin. Tänään esim. heräsin klo 04.20 ja nokoset otin iltapäivällä.
Hiljaa kuuluva klassinen musiikki saattaa auttaa unen saantia. Kerran äänitin myös rentouttavia tekstejä, ja usein heräsin aamulla nappikuulokkeet korvissa.
Kiitos vastanneille, meitähän onkin paljon.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Ap, olen jo 62 v ja edelleen tulee hikoilupuuskia sekä uniongelmat ovat viime vuosina vain lisääntyneet.
Alkoholi ja kahvi eivät käy ollenkaan. Kahvia voin juoda vain aamupäivällä, muuten estää nukahtamisen. Samoin vahvat 'piristävät' vitamiinit.
Kokeilin väsyttävää liikuntaa, joka ehkä auttaa vähän paremmin nukahtamaan, kun kroppa on raatona, mutta silti herään yöllä monta kertaa. Saatan yöllä torkkua välillä, mutta nukkuminen ei ole syvää, palauttavaa.
Käytössä on monta konstia, reseptittömiä lääkkeitä. Elämä on näinkin siedettävää, olen alistunut kohtalooni.
Sama, kahvia voin juoda vain aamulla yhden mukillisen, ei enempää. Alkoholin käyttö on loppunut oikeastaan kokonaan kun ei viitsi uhrata koko seuraavaa yötä. Ilman alkoholia nukkuu sentään jotenkin, jos on juonut jotain, ihan kamalaa pyörimistä.
Vierailija kirjoitti:
Eipä tässä muu auta kuin nukkua silloin, kun pystyy. Muuten on oltava valveilla. Raskasta varmasti, jos on säännöllinen päivätyö. Itse olen jo eläkkeellä, mutta silti tuntuu hassulta nukkua erikoisiin aikoihin. Tänään esim. heräsin klo 04.20 ja nokoset otin iltapäivällä.
Kyllä, säännöllinen päivätyö on ja raskasta nousta joka ikinen arkiaamu. Yksi nuorempi työkaveri oli kolme viikkoa sairaslomalla, kun ei saanut nukuttua kunnolla. Mietin, että en pystyisi käydä töissä ollenkaan, jos unettomuuden takia jäisin sairaslomalle. En tiedä, miten kauan näin kyllä oikeasti jaksaa. Ap.
Chelloa kokeilin minäkin, ei ollut mitään apua. Kuumat aallot vain lisääntyivät, olin entistä kiukkuisempi eikä nukkuminen helpottunut ollenkaan. Gyne kirjoitti sitten hormonikorvaushoitoreseptin ja oireet alkoivat helpottua parissa viikossa. Paljon helpompi käydä töissä kun saa nukutuksi eikä mielentila aaltoile niin valtavasti.
Minulla on käytössä vielä femilar-pillerit ja unettomuutta on muttei selvästi kuumia aaltoja. Voiko olla vaihdevuosiin liittyvä unettomuutta, kun on noi pillerit käytössä, olen 51v.
Minä valvon samoin kuin ap. Sain työterveyslääkäriltä Triptyliä. Se toimii minulla hyvin. Herään kyllä, mutta sen avulla nukahdan uudelleen.
N51
Vierailija kirjoitti:
Minä valvon samoin kuin ap. Sain työterveyslääkäriltä Triptyliä. Se toimii minulla hyvin. Herään kyllä, mutta sen avulla nukahdan uudelleen.
N51
Kiitos, pistän mieleen tämän. Onko suvuvaikutuksia? T. Ap
Avantouinti tai käynti uimahallin kylmäaltaassa voi auttaa.
Nussittuna nukkuisit sikeästi.
t. Toimi Kankaanniemi
Minulla on sama juttu. Valvon joka yö noin puolitoista tuntia. En ole vielä keksinyt mikä tähän auttaisi....