Hakevatko vieraiden aikuisten juttusille tulevat "pikkuvanhat" lapset aikuiskontaktia jota omilta vanhemmilta ei saa?
Kommentit (14)
Ei. Heillä ei vaan ole ujoa 'persoonallisuutta'. Kyllä se ajankanssa kehittyy ja avoimista ja sosiaalisista pienistä lapsista kasvaa Suomessa siäänvetäytyviä tuppisuita.
Joo, on ihan kauhean iso hälytysmerkki, jos lapsi tykkää jutella aikuisten kanssa. Normaali lapsi juoksee aikuisia karkuun tai tuijottaa niitä mykkänä.
Kyllä jotkut heitteillejätetyt lapset takertuu kehen tahansa vieraaseen aikuiseen.
Ei. Minulla on poika, jota yksinkertaisesti ei kiinnosta leikkiä lasten kanssa. Siskonsa kanssa kyllä leikkii. Poika hakeutuu leikkipaikoilla usein juttelemaan "kavereidensa" vanhempien kanssa. Pojalla on erilaiset mielenkiinnonkohteet, joista lapset eivät ole kykeneväisiä keskustelemaan. Siksi hän haluaa mieluummin jutella aikuisten kanssa. Kai lapsikin haluaa sosiaalista kontaktia muidenkin kuin äidin ja isän kanssa. Tytärtäni aikuisten seura sen sijaan ei pahemmin kiinnosta.
Niin, ja asumme toki ulkomailla - täällä ihmisten välinen kommunikointi on normaalia, eikä kukaan poikani jutustelua ole koskaan ihmetellyt. Täällä ei myöskään pidetä kaikenlaista lapsen pientäkään erilaisuutta hälytysmerkkinä jostain kamalasta pahuudesta, jolle vanhemmat lapsensa altistavat.
Ei tarkoita. Ei kannata hakea kaikkea negatiivista kaikkialta.
Ei tarkoita. Jotkut lapset vaan tykkää muuten jutella aikuisten kanssa. Sellaisiakin on, jotka tykkää jutella enemmän aikuisten kuin toisten lasten kanssa, eikä siinäkään ole mitään vikaa.
Ei, lapset joilla ei ole aikuiskontakteja kunnolla ovat yleensä hiljaisia ja vähän varautuneita. Sitä oppii olemaan huomaamaton kun ketään ei kiinnosta.
Jotkut hakevat. Toiset vain saavat helpommin kontaktia aikuisiin kuin toisiin lapsiin ja tekevät sitten niin kuin on helpointa. Itse olin aikanaan tällainen.
Tuskin - eiköhän tuo ole vain tervettä uteliaisuutta?
Ei pelkkä rupattelu mitään tarkoita, mutta vahva takertuminen usein tarkoittaa. Eli jos vaikka päiväködin hoitajaa seuraa kaikkialle ärsyttävyyteen asti, tai vaihtoehtoisesti jättäytyy täysin syrjään, niin voi olla huolestuttavaa.
Ei muistaakseni.
Ikäiseni olivat vain liian kehittymättömiä. Olin toki useimpia aikuisiakin viisaampi jo lapsena.
Mun lapsi on ollut varsinkin pienempänä tuollainen aikuisille juttelija, muiden lasten seura ei ole kauheasti kiinnostanut. Kuvittelin sen johtuneen siitä, että hän on ainoa lapsi, joten ei ole tottunut "lapsiseuraan" kotona. Vanhempien huomiota on saanut runsaasti. Mutta voihan se olla luonnekysymyskin. Nyt alakoululaisena hänellä on myös oman ikäisiä kavereita, vaikka tykkää edelleen olla aikuisten kanssa.
Nuo pikkuvanhat takertujat ovat eri asia kuin normaalin puheliaat ja vieraille aikuisille juttelevat lapset. On ihan luonnollista, että jotkut lapset höpöttelevät kaikille vastaantulijoille, mutta nuo pikkuvanhat takertujat on eri juttu.
Käyn välillä yksin eläintarhassa tms. paikassa ja olen pari kertaa saanut seuraani vähän pikkuvanhan oloisen lapsen. He ovat tulleet seuraani ja kyselleet, voinko olla heidän kanssaan ja kierretäänkö yhdessä. Olen sitten ollut vähän aikaa heidän seuranaan. He eivät vaikuta normaalin sosiaalisilta lapsilta vaan enemmän vähän "erityisen" oloisilta, joilla ei ole oikein sosiaalia taitoja. Vähän sellaista takertumista ja aikuisen huomion kaipaamista.
Yksi tuollainen lapsiraukka oli vähän epäsiistin oloinen ja puettu nuhjuisiin vaatteisiin. Löydettiin sitten hänen vanhemmat pienen kiertelyn jälkeen ja ikävästi sanottuna he olivat itsekin todella epäsiistejä, sellaisen juoppopummin näköisiä. He ottivat lapsen vastaan todella kylmästi eivätkä luoneet mitään katsekontaktia tai puhuneet mitään. En haluaisi arvostella ketään, mutta jäi vaikutelma sosiaalitapauksista. Se seuraani takertunut lapsi halusi vaan aikuisen huomiota ja välittämistä. On jäänyt vaivaamaan tuo tilanne. En oikein tiedä, mitä olisin voinut tehdä toisin.
Onko ajatuksenasi siis se, että vanhempien on oltava riittävä aikuiskontakti, halun ottaa kontaktia muihin aikuisiin kuin vanhempiin on kerrottava jostain synkästä?