Luonnonsuojelu ja taistelu ilmastonmuutosta vastaan on tehtävä laeilla ja asetuksilla, eikä vierittämällä vastuuta kuluttajille.
Minä olen etuoikeutettu ihminen. Tienaan hyvin, olen terve, olen mukavuudenhaluinen keski-ikäinen nainen.
Tykkään matkustelusta ja teen suurimman osan matkoistani lentokoneella. Kuljen 3km työmatkani autolla ja etenkin kylmemmillä säillä lämmitän penkin ja ratin ajon ajaksi. Minulla on oma työhuone, jossa pidän itselleni mukavaa 24 asteen lämpötilaa. Kotona 22 astetta, koska kotona liikun enemmän kuin töissä, jossa istun koko päivän. Asioita, joissa voisin ottaa ilmaston huomioon, mutten ota. Mukavuudenhaluni menee edelle.
Syön lihaa ja juustoa, käytän maitotuotteita, enkä suosi erikseen kotimaisuutta missään tuotteessa. En käytä aikaani tutkimalla pakkausten ympäristövaikutuksia tai tuotteen valmistusmaata. Minulla olisi rahaa ostaa vaikka mitä lihankorvikkeita ja ympäristöystävällisempiä vaihtoehtoja, mutten osta. Haluan juoda maitoni maitona ja pekoni on hyvää.
Kierrätän sen, mitä taloyhtiössä on helppo kierrättää, mutten pese neuroottisesti jogurttipurkkeja. Ostan asioita uutena, vaikka käytettynäkin saisi. Kaikenlaiset tekniset vempeleet lentävät usein piirongin perukoille, kun lataus/akku loppuu tai tuotteeseen tulee naarmu ja sinne ne unohtuvat. Sieltä löytyy pari kuukautta käytössä olleita Mini-Disc-soittimia, iPodeja, aktiivisuusrannekkeita, videokameroita, kännyköitä..
Minunlaisia ihmisiä on järjetön määrä tässä maailmassa. Ei meitä oikein kiinnosta muuttaa toimintatapojamme, kun kukaan ei pakota. Kulkisin työmatkat kävellen tai bussilla, jos autoilusta tehtäisiin hankalaa. Nyt kävelen bussipysäkille hitaammin kuin mitä työmatkaan menee autolla kokonaisuudessaan. Voisin laskea huonelämpötilaa ja lentää vähemmän, syödä vähemmän lihaa, kierrättää enemmän ja vaikka mitä, jos se olisi helpompaa kuin se, ettei niin tee.
Nuoriso! Äänestäkää vihreitä kansanedustajia säätämään lakeja meidän jääräpäisten keski-ikäisten ja vanhusten takia. Me emme muutu, mutta te voitte luoda itsellenne puhtaamman ja paremman tulevaisuuden.
Kommentit (11)
Provo.
Mutta olen kyllä sitä mieltä, että laeilla ja asetuksilla pitäisi muuttaa asioita. Niin, että tehtaat eivät saisi ylipakata esimerkiksi. En sanoisi, että asioista kannattaa tehdä kuluttajille hankalampia, mutta ympäristöystävällisistä asioista pitäisi tehdä helpompia. Esimerkiksi kaupungissani parantamisen varaa olisi linja-autoyhteyksissä. Kuukausikortti on liian kallis siihen nähden, kuinka huonosti vuorot kulkevat.
Jos valtiota huolestuttaisi oikeasti muukin kun rahan teko niin ympäristöystävällisiltä asioilta poistettaisiin ylimääräiset verot ja muilta vähän nostettaisiin. Mutta kun ei kiinnosta kuin pienen ihmisen kkyykyttäminen ja syyllistäminen.
Jos kaikki ajaisivat sähköautoilla
- akku-paristoja ajautuisi luontoon romujen mukana
- sähkönkulutus kymmenkertaistuisi - lisää ydivoimaa, hiilivoimaa, ym
Tässä olisi muutama ehdotus jos joku välittäisi:
- Junien hinnat alemmaksi ja huippuhyviä tarjouksia jotta ihmiset suosivat lähimatkoja junilla.
- Enemmän tekemistä ja nähtävää Suomessa ettei kaukomatkoja etenkään tarvittaisi
- Kalliimmat matkaverot, lentoverot sun muut maksut kaukomatkoille. Lomailla voi lähempänäkin, eikä Euroopassa enää edes ole kylmä.
- Kierrätys kunniaan, jokaiselle kansalaiselle esim. 5-9e alelippu kierrätyskeskukseen/kirpputorille/ufflle jotta ihmiset näkisivät että voi ostaa myös käytettyä. Etenkin lapsille olisi tärkeä opettaa ettei kaiken tarvitse olla koko ajan uutta.
Se puolue joka aikoo kusta minun mukavan elämäni muroihin jollain uskomattoman hypoteettisilla ilmastohoureilla, jää täysin ilman ääntäni. Lisäksi vaikutan laajassa ystäväpiirissäni siihen suuntaan että huonosti käy.
Teknisen alan korkeakoulutetut eivät usko ilmastobaskaan. Sori siitä.
Lopettakaa typerä ilmastovouhotus! Joo lomailenpa varmaan Suomessa, kato ulos kuka tuollaisessa kylmyydessä ja pimeydessä haluaa lomansa viettää? Etelään lähden aurinkoon nauttimaan.
Tulis vaan ilmastonmuutos, en mä ainakaan tykkää nykyisestä ilmastosta. Mutta en kyllä usko että tulee. Tai ainakaan että me siihen mitenkään voitais vaikuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Tässä olisi muutama ehdotus jos joku välittäisi:
- Junien hinnat alemmaksi ja huippuhyviä tarjouksia jotta ihmiset suosivat lähimatkoja junilla.
- Enemmän tekemistä ja nähtävää Suomessa ettei kaukomatkoja etenkään tarvittaisi
- Kalliimmat matkaverot, lentoverot sun muut maksut kaukomatkoille. Lomailla voi lähempänäkin, eikä Euroopassa enää edes ole kylmä.
- Kierrätys kunniaan, jokaiselle kansalaiselle esim. 5-9e alelippu kierrätyskeskukseen/kirpputorille/ufflle jotta ihmiset näkisivät että voi ostaa myös käytettyä. Etenkin lapsille olisi tärkeä opettaa ettei kaiken tarvitse olla koko ajan uutta.
Eli haluat maksaa lisää veroja. Jokainen ehdottamasi asia lisää veroja.
Vierailija kirjoitti:
Jos kaikki ajaisivat sähköautoilla
- akku-paristoja ajautuisi luontoon romujen mukana
- sähkönkulutus kymmenkertaistuisi - lisää ydivoimaa, hiilivoimaa, ym
Miksi valehtelet?
Sähköauto (henkilöauto) kuluttaa noin 0,2 kWh/km ja Suomessa ajetaan vuosittain 50 miljardia kilometriä, josta saadaan 10 TWh sähkötarpeeksi. Raskaanliikenteen suuremman kulutuksen vuoksi voidaan nostaa 15 TWh. Se on hitusen enemmän kuin Olkiluoto 3 tuottama 13 TWh. Suomen sähköntuotanto viime vuonna oli 67 TWh ja kulutus 87 TWh.
Eli sähkönkulutus ei todellakaan kymmenkertaista, vaan paremminkin kasvaa +10-20 % luokkaa.
Akkujen ei ajaudu luontoon, koska autoja ei käytännössä koskaan vain jätetä luontoon. Kai sä nyt olet romuttamoista kuullut? Varsinkin sähköautossa akku on arvokas osa vielä auton elinkaaren jälkeenkin, esimerkiksi sähköverkon balansoinnissa tai ihan vaan metalliensa vuoksi.
Hiilidioksidipäästöistä 38 % johtuu kivihiilestä ja 17 % maakaasusta. Yhteensä 55 % näistä kahdesta energialähteestä, jotka olisi ollut erittäin helppo korvata vaikkapa ydinvoimalla, mikäli viherpiipertäjät ja muut atomikammoiset eivät olisi perusteettomissa peloissaan itkeneet ja mekastaneet 80-luvulla niin paljoa.
Öljy on 30 % hiilidioksidipäästöistä, josta puolet liikenteen polttoainetta. Nämä päästöt voidaan korjata sähköautoilla ja biopolttoaineilla.
Yksilö ei käytännössä pysty vaikuttamaan siihen, millä aikataululla energialähteet vaihdetaan puhtaampiin. Massatkin lähinnä äänestyskäyttäytymisensä avulla. Poliitikoilla se oikea valta vaikuttaa on, samalla tavalla kuin oli aikoinaan happosateiden, otsonikerrosta rikkovien CFC-kaasujen, bensiinin lyijyn ja DDT:n haittojenkin poistamisessa.
https://www.seiska.fi/Uutiset/Hulppea-terassi-Ministeri-Maria-Ohisalo-a…
Pitkään sinkkuna viihtyneen Marian yksityiselämässäkin on tapahtunut viime aikoina positiivisia muutoksia. Maria on nimittäin muuttanut kaikessa hiljaisuudessa avoliittoon Miika-nimisen miehen kanssa ja rakastavaiset ovat hommanneet yhteisen asunnon.
Kyse ei ole mistään pienestä ensiasunnosta, vaan pari asuu leveästi vastavalmistuneessa kivitalossa Helsingin keskustan tuntumassa.
Rakastavaisten lemmenpesä on moderni kivitalo, jonka hinta liikkuu 750 000 euron paikkeilla.
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/6d6c0cf3-0b02-4255-94b5-c2343c17d…
Tiesitkö tätä? Vihreiden tulevan puheenjohtajan Maria Ohisalon puoliso on töissä öljy-yhtiössä, joka toimittaa polttoaineita St1:lle, ABC:lle ja Shellille
Valtioneuvosto on julkaissut Antti Rinteen (sd) hallituksen ministerien henkilötiedot. Tiedot löytyvät täältä.
Henkilötiedoista käy ilmi, että tulevana lauantaina vihreiden puheenjohtajaksi valittavan sisäministeri Maria Ohisalon puoliso on Miika Johansson.
Sitä Ohisalo ei kuitenkaan mainitse, että Johansson on töissä North European Oil Trade Oy:ssä (NEOT), joka on Itämeren alueen merkittävin yksityinen polttoaineiden tukkukauppias.
Verkkosivujensa mukaan NEOT toimittaa polttoaineita Pohjoismaiden suurimmille huoltamoketjuille (St1, ABC ja Shell).
Yhtiön tuotevalikoimaan kuuluvat kaikkiin moottoreihin soveltuva bensiini 98E5 ja useimpiin käytössä oleviin autoihin soveltuva bensiini 95E10. Yhtiön tuotevalikoimaan kuuluvat myös korkealaatuinen dieselpolttoaine, kevyet ja raskaat polttoöljyt sekä etanolit.
Suomessa, Ruotsissa ja Norjassa toimivan NEOT-konsernin liikevaihto oli viime vuonna noin 5,5 miljardia euroa. Suomessa toimivan emoyhtiön liikevaihto oli viime vuonna 2,7 miljardia euroa. Emoyhtiö teki voittoa 2,7 miljoonaa euroa.
LinkedIn-profiilinsa mukaan Johansson on ”kokenut biopolttoaineiden välittäjä, joka työskentelee Itämeren alueen merkittävimmässä yksityisessä öljy- ja biopolttoaineita välittävässä yhtiössä”.
Työ suuressa öljy-yhtiössä on hyvin palkattua. Julkisten verotietojen mukaan Johansson ansaitsi vuonna 2017 noin 160 000 euroa (noin 13 000 euroa kuukaudessa). Vuonna 2016 Johanssonin verotettavat ansiotulot olivat noin 150 000 euroa.