Mies painostaa imetyksessä
Olen täysimettänyt vauvaamme kohta 4 kk ajan, ja mieheni on ollut toisinaan kannustava, mutta toisinaan myös painostava imetyksen suhteen. Imetys on ollut minulle hyvin hankalaa, ja olen jo monta kertaa meinannut "sortua" korvikkeeseen. Mukaan on mahtunut niin kipua kuin tolkuttomia imetysmaratoneja ja neljän seinän sisälle jumiutumista. Vauva syö edelleen tunnin välein (myös öisin), nukkuu pitkiä aikoja rinnalla ja on alkanut myös puremaan nännejä.
Mieheni toivoisi minun jatkavan täysimetystä ja saa jotenkin minut tuntemaan itseni huonoksi, jos esim. ehdotan, että iltaisin antaisimme vauvalle korviketta. Sanoo, että hyväksyy korvikkeen, muttatekee sen tavalla, jolla mielipiteensä tulee kyllä ilmi. Jaksaa myös muistuttaa, kuinka epäilee minun pettyvän itseeni, jos en jatka imetystä.
En tiedä johtuuko tämä vain imetyshormoneista vai mistä, mutta missä menee teidän mielestänne kannustamisen ja painostamisen raja?
Kommentit (22)
Olen miehesi kanssa samoilla linjoilla, joten vaikea sanoa.
Koska vauva syö tunnin välein, niin mieshän luonnollisesti tekee kaiken kotona? Onhan miehen valmistama ruoka varmasti tarpeeksi laadukasta imetystä ajatellen? Miten vauva kehittyy, onko neuvolassa sanottu, että lapsi saa tarpeeksi ravintoa?
Jos vauva syö vieläkin tunnin välein niin todennäköisesti ei saa tarpeeksi ravintoa. Sorru niihin korvikkeisiin edes testimielessä.
Tukeminen ja kannustaminen on sitä, että hyvöksyy sen, mitä toinen haluaa tehdä ja auttaa siinä parhaansa mukaan.
Painostaminen on sitä, että kertoo, mitä toisen pitäisi haluta tai kysymättä olettaa, että tämä haluaa ja auttaa sitten siinä.
Ongelma syntyy jos toinen ei ole varma, mitä haluaa.
Lapselle hyödyllisen imettämisen ei ole pakko olla täysimetystä.
Toivottavasti tämä ei ole totta. Vakavan keskustelun paikka.
Vierailija kirjoitti:
Olen miehesi kanssa samoilla linjoilla, joten vaikea sanoa.
Alan vain pikkuhiljaa uupua läpiyön imetysmaratoneihin ja nyt tullut vielä hampaan myötä tämä pureskelu...Ap
Hyi mikä äijä.
Noh, ittepä oot miehes valinnut ja vielä lähtenyt lisääntymäänkin.
Sairasta!
Vierailija kirjoitti:
Tukeminen ja kannustaminen on sitä, että hyvöksyy sen, mitä toinen haluaa tehdä ja auttaa siinä parhaansa mukaan.
Painostaminen on sitä, että kertoo, mitä toisen pitäisi haluta tai kysymättä olettaa, että tämä haluaa ja auttaa sitten siinä.
Ongelma syntyy jos toinen ei ole varma, mitä haluaa.
Lapselle hyödyllisen imettämisen ei ole pakko olla täysimetystä.
Kiitos vastauksesta! :) Ehkä ongelma on myös siinä, etten tiedä itsekään mitä haluan. Olen vain aivan poikki tähän imetykseen. Mies on muutenkin minua vahvempi persoona, ja helposti kuuntelen hänen mielipiteitään. Pelkään hänen pettymystään minuun. Ap
Sinun rintasi, sinun päätöksesi. Miehelläsi ei ole mitään osaa eikä arpaa tähän asiaan. Korviketta nyt vaan kehiin, lapsi ei saa tarpeeksi ravintoa jos tunnin välein pitää imettää. Kohta voi siirtyä kiinteisiinkin. Ukot, pysykää erossa imetyksestä, saatana!
halusko mies dna-testiä ? kieltäydyitkö?
Vauva syö 4 kk iässä tunnin välein? Kasvaako muka normaalisti?
Vierailija kirjoitti:
Vauva syö 4 kk iässä tunnin välein? Kasvaako muka normaalisti?
Ihme kyllä kasvaa...Neuvolassakin vaan kannustetaan imettämään lapsentahtisesti, vaikka olen kertonut vaikeuksistani. Ap.
Sun rinnat, sun päätös. Kuulostaa ihan kamalalta, sekä tunnin välein imettäminen että miehen painostus!
Ei sun tarvii mikään imetyskone olla, korvike on keksitty. Omat kaksi lasta kasvaneet osittaisella imetyksellä ja osittaisella korvikkeella ja terveet hyvinvoiva lapset tuli, eikä omakaan pää hajonnut.
Vierailija kirjoitti:
Sinun rintasi, sinun päätöksesi. Miehelläsi ei ole mitään osaa eikä arpaa tähän asiaan. Korviketta nyt vaan kehiin, lapsi ei saa tarpeeksi ravintoa jos tunnin välein pitää imettää. Kohta voi siirtyä kiinteisiinkin. Ukot, pysykää erossa imetyksestä, saatana!
Eikö miehellä ole mitään sanavaltaa lapsensa ruokavaliossa? Aika erikoista. Sulkea mies kokonaan pois lapseensa liittyvistä päätöksistä.
Vierailija kirjoitti:
Jos vauva syö vieläkin tunnin välein niin todennäköisesti ei saa tarpeeksi ravintoa. Sorru niihin korvikkeisiin edes testimielessä.
Sorru??? Ei se ole sortumista jos tajuaa, mikä itselle ja vauvalle on nyt parasta.
Imetys on lapselle kiistatta hyväksi. Mutta niin on mieleltään mahdollisimman terve äitikin. Samoin ruumiiltaan. Jos jälkimmäisiä ei voi yhdistää täysimetykseen, on osittaisimetys varmasti parempi. Älä siis ylitä voimiasi täysimetyksen takia.
Itselläni oli samanlainen lapsi. Mulla se loppui siihen, että sain niskani jatkuvasta imettämisestä (lapsi ei edes syönyt kuin yhdessä asennossa, eikä se ollut pitkän päälle ergonominen) niin jumiin, että pyörtyilin - kävi vain tuuri, etten onneksi kertaakaan lapsi sylissä - ja lääkäri määräsi lääkettä, jonka kanssa ei enää voinut imettää ollenkaan.
Miksi miehesi olisi pettynyt sinuun, jos annat korviketta? Herranjumala, imetys on vauvan ruokkimista ja lähtee vauvan tarpeista, ei miehesi, eikä sinun.
Nyt nainen kasvatat itsellesi selkärangan ja pidät puolesi. Vauvan pitää saada syödäkseen tarpeeksi.
Tulet tarvimaan henkistä selkärankaa vielä monet kerrat miestäsi vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö miehellä ole mitään sanavaltaa lapsensa ruokavaliossa? Aika erikoista. Sulkea mies kokonaan pois lapseensa liittyvistä päätöksistä.
Mies voi antaa sitä korviketta niin kauan kun ei itse saa tisseistään maitoa tunnin välein tiristettyä. Piste.
Mitä haluat meidän täällä palstalla sanovan? Että satatuhatta vuotta ihmisen historiaa on jotain absurdia sortoa imetyksineen? Näin se menee. Kasvata lallukka itsellesi selkäranka.
:----(