Hyvät ihmiset, opetelkaa ohittamaan tai menkää bussilla.
Mikään ei pänni enempää, kuin id.ioo.tit jotka jäävät maantiellä alinopeutta ajavan auton taakse jurruttamaan ilman turvaväliä. Isäni sanoin, jonoa ei tee se joka ajaa hitaasti, vaan se joka jää siihen perään. Ja seuraava joka tekee samoin, ja seuraava...
Juuri eilen ohitin ison, reilua alinopeutta ajavan rekan. Rinnalla selvisi, että rekan edessä ajoi kolme (3) henkilöautoa muutaman metrin välein, ja letkan edessä vielä yksi rekka. Ajoivat siis sellaisessa hengenvaarallisessa, tiiviissä muodostelmassa. Hengenvaarallisessa siksi, että jos esim. ensimmäisenä ajava rekka olisi ajanut hirvikolarin tai muuten jarruttanut äkisti, perässä tulevista henkilöautoista olisi sekunnissa tullut kahden rekan puristuksessa sellaisia näppäriä, valmiita romuautokuutioita. Ja ihmisistä myös.
Eikä mene läpi selitys, että ohittaminen ei ole turvallista. Jos tällaisia possujonossa ajavia ur.poja kiinnostaisi turvallisuus pätkääkään, he jättäisivät reilut turvavälit.
Yksi rekka on vielä ihan ohitettavissa, mutta rekka joka raahaa perässään useampaa autoa ilman turvavälejä on jo iso turvallisuusriski. Ymmärtävätköhän nämä perässäroikkujat miten paljon vaarantavat liikennettä? Viimeisen on siis pakko ohittaa koko monen kymmenen metrin letka kerralla, sillä väleihin ei mahdu.
Tunsitko piston sydämessäsi? Älä ole se, joka muodostaa jonon, ole se joka ohittaa. Tai vähintäänkin jätä turvaväli, jolloin takaa ohittava pääsee tarvittaessa väliin suunnittelemaan seuraavaa ohitusta.
Jonon muodostamisesta pitäisi saada sellainen sakko, että tuntuu pe.rs.na.hassa vielä seuraavanakin vuonna.
Kommentit (46)
Mä arvostan sekä turvaväliä että pelisilmää. Aapeeltä kumpikin puuttuu kun kuvitteli, että rekka huvikseen köröttelee hiljaa.
Erityisesti maanantaina olisi ollut turvaväli tarpeen, kun väistin 30 km/h asuntokadulla suojatietä ylittävää ja muuan mamma ajoi perääni.
Takapuskuri meni korjaukseen ja mammalta lähti bonukset. 30 km/h eikä saa autoa ajoissa pysähtymään.
Vierailija kirjoitti:
Ap on tyypillinen narsisti.
Nyt tarttis kyllä perusteluja. Liikenneturvallisuudesta puhuminen on narsismia? Ihan uus määritelmä. :)
Ap
Jos et pääse turvallisesti ohi niin et ohita.
Jos se v*tuttaa niin hallitset tunteesi kuin aikuinen, joka oletettavasti ajokortin omistajana olet.
Vierailija kirjoitti:
Narsistit on just niitä mälsiä, jotka välittää liikenteen turvallisuudesta. Vaativat turvavälejä ja muuta pahaa.
Vierailija kirjoitti:
Jos joku tulee roikkumaan mun perään, hidastan huomattavasti. Ihan turvallisuuden takia - ei tule sitten niin kovalla vauhdilla niskaan. ;) Kummasti tajuavat ottaa isomman turvavälin, jolloin taas voin ajaa normaalisti.
¨
Alan tekemään samaa.
Vierailija kirjoitti:
Mä arvostan sekä turvaväliä että pelisilmää. Aapeeltä kumpikin puuttuu kun kuvitteli, että rekka huvikseen köröttelee hiljaa.
Erityisesti maanantaina olisi ollut turvaväli tarpeen, kun väistin 30 km/h asuntokadulla suojatietä ylittävää ja muuan mamma ajoi perääni.
Takapuskuri meni korjaukseen ja mammalta lähti bonukset. 30 km/h eikä saa autoa ajoissa pysähtymään.
Miten voi kirjoituksen edes ymmärtää noin väärin? Rekalla on täysi oikeus ajaa hiljaa. Turvallisuuden vaarantavat ne possujunaan jumittavaan jäävät autot, jotka muodostavat pitkän jonon ilman turvavälejä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt tarttis kyllä perusteluja. Liikenneturvallisuudesta puhuminen on narsismia? Ihan uus määritelmä. :)
Ap
Aloituksesi oli typerä kun et laittanut tarkkoja nopeuksia. Alinopeutta ei vielä tunneta laissa.
https://www.karjalainen.fi/uutiset/uutis-alueet/kotimaa/item/221071
Vierailija kirjoitti:
Ap on tyypillinen nettikeskustelija joka kertoo asiansa turhan kärkevästi. Multakin tuli aloitukseen alanuoli vaikka periaatteessa varmaan olen samaa mieltä ap:n kanssa, liian aggressiivisesti kirjoittaa ohittamisesta, tulee mielikuva kuin ajattelisi sen olevan jotenkin "pakollista".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Aloituksesi oli typerä kun et laittanut tarkkoja nopeuksia. Alinopeutta ei vielä tunneta laissa.
Vaikka tunnettaisiinkin laissa, niin alinopeutta ei ole jos ajaa alle ylimmän sallitun nopeuden. Jopa huomattavasti alempi nopeuskin on täysin laillista, jos sille on perusteltu syy ja sellaisia syitähän on lukemattomia.
Polliisi voisi joskus puuttua noihin puskurissaroikkujiin mutta eipä niitä kiinnosta, kerran jepet ajeli mun perässä aivan liian lähellä. Noista saisi helposti runsaat sakkorahat kerättyä.
Vierailija kirjoitti:
Jos et pääse turvallisesti ohi niin et ohita.
Jos se v*tuttaa niin hallitset tunteesi kuin aikuinen, joka oletettavasti ajokortin omistajana olet.
En minä turvattomia ohituksia harrastakaan. Ottaa vaan pattiin ihmiset, jotka tarkoituksella tekevät muiden ohituksista vaarallisempia kuin mitä ne muuten olisivat. Jos pidettäisiin ne turvavälit tai ohitettaisiin. Jonon muodostaminen on vaarallista.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Hui, onneksi jalankulkijalle ei kuitenkaan käynyt huonosti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Tarkoilla nopeuksilla ei tässä ole väliä. Vaan sillä, että tarkoitukselliset jonon muodostajat ovat ku.si.päi.tä.
Ap
Täällä vapaa-ajan podari ja olen minä ollut vartijanakin joskus.
Järjestyksen valavoja ja expertti alallaan.
Mähän ajan just niinku ite haluan ja ap:n pitää vain sietää se.
Onko tämä tällä erää selvä vai pitääkö jankata aiheesta lisää monenkin sivun verran?
Mun auto ja mä ajan autoo miten parhaaksi nään. Etä ap vaan on hiljaa ja ajaa kiltisti sielä etuistuimen edessä. Eikö jookosta ?
Vierailija kirjoitti:
Polliisi voisi joskus puuttua noihin puskurissaroikkujiin mutta eipä niitä kiinnosta, kerran jepet ajeli mun perässä aivan liian lähellä. Noista saisi helposti runsaat sakkorahat kerättyä.
Mulla kerran poliisit ajoi ensin perässä kiinni ja sitten lähtivät ohittamaan ilman että olin hälytysajossa, koska en ajanut ylinopeutta :D Oli aika eksoottinen kokemus, koska olen aina luullut, että poliisit nimenomaan sakottaa ylinopeutta ajavia, eikä vaadi sellaista.
Ap on kuspiä ukko joka tekee ajamisesta vaarallista ja rasittavaa, pidentäen kaikkien matka-aikaa. Ikävintä että tappaa ja vammauttaa toisten kuspäiden kanssa joka päivä ;-(
Vierailija kirjoitti:
Ap on kuspiä ukko joka tekee ajamisesta vaarallista ja rasittavaa, pidentäen kaikkien matka-aikaa. Ikävintä että tappaa ja vammauttaa toisten kuspäiden kanssa joka päivä ;-(
Ei kukaan vaatinut että jokaisen pitää ohittaa se rekka. Rekan taakse saa jäädä, mutta TURVAVÄLIN kanssa! Niin, että siihen tarvittaessa mahtuu väliin auto ja mielellään jää ilmaa vielä senkin jälkeen. Tästä voinee ymmärtää, että väliä pitää siis olla melko paljon. Ihmisillä on kummallinen tarve joka paikassa ajaa toistensa perässä kiinni, niin kuin oltaisiin kauppakeskuksen liukuportaissa.
Noh, kun jätän hyvän turvavälin, on siihen joku ohittaja heti tunkemassa ja taas joutuu hidastamaan, että turvaväli säilyisi!
Ajan 5-10km yli sallitun nopeuden. Mä koukkaan bussipysäkin kautta ja päästän hiillostajan ohitse. En pysähdy pysäkille, ajan hiljaa vaan sitä pitkin vilkku päällä. Näin hiillostaja tajuaa, että päästän vain ohitse.
Sitten hiillostajalla on mahdollisuus kaahata niin kovaa kuin haluaa. Ohut lompakkoisia ne lopulta 99% on ollut. Ottavat 300m kaulan ja seuraavissa valoissa ollaan usein jo peräkkäin. Häpeä siellä usein paistaa ratin takaa 😁.
Ei ole olemassa mitään "alinopeutta", on vain suurin sallittu nopeus.