Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Äö testistä 133 ja kukaan ei usko.

Vierailija
29.11.2019 |

Toisaalta tämä on todella vähäpätöinen juttu, mutta toisaalta taas harmittaa hirveästi. En tiedä sitten olenko liian pikkumainen ihminen. Mutta kuitenkin, sain äö testissä 133 pistettä. Mielestäni se on hyvin ja yllätyin, koska en olisi uskonut. Ole pitänyt itseäni "tyhmänä" koska koulussa pitkään minua haukuttiin tyhmäksi, hessuksi, hitaaksi, retardiksi jne. En siis pärjännyt koulussa hyvin ja keskiarvo oli 6.5. Lintsasin paljon kiusaaamisen takia.
Nyt kuitenkin satuin jakamaan tämän tuloksen facebookkiin. Ei menny kauaa kun tultiin kyselemään, että kenen testi tuo oikeesti on, miten SINÄ olet voinut saada noin hyvän jne. Ja ihan lähipiiristänikin ja perheestäkin. Ei tullut edes mieleen että kukaan edes kommentoisi asiaa mitenkään. Nyt kuitenkin vtuttaa että laitoin koko jutun. Kerran tyhmä, aina tyhmä. Tätikin ihmetteli, että miten MINÄ, kun hänen tohtorilapsensa on niin fiksu ja minähän olen pelkkä "amis".
Tiedän että minulla on hyvä päättelytaito vaikka matemaattisesti en lahjakas olekkaan. Ja että mitä minä muille tässä todistelen. Mutta vttu joskus olisi itekkin mukava jakaa jotain positiivista ja "onnistumisia", mutta näköjään parempi että ei. Jätetään ne niille "oikeesti paremmille" ihmisille.
Nyt sain avautua, kiitos.

Kommentit (37)

Vierailija
21/37 |
29.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vai että ÄÖ? Ei ihme, että ei uskota.

Porvoossa on tämä amiksensa käynyt.

Vierailija
22/37 |
29.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samanlaisia kokemuksia myös Mensan tuloksien jälkeen.. Tai no melkein. Ei onneksi vähätelty, mutta enempi katsottiin nyrpeänä, että mikä tuo nyt luulee olevansa.

On se kumma, että jos joku juoksee 3500 metriä Cooperissa, niin sillä saa lesoilla tai jos vetäsee maratoonin vuosittain, niin some kuumana.. Mutta jos tällaisesta henkisestä ominaisuudesta haluaa kertoa muille, niin ei kyllä montaa hymynaamaa saa.

Fyysistä kuntoa ja vaikka laulamista voi parantaa harjoittelemalla, mutta älyä ei. Mainitsemalla korkean älykkyysosamääränsä vain ärsyttää kuulijoita samaan tapaan kuin sanomalla, että olen muuten paremman näköinen ja paljon hauskempi kuin te muut. Oli se totta tai ei, vastaanotto ei yleensä ole suotuisa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/37 |
29.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samanlaisia kokemuksia myös Mensan tuloksien jälkeen.. Tai no melkein. Ei onneksi vähätelty, mutta enempi katsottiin nyrpeänä, että mikä tuo nyt luulee olevansa.

On se kumma, että jos joku juoksee 3500 metriä Cooperissa, niin sillä saa lesoilla tai jos vetäsee maratoonin vuosittain, niin some kuumana.. Mutta jos tällaisesta henkisestä ominaisuudesta haluaa kertoa muille, niin ei kyllä montaa hymynaamaa saa.

Fyysistä kuntoa ja vaikka laulamista voi parantaa harjoittelemalla, mutta älyä ei. Mainitsemalla korkean älykkyysosamääränsä vain ärsyttää kuulijoita samaan tapaan kuin sanomalla, että olen muuten paremman näköinen ja paljon hauskempi kuin te muut. Oli se totta tai ei, vastaanotto ei yleensä ole suotuisa.

Ainakin älykkyystestejä voi harjoitella ja merkittävästi parantaa tulostaan niissä. Itse sain ennen tietoista harjoittelua vähän päälle 100 tuloksia, harjoittelun jälkeen 120-130.

Vierailija
24/37 |
29.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minut testasi neuropsykologi ja tulos on 154. Ei kiinnosta pätkääkään, uskooko kukaan. En myöskään julista sitä ympäriinsä. Käytän älyäni pääasiassa hyvään. Joskus vähän näpsäytän jotain tolvanaa, koska olen heikko ja huono ihminen 😂

Oma (virallinen) tulokseni ei ole lähellekään noin hyvä mutta sen verran hyvä kuitenkin, että sillä voi joskus tarvittaessa näpäyttää. Ja teen sen erittäin hyvällä omallatunnolla. Olen kertonut tulokseni tilanteessa, jossa toinen piti minua kovinkin tyhmänä, kusetti ja luuli etten tajua. En suoraan sanonut että tajuan kusetuksen, kerroin vain tuloksen, ja se riitti saamaan tämän ihmisen hieman vaikeaksi.

Vierailija
25/37 |
29.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietääkö täältä kukaan mihin tarkoitukseen älykkyystesti alunperin kehitettiin?

Alfred Binet kehitti sen alunperin lapsille alaluokille tasoerojen tutkimiseen. Nähtäisiin ketkä tarvitsisivat huomiota/opetusta enemmän.

Tottakai nykyinen testi on hyvä, mutta älkää hyvät ihmiset laittako sille noin paljon arvoa!

Huvittaa kun porukka luulee että he ovat jotenkin ”älykkäitä” jos saavat keskimääräistä korkeammat pisteet. Monella myös on selkeästi oma identiteetti siinä testissä kiinni.

Älykkyys ei myöskään ole ns ”fixed” ominaisuus vaan älykkyyttä voi kehittää.

Jos oot saanut korkeat pisteet testistä niin hieno homma ja varmasti kohottaa itsetuntoa ja tulee hyvä mieli, mutta älä huijaa itseäsi luulemalla että se kertoo sun älykkyyden.

Vierailija
26/37 |
29.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on vain näkö ja hahmotustesti, ei ole mitään tekemistä älykkyyden kanssa.

Kaikki eivät voi tuollaiseen testiin osallistua, joten heidän älykkyyttään pitäisi testata muilla tavoilla.

Vierailija
27/37 |
29.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On noissa jutuissa ero, että hyvistä Cooperin tuloksista kertominen merkitsee sitä, että on hyvä (juoksu)kunto, mutta korkeat äo-testin tulokset ei kerro oikeastaan mitään muuta kuin että sai testistä hyvän tuloksen.

Kertoohan se sen että on hyvä testikunto.

Vierailija
28/37 |
29.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maxwelll kirjoitti:

Tietääkö täältä kukaan mihin tarkoitukseen älykkyystesti alunperin kehitettiin?

Alfred Binet kehitti sen alunperin lapsille alaluokille tasoerojen tutkimiseen. Nähtäisiin ketkä tarvitsisivat huomiota/opetusta enemmän.

Tottakai nykyinen testi on hyvä, mutta älkää hyvät ihmiset laittako sille noin paljon arvoa!

Huvittaa kun porukka luulee että he ovat jotenkin ”älykkäitä” jos saavat keskimääräistä korkeammat pisteet. Monella myös on selkeästi oma identiteetti siinä testissä kiinni.

Älykkyys ei myöskään ole ns ”fixed” ominaisuus vaan älykkyyttä voi kehittää.

Jos oot saanut korkeat pisteet testistä niin hieno homma ja varmasti kohottaa itsetuntoa ja tulee hyvä mieli, mutta älä huijaa itseäsi luulemalla että se kertoo sun älykkyyden.

Tämä on erittäin tärkeä pointti, varsinkin kun alusta lähtien testien validiteetti on perustunut vahvoille korrelaatioille heikkojen tulosten päässä, jotka vähän perusteetta yleistetään sinne keskiarvoa korkeampaan puoliskoon.

Vierailija
29/37 |
29.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja syy minkä takia sitä sanotaan arkikielessä ÄÖ testiksi on suomen kieli. ÄÖ nyt vain on helpompi sanoa äkkiseltään. Tekis mieli muilauttaa näitä näsäviisastelijoita, jotka luulevat tuovansa esiin oman tarkkaavaisuuden ja älykkyytensä heittämällä väliin ”itseasiassa se on ÄO-testi, ja ylpeä väkisin väännetty hymy kasvoilla. Kyllä joskus vtuttaa ihmiset.

Vierailija
30/37 |
29.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainakin älykkyystestejä voi harjoitella ja merkittävästi parantaa tulostaan niissä. Itse sain ennen tietoista harjoittelua vähän päälle 100 tuloksia, harjoittelun jälkeen 120-130.

Olit siis tottumattomuuttasi alisuoriutunut ensimmäisestä testistäsi. Älykkyytesi ei ole muuttunut testien välillä mitenkään. Jokaisen testaajan pitäisi käydä kahdessa testissä; ei niitä kai edelleenkään saa suorittaa kahta kertaa enempää. Montako testiä sinä olet tehnyt? Kaikki ns. virallisia?

Vierailija
31/37 |
29.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maxwelll kirjoitti:

Ja syy minkä takia sitä sanotaan arkikielessä ÄÖ testiksi on suomen kieli. ÄÖ nyt vain on helpompi sanoa äkkiseltään. Tekis mieli muilauttaa näitä näsäviisastelijoita, jotka luulevat tuovansa esiin oman tarkkaavaisuuden ja älykkyytensä heittämällä väliin ”itseasiassa se on ÄO-testi, ja ylpeä väkisin väännetty hymy kasvoilla. Kyllä joskus vtuttaa ihmiset.

Olen samaa mieltä siitä, että kirjoitusasusta on turha näsäviisastella.

Kieltä ei kyllä saa syyttää ihan kaikesta. Jos onnistuu kirjoittaa "pääoma" ja "sääolot", onnistuu myös ÄO.

Vierailija
32/37 |
29.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nettitestit ovat kovin rajallisia. Mensakin nettitestissä samat kaavat toistuvat alkupuolen kysymyksissä. Niitä voi opetella kaavamaisella kokeilulla, mutta loppupuolella on jo hyvää intuitiota vaativia kysymyksiä. 

Vierailija
33/37 |
29.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älykkyys ei ole verrannollinen ihmisen tietomäärään, kiinnostuksen kohteisiin tai koulumenestykseen. Tämän harhan takia älykkäät ihmisen voivat saada itsestään kuvan tyhmänä ihmisenä. Älykkyys on ihmisen kyky oppia ja sopeutua senhetkiseen ympäristöön, jolloin älykkään ihmisen parhaiten tunnistaa seuraamalla häntä ja hänen toimintojaan. 

Esimerkiksi älykäs pikkulapsi arvioi, että huoneessa on joku, koska oven alaraosta näkyy valoa tai aktiviteettiradoissa hän jää odottamaan paikalleen ja arvioi koska hän voi lähteä suorittamaan rataa niin ettei toisten lasten kanssa aiheudu törmäystä. 

Kukapa meistä täälläkään tietää oletko hyvin älykäs vai et. Tärkeintä on, että älykkäänä ihmisenä itse tunnistat arvosi.

Vierailija
34/37 |
29.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älykkyys ei ole verrannollinen ihmisen tietomäärään, kiinnostuksen kohteisiin tai koulumenestykseen. Tämän harhan takia älykkäät ihmisen voivat saada itsestään kuvan tyhmänä ihmisenä. Älykkyys on ihmisen kyky oppia ja sopeutua senhetkiseen ympäristöön, jolloin älykkään ihmisen parhaiten tunnistaa seuraamalla häntä ja hänen toimintojaan. 

Esimerkiksi älykäs pikkulapsi arvioi, että huoneessa on joku, koska oven alaraosta näkyy valoa tai aktiviteettiradoissa hän jää odottamaan paikalleen ja arvioi koska hän voi lähteä suorittamaan rataa niin ettei toisten lasten kanssa aiheudu törmäystä. 

Kukapa meistä täälläkään tietää oletko hyvin älykäs vai et. Tärkeintä on, että älykkäänä ihmisenä itse tunnistat arvosi.

Minä tunnen yhden Suomen älykkäimmistä ihmisistä jo vuosikymmenien takaa. Häntä katsellessa ei takuulla tule ensimmäisenä mieleen sopeutuminen ja viisas toiminta.

Vierailija
35/37 |
29.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älykkyys, raha silloin kun tulee perittynä ja kauneus/komeus. Ominaisuudet joiden eteen et ole tehnyt mitään vaan saanut ne lahjaksi. Ihmiset kadehtii. Se on kadehtivan ihmisen häpeä.

Vierailija
36/37 |
29.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Testi se on Cooperin testikin.. kertoo vaan sen, että mahdollisesti luonnollisesti hyvä hapenottokyky ja maitohapon sietäminen.

Kumpikohan on soveltuvampi asiantuntijatehtäviin, henkilö joka saa Mensa-testistä 130+ vai sellainen, joka saa 100?

Tässäkin sen huomaa, pelkkää dissaamista - kertoo ainakin minulle riittävästi sinun ÄO.sta

Vierailija
37/37 |
29.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos asiallisesta, ehkä päivän parhaasta kommentista. <3