Tämä ei voi olla normaalia!! Nutrauksesta
Olen täysnutrannut viikon. Ylipainoa 60kg. Laihduin heti ensimmäisinä päivinä 2kg. Sen jälkeen ei ollenkaan mitään ole lähtenyt ja mm. eilen illalla olo oli jopa turvonnut, kuin olisin syönyt valtavan annoksen. Syön siis pelkkiä vlcd-tuotteita, 5 pussia päivässä säännöllisin väliajoin. Juon vettä n. 3l päivittäin, en pakotettuna vaan ihan koska tuntuu jano.
Mietin tässä seuraavaan viikkoon siirtymistä, jotenkin pitäisi saada uusi tehospurtti. Muuten en kauaa jaksa näitä syödä.
Olo on hyvä, en ole nähnyt nälkää eikä minulla normaalistikaan nälkä ole. Uskoakseni olen lihava kilpirauhasen vajaatoiminnan ja jonkin aineenvaihduntahäiriön vuoksi, sellaista ei siis ole tutkittu mutta minusta vaikuttaa juuri siltä tämä.
Olen syönyt vuosikausia kerran tai kaksi päivässä, kummallakin kerralla normaalia kotiruokaa normaalin annoksen. Liikun työssäni melko paljon ja lisäksi pyöräilen n. 100km viikkotasolla.
Paino lähti nousuun kun sairastuin leikkauksen jälkeen kilpirauhasen vajaatoimintaan. Ero oli niin radikaali leikkausta edeltäneeseen aikaan, että tuntui kuin koko keho olisi sammutettu napista painamalla. Nyt minulla on ollut lääkkeet jo vuosia, mutta aineenvaihdunta ei ole kummoinen.
Pissalla käyn 3-5 kertaa päivässä ja maha toimii niinä päivinä kun juon kahvia. Olen yrittänyt muistaa juoda säännöllisesti, mutta nyt nutratessa en ole tarvinnut kahvia siihen vaan on toiminut itsestään.
Lääkärin aikakin on tulossa, koska hänen valvonnassa on eri dieettejä kokeiltu.
Miksi en laihdu?
Kommentit (37)
Turvotuksia tulee ja menee, ei niistä pidä huolestua. Jatkat vaan samaa niin ihan vastamasti esim. 3 viikon päästä paino on laskenut taas kunnolla. Mutta varsinkin naisella tosiaan paino voi vaihdella ihan nestetasapainon vaihtelun takia jopa 3-4 kg ihan muutaman päivän sisälläkin, joten voi näyttää että ei ole laihtunut tai on jopa lihonut, vaikka rasvaa oikeasti palaa koko ajan kropasta pois.
Eli tosiaan olet aivan liian hätäinen nyt. Jatka vaan laihdutusta niin painoa kyllä lähtee.
Viikko on ihan liian lyhyt aika tehdä mitään johtopäätöksiä! Kuukauden kuluttua jos ei näy mitään muutosta, voit ihmetellä.
Ei se 60 kiloa ole viikossa tullut joten ei viikossa myöskään lähde vaikket söisi mitään. Jatka samaan malliin ja mieti uudestaan vaikka puolen vuoden päästä.
”Normaalia kotiruokaa normaali annos” on minusta todella turha kommentti joka aina toistuu näissä jutuissa. Se voi olla jonkun mielestä pihvi ja ranskalaiset ja toisen mielestä lautasellinen kalakeittoa. Kaloreissa ihan pieni ero...
Kiitos tsemppauksesta! Jatkan näin ja pyydän lääkäriltä mielipiteitä miksi paino on näin tiukassa.
Sille joka kyseli, niin kotiruoka tarkoittaa minulle isoa kasaa salaattia, keskikokoista kasaa lämpimiä kasviksia (en syö perunaa, riisiä enkä pastaa kuin erityisenä herkutteluruokana). Lisäksi on aina jokin proteiinin lähde, eli useimmiten liha. Sitä en syö paljon, n. 100g/ateria. Ravintolassa syön harvoin, koska jaksan syödä vain alkuruoan kokoisia annoksia ja lounasbuffetissa en käy kuin palaverin myötä.
En herkuttele makealla, en pidä roskaruoasta. En ole sohvaperuna. Olisi ihanaa jos olisin, ongelma ratkeaisi ihan vain alkamalla elää terveellisesti.
Tällä hetkellä syön ehkä kerran kuukaudessa esimerkiksi sushia, jonka voisi mieltää epäterveelliseksi roskaruoaksi. Koen kuitenkin, että ehkä se kerran kuukaudessa mieliteolle periksi antaminen on järkevämpää kuin olla ääripäässä ja kieltää itseltään sekin.
Olisihan se hauska syödä pullaa tai keksiä kahvin kanssa mutta siihen ei tässä kohti voi ryhtyä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
”Normaalia kotiruokaa normaali annos” on minusta todella turha kommentti joka aina toistuu näissä jutuissa. Se voi olla jonkun mielestä pihvi ja ranskalaiset ja toisen mielestä lautasellinen kalakeittoa. Kaloreissa ihan pieni ero...
Niinpä ja muutenkin tässä tapauksessa, kun ylipainoa on 60 kg, kilpirauhasongelmia, ja nimenomaan dieettejä kokeillaan lääkärin valvonnassa, minusta on maallikkona vähän turha tulla omalla kokemuksella perustelemaan että niin sitä vaan laihtuu kivasti normaaliruokaa syömällä. Ap ei välttämättä tosiaan nimittäin laihdu.
Kilpirauhasen vajari on usein sellainen, että lääkityksen kanssakin laihdutus on paljon vaikeampaa kuin muuten. Ja 60 kg ylipaino on sen verran vaarallinen, että VLCD-kuurin tapaiset äärimmäisyydet on ihan perusteltuja alkuun, vaikkei niitä voikaan tietysti suositella semmoisella 10-20 kg ylipainoiselle peruslaihduttajalle, joka laihduttaa koska ulkonäkö kyrsii.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos tsemppauksesta! Jatkan näin ja pyydän lääkäriltä mielipiteitä miksi paino on näin tiukassa.
Sille joka kyseli, niin kotiruoka tarkoittaa minulle isoa kasaa salaattia, keskikokoista kasaa lämpimiä kasviksia (en syö perunaa, riisiä enkä pastaa kuin erityisenä herkutteluruokana). Lisäksi on aina jokin proteiinin lähde, eli useimmiten liha. Sitä en syö paljon, n. 100g/ateria. Ravintolassa syön harvoin, koska jaksan syödä vain alkuruoan kokoisia annoksia ja lounasbuffetissa en käy kuin palaverin myötä.
En herkuttele makealla, en pidä roskaruoasta. En ole sohvaperuna. Olisi ihanaa jos olisin, ongelma ratkeaisi ihan vain alkamalla elää terveellisesti.
Tällä hetkellä syön ehkä kerran kuukaudessa esimerkiksi sushia, jonka voisi mieltää epäterveelliseksi roskaruoaksi. Koen kuitenkin, että ehkä se kerran kuukaudessa mieliteolle periksi antaminen on järkevämpää kuin olla ääripäässä ja kieltää itseltään sekin.
Olisihan se hauska syödä pullaa tai keksiä kahvin kanssa mutta siihen ei tässä kohti voi ryhtyä.
Ap
No joku tuossa selvästi on pielessä jos kertomallasi ruokavaliolla on tullut 60kg ylipainoa. Joko valehtelet itsellesikin omista syömisistäsi etkä osaa laskea kaloreita tai sitten on ihan jotain muuta kropassa vikana. Ja muistuttaisin että terveellisestäkin ruoasta voi saada valtavasti liikaa kaloreita jos annoskoot ovat liian isot.
Kukaan ei voi kerätä 60 kiloa ylimääräistä syömällä niin kuin ap. Se ei lle fysiologisesti mahdollista.
Selvästi jotain pielessä käsityksessäsi syödyistä kaloreista yhdistettynä tuohon ylipainoon.
voisiko johtua siitä ettei miehesi huomioi sinua tarpeeksi ? tuo monella syynä lihomiseen.
Vierailija kirjoitti:
Kukaan ei voi kerätä 60 kiloa ylimääräistä syömällä niin kuin ap. Se ei lle fysiologisesti mahdollista.
Itse olen taipuvainen uskomaan että voi, koska oma äitini jolla on myös kilpirauhasen vajaatoiminta, syö todella vähän ja on silti lihava. Sairastuessaan hän lihoi jonnekin 150 kiloon ennen kuin lääkityksen sai. Sitten sai sekä lääkityksen että alkoi laihduttaa, alkuun myös VLCD kuurilla sairaalan laihdutusryhmässä. Sai noilla keinoin painon 110 kg tienoille. Mutta pysyäkseen siinä 110 kilossa, joka sekin on 160 senttiselle naiselle lähes 40 kg ylipainoa, hänen täytyy syödä ihan koomisen vähän, noin 1200 kcal per päivä. Ja joka päivä käy kävelylenkillä myös ja kerran viikossa ohjatussa jumpassa.
Selvästi jotain pielessä käsityksessäsi syödyistä kaloreista yhdistettynä tuohon ylipainoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen taipuvainen uskomaan että voi, koska oma äitini jolla on myös kilpirauhasen vajaatoiminta, syö todella vähän ja on silti lihava. Sairastuessaan hän lihoi jonnekin 150 kiloon ennen kuin lääkityksen sai. Sitten sai sekä lääkityksen että alkoi laihduttaa, alkuun myös VLCD kuurilla sairaalan laihdutusryhmässä. Sai noilla keinoin painon 110 kg tienoille. Mutta pysyäkseen siinä 110 kilossa, joka sekin on 160 senttiselle naiselle lähes 40 kg ylipainoa, hänen täytyy syödä ihan koomisen vähän, noin 1200 kcal per päivä. Ja joka päivä käy kävelylenkillä myös ja kerran viikossa ohjatussa jumpassa.
Niin, tämä on toki uskottava tarina, koska kilpirauhasen vajaatoiminta nostaa keskimäärin painoa 1-5kg ja harvemmin maks. 10kg.
Vierailija kirjoitti:
Et ole selvästikään erikoistunut endokriologiaan. Alalla on useita sairauksia, jotka nimenomaan vaikuttavat kehossa sellaisiin toimintoihin, jotka aiheuttavat lihomista. Lisäksi lymofolologian erikoisalaan kuuluu sairauksia, joissa mm. rasvan kerääntymistä.
Siispä jos kilpirauhasenvajaatoiminnan takia lihoo, syynä ei ole ruokavalio vaan sairaus.
Eli koitapa nyt sivistää itseäsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et ole selvästikään erikoistunut endokriologiaan. Alalla on useita sairauksia, jotka nimenomaan vaikuttavat kehossa sellaisiin toimintoihin, jotka aiheuttavat lihomista. Lisäksi lymofolologian erikoisalaan kuuluu sairauksia, joissa mm. rasvan kerääntymistä.
Siispä jos kilpirauhasenvajaatoiminnan takia lihoo, syynä ei ole ruokavalio vaan sairaus.
Eli koitapa nyt sivistää itseäsi.
Mistä se rasva ja ne kilot tulee, jos niitä ei laita suusta sisään?
oKSETTAA lukea tällaista paskaa.
Kuolet todennäköisesti ennenkuin oivallat.
Ajatuksia kellään?