Pakaste broilerin sulattaminen. Bakteerit?
https://www.foodie.fi/entry/atria-1500g-broileri-1-1-pakaste/6407810010…
Ostin tuommoisen. Ohjeessa sanotaan että menee 20h jääkaapissa sulattamiseen. Alkuperäisesti ideana oli antaa sulaa sen 20 h, sen jälkeen marinoida broileri ja jättää toiseksi yöksi vielä muhimoimaan marinaadissa jääkaappiin. Mutta nyt minulle kerrotaan pitkin paikkoja että sulamisen jälkeen bakteerit kertyy niin nopeasti ettei ole suositeltavaa marinoida tuommoista pakaste-lintua.
Miten te sanotte? Uskaltaisiko tuommoisen antaa levätä jääkaapissa sen 32 h eli täysi-sulamisen jälkeen vielä 12 h? Vai pitääkö melkeen heti kypsentää tuon 20h sulamisen jälkeen?-
Kommentit (13)
Heti uuniin kun jäässä, ei saa sulaa tai lötkö kalkkuna.
Ihan hyvin voi pitää marinadissa sulatuksen jälkeen siellä jääkaapissa. Mieti nyt miten kauan ne kaikki valmispaskasuikaleetkin makaa siellä kaupan hyllyssä
Plus lisään vielä että ei se välttämättä sitä 20 tuntia ota että on sulanut. Seuraa tilannetta ja heti kun osa sulana niin maustumaan
No eiköhän ne bakteerit siellä uunissa sitten kypsentämisen aikana kuole. Sulatat sen tosiaan jääkaapissa ja laitat sen broilerin johonkin astiaan sen sulatuksen ajaksi ettei ne sulamisvedet valu "saastuta" niitä muita elintarvikeita siellä jääkaapissa.
Okei kuulostaa hyvältä. Joo vaihdan astiaa sulatuksen ajaksi ja marinoinnin ajaksi taas vaihdan uuteen alumiinipussiin.
Kyllä se varmaan sen 32 h kestää. vaihtaa vaan justiin sulatusastian sen 20h sulatuksen jälkeen kun laittaa marinaadit sisään ja sitten 12h jääkaapissa, käy haistelemeassa välillä. Jos on lisättävää kirjoittakaa vaan ei ongelmia, rupean sulatushommiin
Sulata se jossain kulhossa, sillä siihen muovikääreen tiiviyteen ei ole luottamista.
Kunhan paistat kypsäksi niin on ok. Itse pyrin ostamaan tuoreen broilerin. Suolaan 6% suolaliuoksessa yön yli, ennen paistoa hierotaan sitruunankuorta, valkosipulia ja voita nahkan alle, tulee maukasta :)
Ihan oikea ohje. Sulata ensin 24h jääkaapissa ja sitten marinadiin jääkaappiin. Hyvää tulee. :)
Sulata ensin sen verran, että saat pakkauksen irti. Sitten laita se osittain sulanut broileri marinadiin johonkin kannelliseen sopivan kokoiseen tupperikippoon. Samalla sulaa ja marinoituu. Säästät aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Kunhan paistat kypsäksi niin on ok. Itse pyrin ostamaan tuoreen broilerin. Suolaan 6% suolaliuoksessa yön yli, ennen paistoa hierotaan sitruunankuorta, valkosipulia ja voita nahkan alle, tulee maukasta :)
Btw mistä saat tuoretta broileria? Löytykkö ihan Prismasta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Btw mistä saat tuoretta broileria? Löytykkö ihan Prismasta?
Toivottaavasti ei ole niin tuore, että juoksee pakoon. Kot, kot....
up