MARRASMUKSUJEN KESÄKUU
Moikka!
Kun kirjoitteluaktiivisuus on näemmä tässä seesteisessä keskiraskaudessa laantunut, pistin pystyyn kuukausipinon viikkopinojen sijasta.
Kertokaas ainakin rakenneultran kuulumisia! Kirjoittelen itse omastani pian. Tänään olin ultrassa ja kaikki vauvalla ok. Joitain pikkuhuolia ilmeni, mutta niistäkin kerron enemmän piakkoin.
Nyt siis rv 19+0!
Kommentit (17)
Ihan kiva idea, että pidetään tämmöistä kuukausiapinoa, kun viikkopinot tahtoivat jäädä aika lyhkäisiksi niin täältä voi sitten helposti lukea kuulumisia pidemmänkin ajan takaa :)
Sandeen kysymyksiin vastauksia.
Potkusta. Minulla on nyt 17:sta viikko menossa ja vauvan liikkeet tuntuvat lähinnä iltaisin semmoisina pieninä hipaisuina. Vielä ei siis mitään selviä potkuja tunnu. Esikoisen kanssa tunsin liikkeet vasta +20 viikoilla.
Meidän PAS-siirron jälkeen laskettuaika laskettiin siten, että siirtopäivä oli rv. 2+2 tämä siksi, että alkiot olivat kahden päivän ikäisiä siirrettäessä.
Ensi maanantaina olisi minulla kolmas neuvolakäynti ja tällä kertaa aion ottaa miehenkin mukaan sydänääniä kuuntelemaan. Rakenneultra onkin sitten vasta 29.6 ja se on samalla lääkäriaika kystan vuoksi. Nyt saan vielä pari päivää jännitellä soittaako lääkärini mahdollisesta leikkauksesta. Hän sanoi perjantaina keskustelevansa ylilääkärin kanssa tilanteestani. Pidetään peukkuja ettei soittoa kuulu! :)
-Myyry ja Anselmi 16+0
Moikka taas! Lupasin kertoilla tarkemmin rakenneultran kuulumisia. TÄssä niitä siis.
Ultrassa vauvalla oli kaikki hyvin. Ihana helpotus! Olen jännittänyt ja pelännyt ihan kohtuuttomasti, että jotain on vialla - vaikka mitään syytä epäillä ongelmia ei ole ollut. Itkin jo menomatkalla ultraan! Mutta kaikki oli siis ok, vauva liikkui kovasti ja kaikki osat näyttivät olevan paikallaan. Sukupuolta emme kuvassa nähneet emmekä edes muistaneet ajatella. Ultraajakaan ei asiasta mitään maininnut. Yksi ja sama meille - aiomme kasvattaa lapsen samoilla periaatteilla sukupuolesta riippumatta. Emmekä ole suuresti sukupuoleen sidottujen vaatteidenkaan ystäviä. = )
Jotain hankaluuksiakin ilmeni. Minulta jo aiemmin kohdunsuun paikkeilta löytynyt patti (noin sormenpään kokoinen) osoittautui kystaksi. Lääkäri sanoi että sitä jatkossa tarkkaillaan, mutta arveli, ettei siitä ole mitään haittaa raskaudelle tai synnytykselle. Mitä sinulle Myyry sinun kystastasi on sanottu? Kiinnostaisi kovasti.
Toinen juttu oli se, että istukkani on kohdun etuseinässä, alhaalla, kohdunsuun edessä. Tästä voi lääkärin mukaan tulla ongelmia synnytykseen. Jos istukka pysyy paikoillaan raskauden loppuun asti, vauvaa ei voi synnyttää alateitse, koska se ei pääse syntymään istukan läpi. Näin ollen vain keisarinleikkaus tulee kysymykseen. Voi itku! Sehän on aina huonompi vaihtoehto. Lääkäri kyllä sanoi että usein kohtu kasvaessaan siirtää istukan tuosta kohdunsuun edestä pois ja ongelma poistuu. Toivotaan nyt, että näin käy. Menen ultraan vielä elokuussa, jolloin asia varmistuu. Pitäkää peukkua! Jos keisarinleikkaukseen mennään, en pääse Kätilöopiston Haikaranpesä-osastolle, jolle todella haluaisimme. Sinne kun pääsee isäkin mukaan asumaan.
Liikkeistä vielä. Olimme viikon ulkomailla ja siellä tunsin lähes päivittäin pientä " kuplintaa" vatsassa. Ikään kuin joku hämmentäisi vettä kädellä tai kuplia nousisi veden pintaan. Liikkeet tuntuivat aina vasemmalla puolella vatsassa. Ne olivat kuitenkin niin hentoja, että ne tuntuivat vain makuulla selällään tai istuessa pitkään hiljaa paikallaan. Yhä niitä tuntuu, välillä vähän voimakkaammin, mutta kovin hentoja ne vielä ovat. Eivät siis tunnu varsinaisesti potkuilta. Lääkäri sanoi, että etuseinässä oleva istukka varmasti vaimentaa potkujen tuntumista ja siksi ne tuntuvat vain silloin, kun vauva on sivuttain ja potkii kylkiä kohti. Nyt ultrassa vauva oli pää alaspäin ja siksi kai en ollut tuntenut liikkeitä lainkaan pariin päivään.
Ei kannata huolestua jos ei vielä liikkeitä tunne. Joillakin kestää vielä viikkoja ennen kuin mitään tuntuu. Eivät nämä minunkaan vauvani liikkeet mitään kovin selviä ole. Välillä pitää pohtia, että suoletko siellä pulputti vaiko vauva. Heeh.
Tänään siis meneillään kunniakkaasti jo rv 19+1!
Minullakin rakenneultra ja kolmas neuvolakäynti takana.
Ultrassa kaikki kohdillaan, mahtavaa nähdä sellainen touhupeppu melskaamassa ruudulla, oli hauska katsella kun siellä viuhtoi milloin jalat ja milloin kädet. Painoa veijarilla nyt 200g ja kasvukäyrällä menee ihan oikein.
Minä en ole tuntenut mitään liikkeitä vielä, mulla on istukka myös etuseinässä, se lienee sitten panssarina siinä.
Ja sukupuoli tuli selväksi myöskin, elikkäs se tuntuma mikä mulla on ollut alusta asti piti myös paikkansa !
Supistuksen tunsin just tänä aamuna kun valvoin sängyllä ja käsi sattui olemaan mahalla.
Ens neuvolakäynnillä sitten onkin jo niitä Kelan paperijuttuja ja täytellään esitietolomake synnäriä varten. Tuntuu että ollaan jo huisin pitkällä !
t.kutri-sue 17+4
Minulla on rakenneultra, jonka saan itse maksaa, vasta kahden viikon päästä... Jännittää. Minua kiinnostaa tulevan pienokaisen sukupuoli, vaikka kumpikin on tietysti tervetullut. Kahdessa ed. raskaudessa en tätä halunnut tietää. Näin se mieli muuttuu:) Luulen odottavani kolmatta tyttöä, koska on vaikea kuvitella, että poika voisi tulla. Tietysti on jännään onko kaikki hyvin. En oikein vieläkään uskalla " olla kunnolla" raskaana...
Potkut tunsin esikoisella rv18, mutta ne oli todella vaimeita. Pikkukakkosella tunsin jotain rv13 ja epäilin kovin asiaa, mutta neuvolatäti oli sitä mieltä, että se on mahdollista. Nyt olen tuntenut kuplintaa muutaman viikon ja kyllä kai ne heiveröisiä potkuja on:) Viikkoja on nyt 16+6.
Myös minulla saattaa olla istukka alhaalla. Ed. raskaudessa se oli ainakin hiukan, mutta nousi. Asiaa ei kontrolloitu, vaikka vuosin verta rv11+ ja lääkäri epäili istukan reunan hieman repsahtaneen. Nyt on kontrolliultra joskus rv26. Np-ultra saattiin todella huonosti otettua, josta lääkäri epäili istukan olevan kohdun suulla. Np mitattiin sitten mahan päältä ultraamalla.
Mulla LA on laskettu pas-siirtopv + 2vk +2pv (muistaakseni), johtuen alkioiden iästä, mutta meilläpäin lasketulla LA:lla ei tunnu olevan mitään merkitystä. IVF-vauvan LA oli siirron mukaan 9.2. Lääkäri laittoi 6.2., vaikka intin vastaan. Tyttö syntyi 10.2. Nyt en edes muista oliko oikea LA 17.10. vai 15.10., mutta neuvolan papereissa lukee 15.10. Tosin tälä kertaa ultraaja ei aikaan koskenut! En muista siirsikö neuvolatäti sitä...Mutta samapa tuo:)
Aurinkoisia päiviä kaikille!
Kystasta.. Minun kysta on ollut munasarjassa jo vuoden verran ja se on kasvanut tosi isoksi. Nyt halkaisija on kai jotain 10cm. Itseasiassa yksi syy tähän lapsettomuudeen (tai ehkäpä ainoa) on se, että munasarjojani on jouduttu poistamaan samalla kun kystia on leikattu. Takana on kolme leikkausta ja pahasti näyttää siltä, että pian on edessä neljäs :/ Leikkaukset ei vaan tunnu auttavan, kun tämäkin kysta kasvoi kolmessa kuukaudessa edellisestä leikkauksesta. Vielä en vaan olisi valmis munasarjan poistoon...
Toivon kovasti, että selviäisin " vaivani" kanssa turvallisesti raskauden loppuun eikä leikkausta tms. tarvittais.
Meidän esikoinen syntyi sektiolla perätilan vuoksi. Sekään ei ole niin kovin paha synnytysmenetelmä. Ja vaikka ei perhehuoneita täysin voi haikaranpesään verrata niin semmoiseen on aina mahdollisuus päästä, jos vaan tilaa on. Toivotaan kuitenkin, että istukka nousee pois kohdunsuun edestä, kuten todennäköisesti käykin :)
-Myyry
Nyt onkin monella jo rakenneultra takana=) Me oltiin siinä pari vkoa sitten ja saatiin hyviä ja huonoja uutisia, hyvä uutinen oli tietenkin se että vauva kasvaa normaalisti ja rakenteet ok, huono uutinen oli sitten se, että istukasta löytyi hematooma, jonka vuoksi jouduin heti sairaslomalle ja rasituskieltoon.
Noh, eilen käytiin uudestaan ultrassa koska mulla oli vkonloppuna pistävää kipua oikealla joka oikein repi kun kääntyi. Ultrassa tilanne kuitenkin ennallaan eli hematooma ei ollut kasvanut ja sama tilanne kuin NiinaNiillä eli istukka kohdunsuun päällä. Meillä tosin istukka on takaseinässä. Lääkäri sanoikin että saan alkaa asennoitumaan sektioon.
Sairaslomaakin sain jo äitiysloman alkuun saakka että pitkä kesäloma on tiedossa! Alun järkytyksen jälkeen tuohonkin alkaa sopeutumaan. Tärkeintä kuitenkin että vauva pysyy mahassa vielä kauan ja istukka toimii.
Liikkeitä on tuntunut rv 17+4 asti, juuri ennen rakenneultraa ensimmäisen kerran ja se onkin ollut ihanaa kun tietää että vauva on hengissä. Nyt tuntuu jo reilusti liikkeet ilman että tarvii kuulostella. Nyt kyllä ymmärrän että olenhan mä tuntenut liikkeitä jo kauan ennenkin mutta luulin että se oli ilmaa mahassa ja ihmettelin että miten mun maha noin kuplii ja mitään ei tule ulos;D
Lasketusta ajasta, pas siirtopäivä oli rv 2+0 ja sen mukaan on sairaalassa koko ajan laskettu. Neuvolan täti sitten laskee ihan omiaan ja saa joka kerta eri päivät vaikka samana viikonpäivänä kävisi...
Oletteko tehneet hankintoja vauvalle? Me ei olla uskallettu ostaa mitään vaikka mieli tekisi niin jotenkin sitä ei vaan osaa ostaa vielä.
Waimo 19+4
Me ei olla uskallettu vielä ostaa vauvalle mitään. Olimme juuri viikon Tunisiassa, ja sieltä kyllä itse asiassa ostimme ensimmäisen kerran masuasukille yhden tavaran: pienen pehmokamelin!
Pitihän sille pienelle ostaa tuliainen kun oli meidän kanssa matkallakin oikein ulkomailla. = )
Vaatteita kyllä kovasti katselen ja hypistelen kaupoissa mutta sovimme mieheni kanssa, että ennen elokuuta ei osteta mitään. Yyh.
Tasaisen rauhallista ollut taas. Mahaa onkin tullut yhtäkkiä tosi nopeasti! Vaikka yllättävän moni ei töissä tajua vielä mitään... Ehkä kun joka päivä näkee työkaverin niin ei osaa ajatella/katsoa kun pikkuhiljaa se tuohon on tullut. Tai sitten vain ajattelevat, että olen lihonut.. he hee. Kiloja on tullut vajaa 2 joten ei tässä ole ollut kasvua kuin yhdestä kohtaa.
Ensi viikolla rakenneultra. Jotenkin mulla on nyt kaikinpuolin loistava olo (tukka on tuuhea, iho parempi kuin ikinä, kynnet kasvaa eikä liuskotu niinkuin yleensä) että tuntuu, että vauvallakin täytyy olla kaikki hyvin... Toivotaan.
Me ei olla hommattu vauvalle vielä mitään. Kylpyamme meillä on kun se kulkeutui kerran meidän varastoon kun kaverille ei mahtunut. Hän ei sitä tarvitse enää joten me saamme nyt pitää sen. Varmaan vasta syksyllä hommataan muut jutut.
Agra 17+4
Onko teillä muilla vatsakipuja jatkuvasti? Mulla on alavatsan koko alue jatkuvasti kireän ja jomottavan tuntuinen. Kolottaa, särkee.
Ajoittain tulee lisäksi vihlaisuja emättimeen ja jopa peräaukkoon! Huh.
Kauhea noloja nämä raskausajan vaivat...
Nuo vihlaisut kuuluvat asiaan, tiedän. Mutta onko siis muilla jatkuvampaa särkyä ja kolotusta? Väsyttää...
Onneksi rakenneultrassa on kaikilla ollut pääkohdat kunnossa. Mekin käytiin rakenteessa viimeviikolla, ja ihan hyvin siellä kaikki tuntui olevan. Humanoidin näköisestä tyypistä saatiin kuva jääkaapin oveen ;)
Liikkeistä: Olen sellaista kuplintaa tuntenut lähinnä makoillessa iltaisin jonkin aikaa, joka tuntuu tässä pikkuhiljaa voimistuvan. Pari nykäisyä (potkua ?) olen tuntenut, mutta aika vähissä ne on olleet.
LA mulla on 31.10.
Hankinnat: Menin ostamaan käytetyn pinnasängyn, jota kesälomalla ajattelin tuunata tuossa takapihalla ja rakentaa siihen päälle hoitotason.
Mitään kalliimpaa en uskalla ostaa vielä.
Kuulumisiin,
Anno 19+6 (eli huomenna kääntyy juna !)
Mitäs muille marraskuisille kuuluu?
Oletteko miettineet nukkuma-/makoiluasentojanne?
Laitoin asiasta kysymyksenkin tuonne Odotus-puolelle. = )
Piiitkästä aikaa heippa vaan kaikille!
Puoliväli on nyt saavutettu ja rakenneultra oli tänään.
Kaikki oli hienosti, saatiin muutama ihana kuva muistoksi, varsinkin kasvoista saatiin ihana lähikuva, missä näkyi kivasti huulet, nenä ja silmät :)
Nyt tuntuu kivalta, ehkä ihan kunnolla ensimmäistä kertaa!
Meillähän oli niitä niskaturvotus juttuja ja istukanverinäytteen tuloksia jouduttiin jännittämään jonkin aikaa..
Mutta nyt hyvillä mielin eteenpäin ja jospas sitä kohta hankkisi jo vauvalle jotain :)
Olo on hyvä, kaikki terveellinen maistuu, nukkuminen ei ehkä tunnu niinkään hyvälle, hankala nukahtaa uudestaan kun herää yöllä vessaan, saa pyöriä ja hyöriä, ja masussa liikkeet on tuntunut jo viikosta 16.
Tämä viikko vielä töitä, loppuviikosta on neuvola ja sitten useamman viikon kesälomalle :)
Mitäs kaikki muut? Tasaista tahtia, luottavaisin mielin, kesästä nauttien?
Meillä etenee raskaus tasaiseen tahtiin, mutta voi ällötys tota oksentelua joka ei näköjään aio loppua! Jotkut viikonloppuaamut menee ilman, mutta arkisin kun täytyy heti lähteä liikkeelle kaikki tulee ylös. Ja painokin on edelleen laskenut vähäsen. Taitaa olla tosin kiinni siitäkin että sitä oli ihan reilusti alunalkaen ja nyt maistuu vain kaikki terveellinen ja pieninä annoksina.
Rakenneultra oli aamulla, tänään 19+1. Kaikki oli hienosti, pikkuinen siellä nukkui käsi poskella ja availi suutaan. Sitten lopuksi toivoteltiin vain tervetuloa synnyttämään ja oli ehkä ensimmäinen kerta kun tuo todellisuus valkeni - tässähän tosiaan saattaa käydä niin!
Liikkeet olen tuntenut kaksi viikkoa, en ihan joka päivä mutta melkein kuitenkin. Istukka oli etuseinässä että se taitaa vaimentaa.
Enää tämä viikko ja sitten alkaa kesäloma! Ensin kesämökkihelteitä ja sitten pitkin poikin Portugalia - ei sielläkään mahda kylmä tulla!
Mullakin alkaa olla sellaiset fiilikset, että ehkäpä tässä selvitään loppuun saakka. Ensimmäisien raskauskuukausien epävarmuus on vähitellen kadonnut ja aiotaan jo hankkia vauvalle joitakin tavaroita. Olen kyllä hieman taikauskoinen ja mietin, että onkohan kuitenkin liian aikaista ostaa mitään...
Vauvan liikkeitä en vielä tunne tai sitten en osaa tunnistaa niitä. Raskausviikkoja on kuitenkin kasassa jo 20+1. Kaikki oli hyvin viime viikolla rakenneultrassa, joten en osaa olla huolissani vaikkei vauvan liikkeitä vielä tunnekaan.
Työt jatkuvat vielä ensi viikon ja sitten alkaa kuuden viikon loma:)Työmotivaatio ei taida kyllä olla kummoinen elokuussa, kun se ei nytkään ole paras mahdollinen.
Nautiskellaan siis kesästä ja kasvavasta vatsasta!
Samoin täällä pikkuhiljaa rupeaa ajattelemaan että meille on oikeasti tulossa vauva...
silti vieläkin joka päivä tulee murehdittua että onkohan vauvelilla kaikki ok, mutta luulenpa että ei tästä tunteesta pääse koskaan.
Paljon on vauvalle jo valmiina, enää puuttuu vaunut, hoitopöytä ja kaukalo.
Äippäpakettia en otakaan kun tosiaan vaatteet ja muu sälä on tullut jo hankittua tässä vuosien varrella niin kauan kun tämä vauvaprojekti on kestänyt.
Ja mummoilta tulee jatkuvasti lisää tavaraa...
Minäkin olen pongannut potkut vasta ihan muutama päivä sitten, joskus monoa tulee oikein kunnolla, ihana tunne. Mutta tosiaan harvakseltaan niitä vielä tunnen.
Olo on todella hyvä, mitään vaivoja ole ollut enää alun jälkeen, mikä tietysti erittäin hyvä juttu.
Hyvää kesän jatkoa kaikille ! t. kutri-sue
Loma alkoi täälläkin. Vaivana on ollut kohdun kannattimien venymisestä aiheutuvaa kipua, joka kuitenkin vaaratonta. Hidastaa menoa kuitenkin siinä määrin, että loma menee tässä lähistöllä köpötellessä. Eipä meillä kyllä mitään reissuja ollut suunnitteillakaan. Neuvolassa eilen kaikki ok. Äitiyspakkausta + rahaa ja vapaatakin pääsin tässä Kelasta jo hakemaan. Eli nyt vaan postia kyttämään :)
Anno 22+2
Hulluahan tämä on vieläkin tajuta, että tässä tosiaan on raskaana ja kohta jo puolessa välissä!
Meillä rakenneultra takana ja kaikki oli ihan kivasti. sukupuolikin selvisi, siis niin varmasti kuin voi näillä viikoilla. Ihan sekaisin oltiin ultran jälkeen ja jotenkin mielikuvat vauvaseta on ollu konkreettisemmat sen jälkeen, kun tietää onko tyttö vai poika :) IHANAAAA
Toisaaalta olen kyllä tosi huolissani, kun meidän vaavi ei suostu potkimaan niin että tuntisin. Nyt on viikkoja 19+1, mutta mitään sellaista ei mahasta tunnu, joka toistuisi usein ja jonka voisin ajatelle, että tuo on potku.
KUINKA SELVIÄ POTKUJA TE MUUT TUNNETTE?
Muuten tämä on aivan ihanaa aikaa, oireettomuus jatkuu, maha on ihanan selvä, mutta pieni vauvamasu, parisuhde kukoistaa ja elämä tuntuu niiin ihanalta!
MITEN TEILLÄ ON MUUTEN LASKETTU LASKETTU AIKA? lasketaanko se pas-siirrosta edellisistä menkoista vai pitääkö siinä ottaa huomioon siirtopäivä ja viljelyaika?
NIINANII, hyvä kun jaksat olla aktiivinen ja pitää meidän pinoa pystyssä :) pitää yrittää jaksaa kirjoitella, sillä on mukava lukea samassa vaiheessa olevien tuntemuksia.
KAIKKIEN HUOLET HUS, HUS KAUAS POIS JA ONNEA ODOTUKSEEN!
t. SANDEE