Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Oikeestiko on suomalaisia, jotka eivät ole nähneet revontulia?

Vierailija
27.11.2019 |

Aika hurjaa. Ja tiedoksi heille: ne eivät todellakaan näytä samalta kuin kuvissa. Hienoja kyllä mutta eivät niin värikkäitä.

Kommentit (48)

Vierailija
1/48 |
27.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei ole tullut nähtyä. Oletko onnellinen tästä tiedosta? T: Varakas porvarirouva Helsingistä

Vierailija
2/48 |
27.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole nähnyt.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/48 |
27.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran näin hyvin laimeat Espoossa. Eipä tehnyt vaikutusta.

Vierailija
4/48 |
27.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole nähnyt. En ole käynyt Lapissa koskaan.

Vierailija
5/48 |
27.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En oo. 

Vierailija
6/48 |
27.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harvemmin niitä näkyy täällä etelä-Suomessa. Eipä ole osunut koskaan silmiin.

Vierailija
7/48 |
27.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole nähnyt. En ole käynyt Lapissa koskaan.

Ei tarvitse mennä lähellekään Lappia.

Itse ihailen niitä joka talvi täällä Varsinais-Suomessa. Laimeampia taatusti ovat mitä Napapiirillä, mutta näkyvät silti.

Vierailija
8/48 |
27.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suuri osa omasta suvustani, kotoisin ollaan Etelä-Suomesta. Lapissa on kaikki kyllä käyneet, mutta revontulia ei ole sattunut monenkaan kohdalle. Itse olen käynyt Lapissa vain kesällä.

Vierailija
9/48 |
27.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole nähnyt. Olen käynyt pohjoisessa kerran eikä silloin näkynyt, enkä ole sattunut näkemään myöskään silloin kun niitä on ollut etelässä.

Vierailija
10/48 |
27.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nähnyt vain kerran. Keski-Suomi.

Vierailija
11/48 |
27.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tavannut 40- vuotiaan pohjois-suomalaisen maaseudun asukin, joka ei tiennyt, mikä on Linnunrata, eikä koskaan ollut nähnyt sitä.

Vierailija
12/48 |
27.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eipä oo tullut nähtyä. Pohjoisin asuinpaikkani on ollut Joensuu ja Lapissa oon käynyt viimeks joskus ysärin puolivälissä kesällä.

Vierailija
13/48 |
27.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysyin etäältä sukulaisnaiselta hänen tullessaan sisälle, oliko taivas pilvessä. "En tiedä, kun siellä on pimeä, en nähnyt kyllä pilviä"

Taivas oli tasaisen harmaassa pilvessä, josta latuvalot heijastuivat.

Vierailija
14/48 |
27.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katuvalot

Vierailija
15/48 |
27.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikänsä taajama-alueella asunut ei välttämättä ole monta kertaa pimeää taivasta nähnyt, jos ikinä.

Vierailija
16/48 |
27.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran jo luulin, ollessani vanhan retkeilykaveriporukan kanssa Lounais-Suomessa laavuiltaa viettämässä... Mutta pahus vie, ei se ollutkaan revontuli vaan "steve-kaari" eli yksittäinen pystysuora viiru. No, onpahan sentään jotain mitä odottaa tulevaisuudelta! (itkunauruhymiö tähän)

Vierailija
17/48 |
27.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä niitä täällä Helsingin keskustassakin on näkynyt lähes joka talvi.

Pitää vaan olla sopivalla tavalla pakkasta ja niin kello 03-04 ovat parhaimmillaan.

Eikun kurkkimaan taivaalle!

Vierailija
18/48 |
27.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä näin ekan kerran parikymppisenä. Olin käymässä kotiseudulla Etelä-Pohjanmaalla, mutta en ollut koskaan aiemmin nähnyt. Johtuiko sitten siitä, että asuimme taajamassa. Nyt asun taas Etelä-Pohjanmaalla, mutta haja-asutusalueella, ja niitä näkyy aika usein. Heikkoja yleensä, mutta joskus tosi vahvoja. Mutta oon mä kerran Helsingissäkin nähnyt, ne oli tosi vahvat, oli muistaakseni jotain harvinaisen aktiivista aurinkosäteilyä. 

Vierailija
19/48 |
27.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ja kuitenkin lähes 2/3 elämästä asunut maalla missä ei katuvalotkaan ole haitanneet.

Vierailija
20/48 |
27.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Assburger kirjoitti:

Ikänsä taajama-alueella asunut ei välttämättä ole monta kertaa pimeää taivasta nähnyt, jos ikinä.

Hyvin sanottu. Valosaaste on samanlaista kuin melusaaste siinä mielessä että jos kasvat siinä, et tajua mitä se on ennen kuin pääset siitä hetkeksi kunnolla eroon. Muistan kun retkeilyharrastukseni alkutaipaleilla tein kahden yön hiihtoretken Repoveden kansallispuistossa. Siellä näin ensimmäisen kerran elämässäni Linnunradan. Kyllä siinä niska kipeytyi. Aiemmin olin nähnyt yksittäisiä tähtiä ja jonkin yksittäisen tähtikuvion. Ja panihan se miettimään miten paljon näkisi jostain vielä paremmasta paikasta.