Miksi joulua pitäisi viettää sukulaisten kanssa?
Taas alkoi sen helvetinmoinen kinuaminen joulunviettoon. Haluan olla joulun rauhassa kotona miehen ja lapsen kanssa, ja joka ikinen vuosi se pitää vääntää rautalangasta. Meillä on taas tänäkin vuonna kutsu, tai siis vaatimus, kolmeen paikkaan aatoksi. Yksi sisarus jo veti herneen nenään, kun pilataan hänen ihana perinteinen sukujoulunsa.
Sinä, joka vaadit väkisin sukua luoksesi (tai jonkun muun sukulaisen luokse), kerro miksi? Haluan ihan tosissani tietää, mitä päässäsi liikkuu.
Kommentit (77)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten siskollasi on perinteinen sukujoulu, jonka nyt pilaatte, jos kerran olette jo jokaikinen vuosi viettäneet joulua kuitenkin kotona?
Miten niin siskollani?
ap
No veli sitten. Kirjoititkin tosiaan "yksi sisarus". Pointtini kuitenkin oli, että eikö sisaruksesi ole jo vuosien varrella oppinut, että te vietätte joulunne oman perheenne kanssa kotona ettekä osallistu sukujouluihin? Olette siis sisaruksesi mielestä pilanneet jo kaikki aiemmatkin hänen sukujoulunsa. Jos sisaruksesi on umpiluupää, sille ei voi mitään eikä se ole sun vikasi.
Kyseinen sisarus ei itse ole ollut muutamaan vuoteen jouluna Suomessa, joten siksi hänen ihana sukujoulunsa on nyt pilalla.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin kulunut aloitus, ja samasta aiheesta ehtii tulla muutama kymmenen aloitusta ennen joulua. Älkää kitiskö aikuiset ihmiset turhasta. Avaatte suunne ja sanotte, että ette osallistu sukujouluun. Ei sitä av:lla päätetä, missä te joulunne vietätte.
Kun se sanominen ei vttu riitä! Ja sitten kun menee perille, sama kitinä alkaa seuraavana jouluna uudestaan. Minua kiinnostaa, mitä kitisijän päässä oikein pyörii.
ap
No kysy siltä kitisijältä! Ei me voida täällä tietää, mitä sun tai miehesi tai kenen sisaruksesta nyt olikaan kyse päässä liikkuu. Normaali ihminen ymmärtää, että kutsuun vastataan kieltävästi eikä ala kitisemään. Eikä varsinkaan silloin, jos ei olla vastattu vuosiin kutsuihin myöntävästi. Jollain tavalla voisi ymmärtää, jos aiemmin olisitte osallistunut sukujouluun ja nyt olisi ensimmäinen kerta, kun ette osallistu. Mutta teillä on joulut menneet jokaikinen vuosi jo kotona, joten kitisijä on yksinkertaisesti vain tyhmä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sen kun tietäisi miksi joku niistä tykkää. Kunhan kaikki lapset on aikuisia ja vuorojoulusysteemi loppuu, oikeastaan minä lopetan sen nyt, niin siirrymme toivottamaan whatsappissa joulumme ja se siitä. Tänä vuonna ei ole vuoroni joten saan olla ihan rauhassa. Ajattelin ryypätä koko joulun yksin. Se on mahtavaa. Viimeksi sain olla yksin 4 vuotta sitten. Elämäni paras joulu.
Voiskohan olla, että toiset ihmiset ihan tykkäävät niistä sukulaisistaan eivätkä koe sukulaissuhteita rasitteena vaan voimavarana?
Kai se nyt on sama mikä ihminen on, ventovieras tai sukulainen. Kaikki ne rasittavia on. Luultavasti muut ihmiset kokee tunteita mitä minä en ja siksi jaksavat innostua toisistaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin kulunut aloitus, ja samasta aiheesta ehtii tulla muutama kymmenen aloitusta ennen joulua. Älkää kitiskö aikuiset ihmiset turhasta. Avaatte suunne ja sanotte, että ette osallistu sukujouluun. Ei sitä av:lla päätetä, missä te joulunne vietätte.
Kun se sanominen ei vttu riitä! Ja sitten kun menee perille, sama kitinä alkaa seuraavana jouluna uudestaan. Minua kiinnostaa, mitä kitisijän päässä oikein pyörii.
ap
No kysy siltä kitisijältä! Ei me voida täällä tietää, mitä sun tai miehesi tai kenen sisaruksesta nyt olikaan kyse päässä liikkuu. Normaali ihminen ymmärtää, että kutsuun vastataan kieltävästi eikä ala kitisemään. Eikä varsinkaan silloin, jos ei olla vastattu vuosiin kutsuihin myöntävästi. Jollain tavalla voisi ymmärtää, jos aiemmin olisitte osallistunut sukujouluun ja nyt olisi ensimmäinen kerta, kun ette osallistu. Mutta teillä on joulut menneet jokaikinen vuosi jo kotona, joten kitisijä on yksinkertaisesti vain tyhmä.
Minua kiinnostaa muiden kitisijöiden ajatukset, jos palstalta löytyy sellaisia.
ap
Eiköhän ne kutsut vähene vuosien mittaan kun sille lähisuvulle tulee enemmän omaa perhettä, yhteiset tilat pienenee tai väki vähenee montun pohjalle. Voihan se olla niinkin että sinusta oikeasti koetetaan välittää ja opettaa pitämään niistä verisukulaisistasi edes jouluna?
Mutta ei kai se mihinkään meneminen ole pakollista ja jos ei nappaa niin miksi jaksaa murista aiheesta vuosi toisensa jälkeen?. Sano suoraan että nämä joulut teidän kanssa ei vaan nappaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten siskollasi on perinteinen sukujoulu, jonka nyt pilaatte, jos kerran olette jo jokaikinen vuosi viettäneet joulua kuitenkin kotona?
Miten niin siskollani?
ap
No veli sitten. Kirjoititkin tosiaan "yksi sisarus". Pointtini kuitenkin oli, että eikö sisaruksesi ole jo vuosien varrella oppinut, että te vietätte joulunne oman perheenne kanssa kotona ettekä osallistu sukujouluihin? Olette siis sisaruksesi mielestä pilanneet jo kaikki aiemmatkin hänen sukujoulunsa. Jos sisaruksesi on umpiluupää, sille ei voi mitään eikä se ole sun vikasi.
Kyseinen sisarus ei itse ole ollut muutamaan vuoteen jouluna Suomessa, joten siksi hänen ihana sukujoulunsa on nyt pilalla.
ap
Miten hänellä voi olla perinteinen sukujoulu (jonka nyt pilaatte), jos hän ei ole itsekään ollut muutamaan vuoteen jouluna Suomessa? Mä ihan oikeasti yritän ymmärtää, miksi tämä sukulaisesi nyt hermostuu asiasta, jota on tehnyt aiempina vuosina ihan itsekin. Sulla ei ole mitään tarvetta osallistua sukujouluun eikä edes perustella kenellekään yhtään mitään. Tai voit perustella oikeastaan siten, että teidän jouluperinteisiin kuuluu viettää joulua vain oman perheen kanssa. Sukulaisesi voi viettää jouluaan muiden ihmisten kanssa ihan miten haluaa, mutta sinä et halua hänen pillaavan sun perinteistä jouluasi omilla ehdotuksillaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sen kun tietäisi miksi joku niistä tykkää. Kunhan kaikki lapset on aikuisia ja vuorojoulusysteemi loppuu, oikeastaan minä lopetan sen nyt, niin siirrymme toivottamaan whatsappissa joulumme ja se siitä. Tänä vuonna ei ole vuoroni joten saan olla ihan rauhassa. Ajattelin ryypätä koko joulun yksin. Se on mahtavaa. Viimeksi sain olla yksin 4 vuotta sitten. Elämäni paras joulu.
Voiskohan olla, että toiset ihmiset ihan tykkäävät niistä sukulaisistaan eivätkä koe sukulaissuhteita rasitteena vaan voimavarana?
Kai se nyt on sama mikä ihminen on, ventovieras tai sukulainen. Kaikki ne rasittavia on. Luultavasti muut ihmiset kokee tunteita mitä minä en ja siksi jaksavat innostua toisistaan.
No keskivertoihmiselle ei ole sama asia, onko kyseessä ventovieras vai tuttu ihminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten niin siskollani?
ap
ap
Miten hänellä voi olla perinteinen sukujoulu (jonka nyt pilaatte), jos hän ei ole itsekään ollut muutamaan vuoteen jouluna Suomessa? Mä ihan oikeasti yritän ymmärtää, miksi tämä sukulaisesi nyt hermostuu asiasta, jota on tehnyt aiempina vuosina ihan itsekin. Sulla ei ole mitään tarvetta osallistua sukujouluun eikä edes perustella kenellekään yhtään mitään. Tai voit perustella oikeastaan siten, että teidän jouluperinteisiin kuuluu viettää joulua vain oman perheen kanssa. Sukulaisesi voi viettää jouluaan muiden ihmisten kanssa ihan miten haluaa, mutta sinä et halua hänen pillaavan sun perinteistä jouluasi omilla ehdotuksillaan.
Hän haluaa viettää ihaaa perinteistä sukujoulua, koska ei ole päässyt Suomeena jouluna muutamaan vuoteen. Ja nyt me siis pilataan se, kun ei osallistuta. Enkä ole missään sanonut, että hän olisi minun sukulaiseni.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Minua kiinnostaa muiden kitisijöiden ajatukset, jos palstalta löytyy sellaisia.
ap
Mä tunnen vain yhden tällaisen kitisijän ja se on mun äitini. Hän on ollut aina marttyyri ja muistanut myös joka käänteessa aina mainita, miten on uhrautunut ja tehnyt kaikkensa kaikkien muiden puolesta. Paskannakit, itse se on halunnut kaikenlaista ja muiden olisi pitänyt hyppiä hänen pillinsä mukaan. Ja sitten kitistään, kun joku ei olekaan hyppinyt. En tiedä, valaisiko tämä yhtään asiaa, mutta ainakin tällaiset äitini tyyppiset ihmiset haluavat, että kaikki tehdään just niinkuin he sanovat tai muuten alkaa uhriutuminen, marttyyrin kruunun kiillottaminen, mykkäkoulu ja kaikki muu mahdollinen. Koita kestää ja laita tuon sukulaisesi sabnat toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Tiedän, että on ärsyttävää, mutta toisen ihmisen luonnetta ei oikein voi muuttaa.
Jouluksi etelään kirjoitti:
Sanot, että haluatte viettää perhejoulua keskenänne. Vähän sama kuin äitini vaati minua ja siskoani sinne joulun viettoon. Kysyin äidiltäni, että eikö siskollani ole oikeus viettää joulua lastensa kanssa kotonaan? Siihen loppui.
Kun lapset perustivat omat perheet, äitimme siirtyi itse viettämään jouluja heidän luonaan. Oli helpompaa, että äiti tuli vieraaksi, kuin se, että kokonainen perhe olisi lähtenyt hänen luokseen. Vierailuvuoroa äiti kierrätti ja kävi vuorovuosina jokaisen lapsen perheessä joulunvietossa.
Joulusta on tehty niin kaupallinen että jo joulukuun alun jälkeen toivoo että olisipa joulu jo ohi tältä vuodelta.
Vierailija kirjoitti:
Jouluksi etelään kirjoitti:
Sanot, että haluatte viettää perhejoulua keskenänne. Vähän sama kuin äitini vaati minua ja siskoani sinne joulun viettoon. Kysyin äidiltäni, että eikö siskollani ole oikeus viettää joulua lastensa kanssa kotonaan? Siihen loppui.
Kun lapset perustivat omat perheet, äitimme siirtyi itse viettämään jouluja heidän luonaan. Oli helpompaa, että äiti tuli vieraaksi, kuin se, että kokonainen perhe olisi lähtenyt hänen luokseen. Vierailuvuoroa äiti kierrätti ja kävi vuorovuosina jokaisen lapsen perheessä joulunvietossa.
Ihan uteliaisuudesta, antoiko äiti lapsilleen mahdollisuuden viettää joulua vain oman ydinperheen kesken, vai oliko tulo pelkkä ilmoitusasia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten niin siskollani?
ap
ap
No jos on ollut ulkomailla poissa sukulaisten luota, niin saattaa kai sitä kaivata sitä "vanhaa kunnon sukujoulua", kun ei ole sellaiseen päässyt osallistumaan
-ohis
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten niin siskollani?
ap
ap
No jos on ollut ulkomailla poissa sukulaisten luota, niin saattaa kai sitä kaivata sitä "vanhaa kunnon sukujoulua", kun ei ole sellaiseen päässyt osallistumaan
-ohis
Toki voi kaivata vaikka mitä menneisyydestään, mutta jos sellaisia sukujouluja, joissa ap:n perhe on ollut mukana, ei ole ollut enää moneen vuoteen, pitää myös hyväksyä, ettei muu suku pysäyttänytkään elämäänsä ja jäänyt odottelemaan, milloin maailmanmatkaajalle sopii tulla takaisin, jotta voidaan jatkaa taas siitä, mihin jäätiin.
Olen apn kanssa samaa mieltä ja mielestäni kyse on siitä, että sinun ja minun kaltaiset ihmiset eivät pidä sukujoulusta, mutta ne kitisijät pitävät sinusta ja minusta ja haluavat viettää joulua meidän kanssa. Kyllä se kitinä ärsyttää, mutta ymmärrän myös, että sukulaisista voi tuntua pahalta, etten halua viettää perhekeskeisiä juhlapyhiä heidän kanssaan. Toki tämä on minun elämäni ja minä vietän jouluni miten haluan, mutta tarkoittaahan se samalla sitä, että he eivät voi viettää joulua haluamiensa ihmisten kanssa.
Tavallaan vihaan joulua, koska siihen liittyy niin paljon ikäviä muistoja. Enkä jaksa enää esittää yhtä suurta iloista perhettä, kun kaikki on yhtä hitonmoista ja väkisin väännettyä näytelmää. Ei ole mitään perhettä, ei ole aitoa välittämistä eikä kiinnostusta. En jaksa enää esittää. Tämän joulun vietän ulkomailla ja ellen saa omaa perhettä, niin tulevat joulut vietän myös.
Eihän enää tarvitse mitään suvun suhteen. Sen kun unohdatte koko suvun. Sitten on aika yksin lopulta, mutta se oma napa tärkeintä. Lapsellehan se lopulta kurjinta on jäädä ulos suvusta joka aina rasitti vaatimuksellaan viettää aikaa yhdessä, mutta muistaa sitten tulevaisuudessa, ettei sukulaisiin pidetä yhteyttä kun yksin se on paras.
Vietimme mieheni kanssa sukujouluja ennen lapsia. Aivan kamalaa, aatonaattona yhteen paikkaan, aattona kyläilyt, joulupäivänä seuraavaan paikkaan, tapanina kotiin. Kaikilla oli paha mieli, kun ehdimme olla vain vähän aikaan ja kahviakaan ei pysty juomaan määräänsä enempää.
Kun esikoinen syntyi kuusi vuotta sitten, ilmoitin kaikille sukulaisille, että tästä eteenpäin vietämme jouluaaton ja joulupäivän kotona. Tapanina/joulun välipäivinä lähdemme kyläilemään.
Vierailija kirjoitti:
Eihän enää tarvitse mitään suvun suhteen. Sen kun unohdatte koko suvun. Sitten on aika yksin lopulta, mutta se oma napa tärkeintä. Lapsellehan se lopulta kurjinta on jäädä ulos suvusta joka aina rasitti vaatimuksellaan viettää aikaa yhdessä, mutta muistaa sitten tulevaisuudessa, ettei sukulaisiin pidetä yhteyttä kun yksin se on paras.
Höpölöpö. Vuodessa on 365 päivää ja jouluaatto vain yksi niistä, joulunpyhät 3 päivää. Sukulaisiaan ehtii tavata muinakin päivinä kuin vain jouluna.
Koska "niin on aina tehty"... ja tämä tuntuu olevan joillekin vaikea asia muutettavaksi.