Kaupan TES
Onkos täällä joku kaupan TESsin hyvin tunteva?
Case: aattovapaat. Neljästä aatosta (pääsiäislauantai, juhannusaatto, jouluaatto, uudenvuoden aatto) kaksi pitää olla vapaana jos työsuhde on alkanut ennen pääsiäistä.
Mun työsuhde alkanut viime vuonna joten se check. Pääsiäisenä olin pe-la välisen yön eli lauantain puolella 4.5h töissä. Jussina menin aattona töihin klo 22.15.
Nyt mulla on merkattu jouluaatolle vapaa mutta uusivuosi töitä.
Työaikalaki sanoo että vuorokausi alkaa klo 00.00 jos ei omassa TESsissä ole muuta sovittu tai paikallisesti sovittu muuta. Kaupan TESsissä löysin että viikko alkaa maanantaina klo 00.00 mutta en muuta. Paikallisesta sopimisesta en tiedä mutta työsopparissa ei lue mitään siihen edes lähimain viittaavaa.
Laitoin Pamiin viestiä johon ei vastattu kuin vasta eilen ja sitä ennen olin jo ehtinyt sinne soittaa, ei vaan vakuuttanut vastaus kun täti sanoi että se lasketaan työpäiväksi kumpana päivänä se yövuoro alkaa. En vaan löydä tämmöistä infoa mistään. Lisäksi laitoin sitten vielä luottamusmiehelle viestiä ja hänen mukaan pitäisi laskea työpäiviksi molemmat aatot mutta selvittelee asiaa vielä joten sillai on kesken homma.
Se mun mielestä tuota puoltaa että klo 00.00 vaihtuu vuorokausi että jos oon yövuoron sairaana niin saikku todistuksen tarviin molemmista päivistä, muuten pitää mennä töihin klo 00.00.
Ymmärsiks kukaan mitä ajan takaa?
Pitäiskö mulla olla sekä jouluaatto että uudenvuoden aatto vapaat?
Kommentit (3)
Meillä 24/7 liikennemyymälässä yövuorosta alkava päivä on työpäivä ja makuu virallisesti vapaapäivä, vaikka työajasta suurin osa onkin jälkimmäisen päivän puolella.
Millä perusteella? Missä tämä lulee? Lakipykälä? Tes pykälä?
Tuo pääsiäislauantai katsotaan TES:in mukaan saaduksi aattovapaaksi vaikka oletkin ollut sen puolella 4,5 h töissä. Riittää kuitenkin, sillä työvuoro on alkanut jo perjantain puolella.
Juhannusaattona olet ollut töissä koska vuoro on alkanut ko. vuorokauden puolella.
Näin ollen nuo loppuvuoden aatot on suunniteltu ihan oikein.
T. Asiantuntija
Meillä 24/7 liikennemyymälässä yövuorosta alkava päivä on työpäivä ja makuu virallisesti vapaapäivä, vaikka työajasta suurin osa onkin jälkimmäisen päivän puolella.