Neuvolatäti kehotti juomaan aamuisin kahvia vaikka imetän. Sanoi et sit heräät kunnolla.
Näin lastenneuvolassa. Mitä outoja neuvoja ootte saaneet?
Kommentit (15)
Neuvolatäti oli ihan oikeassa. Ei mitenkään outo neuvo.
Mä juon joka päivä kahvia ja saatanpa lasillisen punkkuakin ottaa. Lapsi pian 2v
Kyllä mä olen imettäessä juonut kahvia. Ei se kiellettyä ole, kannattaa tietty seurata, että miten vauva reagoi kahvinjuontiin. Itse en huomanut mitään erilaista vauvassa, join kahvia tai en. Mutta kohtuus kai tässäkin asiassa. Mä juon kahvia muutenkin aina 1-2 kupillista päivässä eli en mitään pannullista kittaa.
Minä en juo kuppiakaan ja aina silti herään joka aamu. Tottumuskysymys.
Ei se välttämätöntä ole ja jos olet väsynyt niin sinun pitäisi saada levättyä paremmin, kahvi ei sinänsä auta. Itse olen kyllä juonut kupin kahvia päivässä raskaanakin ja imettäessä liikaa... Mutta parempi olisi olla raskausaika ainakin ilman.
Vierailija kirjoitti:
Minä en juo kuppiakaan ja aina silti herään joka aamu. Tottumuskysymys.
Kuppia onkin varmasti hankalaa juoda, no ehkäpä jos se on muovia, jonka ensin sulattaa ja sitten juo. Minä juon aamuisin kahvia kaksi kupillista. Kupit ovat keramiikkaa ja niitä en juo.
Minä aloin juomaan kahvia vasta kun sain 1.lapsen. Join aamulla kupillisen maitokahvia ja todellakin auttoi siihen aivosumuun. Vauvaan ei vaikuttanut mitenkään.
Kahvi lakkaa suurimmaksi osaksi piristämästä jos sitä juo joka päivä. Sitten se on vain addiktion ylläpitoa.
Outoja kysymyksiä, kyllähän kahvia voi imetysaikana juoda vaikka mukitolkulla.
Olen ammatiltani kätilö ja kerran lapsivuodeosastolla eräs tuore äiti kysyi minulta kovasti ihmetellen, että miksi olin laittanut vauvalle peiton päälle (vauvalla oli vain vaippa päällä ei vaatteita) . Vastasin siihen, että "sulla on varmaan sitten kirjalliset käyttöohjeet miten peittoa käytetään, jos kerta peiton käyttöfunktio ei ole pitää sitä päällä".
Kristiina xx kirjoitti:
Olen ammatiltani kätilö ja kerran lapsivuodeosastolla eräs tuore äiti kysyi minulta kovasti ihmetellen, että miksi olin laittanut vauvalle peiton päälle (vauvalla oli vain vaippa päällä ei vaatteita) . Vastasin siihen, että "sulla on varmaan sitten kirjalliset käyttöohjeet miten peittoa käytetään, jos kerta peiton käyttöfunktio ei ole pitää sitä päällä".
Sinäpä vasta empaattinen kätilö olet, kun vinoilet asiakkaille. Sääliksi käy potilaitasi.
Kristiina xx kirjoitti:
Outoja kysymyksiä, kyllähän kahvia voi imetysaikana juoda vaikka mukitolkulla.
Onko sulla useinkin tapana olla noin epäammatillinen?
Ei imettävä voi kahvia juoda mielin määrin!
Raskaus ja imetys: Kahvi ja tee
Kofeiini on piriste, joka esiintyy luontaisesti monissa ruoissa ja juomissa, kuten kahvissa ja teessä. Ksantiiniyhdisteisiin kuuluva kofeiini läpäisee istukan raskauden myöhäisemmässä vaiheessa eikä sikiö pysty käsittelemään kofeiini tehokkaasti. Runsaan kofeiinin saannin raskauden aikana on epäilty aiheuttavan keskenmenon riskin lisääntymistä, ennenaikaisuutta ja sikiön pienipainoisuutta.
Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) ja Valtion ravitsemusneuvottelukunnan ravitsemus suositusten mukaan raskaana oleville turvallinen kofeiinin määrä on 200mg/vrk. Imettäville äideille kofeiinin saantisuositus on 200mg/vrk tai kerta-annoksena.
200 mg kofeiinia saa:
noin 3 dl:sta (= noin kaksi kahvikupillista) tavallista suodatinkahvia
1,5 dl:sta espressoa
noin 10 dl mustaa teetä
Kaakaojuomassa on kofeiinia 3–5 mg/dl. Kofeiinipitoisia virvoitusjuomia, kuten kolajuomia voi käyttää satunnaisesti, mutta käytössä pitää ottaa huomioon vuorokausi- ja kerta-annosrajoitukset.
Yrttiteen käyttöä ei suositella raskauden eikä imetyksen aikana. Yrttiteet voivat sisältää paljon eri vaikuttavia aineita, joista ei ole olemassa luotettavaa tutkittua tietoa.
Vierailija kirjoitti:
Ei imettävä voi kahvia juoda mielin määrin!
Raskaus ja imetys: Kahvi ja tee
Kofeiini on piriste, joka esiintyy luontaisesti monissa ruoissa ja juomissa, kuten kahvissa ja teessä. Ksantiiniyhdisteisiin kuuluva kofeiini läpäisee istukan raskauden myöhäisemmässä vaiheessa eikä sikiö pysty käsittelemään kofeiini tehokkaasti. Runsaan kofeiinin saannin raskauden aikana on epäilty aiheuttavan keskenmenon riskin lisääntymistä, ennenaikaisuutta ja sikiön pienipainoisuutta.
Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) ja Valtion ravitsemusneuvottelukunnan ravitsemus suositusten mukaan raskaana oleville turvallinen kofeiinin määrä on 200mg/vrk. Imettäville äideille kofeiinin saantisuositus on 200mg/vrk tai kerta-annoksena.
200 mg kofeiinia saa:
noin 3 dl:sta (= noin kaksi kahvikupillista) tavallista suodatinkahvia
1,5 dl:sta espressoa
noin 10 dl mustaa teetä
Kaakaojuomassa on kofeiinia 3–5 mg/dl. Kofeiinipitoisia virvoitusjuomia, kuten kolajuomia voi käyttää satunnaisesti, mutta käytössä pitää ottaa huomioon vuorokausi- ja kerta-annosrajoitukset.
Yrttiteen käyttöä ei suositella raskauden eikä imetyksen aikana. Yrttiteet voivat sisältää paljon eri vaikuttavia aineita, joista ei ole olemassa luotettavaa tutkittua tietoa.
Ei tassa kukaan ole "mielin maarin" ollut kahvia juomassakaan. Ketjussa puhutaan parista kupillisesta per paiva.
Tämä tapahtui vuonna 2016. 3kk ikäinen vauvani oksensi, kun joi niin paljon korviketta, oksensi, huusi nälkäänsä, oksensi, huusi jne. Hän ei selkeästi tullut kylläiseksi ja jos tuli, oksensi ja pian halusi taas lisää. Pyysin apua neuvolasta ja neuvolan täti sanoi näin: "Annat vaan vähemmän korviketta, kyllä se joskus hiljenee." Tuon jälkeen en muuten korvaani lotkauttanut sille, mitä neuvolasta sanottiin, kunnes vaihdettiin paikkakuntaa, täällä on aivan ihana neuvolan täti.
No siita yhden kupin kafeiinista menee prosentti sille lapselle, loput ehtii metabolisoitua. Eli siita vaan. Pari-kolme kuppia paivassa voit juoda ihan turvallisesti.