Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko koulu ( ala-aste ) nykyään helpompaa kuin ennen?

Vierailija
26.11.2019 |

Tyttöni on nelosella ja kaikista kokeista tulee ysejä ja vielä useammin kymppejä... tuntuu että myös kavereilla samanlaisia arvosanoja. Onko koulu nykyään helpompaa vai olinko minä vaan tyhmempi lapsi? Ala-asteen ka oli 8,5 luokkaa ja kokeista ei todellakaan tullut kymppejä... ei tullut kenelläkään muullakaan paitsi luokan hikarilla...
Tämä siis 80-luvun puolivälissä...

Kommentit (34)

Vierailija
21/34 |
26.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omalla lapsellani oli alakoulussa ihan valtavasti läksyjä ja projekteja, ja opettajat olivat jopa yli-innokkaita. Kyllä siinä oppi asioita ihan eri mittakaavassa kuin omassa lapsuudessani 70-luvulla.

Kiva, että lapsesi oli innokas itseopiskelija. Entä ne oppilaat, jotka olisivat tarvinneet opetusta oppiakseen? Projektit tavallisesti vahvistavat niitä taitoja, joita jo osaa, mutta eivät niitä, joita ei osaa tai jotka eivät kiinnosta. Muistelepa vain, kun itse kouluaikoina teit seinälehteä ryhmätyönä. Yksi piirsi otsikkoa kaksi viikkoa, kolme muuta jorisi keskenään ihan muista asioista, yksi teki kaikki kirjoitukset, ja lopuksi kaikki laittoivat nimensä alle.

Vierailija
22/34 |
26.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle koulu oli kaikintavoin tervanjuontia ja tuskin ikinä mistään sain ysiä parempaa koenumeroa?

Käsityönumerokin oli aina 8 ja kun katselen vanhempien säilyttämiä käsitöitä, ne on ihan hyvin tehtyjä ja siistejä.

Pojasta tulee wilmassa jatkuvasti jotain valistusta, mikään ei ole hyvin eikä niin kuin pitäisi, mutta tänäänkin toi 2 sivuisen matikan kokeen missä oli vain yhdessä tehtävässä virhe.

Sitä en osaa sanoa onko nuo kokeet tuon ikäiselle vaikeampia vai helpompia kuin ennen?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/34 |
26.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mä saanut edes numeroita todistukseen ennen kuin 5. luokalla.

Vierailija
24/34 |
26.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

On huomattavasti helpompaa kuin ennen, mitä olen sukulaistytön opiskeluja seurannut. Tyttö saa kymppejä sellaisista suorituksista jotka 90-luvulla olisivat olleet 7 tai 8, ainakin äidinkielessä, historiassa, maantiedossa, biologiassa ja uskonnossa. Tietysti muunkin luokan taso vaikuttaa ja tietotekniikka on vaikeampaa kuin ennen, mutta silti. Mietinkin oliko koulu jo 90-l helpompaa kuin aiempina vuosikymmeninä.

Vierailija
25/34 |
20.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen pahoillani. Toivottavasti lapsesi on todella oma-aloitteinen ja opettelee asiat kunnolla itse. Kun hän siirtyy yläkouluun, seiskan joulutodistuksessa arvosanat ovat 5-6. Alakoulussa ei nykyisin enää opeteta asioita, joita yläkoulun alussa oletetaan osattavan. Esimerkiksi äidinkielessä (tai siis suomen kielessä ja kirjallisuudessa) vain mainitaan, että juu verbeillä on olemassa erilaisia aikamuotoja, mutta siellä yläkoulussa lähdetään siitä, että oppilaat tunnistavat eri aikamuodot ja osaavat nimetä ne ja taivuttaa minkä tahansa verbin kaikissa aikamuodoissa. Yläkouluun tulee yhä enemmän sellaisia oppilaita, jotka eivät osaa kirjoittaa omaa nimeänsä isoilla alkukirjaimilla (pyytäkääpä lapsianne kirjoittamaan oma nimensä paperille) tai joilla ei ensimmäistäkään välimerkkiä kahden sivun pituisessa tekstissä.

Eikö tämä ole vääryys?

Vierailija
26/34 |
20.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

M kirjoitti:

Mulle koulu oli kaikintavoin tervanjuontia ja tuskin ikinä mistään sain ysiä parempaa koenumeroa?

Käsityönumerokin oli aina 8 ja kun katselen vanhempien säilyttämiä käsitöitä, ne on ihan hyvin tehtyjä ja siistejä.

Pojasta tulee wilmassa jatkuvasti jotain valistusta, mikään ei ole hyvin eikä niin kuin pitäisi, mutta tänäänkin toi 2 sivuisen matikan kokeen missä oli vain yhdessä tehtävässä virhe.

Sitä en osaa sanoa onko nuo kokeet tuon ikäiselle vaikeampia vai helpompia kuin ennen?

Meilläkin pojasta valitetaan ja kuulostaa, ettei oikein pärjää koulussa. Silti kokeissa täydet ja lähes täydet pisteet.

Se on tehnyt minut epävarmaksi ja en siis tiedä onko poikani hyvä vai huono koulussa. Hullua.

Vierailija
27/34 |
20.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

M kirjoitti:

Kai niillä on eritasoisia kokeita. Toisilla helpompia kuin toisilla.

Vierailija
28/34 |
02.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapseni meni nyt seitsemännelle luokalle ja ala-asteella luokan keskiarvo todistuksessa 8,7. Nyt tulee jatkuvasti wilmassa viestiä, että luokka ei osaa mitään. Matikankokeen keskiarvo 6,5. Lapseni sai kokeesta 10-, koska oli opiskellut ala-asteella kunnolla. Ihan perus murtolukuja oli. Ala-asteen opettaja päästi koko luokan vähällä ja nyt numerot näyttävät tippuvan.

Vierailija
29/34 |
02.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselleni tuli mieleen käsityötaidot, niin jotenkin tuntuu, että niitä ei kyllä enää opeteta. Itse muistan, että meidän piti opetella neulomaan villasukat\-tossut ja sitten ommeltiin koneella ihan oikeita käyttövaatteita, takkia, collegepaitaa ja housuja tms. Olen siis käynyt peruskoulun 90 -luvulla. Omat lapseni eivät ole noita tehneet, ainakaan tietääkseni.

Vierailija
30/34 |
02.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun mielestäni "ennen" oli todella vaikea saada arvosanaksi 10. Tämä kokemus on tosin yläkoulusta, mutta siellä painotettiin sitä, että kympin voi saada vain jos osoittaa erityistä kiinnostusta ja harrastuneisuutta kyseistä oppiainetta kohtaan. Onko enää näin?

Vierailija
31/34 |
02.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

On helpompaa.

Vierailija
32/34 |
02.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen jäi luokalleen, mikäli ei osannu lukea vielä eka luokan keväällä. 

Nykyisin lapset osaa käyttää älypuhelinta, tablettia jne ja osaavat kaikki.

Mitä opettajat oikein ekaluokkaiaisille opettaa, kun kaikki taidot osataan kouluun mennessä?

Vierailija
33/34 |
02.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No on varmasti nykyään helpompaa: jotain 1+1 yhteenlaskua. Jos menisin nyt ekaluokalle niin olisin varmasti luokan paras!

Saman lailla saa hakata lapsia koulun pihalla kuin enenkin,eli yli 50vuotta samoissa Itä-Helsingin koulut. Opetajilla resusipulta puutua siihen.liian isot koulut ja liian vähän välitunti valvojia. Ehkä sitten tekevät enempi opetus työtä? Kun viis veisaavat jokaisella oikeus koulunkäyntin imlan kisaus ja syrjintä.Niin jotkut saa hyviä numeroitakin.

Vierailija
34/34 |
02.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Peruskoulu helpotetaan, että kaikki varmasti läpäisevät sen. Ero lukioon sen kun kasvaa.

Ammattikoulu taas on käsittämättömän helppo. Kuka ja miksi suunnittelee nämä tasot näin epätasaisiksi.