Olenko ainut jota hieman ärsyttää aikuisten puhe parhaista ystävistä?
Taustalla ehkä itselläni se, että minulla oli lapsena muutaman tytön kaveriporukka jossa se paras kaveri aina vaihteli, joku kuukausi se oli Anna ja joku toinen kuukausi Sanna. Teininä sama jatkui ja opiskeluaikana minulla olin myös aina osa kaveriporukkaa, en koskaan kokenut olevani bestis kenenkään kanssa. Nykyään kun aikuiset, naiset puhuvat ''parhaasta ystävästään'', mietin aina heidän muita ystäviään, miltä heistä tuntuu olla kakkoskastin ystäviä? Miten joku ansaitsee tittelin paras ystävä?
Kommentit (33)
Minua parhaaksi ystäväksi kutsui henkilö, jota aina autoin. Kun pistin hänelle rajat, että aikuinen äiti-ihminen oppii hoitamaan omia asioitaan, ei edes soita minulle enää, saati vastaa.
Ehkä tuo termi paras ystävä on joillakin tapa manipuloida joku tuntemaan erityisyyttä.
No tämähän eskaloitui! :D
Anteeksi että käyttämäni verbi ärsyttää triggeröi teitä, osuvampi olisi ollut kummastuttaa tai oudoksuttaa.
Ap
Ystävyydet, tai kaveruudet, helposti tulee ja sitten menee.
Itse olen niin itsekseni viihtyvä, etten oikein jaksa pitää yllä ystävyyssuhteita työssäkäynnin ohella. Ehkä sitten joskus, kun pääsisi eläkkeelle saattaisi kaivata ihmisten tapaamista ns. vapaa-aikana.
Paras ystävä -kulttuuri ei vain ole minua varten.
Nuorempana oli tällaisia ystävyyksiä, mutta siinä vaiheessa kun huomaa sen "bestiksen" kanssa seurustelun olevan juoruilua ja lisäksi huomaa olevansa niiden listalla, joita hän arvostelee muille, karisee illuusiot ystävyydestä.
Vierailija kirjoitti:
No tämähän eskaloitui! :D
Anteeksi että käyttämäni verbi ärsyttää triggeröi teitä, osuvampi olisi ollut kummastuttaa tai oudoksuttaa.
Ap
Mä luulen, että suurin osa parhaasta ystävästään puhuessaan tarkoittaa nimenomaan läheisintä ystäväänsä. Lapsuudessa sanottiin paras, koska lapsella ei ole vielä aikuisen kaltaista ymmärrystä ystävyyssuhteen läheisyydestä. Lapselle paras ystävä on se, jonka kanssa mieluiten leikkii eikä tähän liity mitään syvällisempää ajatusten vaihtoa tai elämänkokemusten jakamista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paras on usein se, jonka kanssa on eniten sanatonta ymmärrystä. Ei se muista "huonompia" tee.
Tekeehän, paras tarkoittaa parasta ja jos ei ole paras, on huonompi. Siksi tällaisten termien käyttäminen ainakin muiden ystävien kuullen on hieman tökeröä minun mielestäni.
Ap
Se että sinä et ymmärrä, ei tee asiasta tai muista ihmisistä tökeröitä.
Se on vaan sun käsityskyvyn puutetta.
Tavallaan ymmärrän ap:ta. En yleensä käytäkään tätä termiä, kun paikalla on muita kohtuuläheisiä kavereita. Lähinnä joskus kun joku haukkuu ulkomaalaisia ja käyttää n-sanaa saatan mainita, että itse asiassa paras kaverini on afrikkalainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paras on usein se, jonka kanssa on eniten sanatonta ymmärrystä. Ei se muista "huonompia" tee.
Tekeehän, paras tarkoittaa parasta ja jos ei ole paras, on huonompi. Siksi tällaisten termien käyttäminen ainakin muiden ystävien kuullen on hieman tökeröä minun mielestäni.
Ap
No öööö...kelpaako läheisin? P.s.en ihmettele ettei sulla ole, ihme nillittäjä.
Joo en mäkään. Ilmeisesti kyseessä on tyyppi, joka ei edes käsitä mitä läheinen ja luottamuksellinen ystävyys tarkoittaa.
Vähän kuin joku jolla ei ole koskaan ollut koiraa raivoaisi siitä, että kyllä koiraa pitävät ihmiset ovat typeriä, kun minä en käsitä mihin koiria tarvitaan😠😠😠
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Se on vaan sun käsityskyvyn puutetta.
Sinun kommunikointitapasi taas on hyvin kärkäs ja tökerö, mutta ehkä se on vain turkulaisuutta.
Odotin keskustelusta vähän pohtivampaa hyökkäävyyden sijaan, mutta tuntuu, että hyvin moni nainen ottaa tämän paras ystävä -konseptin itsestäänselvyytenä, pohtimatta sitä sen syvemmin.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Se on vaan sun käsityskyvyn puutetta.Sinun kommunikointitapasi taas on hyvin kärkäs ja tökerö, mutta ehkä se on vain turkulaisuutta.
Odotin keskustelusta vähän pohtivampaa hyökkäävyyden sijaan, mutta tuntuu, että hyvin moni nainen ottaa tämän paras ystävä -konseptin itsestäänselvyytenä, pohtimatta sitä sen syvemmin.
Ap
Ohis...mutta sinäkin ohitat aloittamassasi keskustelussa ne pohdiskelevammat kommentit. Jos ottaisit kantaa niihin, voisi keskustelu jatkua toivomallasi tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Se on vaan sun käsityskyvyn puutetta.Sinun kommunikointitapasi taas on hyvin kärkäs ja tökerö, mutta ehkä se on vain turkulaisuutta.
Ap
Mitä ihmeen pohdittavaa siinä on, että joku kokee yhden ystävyyden läheisemmäksi kuin toisen, siltikään vähättelemättä muita ystävyyssuhteita? Onko sulle kaikki ihmiset samaa tasaista massaa? Oletko as? Olitko lapsena yksinäinen? Mikä sua riepoo?
vain silloin kun siskoni väitti että me ollaan ”parhaita ystäviä”
ei olla. EI.
Ilman sukulaisuutta me ei oltais oltu tekemisissä yhtään enempää kuin on pakko ja aikuisena olemisessa rakastankin eniten sitä että saan itse valita ihan täysin vapaasti ne ihmiset keiden kanssa haluan olla tekemisissä. Väkivaltainen ja narsistinen siskoni ei siis sellainen ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ap
No mitä sä sitten haluat asiassa pohtia? Sulle on jo kerrottu useamman kommentoijan taholta, että "parhaalla" tarkoitetaan yleensä läheisintä. Haluatko pohtia, mitä tarkoittaa läheinen ystävyyssuhde? Miten läheinen ystävyyssuhde syntyy? Miksi yksi ystävä on läheisempi kuin muut ystävät? Miksi kaikista ystävistä ei tule yhtä läheisiä? Mistä tunnistaa läheisimmän ystävän? Vai mitä sä haluat tässä pohtia?
PS. Tai jos tuo termi ja sanonta "paras" nyt niin hirveästi hiertää (sillä sehän on oikeasti sanonta), niin sanotaan, että läheisin. Olisiko se kivempi? Ja ei, minua ei häiritse tai haittaa edes se, kun joku rakkaista ystävistäni sanoo jostakusta, että tämä on hänen paras ystävänsä. En koe itseäni toisen luokan ystäväksi tai huonommaksi enkä ala potea synkeää kateutta.