Mielenterveys hoitaja vaihtui, voisitteko neuvoa pikaisesti!
Olen käynyt psykiatrisella terapiassa muutaman vuoden.
Nyt ns. omahoitaja vaihtui! Mikäli ymmärsin oikein, tämä uusi henkilö on "vain" lähihoitaja/sairaanhoitaja?
Aiempi oli ymmärtäväisempi henkilö! Olen alkanut voida huonommin.
Viime käynnistä on kuukausi aikaa, koska aikoja on peruttu polilta käsin! Ei mitään tarjottu tilalle?
Millaista on "oikea" terapia? Millainen ammattinimike hänellä on? Onko hoitajan luona juttelu sama asia? Nykyisellään koen, että hoitaja aiheuttaa minulle vain pahempaa oloa? Kyse ei ole "nimikkeistä", vaan ammattitaidosta, älkää käsittäkö väärin!
Kommentit (9)
Oletko siis aiemmin käynyt terapiassa vaan ns keskustelemassa työntekijän kanssa. Mikä tämä entinen työntekijä on ammatiltaan? Oliko hän terapiakoulutettu? Myös lähihoitaja tai sairaanhoitaja voi olla psykoterapeutti.
En tiedä tarjotaanko missään psykiatrisella varsinaisesti terapiaa, vaan yleensä se on ns. keskusteluapua. On sitten kemioistakin kiinni onko siitä mitään hyötyä. Jos oot käynyt jo noin pitkän aikaa, niin pitäskö miettiä kelan tukeman terapian aloittamista, oikean terapeutin kanssa. Voit tästä puhua sen työntekijäsi kanssa, uskoisin.
mielenterveyshoitaja kirjoitetaan yhteen
Käytkö siis psykiatrian poliklinikalla vai Kelan korvaamassa psykoterapiassa? Yllättävän monet luulee psyk pkl hoitokontaktia terapiaksi ja hoitajia siellä terapeuteiksi. Varsinainen psykoterapia (yleensä toteutetaan Kelan tukemana) on tarkasti säädeltyä, terapeutilla pitää olla siihen pätevyys. Sen sijaan noita terapeuttisia hoitajakäyntejä polilla voi toteuttaa vaikka lähihoitajan papereilla, ja hoitaja voi vaihtua ihan niin usein kuin poliklinikan tilanteen mukaan tarttee. Yleensä toki ovat nykyään sh-koulutuksen saaneita, ja osalla voi olla terapiaopintojakin tehtynä (toki useimmat, jotka saa koko kalliin psykoterapeuttikoulutuksen tehdyksi, siirtyy ammatinharjoittajiksi jolloin ansiot nousee).
Vierailija kirjoitti:
Käytkö siis psykiatrian poliklinikalla vai Kelan korvaamassa psykoterapiassa? Yllättävän monet luulee psyk pkl hoitokontaktia terapiaksi ja hoitajia siellä terapeuteiksi. Varsinainen psykoterapia (yleensä toteutetaan Kelan tukemana) on tarkasti säädeltyä, terapeutilla pitää olla siihen pätevyys. Sen sijaan noita terapeuttisia hoitajakäyntejä polilla voi toteuttaa vaikka lähihoitajan papereilla, ja hoitaja voi vaihtua ihan niin usein kuin poliklinikan tilanteen mukaan tarttee. Yleensä toki ovat nykyään sh-koulutuksen saaneita, ja osalla voi olla terapiaopintojakin tehtynä (toki useimmat, jotka saa koko kalliin psykoterapeuttikoulutuksen tehdyksi, siirtyy ammatinharjoittajiksi jolloin ansiot nousee).
Kiitos! Juuri tästä minulla on kyse!
Käyn siis polilla ja aiempi oli koulutetumpi henkilö, osasi neuvoa ja kaikki toimi niin hyvin!
Nykyinen ei ole "erikoistunut", ja jotenkin hän kiirehtii ja patistaa liikaa, vähättelee. Jos kerron jotain vaikeaa, josta en koskaan ole pystynyt kertomaan, hän sanoo "ne on menneitä, tässähän sinä nyt elät!" Ei ymmärrä, että mieleni ja kehoni reaktiot tulee sieltä menneestä, joka siis on minulle tätä päivää ahdistuksena! :( En saa tarvitsemaani tukea.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos! Juuri tästä minulla on kyse!
Käyn siis polilla ja aiempi oli koulutetumpi henkilö, osasi neuvoa ja kaikki toimi niin hyvin!
Nykyinen ei ole "erikoistunut", ja jotenkin hän kiirehtii ja patistaa liikaa, vähättelee. Jos kerron jotain vaikeaa, josta en koskaan ole pystynyt kertomaan, hän sanoo "ne on menneitä, tässähän sinä nyt elät!" Ei ymmärrä, että mieleni ja kehoni reaktiot tulee sieltä menneestä, joka siis on minulle tätä päivää ahdistuksena! :( En saa tarvitsemaani tukea.
ap
Noissa on tosi, tosi paljon kyse myös siitä henkilökemiasta. Jotkut vaan löytävät yhteisen sävelen helpommin.
Millainen diagnoosi sulla on? Kuinka usein näet lääkäriä?
Hae myös jotain vertaustukea tai tuota polihoitoa täydentävää kontaktia kolmannelta sektorilta. Onko paikkakunnalla mielenterveyskuntoutujien yhdistystä tms?
Mun varsinainen psykoterapia toteutettiin kelan tukemana psykoterapeutilla, jonka koulutuspohja oli alunperin terveydenhoitaja. Sen päälle terveystieteen maisteri ja ne kelan hyväksymät terapiakoulutukset.
Polin omahoitaja ei välttämättä ole minkäänlainen terapeutti tai sellaiseksi kouluttautumassa. Siihen, tunnetko saavasi apua ja tulevasi kuulluksi, vaikuttaa varmaan kuitenkin eniten juuri henkilökemia.
Kaikkiin sairauksiin tai häriöihin varsinainen psykoterapia ei toimi ollenkaan. Mutta apua ja hoitoa kuuluu saada.
(7 oli siis eri kirjoittaja kuin aiempi.)
Millaista se oikea terapia on? Miten eroaa hoitajan kanssa juttelemisesta?
Kaupunki toimii nyt ihan väärin! Aikani peruttiin taas! Viime käynnistä on jo 1,5kk..... Näin potilaita kohdellaan näköjään!
ap
Jos olet käynyt terapiassa muutaman vuoden ja osaat käyttää googlea, niin varmaan tiedät, että terveydenhuollossa on sairaanhoitajia ja lähihoitajia, aika lailla harvoin psykoterapeutteja.