Oksennan pian kun katson uusien perheasuntojen pohjapiirrustuksia etuovi.com
Haussa uusi koti Espoosta. Tarjonta vain on surkeaa. Kaikissa tuntuu olevan sama pohjaratkaisu: yhtä tilaa oleva keittiö-olohuone-ruokailutila. Eikö mukaan muu muka menisi kaupaksi?
Kommentit (143)
Minä taas tykkään kun ruokailutila on olohuoneesa/sen yhteydessä. Tosin kettiökomero on mielestäni parempi kuin avokeittiö niin ei tarvitse käryssä oleilla. Mielestäni se, että on vähemmän neliöitä on etenkin lapsiperheille kätevää, jottei ole niin paljon sotkettavaa, siivottavaa, lämmitettävää ja maksettavaa. Ei kyllä asuta läheskään uudessa talossa, mutta kohtuullisen ahtaasti kuitenkin. Vaikkei uudisrakentaminen ihan vapaata tai tod. tarpeeseen vastaavaa olekaan niin on jokaiselle jotain - onneksi on myös vanhoja taloja.
Oksennan, kun näen jonkun kirjoittavan "piirrustus".
Vierailija kirjoitti:
Tällasia on ja tähän pohjaan voi lisätä väliseinän keittiön ja olkkarin välille. Yks tuttu just osti vastaavan ja teki niin.
Moni on jo ehtinyt tuomita tämän pohjan, mutta minä olen kanssasi samaa mieltä. Juuri tämän tyylisiä pohjia soisi olevan enemmän, jotta keittiön voi halutessaan rajata.
Pitäisi rakentaa enemmän asuntoja, jotka eivät olisi tarkoitettu vain yhden maun omaaville, oli se maku sitten erillinen tai avoin keittiö.
Vierailija kirjoitti:
tutustukaa kalakastikkeen käytön hienouksiin, sitte huomaatte että erillinen keittiö on ihan pakollinen.
kalakastikkeesta luopuminen vaikeempaa.
En tajua, käytän kalakastiketta kokkailuissa 3-4 kertaa viikossa enkä ikimaailmassa haluaisi erillään olevaa keittiötä. Mitä ihmettä sinä sillä kalakastikkeella teet?
Vierailija kirjoitti:
Itse pidän avoimesta tilasta
Minäkin pidän avoimesta, mutta siihen ei kuulu keittiö. Sen sijaan voisin ottaa makuuhuone-olohuone-työhuone -yhdistelmän. Kuitenkin niin, että huoneet saisi myös tarvittaessa helposti erotettua jonkinlaisilla kevyillä sermeillä tai liukuovilla.
Kaksi pahinta mokaa nykyasunnoissa, ainakin pienehköissä. Ensinnäkin keittiö on tungettu asunnon pimeimpään nurkkaan eteisen paikalle. Kyllä, kyllä, tiedän, että sähkövalo on keksitty jo kauan sitten, mutta kuitenkin pimeä ikkunaton nurkka on pimeä. Eteinen on hävitetty pois, naulakkotilaa on niukasti- On kiva, kun päällysvaatteista voi haistaa, mitä perheessä on ruokana minäkin päivänä. Olen kokenut tämän muutamilla kyläreissuilla, kun päällystakki on lemunnut keittiökäryille vielä usean päivän jälkeen, eikä kyseessä ollut edes villakangastakki, vaan tavallinen kalvollinen ulkoilutakki. Pesuun meni!
Toinen ongelma on puuttuvat riittävät säilytystilat. Vaatehuone on kadonnut ja päämakuuhuoneissakin on vain pari kolme komeroa kahdelle asukkaalle. Minne säilötään kausivaatteet ja -jalkineet? Entä ylimääräiset vuodevaatteet yövieraita varten? Harva uskaltaa enää säilöä tavaroita vintti- tai kellarikomeroissa, sillä vorot liikkuvat talossa, vaikka kuinka olisi ulko-ovet lukossa ja monet lukitut ovet matkalla säilytystiloihin. Lisäksi joka kerrostaloon osuu vähintäin yksi torvelo, joka säilöö komeroonsa likaiset lattiamatot. Haju tarttuu naapurikomeroiden vaatteisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi kukaan haluaisi jonkun keittiön tai ruokailuhuoneen erikseen? Itse nautin älyttömästi siitä, että voin tehdä töitä ruokapöydän ääressä, voin seurustella samalla kokkaavan miehen kanssa ja katsoa samalla olkkarissa lautapeliä pelaavien lasten perään.
Onko kyse siitä että ette jaksa siivota keittiötä vai miksi ihmeessä sen pitäisi olla jokin erillinen tila? Kuka siellä viihtyisi? Samaa mieltä olen, että makkarit voisivat nykytaloissa olla kyllä isommat, aikuisten makkariin mahtuu juuri ja juuri vaatekaappi, iso sänky ja yöpöydät. Tosin taitaisi joku nojatuoli jäädä aika koristeeksi makkarissa...Sotku, ruuan haju, meteli esim. astianpesukoneesta olohuoneessa. Ne äänet kantautuu myös makuuhuoneisiin kun ei ole ovia eristämässä. Ei kiitos.
Ehkä niin monet suomalaiset tuntee vetoa avokeittiöihin kun alitajunnassa on muistot savupirteistä ja tuvista joissa syötiin, juotiin ja nai-tiin samassa tilassa. Mä haluaisin asuntooni erillisen keittiön ja sen lisäksi erillisen ison ruokailuhuoneen.
Sotku ratkeaa siivoamalla, ruoan haju kunnollisella liesituulettimella, meteli hiljaisella pesukoneella. Meidän avokeittiössä ei ole mitään näitä ongelmia, sen sijaan vanhassa 60-luvun vuokrakämpässä missä asuin oli kaikki nuo ongelmat vaikka keittiö oli oma entiteettinsä koska astianpesukone oli järkyttävän äänekäs, liesituuletin ei vetänyt lainkaan ja laskutilaa oli mitättömästi joten sotkua kertyi ihan heti.
Oksennan pian kun joku kirjoittaa piirrustus
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi kukaan haluaisi jonkun keittiön tai ruokailuhuoneen erikseen? Itse nautin älyttömästi siitä, että voin tehdä töitä ruokapöydän ääressä, voin seurustella samalla kokkaavan miehen kanssa ja katsoa samalla olkkarissa lautapeliä pelaavien lasten perään.
Onko kyse siitä että ette jaksa siivota keittiötä vai miksi ihmeessä sen pitäisi olla jokin erillinen tila? Kuka siellä viihtyisi? Samaa mieltä olen, että makkarit voisivat nykytaloissa olla kyllä isommat, aikuisten makkariin mahtuu juuri ja juuri vaatekaappi, iso sänky ja yöpöydät. Tosin taitaisi joku nojatuoli jäädä aika koristeeksi makkarissa...Sotku, ruuan haju, meteli esim. astianpesukoneesta olohuoneessa. Ne äänet kantautuu myös makuuhuoneisiin kun ei ole ovia eristämässä. Ei kiitos.
Ehkä niin monet suomalaiset tuntee vetoa avokeittiöihin kun alitajunnassa on muistot savupirteistä ja tuvista joissa syötiin, juotiin ja nai-tiin samassa tilassa. Mä haluaisin asuntooni erillisen keittiön ja sen lisäksi erillisen ison ruokailuhuoneen.
Sotku ratkeaa siivoamalla, ruoan haju kunnollisella liesituulettimella, meteli hiljaisella pesukoneella. Meidän avokeittiössä ei ole mitään näitä ongelmia, sen sijaan vanhassa 60-luvun vuokrakämpässä missä asuin oli kaikki nuo ongelmat vaikka keittiö oli oma entiteettinsä koska astianpesukone oli järkyttävän äänekäs, liesituuletin ei vetänyt lainkaan ja laskutilaa oli mitättömästi joten sotkua kertyi ihan heti.
Eipä ole kiva kokkailla keittiössä tai olla siellä jonkun muun ihmisen seurassa, jos pitää olla hipihiljaa. Ääniongelmaa et saa ratkaistua muuta kuin pesukoneen osalta.
Miten kukaan voi luulla, että piirustus kirjoitetaan piirrustus???
Nykyisten koppikolmioiden ongelma on lähinnä se, että niissä on liian vähän neliöitä. 55-60-neliön tilaan ei pysty tekemään toimivaa kolmiota minkään muotoisella tai millään tavalla jaetulla pohjaratkaisulla. Tosin naurettavan pienten makuuhuoneiden ongelma vaivaa myös isompia asuntoja.
Vierailija kirjoitti:
Onko kyse siitä että ette jaksa siivota keittiötä vai miksi ihmeessä sen pitäisi olla jokin erillinen tila?
Jotta ruoankäry ei leviäisi koko huusholliin.
Saisinpa vaikka tuo täysin tarpeettoman saunani neliöt siirrettyä tämän yhtenäisen keittiö-olohuonetilani jatkoksi, niin pykäisin siihen seinän erottamaan huoneita.
Me löydettiin ihan unelmakoti pk-seudulta. Arkkitehdin suunnittelema iso omakotitalo joka oli suunniteltu isolle perheelle. Yli 200 neliöä yhdessä tasossa. Makkarit erikseen omassa rauhassa, samoin khh lähellä makkaroita joten pyykkihuolto helppoa. Vanhempien huone 18 neliöä, lasten huoneet 14. Iso avara olkkari isolla huonekorkeudella jossa erillinen tila isolle ruokapöydälle juhlaruokailuun. Erikseen keittiö jonne mahtuu myös kunnon ruokapöytä, kuitenkin olkkarin yhteydessä mutta ei omassa rauhassa. Mulle tärkeää ettei tiskit näy vaikka pitäisikin yleensä siistinä. 2 sisäänkäyntiä jossa toinen kuraeteinen, paljon säilytystilaa ja sauna ja kph omalla puolella ettei äänet kantaudu makkaroihin ja suuhkutiloista pääsee suoraan omalle pihalle. Eikä tarvi kulkea khh kautta. Ja tietty toinen WC ja suihku makkareiden yhteydessä. Iso eteinen jossa kaikille omat lokerikot laukuille, kengille jne. Kaikki suunniteltu tosi tarkasti.
Joo, tuo on syy, miksi en halua ostaa uutta asuntoa. Neliöitä karsitaan muka trendikkäiden pohjaratkaisujen varjolla ja jotain ekologisuutta mainostaen. Minulle kelpaa avokeittiökin, mutta kunnon neliöillä ja kaappitilalla. Makuuhuoneeseen pitää mahtua muutakin kuin sänky ja neljän makuuhuoneen asunnossa pitää olla kunnolla varasto- ja kodinhoitotilaa. Ja neliöiden puute ei tosiaan näy hinnassa mitenkään.
Sotku ratkeaa siivoamalla, ruoan haju kunnollisella liesituulettimella, meteli hiljaisella pesukoneella. Meidän avokeittiössä ei ole mitään näitä ongelmia, sen sijaan vanhassa 60-luvun vuokrakämpässä missä asuin oli kaikki nuo ongelmat vaikka keittiö oli oma entiteettinsä koska astianpesukone oli järkyttävän äänekäs, liesituuletin ei vetänyt lainkaan ja laskutilaa oli mitättömästi joten sotkua kertyi ihan heti.[/quote]
Liesituuletin pitää meteliä eikä poista kaikkea hajua. Astianpesukone ja mikro pitävät meteliä, kun niitä käytetään ja täytetään ja tyhjennetään, kun ohjelma loppuu, alkaa jumalaton piippaaminen. Meteliä tulee myös ovien aukomisista, sulkemisista, astioiden siirtelystä, kahvinkeittimen porinasta jne. Ja yksi ainoa ovi eristeenä makuuhuoneisiin. Ihan helvettiä jos joku perheestä herää aiemmin kuin toiset. Siinä herää sitten koko sakki. Samoin illalla, kaikki saavat unta vasta kun viimeinen on lopettanut keittiössä (= olohuoneessa) koluamisen.
Vierailija kirjoitti:
Me löydettiin ihan unelmakoti pk-seudulta. Arkkitehdin suunnittelema iso omakotitalo joka oli suunniteltu isolle perheelle. Yli 200 neliöä yhdessä tasossa. Makkarit erikseen omassa rauhassa, samoin khh lähellä makkaroita joten pyykkihuolto helppoa. Vanhempien huone 18 neliöä, lasten huoneet 14. Iso avara olkkari isolla huonekorkeudella jossa erillinen tila isolle ruokapöydälle juhlaruokailuun. Erikseen keittiö jonne mahtuu myös kunnon ruokapöytä, kuitenkin olkkarin yhteydessä mutta ei omassa rauhassa. Mulle tärkeää ettei tiskit näy vaikka pitäisikin yleensä siistinä. 2 sisäänkäyntiä jossa toinen kuraeteinen, paljon säilytystilaa ja sauna ja kph omalla puolella ettei äänet kantaudu makkaroihin ja suuhkutiloista pääsee suoraan omalle pihalle. Eikä tarvi kulkea khh kautta. Ja tietty toinen WC ja suihku makkareiden yhteydessä. Iso eteinen jossa kaikille omat lokerikot laukuille, kengille jne. Kaikki suunniteltu tosi tarkasti.
Olis pitänyt tarkastaa ennen lähettämistä. Makkarat- makkarit. Keittiö omassa rauhassa.
Vierailija kirjoitti:
Mihin ihmiset tarvitsevat hirveästi tilaa makkarissa? Kaappitilaa tietysti on oltava, mutta noin muuten?
Meillä on iso makkari, mutta eipä siellä juuri tule aikaa vietettyä nukkumisen lisäksi.
Lastenhuoneet sitten asia erikseen.
Taas nämä tutut ja turvalliset selitykset. Keittiöstä pitää saada olla kontaktissa ja eihän siellä asunnossa käydä kuin nukkumassa ja kääntymässä. Hyvin on gryndereiden luritukset menneet läpi...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä ole kiva kokkailla keittiössä tai olla siellä jonkun muun ihmisen seurassa, jos pitää olla hipihiljaa. Ääniongelmaa et saa ratkaistua muuta kuin pesukoneen osalta.
No minusta taas ei todellakaan ole kiva kykkiä siellä keittiössä yksin suljettujen ovien takana. Enkä nyt ymmärrä miksi keittiössä pitää olla hiljaa? Kuka siitä niin hirveästi häiriintyy että kuuluu normaalia keskustelua tai ruoanlaiton ääntä? Meillä jos lapset katsovat jotain elokuvaa kavereiden kanssa tai mies jotain dokumenttia niin katsovat sitä ”takkahuoneessa” eli omassa televisiohuoneessa. Täytyy myös kysyä kuinka kovaäänisesti sinä oikein kokkaat ja miksi sinä et keittiössä ollessa saa puhua mutta ilmeisesti muut siinä olohuoneessa saavat?
Minä järkytyin kun katselin "isojen" uudisrivareiden pohjia. Huonetarpeena on 5+ lapsimäärän vuoksi, mutta haun tuloksena tuli joitain alle 100 neliö asuntoja joissa kerrosalaa oli 46 neliötä, ja siihen kuului alakerrassa eteinen, keittiö-olohuone-ruokailutila JA makkari. Kyllä alkoi sittenkin tämä sokkeloinen rintamamiestalo tuntua tilavalta. En edes tajua miten tuo voi olla mahdollista, koska muistan selkeästi asuneeni ekan avopuolisoni kanssa 56 neliön kaksiossa, eikä sekään ollut mitenkään iso.
Vanhoissa keskustan asunnoissa (HKI) on vielä isot keittiöt joihin mahtuu ruokapöytä ja puoli sukua kerralla. Uudemmissa asunnoissa niitä ei ole, siinä aloittaja on oikeassa. Tai jos on niin ne on liian pieniä kunnollisen kokoiselle pöydälle. Ei puutu milli budjetista.
Meillä on nykyisessä asunnossa iso avokeittiö-olohuone. Iso ruokapöytä jakaa keittiön omaksi tilakseen ja olohuone on kalustettu siten että siinä on kaksi erillistä ryhmää seurustelulle tai telkun ääressä löhöömiselle. Tilaa on, kuten sanottu. Itse pidän avoimesta tilasta ja tällä pohjalla on kiva isommankin porukan kanssa syödä pöydässä tai napostella jotain pientä drinksujen seuraksi. Iso lasitettu terassiparveke tuo lisää oleskelutilaa. Lämmittimen kun napsasee päälle niin siellä viihtyy pitkälle syksyyn. Keittiössä taas on laskutasoa ja kaappeja sekä isoja vetolaatikoita (ihan ehdottomia!) enemmän kuin yhessäkään aikaisemmassa asunnossa tai rivarissa jossa asuttiin ennen tätä.