Oksennan pian kun katson uusien perheasuntojen pohjapiirrustuksia etuovi.com
Haussa uusi koti Espoosta. Tarjonta vain on surkeaa. Kaikissa tuntuu olevan sama pohjaratkaisu: yhtä tilaa oleva keittiö-olohuone-ruokailutila. Eikö mukaan muu muka menisi kaupaksi?
Kommentit (143)
Vierailija kirjoitti:
Miksi kukaan haluaisi jonkun keittiön tai ruokailuhuoneen erikseen? Itse nautin älyttömästi siitä, että voin tehdä töitä ruokapöydän ääressä, voin seurustella samalla kokkaavan miehen kanssa ja katsoa samalla olkkarissa lautapeliä pelaavien lasten perään.
Onko kyse siitä että ette jaksa siivota keittiötä vai miksi ihmeessä sen pitäisi olla jokin erillinen tila? Kuka siellä viihtyisi? Samaa mieltä olen, että makkarit voisivat nykytaloissa olla kyllä isommat, aikuisten makkariin mahtuu juuri ja juuri vaatekaappi, iso sänky ja yöpöydät. Tosin taitaisi joku nojatuoli jäädä aika koristeeksi makkarissa...
Jos itse nyt rakentaisin niin haluaisin nimenomaan niin että keittiö, olkkari ja ruokailutila olisi yhtä isoa tilaa. Joku sellainen puoliseinä voisi olla keittiön rajana mutta ehdottomasti pitäisi olla avaraa.
Nytkin on meillä noin kyllä mutta nyt ehkä vähän ahtaasti. Asutaan paritalossa.
Samaa mieltä myös makuuhuoneiden koosta. Meillä vanhemmilla on pienin makuuhuone. Ei siellä tehdä muuta kuin oleilla sängyssä. Tänne mahtuu juuri ja juuri parisänky ja pienet yöpöytälipastot ja kuopuksen pinnasänky ja lipasto joka toimii kuopuksen vaatekaappina ja tv-tasona. Vaatekaapit on myös aikuisille. En tarvitse mitään nojatuoleja omaan makkariin.
Edellisessä asunnossa oli erikseen keittiö ja oli kyllä ikävin vaihtoehto ikinä.
Useammassa kerrostaloasunnossa olen asunut, ainut jota on ajoittain aidosti ikävä oli 60-luvun alkupuolella valmistunut harakanpesä. Oli kaksi suurta makkaria, olohuone, pieni kylpyhuone ja ovellinen keittiö. Oli suorastaan luksusta kun tiskikoneen saattoi laittaa hyrisemään, sulkea oven, ja television katselu, musiikin kuuntelu, lukeminen ja nukkuminen onnistui ilman hurinaa ja loisketta. Nykyiseen mökkiin kun saadaan vielä väliseinä väsättyä erottamaan keittiö olohuoneesta, oon onnesta ymmyrkäinen.
Vierailija kirjoitti:
Miksi kukaan haluaisi jonkun keittiön tai ruokailuhuoneen erikseen? Itse nautin älyttömästi siitä, että voin tehdä töitä ruokapöydän ääressä, voin seurustella samalla kokkaavan miehen kanssa ja katsoa samalla olkkarissa lautapeliä pelaavien lasten perään.
Onko kyse siitä että ette jaksa siivota keittiötä vai miksi ihmeessä sen pitäisi olla jokin erillinen tila? Kuka siellä viihtyisi? Samaa mieltä olen, että makkarit voisivat nykytaloissa olla kyllä isommat, aikuisten makkariin mahtuu juuri ja juuri vaatekaappi, iso sänky ja yöpöydät. Tosin taitaisi joku nojatuoli jäädä aika koristeeksi makkarissa...
Mies kokkaa ja lapset pelaa lautapelejä. Kivat psykoosit jollain😂 ei mitään jos lääkitys toimii🤣
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko kyse siitä että ette jaksa siivota keittiötä vai miksi ihmeessä sen pitäisi olla jokin erillinen tila? Kuka siellä viihtyisi? Samaa mieltä olen, että makkarit voisivat nykytaloissa olla kyllä isommat, aikuisten makkariin mahtuu juuri ja juuri vaatekaappi, iso sänky ja yöpöydät. Tosin taitaisi joku nojatuoli jäädä aika koristeeksi makkarissa...Jos itse nyt rakentaisin niin haluaisin nimenomaan niin että keittiö, olkkari ja ruokailutila olisi yhtä isoa tilaa. Joku sellainen puoliseinä voisi olla keittiön rajana mutta ehdottomasti pitäisi olla avaraa.
Nytkin on meillä noin kyllä mutta nyt ehkä vähän ahtaasti. Asutaan paritalossa.Samaa mieltä myös makuuhuoneiden koosta. Meillä vanhemmilla on pienin makuuhuone. Ei siellä tehdä muuta kuin oleilla sängyssä. Tänne mahtuu juuri ja juuri parisänky ja pienet yöpöytälipastot ja kuopuksen pinnasänky ja lipasto joka toimii kuopuksen vaatekaappina ja tv-tasona. Vaatekaapit on myös aikuisille. En tarvitse mitään nojatuoleja omaan makkariin.
Edellisessä asunnossa oli erikseen keittiö ja oli kyllä ikävin vaihtoehto ikinä.
Iso yhtenäinen tila on muuntelukelpoisempi. Siinä voi pelata enemmän, ja huonekaluja siirtelemällä saa mieluisensa tilan. Jos on erilliset keittiö ja olohuone, siinä tulee seinät vastaan.
Keittiö on sitä aikaa, jolloin ruoanlaittaja oli ”piilossa” keittiössä, ja myös ruuankäryt pysyivät keittiössä. Liesituulettimet ovat nykyään niin tehokkaita, että ruuankäryt eivät leviää ympäriinsä.
Vierailija kirjoitti:
Mihin ihmiset tarvitsevat hirveästi tilaa makkarissa? Kaappitilaa tietysti on oltava, mutta noin muuten?
Meillä on iso makkari, mutta eipä siellä juuri tule aikaa vietettyä nukkumisen lisäksi.
Lastenhuoneet sitten asia erikseen.
No siihen, että saa sen kaappitilan ovet auki. Joskus sen sängyn ympärille jää vain 30 cm tilaa. Voi tulla pikkasen ahdasta.
Uudiskohteiden ratkaisut on usein niin järjettömiä, että täytyy olla täydellinen hölmö tai sadisti joka niitä suunnittelee. Keittiön tasot (jos niitä edes on) ovat halvinta mahdollista, säilytysratkaisut ovat epäkäytännöllisiä kaappeja vetolaatikoiden sijaan, avokeittiön liesituuletin aktiivihiilisuodattimella varustettu onneton ritsa.
Minikokoisen makkarin vaatekaapin ovet auki vedettävällä ovella vievät viimeisenkin tilan ja pistorasioita on vain yksi. Kylpyhuone ja kodinhoitotilat sijaitsevat samassa hehtaarihallissa, keskellä tilaa kyyristelee huoneiston ainoa wc-pönttö, jolta näkee yhdellä oven avauksella myös suoraan olkkariin. Parhaassa tapauksessa ovikin on hiekkapuhallettua lasia, että kenellekään ei jää epäselväksi.
Olohuoneen jätti-ikkunoista näkee vastapäisen talon makkarin ikkunan, sisäänkäynnin, pyörätelineen ja taloyhtiön tupakkapaikan. Olohuoneeseen ei mahdu samaan aikaan sohvaa sekä ruokapöytää, yhtään yhtenäistä seinäpintaa ei ole, kiitos avokeittiön. Luoteeseen suunnatulta parvekkeelta aukeaa näkymä lähimmälle vilkasliikenteiselle moottoritielle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin ihmiset tarvitsevat hirveästi tilaa makkarissa? Kaappitilaa tietysti on oltava, mutta noin muuten?
Meillä on iso makkari, mutta eipä siellä juuri tule aikaa vietettyä nukkumisen lisäksi.
Lastenhuoneet sitten asia erikseen.No siihen, että saa sen kaappitilan ovet auki. Joskus sen sängyn ympärille jää vain 30 cm tilaa. Voi tulla pikkasen ahdasta.
Jo muinaiset japanilaiset olivat ratkaisseet tämän ongelman keksinnöllä nimeltä "liukuovi".
Vierailija kirjoitti:
Sotku, ruuan haju, meteli esim. astianpesukoneesta olohuoneessa. Ne äänet kantautuu myös makuuhuoneisiin kun ei ole ovia eristämässä. Ei kiitos.
Ehkä niin monet suomalaiset tuntee vetoa avokeittiöihin kun alitajunnassa on muistot savupirteistä ja tuvista joissa syötiin, juotiin ja nai-tiin samassa tilassa. Mä haluaisin asuntooni erillisen keittiön ja sen lisäksi erillisen ison ruokailuhuoneen.
Ollaan erillisen keittiön kannalla. Ei ole kiva jos kotiapulainen hushållaa perheen tiloissa. Smyös kodinhoito huone on eri kylpytilasta.
Tällasia on ja tähän pohjaan voi lisätä väliseinän keittiön ja olkkarin välille. Yks tuttu just osti vastaavan ja teki niin.
Vierailija kirjoitti:
Esimerkiksi siksi, että omistaa viisi kissaa, ja haluaa toisinaan jättää paistin pöydälle jäähtymään.....
Vierailija kirjoitti:
Tällasia on ja tähän pohjaan voi lisätä väliseinän keittiön ja olkkarin välille. Yks tuttu just osti vastaavan ja teki niin.
Mahtoi tulla keittiöstä tahi olkkarista ahdas koppi sen seinän lisäämisen jälkeen? Oon ollu rakentamassa tuollaisia, enkä hyvällä tahdollanikaan pysty käsittämään kuinka kummastakaan tilasta tuolla pohjalla saisi enää toimivan kun siihen lisätään seinä.
Vierailija kirjoitti:
Useammassa kerrostaloasunnossa olen asunut, ainut jota on ajoittain aidosti ikävä oli 60-luvun alkupuolella valmistunut harakanpesä. Oli kaksi suurta makkaria, olohuone, pieni kylpyhuone ja ovellinen keittiö. Oli suorastaan luksusta kun tiskikoneen saattoi laittaa hyrisemään, sulkea oven, ja television katselu, musiikin kuuntelu, lukeminen ja nukkuminen onnistui ilman hurinaa ja loisketta. Nykyiseen mökkiin kun saadaan vielä väliseinä väsättyä erottamaan keittiö olohuoneesta, oon onnesta ymmyrkäinen.
Minä asun juuri sellaisessa kolmiossa:)
Rakennettu -64. Katselin tänne rakennettavien asuntojen pohjapiirroksia ja niissä on surkeat keittiötilat. Ei paistella lättyjä. Hulppeat näköalat mutta ei kelpaisi minulle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mahtoi tulla keittiöstä tahi olkkarista ahdas koppi sen seinän lisäämisen jälkeen? Oon ollu rakentamassa tuollaisia, enkä hyvällä tahdollanikaan pysty käsittämään kuinka kummastakaan tilasta tuolla pohjalla saisi enää toimivan kun siihen lisätään seinä.
Tuo esimerkkiasunto ei ollut ihan paras mahdollinen, kun tuo keittiön kaapisto tulee niin pitkälle, mutta periaatteessa siis noihin tuon mallisiin onnistuu.
Vierailija kirjoitti:
Toi on järjettömän pieni kaikkineen. Tohon keittiöön ei mahdu mitään, jos on väliseinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko kyse siitä että ette jaksa siivota keittiötä vai miksi ihmeessä sen pitäisi olla jokin erillinen tila? Kuka siellä viihtyisi? Samaa mieltä olen, että makkarit voisivat nykytaloissa olla kyllä isommat, aikuisten makkariin mahtuu juuri ja juuri vaatekaappi, iso sänky ja yöpöydät. Tosin taitaisi joku nojatuoli jäädä aika koristeeksi makkarissa...Jos itse nyt rakentaisin niin haluaisin nimenomaan niin että keittiö, olkkari ja ruokailutila olisi yhtä isoa tilaa. Joku sellainen puoliseinä voisi olla keittiön rajana mutta ehdottomasti pitäisi olla avaraa.
Nytkin on meillä noin kyllä mutta nyt ehkä vähän ahtaasti. Asutaan paritalossa.Samaa mieltä myös makuuhuoneiden koosta. Meillä vanhemmilla on pienin makuuhuone. Ei siellä tehdä muuta kuin oleilla sängyssä. Tänne mahtuu juuri ja juuri parisänky ja pienet yöpöytälipastot ja kuopuksen pinnasänky ja lipasto joka toimii kuopuksen vaatekaappina ja tv-tasona. Vaatekaapit on myös aikuisille. En tarvitse mitään nojatuoleja omaan makkariin.
Iso yhtenäinen tila on muuntelukelpoisempi. Siinä voi pelata enemmän, ja huonekaluja siirtelemällä saa mieluisensa tilan. Jos on erilliset keittiö ja olohuone, siinä tulee seinät vastaan.
Keittiö on sitä aikaa, jolloin ruoanlaittaja oli ”piilossa” keittiössä, ja myös ruuankäryt pysyivät keittiössä. Liesituulettimet ovat nykyään niin tehokkaita, että ruuankäryt eivät leviää ympäriinsä.
Meillä on iso erillinen keittiö ja iso erillinen olohuone. Molempia voi muunnella, jos sellaisesta tykkää, mutta en ole kokenut tarpeelliseksi vielä tämän 13 vuoden aikana, kun olen mieleiseni järjestyksen löytänyt huonekaluille. Olohuoneessamme mahtuu hyvin pelaamaan kaikenlaista. Täällä on pelattu mm. polttopalloa ja lentopalloa. Eri asia tietenkin, jos asuu jossain ahtaassa kopperossa.
Äitini asui lapsuudessaan kolmiossa, jossa oli neliöitä melkein 100. Minä asuin lapsuuteni kolmiossa, jossa oli neliöitä vähän yli 75 ja lapseni asuvat kanssani kolmiossa, jossa neliöitä on enää 62. Tietenkään meillä ei ole enää keittiöksi kutsuttua huonetta. Elämme kuin 40-luvulla työväki hellahuoneessa.
Vierailija kirjoitti:
Keittiö on armottoman pieni ja ruokapöydälle aivan liian pieni tila. Olohuonekin on liian pieni ja jos on kaksi makkaria, molempien pitäisi olla isoja. Tyypillinen nykyajan pohja, jossa minimoidaan tila, jotta saadaan maksimoitua tuotot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko kyse siitä että ette jaksa siivota keittiötä vai miksi ihmeessä sen pitäisi olla jokin erillinen tila? Kuka siellä viihtyisi? Samaa mieltä olen, että makkarit voisivat nykytaloissa olla kyllä isommat, aikuisten makkariin mahtuu juuri ja juuri vaatekaappi, iso sänky ja yöpöydät. Tosin taitaisi joku nojatuoli jäädä aika koristeeksi makkarissa...Sotku, ruuan haju, meteli esim. astianpesukoneesta olohuoneessa. Ne äänet kantautuu myös makuuhuoneisiin kun ei ole ovia eristämässä. Ei kiitos.
Ehkä niin monet suomalaiset tuntee vetoa avokeittiöihin kun alitajunnassa on muistot savupirteistä ja tuvista joissa syötiin, juotiin ja nai-tiin samassa tilassa. Mä haluaisin asuntooni erillisen keittiön ja sen lisäksi erillisen ison ruokailuhuoneen.
Täsmälleen näin. Meteli kuuluu keittiöstä hyvin yhden oven taakse, mutta jos välissä on tilaa ja kaksi ovea, niin äänet vaimenevat niin, ettei häiritse makuuhuoneissa nukkumisrauhaa kaipaavia.
Koppikeittiö on byllystä.