Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Milloin koristelette joulukuusen?

Vierailija
25.11.2019 |

Huomasin eilen yhdessä talossa jo koristellun kuusen ja yksi tuttu kertoi laittavansa kuusen ekaksi adventiksi. Tuntuu oudolta, kun on itse tottunut siihen, että kuusi tuodaan sisään aatonaattona ja koristellaan aattoaamuna. Eikö siihen ehdi jo kyllästyä ennen joulua, jos jo nyt laittaa?

Kommentit (52)

Vierailija
21/52 |
25.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noin viikkoa ennen joulua tai viimeistään paria päivää ennen aattoa. Lapsuudessani koristeltiin vasta aattona, tylsää. Joulutunnelma on korkeimmillaan aattoa ennen ja aattona, ei sen jälkeen.

Lisäksi aattona on paljon muutakin puuhaa, kuten ruuanlaittoa. Ihanaa jos kuusi on jo valmis. Pidän myös aatonaaton tunnelmasta, kun lapset ovat nukkumassa, olen miehen kanssa kahden, kinkku laitetaan yöksi uuniin ja kuusi on koristeltu. Saamme nauttia vähän viiniä, saunoa ja olla ihan kahdestaan ja ihailla kuusta.

Mikä ilo siitä kuusesta on joulun jälkeen?

Enitenhän siitä on iloa jouluna.

No eii. Aattona toki iloa, mutta silloin kaikkea muutakin.

Vierailija
22/52 |
25.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Karimari kirjoitti:

On siinä ihmisellä pohdittavaa. Eikös oman kuusensa voi koristella ihan koska tahtoo tai olla koristelematta? Mitä ihmettä siinä tarvitaan muiden mielipiteitä tai kokemuksia?

Ei ap väittänyt, ettei saisi koristella milloin haluaa. Häntä kiinnostaa miksi ja milloin ihmiset, erilaiset ihmiset kuin hän, sen koristelevat.

Tämä on KESKUSTELUpalsta, tässä aloituksessa on keskustelun avaus.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/52 |
25.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En laita kuusta ollenkaan joten en koristele. En ole yhtään Joulu ihminen. Onneksi se menee nopeesti ohi ja voi keskittyä kevään ja kesän odotukseen ! Kesä on ihmisen parasta aikaa. 

Tätähän kysyttiin

Vierailija
24/52 |
25.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä sinä päivänä kun lapsilla alkaa joululoma koulusta eli tänä vuonna tais olla 20 päivä

Vierailija
25/52 |
25.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Karimari kirjoitti:

On siinä ihmisellä pohdittavaa. Eikös oman kuusensa voi koristella ihan koska tahtoo tai olla koristelematta? Mitä ihmettä siinä tarvitaan muiden mielipiteitä tai kokemuksia?

Suosittelen tutustumaan keskustelupalstan konseptiin.

Vierailija
26/52 |
25.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viikkoja ennen joulua koristelevat yleensä nakkaavat kuusen pihalle jo Tapaninpäivänä.

Vaan mepa emme. Viimeistaan 1.12. on koristeltu kuusi olohuoneessa ja ihan tasan tarkkaan pysyy, samoin kuin kaikki joulukoristeetkin (mm. ikkunoiden joulutahdet), Loppiaiseen asti. 

Talvivalot pysyy kevatpaivantasaukseen asti ja laitetaan syyspaivantasauksen aikoihin. ;) Jotain valoo pimeeseen talveen! 

Vierailija
27/52 |
25.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noin viikkoa ennen joulua tai viimeistään paria päivää ennen aattoa. Lapsuudessani koristeltiin vasta aattona, tylsää. Joulutunnelma on korkeimmillaan aattoa ennen ja aattona, ei sen jälkeen.

Lisäksi aattona on paljon muutakin puuhaa, kuten ruuanlaittoa. Ihanaa jos kuusi on jo valmis. Pidän myös aatonaaton tunnelmasta, kun lapset ovat nukkumassa, olen miehen kanssa kahden, kinkku laitetaan yöksi uuniin ja kuusi on koristeltu. Saamme nauttia vähän viiniä, saunoa ja olla ihan kahdestaan ja ihailla kuusta.

Ja jää lyhyeksi iloksi, jos vasta aattona koristellaan.

Vierailija
28/52 |
25.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vieläkö täällä joku on niin relikti, et sählää kuusten kaa??

Vierailija
29/52 |
25.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kuusi tuodaan sisään aattoaamuna. Minulle on lapsesta asti ollut erityisen tärkeää sen haistella sulavan kuusen ihanaa tuoksua. Iltapäivällä sitten koristellaan. Siinä on puuhaa sopivasti lapsille, kun ne aaton tunnit muuten kuluvat heillä niin tuskastuttavan hitaasti. Nämä perinteet varmaan jokaisella menee siten kuin on lapsesta asti tottunut tekemään.

Vierailija
30/52 |
25.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Karimari kirjoitti:

Mihin ihmeeseen me tarvittiin sinun typerä mielipiteesi tähän asiaan?

Vierailija
31/52 |
25.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä kuusi tuodaan sisään aattoaamuna. Minulle on lapsesta asti ollut erityisen tärkeää sen haistella sulavan kuusen ihanaa tuoksua. Iltapäivällä sitten koristellaan. Siinä on puuhaa sopivasti lapsille, kun ne aaton tunnit muuten kuluvat heillä niin tuskastuttavan hitaasti. Nämä perinteet varmaan jokaisella menee siten kuin on lapsesta asti tottunut tekemään.

Meilla tuli lapsena vasta aattona kuusi sisalle, ja ihan oikeassa olet - siina menee mukavasti aika kun sita koristelee (ja silti kesti tuskallisen kauan ennen kuin pukki tuli - meilla tama oli vasta ruuan jalkeen eli tosi myohaan). 

Nyt olen itse aikuisena ja oman kodin omistajana ajatellut etta minahan koristelen silloin kun itse haluan (so. mahdollisimman aikaisin :D). Ja tata perinnetta nyt sitten noudattaa uusi avomieskin. 

Vierailija
32/52 |
25.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsuuden perheessä meillä oli tapana tuoda joulukuusi sulamaan aatonaattona. Aattoaamuna isä toi kuusen olohuoneeseen ja minä koristelin sen. Se oli ihan kiva perinne, vaikka en joulusta niin välitäkään. :)

Omassa kodissa mulla ei ole ollut joulukuusta koskaan, paitsi muutama vuosi sitten pieni ruukkukuusi. :) Olisi ihana laittaa pienehkö joulukuusi olohuoneeseen, mutta kissojen takia ei olla viitsitty. Ne kuitenkin hyppelisivät kuuseen, kaataisivat sen ja koittaisivat syödä sekä koristeita että neulasia...

Vastatakseni kysymykseen: jos hommaisin joulukuusen, ostaisin ja koristelisin sen joulukuun alussa. Jouluvalot (kynttelikkö ja tähti) laitoin jo pari viikkoa sitten. En ole muuten yhtään jouluihminen, mutta jouluvaloja, -kuusia ja -kukkia rakastan.

Vierailija
33/52 |
25.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noin 5 päivää sitten laitettiin

Ja milloin otatte pois? 27.12?

Vierailija
34/52 |
25.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lyhyeksi? Meillä kuusi pistettän pois Nuutin päivänä 13.1.

Vierailija
35/52 |
25.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No jos niin miksei? Silloinhan joulunpyhät on jo ohi. Vai vietätkö juhannustakin vielä viikko sen jälkeen?

Vierailija
36/52 |
25.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No onko vielä 12.1. kovin jouluinen olo?

Vierailija
37/52 |
25.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Just näin! Ihan kuin olisin itse kirjoittanut tuon (paitsi, että inhoan viinejä)

Vierailija
38/52 |
25.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No onko vielä 12.1. kovin jouluinen olo?

Huomattavasti jouluisempi kuin nyt. Meillä ollaan töissä lähes jouluaattoon asti, joulukuusi joulukuun alussa tuntuu lähinnä omituiselta.

Vierailija
39/52 |
25.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No jos niin miksei? Silloinhan joulunpyhät on jo ohi. Vai vietätkö juhannustakin vielä viikko sen jälkeen?

Meillä ei ole juhannuskoristeita :D Eikä juhannusta "vietetä" mitenkään erityisesti.

Vierailija
40/52 |
25.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin meilläkin. Muut koristeet kyllä otetaan pois jo loppiaisena, mutta kynttilät saa jäädä.

ohis

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme yhdeksän