Olenko mielestänne tyly vaimolleni?
Olemme olleet naimisissa yli 10 vuotta. Meillä on avoin suhde (vaimoni aloitteesta). Muita suhteita on ollut harvakseltaan. Nyt vaimoni on matkoilla USAssa, minä hoidan kotia ja lapsia. Viestitellessämme hän kertoo, miten on kiihkeästi tanssinut baarissa ja lähettelee minulle tinder-matchiensa profiileja.
En ole lainkaan innoissani. Sanon hänelle että touhutkoon mitä haluaa, mutta olkoon varovainen ja ettei minua ehkä kiinnosta tietää yksityiskohtia. Vaimoni syyttää minua tylystä suhtautumisesta.
Olenko mielestänne tyly, kun en innostu vaimoni sivusuhteista? Sanon, että hyväksyn suhteet kun en muutakaan voi, mutta en nyt mitenkään riemusta kilju. Minusta tuntuu, että hän haluaisi minun jotenkin kannustavan häntä ja olemaan puolestaan iloinen, mutta en osaa.
Onko se mielestänne tylyä?
Kommentit (30)
Kysy tuttaviasi (joita vaimo ei tunne) yhteiskuvaan kanssasi ja lähetä kuvat vaimolle. Samalla kehut näitä muita, "Eikös ole kaunis sinunkin mielestä?". Todenäköisesti lopettaa tuon lähettelyn.
Tässä miestä viedään kuin pässiä narussa. Joko sä ap kasvatat pallit tai sitten jatkat tota kynnysmattona olemista. Vaimosi ei kunnioita eikä arvosta sinua pätkääkään.
Jos ajatellaan tylyä vaan neutraalina kuvailevana sanana, niin kyllä sitä voi käyttää siitä että sanoo viileästi että ei hirveästi kiinnosta. Mutta sillä lailla se ei ole tylyä, jos ajatellaan että tyly tarkoittaisi ikävää käytöstä. Vaimosi käyttäytyy sua kohtaan epähuomaavaisesti ja siihen on täysin ok reagoida näyttäen, että et pidä siitä.
Tuo sun vaimosi käytös on musta epäilyttävää. Tässä hyvin pienessä määrässä asioita joita hänestä kerrot on havaittavissa pari henkisen väkivallan varoitusmerkkiä. Väkisinkin tämä on pientä ja epävarmaa ja kaikelle voi tietenkin olla viaton selitys, mutta sanon nyt kuitenkin että tuo kuulostaa siltä että se ei välttämättä ole pelkkää tavallista epähuomaavaisuutta.
Kuka tahansa tajuaa, että jos toinen suostuu avoimeen suhteeseen niin silloin omia sivusäätöjä ei hierota sen naamaan ellei ole harvinaisen selvää että se ei haittaa. Vaimosi pitäisi itsestäänselvästi ymmärtää ettet ehkä halua kuulla noista jutuista. Tulee vaikutelma, että koittaa saada susta jotain tiettyä reaktiota. Jos hän toivoo kovasti hyväksyntääsi suhteilleen ja kantaa ehkä huolta tyytyväisyydestäsi, on sinänsä ymmärrettävää että hän koittaa hakea hyväksyntääsi ja varmistella että olet ok tai kalastella sulta vakuuttelua että kaikki on hyvin. Itsekästä se on joka tapauksessa, että asettaa etusijalle oman halunsa olla vapaa omantunnontuskista eikä sitä että koittaisi välttää aiheuttamasta sulle ainakaan enempää kurjaa fiilistä. Pahimmillaan tuo kuulostaa vallankäytöltä.
Sitten vielä sanoo sua tylyksi kun ilmaiset oman tarpeesi saada olla ajattelematta asiaa. Tarvitset rauhaa hänen jutuiltaan voidaksesi tuntea olosi mahdollisimman siedettäväksi tilanteessa, johon olet hänen vuokseen suostunut. Ehkä hänellä on taipumus vältellä kaikkea konfliktia ja hän sanoo siksi noin. Mutta tuon tason kylmyys sun tarpeitasi kohtaan ja vielä päälle tuollainen kommentti jolla selvästi tarkoittaa ettet saa olla tilanteesta pahoillasi tai ainakaan näyttää sitä
Jos vaimo kohtelee sua muuten hyvin ja sulla yleensä on tilaa vapaasti olla sitä mieltä mitä olet ja tarvita mitä tarvitset ja hän kunnioittaa sitä niin sitten vedän vaan liian kauaskantoisia johtopäätöksiä vaillinaisen kuvan perusteella. Mutta jos tämä on toistuva kuvio että joudut kaikessa joustamaan liikaa ja alitajuisesti tunnet ettet oikein voisi vastustaa vaimoasi missään pienessäkään asiassa, niin hän on hyvin todennäköisesti sitten henkisesti väkivaltainen sua kohtaan ja sun olisi todella tärkeää tiedostaa asia että voit suojella itseäsi.
Vierailija kirjoitti:
Satua koko juttu.
Avoimet suhteet on kyllä melko yleisiä.
Mitä järkeä tuollaisessa avioliitossa?? En käsitä.
Ei avoimessa suhteessa voi oikein olla noin, että sallii sen toiselle mutta ei oikein tykkää. Se pitäisi olla molempien juttu. Noin siinä vaan rikkoo itsensä.
Kiitos hyvistä kommenteista.
Vierailija kirjoitti:
Ei avoimessa suhteessa voi oikein olla noin, että sallii sen toiselle mutta ei oikein tykkää. Se pitäisi olla molempien juttu. Noin siinä vaan rikkoo itsensä.
Jaa miksei voi? Jos olen identiteetiltäni tällainen inpol-mies (involuntary polyamory)?
Onko sulla ollut ollenkaan sivusuhdetta vai onko tuo polyamorisuus täysin vaimosi juttu, jota koitat nyt vain sietää? Miksi et aikoinaan kieltäytynyt tuosta? Vai onko muka niin, ettei tuo haittaa? Et vain halua kuulla niistä? Kai sun vaimo käy säännöllisesti sukupuolitautitesteissä?