Iäkkäiden tavaran hamstraus
Olisin vienyt äitini vanhan, huonokuvaisen putkitelkun jäteasemalle. Ei käy, hänen mielestääb tv hyvä ja toimiva. Joo, asunnossa kaksi uudempaa, toimivaa taulutelkkua. Kyseinen raato kerää pölyä olohuoneen nurkassa. Sama säilömisvimma koskee montaa muutakin esinettä. Miten jaksatte? Käyttekö siivoamassa ja siirrätte romua paikasta toiseen? Minä en jaksa.
Kommentit (56)
Mikä hinku siihen on puuttua, jos vielä mahtuu asumaan eikä ole holhouksen tarpeessa.
"Sitä voi joskus tarvia" ja sitten koko elinikänä siihen ei kuitenkaan enää kosketa, sairaushan se on.
Vierailija kirjoitti:
Mikä hinku siihen on puuttua, jos vielä mahtuu asumaan eikä ole holhouksen tarpeessa.
Sellaisen kuolinpesän tyhjennys on lähinnä painajaista. Tavaraa on maasta kattoon.
Useimmat ihmiset käyvät vielä töissä, kuinka monta viikkoa asunnon tyhjentämiseen ja raivaukseen kuluu.
Meillä lapset kantaa uutta tavaraa koko ajan. Uusi läppäri, vaikka entinen toimii (on kuulemma tehokkaampi), uusi telkkari, vaikka entinen toimii (on HD tai jotain), uusi vatkain (kun tässä on 5 nopeudensäätöä 3 sijaan), uusi vuode (moottoroitu).
Ihmeesti loppuisi hamstraus, jos saataisiin itse päättää, mitä tavaraa tänne tuodaan!
Vierailija kirjoitti:
Meillä lapset kantaa uutta tavaraa koko ajan. Uusi läppäri, vaikka entinen toimii (on kuulemma tehokkaampi), uusi telkkari, vaikka entinen toimii (on HD tai jotain), uusi vatkain (kun tässä on 5 nopeudensäätöä 3 sijaan), uusi vuode (moottoroitu).
Ihmeesti loppuisi hamstraus, jos saataisiin itse päättää, mitä tavaraa tänne tuodaan!
Mihin vanhat vietiin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sellaisen kuolinpesän tyhjennys on lähinnä painajaista. Tavaraa on maasta kattoon.
Useimmat ihmiset käyvät vielä töissä, kuinka monta viikkoa asunnon tyhjentämiseen ja raivaukseen kuluu.
4h+k asunnon saa tyhjäksi 4 päivässä, jos osaa hommansa. Ei siinä jokaista tavaraa jäädä kääntelemään, lajittelu on lähinnä myyntikuntoinen/ei-myyntikuntoinen ja lisäksi on selkeät roskat. Toki siihen saa viikkotolkulla käytettyä, jos lukee jokaisen lehtileikkeleen tai vanhan kauppalapun tai miettii, ottaisiko Tiina-serkku tämän kirjasarjan tsm.
Jostain syystä keräilijöiden kuolinpesän osakkaat on samanlaisia hamstraajia eli jokaisesta tavarasta mietitään, että ottasiko itselleen vai ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin vanhat vietiin?
Ne on käytössä, koska ovat ehjiä ja toimivia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
4h+k asunnon saa tyhjäksi 4 päivässä, jos osaa hommansa. Ei siinä jokaista tavaraa jäädä kääntelemään, lajittelu on lähinnä myyntikuntoinen/ei-myyntikuntoinen ja lisäksi on selkeät roskat. Toki siihen saa viikkotolkulla käytettyä, jos lukee jokaisen lehtileikkeleen tai vanhan kauppalapun tai miettii, ottaisiko Tiina-serkku tämän kirjasarjan tsm.
Jostain syystä keräilijöiden kuolinpesän osakkaat on samanlaisia hamstraajia eli jokaisesta tavarasta mietitään, että ottasiko itselleen vai ei.
Harva tekee ammatikseen kuolinpesien tyhjennyksiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin vanhat vietiin?
Ne on käytössä, koska ovat ehjiä ja toimivia.
Teillä on siis useampi parisänky? Toisaalta ne kersat sen sitten joutuvat tyhjentämään minkä itse ovat itselleen rahdanneet... meillä vanhemmat ovat ihan itse ostaneet ja kovin on vaikea luopua mistään.
Vierailija kirjoitti:
Jos lapsillasi on rahaa ostaa koko ajan uusia härveleitä, heillä olisi ehkä varaa muuttaa omiin huusholleihinsa. Ovatko täysi-ikäisiä? Oletan.
Tuo on aika yleistä vanhemmilla ihmisillä. Turha siitä on jälkipolven ottaa stressiä, tuossa väittelyssä ei voi voittaa eikä se oikeastaan edes kuulu muille kuin asianosaiselle, vaikka järjetöntä onkin. Sitten, kun äidistäsi aika jättää, niin jätelava vaan pihalle ja hihat heilumaan. Onhan siinä sitten hommaa, mutta urakka on kerralla selvä, turha etukäteen vuodesta toiseen taistella tavara kerrallaan.
Siihen joutuu kyllä puuttumaan, kun moni iäkäs hamstraa ruokiakin ja syö jopa pilaantunutta (kokemusta on).
Vierailija kirjoitti:
Olisi hitusen kivempi siivota sitä kämppää, kun joka paikka ei olisi täynnä romua. Kuivakukkia, puolikuolleita viherkasveja, vanhoja lumppuja, tyhjiä muovirasioita/kosmetiikkapurkkeja jne. Ap mutta eihän se hamstraaja sitä tajua.
Anna hamstrata jos haluaa. Roskalava pihaan sitten aikanaan, kun on kuolinpesän raivauksen aika.
Ei ole minulta pois jos vanhempani haluavat säilöä arvotonta roinaa nurkissaan.
Vierailija kirjoitti:
Kenen kotiin niitä kannetaan? Aikuiset muualla asuvat lapset teille? Vai aikuiset lapset asuvat vielä lapsuudenkodissa ja ostavat sinne tavaraa, omaan käyttöön?
Eipä ole tullut edes mieleen puuttua äitini/vanhempani sisustukseen, tavaran hamstraamiseen tai ostamiseen, kun minusta on tullut iso tyttö ja vielä vähemmän kun muutin pois kotoa.
Sitä samaa käytöstä odotan myös vanhemmilta. En yhtään tykkäisi, jos he tulisivat sanomaan miten mun tulee elää tai ostaa.
Omat vanhemmat ovat jo iäkkäitä ja joskus tarvitsevat apua arkisissa asioissa, niin aina yritän kunnioittaa itsemääräämisoikeutta.
Ap. käytös kuulostaa todella oudolta vai asutko vielä vanhempiesi kanssa? Mitä tykkäisit, jos sun kotiin tulisi joku, joka sanoisi miten sun kuuluu elää?
Eipä tuo niin paha asia ole. Pahempi on anoppini, jolla ei tee tiukkaa kantaa tavaraa toisesta ovesta sisään ja toisesta ulos. Hänelle tavaran pitkä käyttöikä ei ole mikään meriitti, kunhan saa säännöllisesti jotain uutta. Voi sitä jätteen ja kulutettujen luonnonvarojen määrää!
Mun äidin tavaraa saatiin heitettyä 2 roskalavallista pois, kun muutti omakotitalosta kerrostaloon. Kaksioon lähti mukaan niin paljon kuin sinne mahtui (lattiasta kattoon lähes). 2 isoa peräkärrykuormaa meni mökille. Talon tyhjentäminen kesti vuoden, koska äitini halusi käydä joka ikisen tavaran ja lipun ja lapun läpi ja mistään ei olisi halunnut luopua. Autotalli oli täynnä mm. tuttavien muuttojäämistöä, olisi kuulemma ollut sääli heittää roskiin hyvää tavaraa.
Siihen kaksioon otan sitten aikanaan ammattilaisen tyhjentämään.
Vierailija kirjoitti:
Eipä ole tullut edes mieleen puuttua äitini/vanhempani sisustukseen, tavaran hamstraamiseen tai ostamiseen, kun minusta on tullut iso tyttö ja vielä vähemmän kun muutin pois kotoa.
Sitä samaa käytöstä odotan myös vanhemmilta. En yhtään tykkäisi, jos he tulisivat sanomaan miten mun tulee elää tai ostaa.
Omat vanhemmat ovat jo iäkkäitä ja joskus tarvitsevat apua arkisissa asioissa, niin aina yritän kunnioittaa itsemääräämisoikeutta.
Ap. käytös kuulostaa todella oudolta vai asutko vielä vanhempiesi kanssa? Mitä tykkäisit, jos sun kotiin tulisi joku, joka sanoisi miten sun kuuluu elää?
Vanhempi pyytää koko ajan apuani, joten siltäkin osin tämä roinan määrä rasittaa. Asun lähellä ja oletus on, että.olen koko ajan auttamassa. Ap
Mun äitikin halusi säilöä vanhat tv:t jostain syystä. Vaikkei muuten hamstrannut. Hänen kuoltuaan vietiin jäteasemalle.
Jos on oikeasti hamstrausongelma niin talo tai huoneista iso osa on täynnä tavaraa. Vaatii ammattiapua eikä ratkea siivoamalla. Yksittäisistä tavaroista ei kannata kränätä, antaa olla.