Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Uniapnea jo alle 40-vuotiaalla naisella?

Vierailija
24.11.2019 |

Onko jollain muulla nuorehkolla naisella uniapneaa vai onko tämä edes sitä? Olen 37-vuotias kerran synnyttänyt omenavartaloinen nainen. Minulla on lievästi ylipainoa, mutta olen yhtä kipujuttua lukuun ottamatta terve ja jaksan hyvin hyötyliikunnan ja kävelylenkit. En polta enkä juo. En juo edes kahvia.
Viimeisen parin vuoden aikana olen alkanut kuorsata ja kovaa. Samaan aikaan on alkanut närästys. Puolisoni sanoo että välillä hengitykseni katkeaa kesken kaiken. Nyt olen pari kertaa herännyt keskellä yötä hirveään paniikkiin kun en ole saanut henkeä ja olen tuskaisesti yrittänyt haukkoa happea ja yskiä varmana tulevasta kuolemastani. Aivan hirveitä kokemuksia.
Laihdutus on jo työn alla, mutta pitäisikö tästä mennä lääkäriin? Onko kenelläkään muulla ollut tällaista näin "nuorena"? Ja mikä siihen on auttanut? Ei mikään kauhean naisellinen ongelma : (

Kommentit (3)

Vierailija
1/3 |
24.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uniapneaa voi olla myös vauvoilla ja pikkulapsilla. Uniapneaan on monta eri syytä, ylipaino on niistä yksi. Mutta myös ahtaat ylähengitystiet, väärä leuan asento aiheuttavat uniapneaa.

Vierailija
2/3 |
24.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla todettiin jo 25v sitten kun olin 34v ja painoin 52kg. En siis todellakaan tyypillinen uniapneapotilas, enkä ole edelleenkään. Vasta 3v sitten sain sopivan maskin, viimehetkellä! 

Tuo närästys (yöllä) liittyy katkoihin. Mulla pisimmät yli 2 min, lopulta oksennan ja oksennus menee aina keuhkoihin ennen kuin herään. Hirveä tunne kun luulee kuolevansa, epäilemättä olisin jossain vaiheessa tukehtunut tuohon oksennukseen!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/3 |
24.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuorimmat tietämäni ovat alle 20v poikia, toinen vieläpä tosi hoikka urheilijapoika. Ei se oo vain läskien vanhojen ukkojen tauti!