Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sisaren lihavuusleikkaus kauhistuttaa

sukuläskit
24.11.2019 |

Sisareni on lukuisista raskauksista 8 lasta paisunut muodottomaksi ja meinaa nyt lopettaa lapsitehtailun. Sisareni itse ja hänen työnantaja hermostui vaikeuksiin kivuta toiseen kerrokseen ja jatkuviin flunssiin ja masentuneisuuteen ja lonkkavaivoihin ja polvivaivoihin eikä sisareni pysy pienten perässä päiväkodissa. Sisarenii on ollut töissä vuoden ja suuren osan aikaa sairauslomalla. Lääkäri ehdottaa lihavuusleikkausta kun painoindeksi on 42. Sisareni suunnittelee rahoittavansa leikkauksen 20t e perinnöllä ja säästöillään yksityissairaalassa. (Olen muokannut tietoja yksityisyyden takia mutta painoindeksi on 42).

Minua pelottaa leikkaus. Olen itsekin läski mutta tiputtanut 22 kg itse. Sisareni yrittänyt mutta aina tullut uusi raskaus. Mielestäni sisar ei ole kypsä leikkaukseen eikä hän ole parantanut tietojaan korvienn välissä. Leikkauksessa on riskit mutta myös paljon ihania parannuskertomuksia.

Kommentit (28)

Vierailija
21/28 |
24.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän sen saa muutamalla satasella julkiselta puolelta kun vaan hakee lähetteen. Typerää mitään liikoja maksella. Samaan syssyyn saa valvonnan ja lisälähetteet ylimääräisen ihon poistoon kun on laihtunut tarpeeksi.

Siis poistetaanko ylimääräinen iho julkisella puolella? 

Jos roikkuvasta ihosta ja huomattavaa toiminnallista tai terveydellistä haittaa, voi saada julkisella. Esteettisistä syistä ei tietenkään saa. 

Ihopoimut saattavat tulehtua jatkuvasti pahoin jne. BMI:n tulee olla alle 32 ennen kuin operaatioon ryhdytään. 

Hetkinen, oikeastiko siis BMI 32 oikeuttaa lihavuusleikkaukseen? kysyn siis ihan tosissani, en tiedä aiheesta paljoakaan. Siis tässä hämmentää nyt se, että toisessa ketjussa väiteltiin siitä, että onko bmi 30-31 edes kovinkaan ylipainoinen (minun mielestäni on, mutta siis monien muiden mielestä bmi 30 on vasta "lievästi ylipainoinen"), niin olisi aika jännää jos lihavuusleikkauksia tehtäisiin vain noin "alhaiselle" BMI:lle.

Tässä puhuttiin roikkuvan ihon poistosta, sen saa kun on laihtunut tuohon painoindeksiin.

aaa okei, sori en osaa lukea :D

Vierailija
22/28 |
24.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole aivan riskitön tuokaan. Sukulaiseni, perusterve kolmekymppinen, kävi lihavuusleikkauksessa ja kuoli muutamaa päivää myöhemmin johonkin komplikaatioon. Tarkkaan kuolinsyytä en ole kuullut, koska asia on vanhemmilleen niin arka ja eivät pysty puhumaan siitä vieläkään. Jotenkin se leikkaukseen liittyi, näin olen ymmärtänyt. En tarkkaan myöskään tiedä, miksi lihoi niin tajuttomasti muutamassa vuodessa. Vielä parikymppisenä oli sutjakka ja urheilullinen. Muutamassa vuodessa tuplasi painonsa ja ylikin. Oli kuitenkin aika terve, ei ollut diabetestä, verenpainetta, sydänvaivoja yms.

Veritulpan riski on aina todellinen, kun nukutetaan. Erittäin lihavana se riski on vielä suurempi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/28 |
24.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän sen saa muutamalla satasella julkiselta puolelta kun vaan hakee lähetteen. Typerää mitään liikoja maksella. Samaan syssyyn saa valvonnan ja lisälähetteet ylimääräisen ihon poistoon kun on laihtunut tarpeeksi.

Jos roikkuvasta ihosta ja huomattavaa toiminnallista tai terveydellistä haittaa, voi saada julkisella. Esteettisistä syistä ei tietenkään saa. 

Ihopoimut saattavat tulehtua jatkuvasti pahoin jne. BMI:n tulee olla alle 32 ennen kuin operaatioon ryhdytään. 

Hetkinen, oikeastiko siis BMI 32 oikeuttaa lihavuusleikkaukseen? kysyn siis ihan tosissani, en tiedä aiheesta paljoakaan. Siis tässä hämmentää nyt se, että toisessa ketjussa väiteltiin siitä, että onko bmi 30-31 edes kovinkaan ylipainoinen (minun mielestäni on, mutta siis monien muiden mielestä bmi 30 on vasta "lievästi ylipainoinen"), niin olisi aika jännää jos lihavuusleikkauksia tehtäisiin vain noin "alhaiselle" BMI:lle.

Ylimääräistä ihoa poistettaessa BMI pitää olla alle 32. Lihavuusleikkauksen rajana on BMI 40, joissain tapauksissa alempi jos on sairauksia

Vierailija
24/28 |
24.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pöljä ;D

Ihonpoistoleikkauksesta on kyse. 

Puolet Suomesta olisi oikeutettu lihavuusleikkaukseen, jos se jollan kolkyt bmi:llä tehtäisiin. 

Vierailija
25/28 |
24.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sisaresi ole raskauksien vuoksi lihonut, vaan ihan liiallisen ruoan mättämisen vuoksi. Raskaana olo ei lihota. 

Vierailija
26/28 |
24.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ylimääräistä ihoa poistettaessa BMI pitää olla alle 32. Lihavuusleikkauksen rajana on BMI 40, joissain tapauksissa alempi jos on sairauksia

Kiitos!

Vierailija
27/28 |
24.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

BMI kuvaa lihavuutta heikosti.

Pitkäjalkainen lyhytselkäinen ihminen on selvästi lihava jo BMI:llä 25. Sen todistaa mittanauha, peili ja olo. Olen itse esimerkki tästä. BMI:llä 27 olo ja peilikuva on järkky. Tässä painossa olin ylimmilläni masentuneena.

Lyhytjalkainen taas on painavampi, koska painavan torson suhteellinen osuus on suuri. Mutta läski kertyy takapuoleen ja reisiin, eikä ole niin vaarallista ja tukalaa.

Lisäksi lyhyillä BMI nousee helpommin, koska samat elimet heihinkin pitää mahtua.

BMI 42 on joka vartalotyypissä toki pahasti lihava.

Kokemusta leikkauksesta ei ole, mutta kuulemani mukaan siihen ollaan tyytyväisiä. Itse menisin täntyyppiseen leikkaukseen mieluummin julkiselle. Siellä on suuremmat volyymit, kokemusta, välineistö ja paras tietotaito.

Vierailija
28/28 |
24.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän tuossa nyt ensin kannattaisi sterilisaatio ja sitten puoli vuotta ravitsemusterapeutilla , jonka kanssa mietitään, mistä lihominen johtuu, mitkä syyt estävät laihtumista jne.

Työssäkäyvän suurperheen äidin elämä on niin hektistä, että uskoisin syyn painonhallinnan ongelmiin olevan siinä, miten paljon aikaa hänellä on panostaa itsestään huolehtimiseen. Krooninen stressi vaikeuttaa painonhallintaa monien, usein toisiaan ruokkivien, mekanismien kautta. (Ruokahalun säätely, sokeri- ja rasva-aineenvaihdunta, unen laatu, mieliala jne... )

Pysyvän laihtumisen kannalta, päätyi hän sitten lihavuusleikkaukseen tai ei, olisi ehdottoman tärkeää korjata ensin niitä juttuja jotka ovat lihomisen aiheuttaneet ja tähän asti vaikeuttaneet laihtumista.