Miten maksatte laskut jos pelkät paperlaskut käytössä?
Vanhemmille ihmisille tuottaa ongelmia, jos vaaditaan netin kautta esim puhelinlaskua maksettavaksi. Eiväthän he osaa.
Kommentit (62)
Useissa paikoissa paperilaskusta otetaan laskutuslisä, jolloin tulostin maksaisi itsensä melko nopeasti takaisin. Ja kannattaa ottaa laskelmissa huomioon että sen saa myös vähentää verotuksessa. T:myös pienyrittäjä
Vierailija kirjoitti:
Mulle tulee vain jätelasku paperisena, kun kilpailutus muuttui kunnan hoidettavaksi. Jos eivät hae roskia sen takia lakon aikana, niin antaa olla. Nostivat juuri hintojaankin. Kunta ei vissiin tajunnut sopia hintaa pidemmäksi aikaa?
Muuta lasku e-laskuksi, ei sen vaikeampaa.
Vierailija kirjoitti:
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/taytyyko-maksaa-viivastyskorkoa-jos…
Jos ei tarvitse maksaa viivästyskorkoa, eipä tarvitse maksaa laskuakaan, jos sitä ei saa. Yritysten ongelma, jos eivät saa laskujaan toimitettua asiakkaille. Suomessa toimii muitakin kuljetusfirmoja kuin Posti, joten laskujen toimitus kyllä tarvittaessa onnistuu.
Jumalauta ihminen käyttää mainostelevision uutista lähteenä.
Kertoo sen vielä totuutena.
Näitä tolloja joihin mm. Ylen propaganda puree on oikeasti olemassa sosialistisessa suomessa.
MMS85 kirjoitti:
Omaa typeryyttään tai jääräpäisyyttään ovat ongelmansa aiheuttaneet...
"MINÄ EN TIETOKONETTA KÄYTÄ" ja nykyisillä vanhuksillakin on ollut jo pitkä aika oppia, tai palkata joku lapsenlapsi hoitamaan asiat.
Ihmettelen myös että eikö takuuvuokra asioitakaan muka pysty nykypäivänä saamaan sähköisesti?
Edelleen paperimuotoinen?
Nämä jotkut yritykset ja instanssit ovat todella joustamattomia sähköisten viestitäkanavien suhteen. Ja esim sähköposti ja kirjeposti, kumpikohan on helpompi roiston avata, ulkopostilaatikon kansi vai jonkun sähköposti. Siis kun pitävät sähköpostia turvattomampana.
Tänne on ainakin löytänyt tiensä paperisia kirjeitä yrityksiltä ilman postileimaa tai merkkejä. Tainnut vaihtoehtoinen reitti löytyä.
Just tällä viikolla tuli postissa yks paperilasku. Muuta postia ei olekaan pariin viikkoon tullut.
Vierailija kirjoitti:
Eräs sukulaisen ei pysty maksamaan laskujaan, koska toimii vain ja ainoastaan postitettavien pankkisiirtokuponkien varassa - ja on tilanteesta ihan ymmärrättevästi huolissaan...
Eikö hänen holhoojansa voi maksaa laskuja verkossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/taytyyko-maksaa-viivastyskorkoa-jos…
Jos ei tarvitse maksaa viivästyskorkoa, eipä tarvitse maksaa laskuakaan, jos sitä ei saa. Yritysten ongelma, jos eivät saa laskujaan toimitettua asiakkaille. Suomessa toimii muitakin kuljetusfirmoja kuin Posti, joten laskujen toimitus kyllä tarvittaessa onnistuu.
Jumalauta ihminen käyttää mainostelevision uutista lähteenä.
Kertoo sen vielä totuutena.
Näitä tolloja joihin mm. Ylen propaganda puree on oikeasti olemassa sosialistisessa suomessa.
No, kyllä aika vahvana totuutena pidän Kilpailu- ja kuluttajaviraston johtavan asiantuntijan lausuntoa. Hän tuon asian kertoi, ei mainostelevisio. Mainostelevisio vain välitti viestin. Voit toki soittaa ihan itsekin Jukka Kaakkolalle, jos mtv sinua noin paljon epäilyttää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eräs sukulaisen ei pysty maksamaan laskujaan, koska toimii vain ja ainoastaan postitettavien pankkisiirtokuponkien varassa - ja on tilanteesta ihan ymmärrättevästi huolissaan...
Eikö hänen holhoojansa voi maksaa laskuja verkossa.
Henkilölle ei voi määrätä holhoojaa (jota virallisesti kutsutaan edunvalvojaksi), jos henkilö kykenee itse huolehtimaan asioistaan. Se, että käyttää pankkisiirtolappuja, ei tee kenestäkään holhouksenalaista.
Minulle tulevat kaikki laskut paperisina. Sille miksi haluan tehdä niin on vankat perusteeni. Käyn viemässä laskut suoraan pankkiin. Minulle onnistuu hyvin.Tiedän, ettei kaikille ole samalla tavalla mahdollista.
Vierailija kirjoitti:
En mitenkään😂, kaverin kanssa just naureskeltiin, kun tuntuu ihmeelliseltä että palkasta jäi rahaa.
Mutta kyllä se silti maksaa pitää, ei firmat niitä laskuja mitätöi kuitenkaan. Kannatta siis säästää sitä varten, ettei ensi kuussa sitten tule hätä käteen kahden laskun kanssa, kun posti taas kulkee.
Jos nyt kerran tiedätte, että on olemassa sellaisia muistisairaita vanhuksia, jotka asuu yksin ilman mitään hoitoa, ilman sukulaisia tai edunvalvontaa, ne laskujen maksamiset on ehkä pienin huoli siinä tilanteessa. Miten ne on voineet pärjätä paperilaskujenkaan kanssa? Voisitte nyt kyllä heti ottaa yhteyttä kunnan sos.toimeen, että tällainen vanhus elelee yksinään siellä. Sama pätee muiden sairauksien kanssa, jos sairaus estää netin käytön ja _mitään_ ulkopuolista apua ei ole. Sos.toimeen ilmotuksia tai vaikka poliisille soitto, että tällainen henkilö viruu kotonaan täysin yksin heitteille jätettynä, eikä pärjää mitenkään.
Täälläkin on päivien aikana kauhisteltu vaikka kuinka näistä, jotka ei pysty maksamaan laskuja. Menkää hyvänen aika auttamaan niitä henkilöitä, älkääkä täällä huudelko.
Vierailija kirjoitti:
Minulle tulevat kaikki laskut paperisina. Sille miksi haluan tehdä niin on vankat perusteeni. Käyn viemässä laskut suoraan pankkiin. Minulle onnistuu hyvin.Tiedän, ettei kaikille ole samalla tavalla mahdollista.
Mulle tulee sähkölasku paperisena vielä. En vain saamattomuuttani ole muuttanut sitä sähköiseen muotoon. Nyt sitten lakon takia rekisteröidyin Helsingin energian sivuille omaan asiointiin ja sieltä lasku löytyy helposti. Eräpäivänä on tosin vasta joulukuun lopussa, että saattaa se lakkoruuhkakin olla ohi.
Mun äiti ei pysty mitään tietokoneita käyttämään ja asuu hirmuisen kaukana, mutta olen netin ja paikallisen pankin kanssa selvittänyt tulevat laskut ja pystynyt järjestämään hänen laskut nyt ainakin lakon ajaksi. Eipä noita äidille edes paljon tule.
Vierailija kirjoitti:
Jos nyt kerran tiedätte, että on olemassa sellaisia muistisairaita vanhuksia, jotka asuu yksin ilman mitään hoitoa, ilman sukulaisia tai edunvalvontaa, ne laskujen maksamiset on ehkä pienin huoli siinä tilanteessa. Miten ne on voineet pärjätä paperilaskujenkaan kanssa? Voisitte nyt kyllä heti ottaa yhteyttä kunnan sos.toimeen, että tällainen vanhus elelee yksinään siellä. Sama pätee muiden sairauksien kanssa, jos sairaus estää netin käytön ja _mitään_ ulkopuolista apua ei ole. Sos.toimeen ilmotuksia tai vaikka poliisille soitto, että tällainen henkilö viruu kotonaan täysin yksin heitteille jätettynä, eikä pärjää mitenkään.
Täälläkin on päivien aikana kauhisteltu vaikka kuinka näistä, jotka ei pysty maksamaan laskuja. Menkää hyvänen aika auttamaan niitä henkilöitä, älkääkä täällä huudelko.
Ja kuvittelet tosissasi, että poliisi tai sosiaalitoimi puuttuisi siihen, että henkilö, joka ei osaa käyttää nettiä asuu yksin? Ei netin käyttämättömyys ole minkäänlainen peruste yhtään millekään toimille. Henkilö voi osata huolehtia itsestään täydellisesti, vaikka tietokoneen tai netinkäyttö ei sujukaan. Niiden paperilaskujen kanssa pärjää vallan mainiosti, kun on koko ikänsä niiden kanssa puljaillut. Sen sijaan uusien asioiden, kuten vaikkapa netinkäytön opettelu ei korkeassa iässä ole ihan niin sippeliä kuin jonnet luulisivat. Varsinkaan, jos on sairauksia, jotka muutenkin vaikuttavat toimintakykyyn. Aina ei kyse ole edes iästä. Jotkut vammatkin aiheuttavat vaikeuksia oppimisessa, mutta niistä huolimatta henkilö voi vallan hyvin pärjätä yksinasuvana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle tulee sähkölasku paperisena vielä. En vain saamattomuuttani ole muuttanut sitä sähköiseen muotoon. Nyt sitten lakon takia rekisteröidyin Helsingin energian sivuille omaan asiointiin ja sieltä lasku löytyy helposti. Eräpäivänä on tosin vasta joulukuun lopussa, että saattaa se lakkoruuhkakin olla ohi.
Mun äiti ei pysty mitään tietokoneita käyttämään ja asuu hirmuisen kaukana, mutta olen netin ja paikallisen pankin kanssa selvittänyt tulevat laskut ja pystynyt järjestämään hänen laskut nyt ainakin lakon ajaksi. Eipä noita äidille edes paljon tule.
Miksi tuo piti noin vaivalloisesti tehdä? Miksi et muuttanut sitä sähkölaskua verkkopankissa e-laskuksi?
Vierailija kirjoitti:
Luulenpa, että netinkäyttö ei ole se suurin ongelma, joka näillä yksin asuvilla muistisairailla tai muuten sairailla on.... Ihan jo siinä on todella monella ongelmia, että saavat ruokaa ja lääkkeitä silloin kuin tarvitsevat. Eikä sosiaalitoimi tee asialle mitään. "Siellä käy kotihoito, se riittää". Valitettavasti meidän "hyvinvointivaltiossamme" ei asiat ole ihan niin hyvin, että sosiaalitoimea poliisista puhumattakaan kiinnostaisi käyttääkö joku nettiä vai ei. Isommatkin asiat jäävät hoitamatta.
MMS85 kirjoitti:
Omaa typeryyttään tai jääräpäisyyttään ovat ongelmansa aiheuttaneet...
"MINÄ EN TIETOKONETTA KÄYTÄ" ja nykyisillä vanhuksillakin on ollut jo pitkä aika oppia, tai palkata joku lapsenlapsi hoitamaan asiat.
Ihmettelen myös että eikö takuuvuokra asioitakaan muka pysty nykypäivänä saamaan sähköisesti?
Edelleen paperimuotoinen?
Tällä asialla ei ole mitään tekemistä typeryyden ja jääräpäisyyden kanssa.
En mitenkään. Jos laskuttajalla on kerran paperilaskumahdollisuus valittavana niin on hänen ongelmansa odottaa maksua. Miten voi maksaa laskua, jota ei ole vastaanottanut?
Vierailija kirjoitti:
En mitenkään. Jos laskuttajalla on kerran paperilaskumahdollisuus valittavana niin on hänen ongelmansa odottaa maksua. Miten voi maksaa laskua, jota ei ole vastaanottanut?
Saat sitten lakon päätyttyä ison kasan myöhästyneitä laskuja maksettavaksi niiden normaaliaikataulussa olevien lisäksi. Toivottavasti et ole hassanut rahoja menemään etukäteen, koska ei niitä lakon vuoksi myöhästyneitä laskuja anteeksi anneta..
Mulle tulee vain jätelasku paperisena, kun kilpailutus muuttui kunnan hoidettavaksi. Jos eivät hae roskia sen takia lakon aikana, niin antaa olla. Nostivat juuri hintojaankin. Kunta ei vissiin tajunnut sopia hintaa pidemmäksi aikaa?