Ennen teinit olivat puistoissa pussikaljalla, nykyisin somessa pahoittamassa mieltänsä kaikesta ja kukkahattuilemassa.
Some on pilannut meidän teinit. Itse en teininä kyllä ollu mikään kukkahattumielensäpahoittaja. Onneks se oli aikaa ennen somea, oli asiat paljon paremmin ja oli muuten helkutin hauskaa aikaa.
Nykyisin teinit ovat moraalisaarnaajia, kukkahattuja ja mielensäpahoittajia somessa. Pahempia kuin ikäihmiset.
Kommentit (58)
Kyllä kaljan juominen on hauskaa. Aion opettaa ja suorastaan tyrkyttää omille lapsilleni kunhan tuosta kasvavat.
Niin, ja jos joku asia vitutti, sanottiin aivan suoraan mikä vitutti ja se siitä. Enää ei voi sanoa, että vituttaa.
Vierailija kirjoitti:
Niin, ja jos joku asia vitutti, sanottiin aivan suoraan mikä vitutti ja se siitä. Enää ei voi sanoa, että vituttaa.
Eikä varsinkaan sanoa vääriä mielipiteitä. Vain tietyt mielipiteet on sallittuja ja hyväksyttyjä.
Eilen oli lauantai, 15v tyttäreni makasi sängyllä kännykkä kädessä ja jutteli kavereidensa kanssa. Kysyin että ettekö menisi ulos, katsoi kuin hullua. Kännykkää yhä katsoen kävi tekemässä kaakaon ja palasi huoneeseensa. Uskon, että osasyy tytön ylipainoon on juurikin tuo passiivinen lojuminen kännykkä kädessä.
En pussikaljoitellut eikä sitä tehneet nyt jo aikuiset lapsenikaan. Se oli nuoruudessani ja heidänkin nuoruudessaan huonompien perheiden nuorten juttu.
Some meni pilalle kun sinne tulivat keski-ikäiset. Lapset ja nuoret osasivat käyttäytyä harvoja huonojen perheiden lapsia lukuunottamatta.
Millaiset vanhemmat, sellaiset lapset. Toivottavasti ette ole lisääntyneet ettekä lisäänny.
Me joimme lämmintä kaljaa nurtsilla, liftasimme festareille, elimme. Olimme ehkä rappiolla mutta sentään elimme nuoruutta täysillä ja keräsimme kokemuksia. Nykyään teinit ottaa peppukuvia someen, lihottaa itseään energiajuomilla ja juttelee kavereiden kanssa sosiaalisessa mediassa eikä naamatusten.
Kun minä olin 15v opettaja sai heittää niskaperse-otteella luokasta käytävään jos häiriköi ja jälkeenpäin vain nauratti, nykyään se 15 v vastaavassa tilanteessa itkisi isille ja äidille ja joku luokkakaveri olisi kuvannut koko tilanteen joka leviäisi someen ja opettaja saisi potkut. Sillä pitäähän Nea-Jasminen saada katsoa kännykkää ja juoda Ediä kesken tunnin !
Kun minä olin 15 v tanssin diskossa ja toivon että ihastukseni huomaisi minut. Nykyään 15v laittaa filtteröityjä selfieitä Instgramiin ja toivoo että saisi 2000 seuraajaa, mieluiten poikia.
Kun minä olin 15v osasin juuri ja juuri laittaa ripsiväriä, nykyään 15 v osa meikata itsensä niin tunnistamattomaksi että jos lähtee karkureissulle lehdessä pitää julkaista meikitön kuva jotta tunnistaa.
Kun minä olin 15v opettaja sai heittää niskaperse-otteella luokasta käytävään jos häiriköi ja jälkeenpäin vain nauratti, nykyään se 15 v vastaavassa tilanteessa itkisi isille ja äidille ja joku luokkakaveri olisi kuvannut koko tilanteen joka leviäisi someen ja opettaja saisi potkut. Sillä pitäähän Nea-Jasminen saada katsoa kännykkää ja juoda Ediä kesken tunnin !
Kun minä olin 15 v tanssin diskossa ja toivon että ihastukseni huomaisi minut. Nykyään 15v laittaa filtteröityjä selfieitä Instgramiin ja toivoo että saisi 2000 seuraajaa, mieluiten poikia.
Kun minä olin 15v osasin juuri ja juuri laittaa ripsiväriä, nykyään 15 v osa meikata itsensä niin tunnistamattomaksi että jos lähtee karkureissulle lehdessä pitää julkaista meikitön kuva jotta tunnistaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikka teinien kaikkitietävyys ärsyttävää onkin, olisiko se pussikalja sitten parempi kuin mielenkiinto yhteiskunnallisiin asioihin?
Me pohdittiin asioita sen pussikaljan äärellä naamatusten eikä ruudun takaa somessa xD
Ette ole pohtineet tai teistä ei olisi tullut tuollaisia keski-ikäisiä nuorten poliittista tietoisuutta halveksivia käpyjä. Kun ei teillä ollut internetiä niin jouduitte keskenänne spekuloimaan asioista. Se on ollut enintään jotain mutuilua ja tolkkua, sellasta mitä tietämättömät ihmiset keskenään tekee, vahvistaa toistensa ennakkoluuloja, sen sijaan että olisitte lukeneet asioista, oppineet asiantuntijoilta ja kuulleet globaalilta yhteisöltä näkökantoja. Ei ole sitten vieläkään tapahtunut minkäänlaista poliittista valveutumista ja nyt olette jo liian vanhoja oppimaan enää mitään. Ja vielä luulette olevanne millään tavalla nuoria parempia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ok, boomer
Mä arvelin että kirjoittaja ois niin viiskymppinen, eiks seittemänkymppiset oo tähän aikaan menossa nukkumaan.
Boomer viittaa vuosina 1945-n.1965 syntyneisiin.
Vierailija kirjoitti:
Onneksi elin teinielämää, enkä yrittänyt olla mikään aikuinen. Elin ja koin elämää, oli hauskaa, oli vähän vähemmän hauskaa, oli paljon kavereita ja heidän kanssaan keskusteltiin, naurettiin yms. naamatusten. Oltiin oikeasti läsnä.
Nykyisin istutaan mykkinä puhelin naaman edessä ja vähän väliä otetaan joku naurettava elukkafiltteriselfie. Ketään ei katsota keskustellessa silmiin, seurata elekieltä ym.
Ei ne kakarat politiikkaa puhu, keräilevät vain tykkäyksiä ja sydän-kommentteja sometileillään. Ja puolesta loukkaannutaan ihan kaikesta mahdollisesta, kukkahttuillaan ja moralisoidaan ruudun takaa aikuisille ihmisille, ennen puhuttiin jumalauta naamatusten asioista eikä missään netissä. Ei taida pokkaa sanoa mitään ilman ruutua kilpenä ja suojana. Sekin vielä, että eriävästä mielipiteestäkin pahoitetaan mieli, kun ei joku ole samaa mieltä tai kyseenalaistaa asian kuin asian. Plus että r a s i s m i a k i n nähdään asioissa joissa sitä ei oikeasti edes ole.
Jos sulla on teini-ikäisiä tai parikymppisiä lapsia, niin häpeäisivät todennäköisesti silmät päästään just näitä juttuja. Ellet ole onnistunut kasvattamaan niistä sellaisia jotka eivät saa edes oman sukupolvensa ajan hengestä kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Eilen oli lauantai, 15v tyttäreni makasi sängyllä kännykkä kädessä ja jutteli kavereidensa kanssa. Kysyin että ettekö menisi ulos, katsoi kuin hullua. Kännykkää yhä katsoen kävi tekemässä kaakaon ja palasi huoneeseensa. Uskon, että osasyy tytön ylipainoon on juurikin tuo passiivinen lojuminen kännykkä kädessä.
Ennen pysyi hoikkana, kun piti juosta poliisia karkuun vähän väliä. Ehkä tyttäresi vielä innostuu tästä liikunnasta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ok, boomer
Mä arvelin että kirjoittaja ois niin viiskymppinen, eiks seittemänkymppiset oo tähän aikaan menossa nukkumaan.
Höpsis. 1945-1948.
1960-luvulla syntyneet eivät todellakaan saaneet mitään hopeavadilla. Opiskelupaikoista taisteltiin ja elettiin opintoLAINALLA. Opintoraha oli perheettömälle yksin asuvalle alle sata nykyeuroa kuussa.
Lainojen korot olivat lähellä 10% eikä lähes 0% kuten nyt.
Mutta toki ymmärrän että sinulla on vaikeaa. Mene lääkäriin ja hoidata pääsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ok, boomer
Höpsis. 1945-1948.
1960-luvulla syntyneet eivät todellakaan saaneet mitään hopeavadilla. Opiskelupaikoista taisteltiin ja elettiin opintoLAINALLA. Opintoraha oli perheettömälle yksin asuvalle alle sata nykyeuroa kuussa.
Lainojen korot olivat lähellä 10% eikä lähes 0% kuten nyt.Mutta toki ymmärrän että sinulla on vaikeaa. Mene lääkäriin ja hoidata pääsi.
Sekoitat suuret ikäluokat boomereihin. Ja mä olen syntynyt kahdelle 60-luvulla syntyneelle opiskelijalle ja tiedän kyllä ihan tarkkaan kuinka vtun paljon helpompaa niillä oli kuin mulla.
Vierailija kirjoitti:
Ja ennen syrjäytyneet keinui latojen kurkihirressä tai makasivat sammuneena ojassa, mutta nykyään he ilkeilevät keskustelupalsoilla.
Täältä pimeästä asunnosta sängn pohjalta on mukava huudella vieraisiin pöytiin.
Asia on kaksipiipuinen . Toisaalta on kiva tietää, ettei oma lapsi ryystä kiljua leikkipuistossa rööki huulessa kuten äitinsä aikoinaan MUTTA onko sitten sekään hyvä, että lapsi vain makaa ja syö puhelin liimautuneena käteen? Omassa tytössä, kasiluokkalaisessa näkyy jo tuo makaaminen kaksoisleukana ja mahapömppiksenä, kouluun menee pyörällä mutta koulun jälkeen ottaa ruokaa ja sulkeutuu huoneeseensa. Käy vessassakin se hiton puhelin kädessä. Kavereita on, mutta lähinnä tykkäilee toistensa kuvissa kaikenmaailma instoissa ja snapscateissa.
Jep ja sitten näkee älytöntä kaksinaismoralismia. Me jotenkin tiesimme aikoinaan mikä on oikein ja mikä väärin. Nyt niinku on sika siistii olla hieman vegaani mutta nyrpistää nenää jos toisella ei ole hienointa autoa.